Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-11 2:53:45

kvicksilver skrev:Kan inflika att jag aldrig kört mixat grepp förut - kanske en idé att köra det innan andra hjälpmedel först? Läste att det är en bra idé ifall man bara kör det i det sista setet.


Det kan du testa.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav Bror Duktig » 2014-05-11 11:50:47

Jag har börjat träna! Lite, och mest calinesthenics och naturlig. Jag kör lågintensivt och styrka, inget cortisolhöjande flåsande som tär på sikt.

Så jag promenerar 1-3 timmar per dag. Och så kör jag armhävningar, squats, body wieitght row och en jäkla massa stretching.

Har gått från att klara 1 armhävning från knäna och 0 från fötterna, till 12 från fötterna, 30 från knäna, eller 15 från knäna och näsan i marken vid varje dip. Då utan att jag anstränger mig "lite mer", så jag hade nog klarat några till annars. jag har lärt mig hur det tär på mig att ta ut mig för mycket och dra igång stressystemet så det gör jag helt enkelt inte.

Känner märkbar förbättring när jag hukar för att ta något och ska resa mig, och trots att jag är stelare än, än många, så är jag nu vigare än jag var som aktiv friidrottande 11-åring (är stela ända från generna, mamma och pappa också, trots aktiva liv där mamma var gympaledare).

När jag går i skogen med hunden, har jag slutat gå på traktorstigen, och går vid sidan av, och klättrar upp på stenar och balanserar på nedfallna träd.

Det ger resultat alltså :)

Klarar ännu inte några chin-upp/puch-ups dock, utan kör på med body weight row tills vidare.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Tråden om träning

Inläggav Flawed » 2014-05-11 12:19:55

earlydayminer skrev:
kvicksilver skrev:Kan inflika att jag aldrig kört mixat grepp förut - kanske en idé att köra det innan andra hjälpmedel först? Läste att det är en bra idé ifall man bara kör det i det sista setet.


Det kan du testa.

Mixat grepp höjer risken för rupturer ytterst markant,är man motionär finns det väl ingen anledning att syssla med sådant.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tråden om träning

Inläggav storskojaren » 2014-05-11 14:18:12

Flawed skrev:
earlydayminer skrev:
kvicksilver skrev:Kan inflika att jag aldrig kört mixat grepp förut - kanske en idé att köra det innan andra hjälpmedel först? Läste att det är en bra idé ifall man bara kör det i det sista setet.


Det kan du testa.

Mixat grepp höjer risken för rupturer ytterst markant,är man motionär finns det väl ingen anledning att syssla med sådant.


Å andra sidan så ska du upp på så höga vikter för att riskera rupturer att du antagligen ändå inte skulle klara av dem utan att köra med mixat grepp, hook grip eller med greppremmar. Så det kommer väl snarare an på hur tungt man vill kunna lyfta med tiden. Även för motionärer så kan det ändå vara en bra idé med mixat grepp då det kan vara säkrare eftersom de olika greppen för varje hand gör att stången vill rulla framåt i den ena handen och bakåt i den andra istället för bakåt i båda. Man får bättre kontroll.

En sak till som man bör tänka på angående om att använda handskar eller inte, vill man någon gång ställa upp i någon tävling i styrkelyft så bör man inte ha gjort sig för beroende av dem, då de inte är tillåtna där.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-11 19:15:58

kvicksilver: Kör på. Det är ditt race! Att testa sig fram är enda sättet att verkligen veta vad som fungerar för just dig. Det finns många olika varianter på hur man ska greppa, hur man ska stå osv. I slutändan så är det din kropp som bestämmer vad som fungerar bra. Det är som långa armar vs korta armar, pumpa hårt och snabbt, mjukt och långsamt, lågt eller högt i relation till övning osv. Olika saker fungerar för olika individer.

Innan jag började träna läste jag mycket och kollade mycket videos. Jag är ingen kroppsbyggare eller ens åt det hållet, men jag kör liknande träningsupplägg. Medan jag intresserar mig av det och vill ha en estetiskt tilltalande kropp så är min idé god fysiologisk och psykologisk grund. Om något skulle jag passa bra som multisportare. T ex bent-over's i alla dess former och deadlifts kör jag alltid high rep, mycket kardiovaskulärt och till failure.

I och med att jag sprintar/joggar HIIT så tränas kroppen ganska bra, tycker jag. Måste tänka på det med. Har haft en muskelbristning i magen en gång, nedre delen. Men det var p g a skateboard. Tog i alla fall ett tag innan jag kunde komma tillbaka, det gjorde sinnessjukt ont i några dagar, men smärtan höll i veckor. Så det måste jag tänka ganska mycket på, så jag kan fortsätta mina sessioner utan att behöva vila alltför mycket. Men jag är ruggigt intresserad av att se vad jag kan maxa och även hur naturligt stor jag kan bli.

Bror Duktig: Ace! Keep it up. :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-11 21:29:26

För styrketräning med hantlar och skivstång, så tycker jag det blir för "svettigt" med handskar. Däremot om en ska köra push-ups, pull/chin-ups etc, ute som inne, så är det rätt bra. Metallstänger utomhus som är glatta som f-n är inte skönt (speciellt om rörets diameter är betydande) eller om skogsmarken innehåller alltför mycket bös som sliter på knogarna.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav Flawed » 2014-05-11 23:08:21

Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tråden om träning

Inläggav slackern » 2014-05-11 23:25:08

Flawed skrev:http://www.librami.com/product.php?productid=4449 :-)173


Tänkt jobba som en dörrvakt på ett rejv?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-11 23:45:11

Pumpa nyss sönder axlarna, men på ett bra sätt. Imorgon blir det nog HIIT jogg/sprint igen efter en veckas uppehåll. Min rumskompis har haft influensa, men jag har förblivit opåverkad. Igen! :D
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-12 7:10:41

Har bestämt mig (igen) för att gå ned i vikt. Äter för mycket godis (visst, blivit mindre, men känner ändå att det blir för mycket. Svullen och så).

Vägde mig imorse, 83.8kg, så har gått upp (mest vätska, då jag vägde 81kg häromveckan). Målet är iaf droppa runt midjan och låren, så en -10kg vore ju inte fel. :)
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-05-14 0:05:21

Marcel Kittel, världens snabbaste spurtare just nu enligt Anders Adamson:



Och så här ser snyggingen ut när han får massage, nä nu måste jag åka och träna känner jag, ligger lite efter... :wink:

Marcel-Kittel-girlfriend-pic1.jpg

Underskatta inte massage efter träning och tävling :-)056
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav mango » 2014-05-14 1:35:41

dasunbedingte skrev:Har bestämt mig (igen) för att gå ned i vikt. Äter för mycket godis (visst, blivit mindre, men känner ändå att det blir för mycket. Svullen och så).

Vägde mig imorse, 83.8kg, så har gått upp (mest vätska, då jag vägde 81kg häromveckan). Målet är iaf droppa runt midjan och låren, så en -10kg vore ju inte fel. :)


Att droppa 10 kilo när du väger 83 kilo redan är en hel del, hur lång är du om man får fråga?
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-14 7:12:00

mango skrev:
dasunbedingte skrev:Har bestämt mig (igen) för att gå ned i vikt. Äter för mycket godis (visst, blivit mindre, men känner ändå att det blir för mycket. Svullen och så).

Vägde mig imorse, 83.8kg, så har gått upp (mest vätska, då jag vägde 81kg häromveckan). Målet är iaf droppa runt midjan och låren, så en -10kg vore ju inte fel. :)


Att droppa 10 kilo när du väger 83 kilo redan är en hel del, hur lång är du om man får fråga?


1.76m. Det är relativt mycket, dock med 3kg/månad, så blir det rätt rimligt med tanke på ens fysiska aktivitetsnivå. Skulle en droppa 10kg, så skulle det underlätta med springa snabbare, vilket även är mitt mål.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-05-16 10:24:37

Tränade i dag för första gången på nästan en vecka. Ingen skada eller så, bara varit förbannat odisciplinerad + lite nackspärr för första gången räcker för att rubba en rutin...

Konstigt nog så gick det ännu lättare att höja. Känner mig dock fortfarande rätt slö...

100 kg knäböj 5x5
55 kg bänkpress 5x5
55 kg stångrodd 4-3-3-3-2
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav storskojaren » 2014-05-16 12:57:36

@kvicksilver: Med tiden så kommer rutinerna att sätta sig hårdare eller vad man ska kalla det, då kommer du kunna ta en träningsfri vecka och ändå gå in och köra med lika bra form som innan uppehållet.

Det är kanske inte så konstigt ändå, jag har också upplevt att ett uppehåll ofta kan ge en liten skjuts framåt, tror att det har med att göra att musklerna då får en chans att verkligen återhämta sig till 100%, så jag kör alltid var sjätte vecka träningsfri av bland annat den anledningen, känns som att jag helt slutat få överansträngningar och inflammerade muskler sedan jag började med det också.

Den enda nackdelen med uppehåll är att de nästan alltid brukar resultera i extrem träningsvärk, som kan vara av samma kaliber som när man var helt otränad. På grund av en liten skada så har jag inte kunnat köra böj och mark på ett tag, men den här veckan kom jag igång igen och kan säga att jag haft en hel del problem med att röra mig efter det pga överdjävlig träningsvärk, har känt mig som en 90-åring varje gång jag ska resa mig från soffan typ, hehe. :-)Happy
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Tråden om träning

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-16 13:40:12

storskojaren skrev: Med tiden så kommer rutinerna att sätta sig hårdare eller vad man ska kalla det, då kommer du kunna ta en träningsfri vecka och ändå gå in och köra med lika bra form som innan uppehållet.



Ja, når man har gjort det en stund så går det nok bra med noen pauser. Man skal ikke overdrive heller, livet er mer enn bare trening.


storskojaren skrev: haft en hel del problem med att röra mig efter det pga överdjävlig träningsvärk




Jeg har hatt veldig flaks på en måte, jag gillar träningsvärk :D
Hvis jeg våkner om morgenen og alle muskler i kroppen kjennes ut som de brenner når jeg reiser meg opp, da koser jeg meg. Det er vondt, men det er ikke vanlig smerte, jeg kaller det behagelig smerte, går rundt og strekker meg med et stort smil. :)
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Tråden om träning

Inläggav storskojaren » 2014-05-16 14:02:10

Jeopardy Lane skrev:Jeg har hatt veldig flaks på en måte, jag gillar träningsvärk :D
Hvis jeg våkner om morgenen og alle muskler i kroppen kjennes ut som de brenner når jeg reiser meg opp, da koser jeg meg. Det er vondt, men det er ikke vanlig smerte, jeg kaller det behagelig smerte, går rundt og strekker meg med et stort smil. :)


Jo, det är samma här, man har lärt sig att uppskatta den, det är som ett kvitto på att man verkligen har tagit i ordentligt. Eftersom det är först efter uppehåll som man nu får riktig ordentlig träningsvärk så kan det ibland utan uppehåll kännas som att man kanske inte kör så utmanande ändå. Träningsvärken som man får efter uppehåll gör dock att alla de tvivlen försvinner.

Men det beror ju lite på hur extrem den är också, är den så intensiv att den är lite handikappande så är det lite jobbigt, en gång hade jag så extrem träningsvärk i vaderna att det nästan var omöjligt att räta ut fötterna, jag fick då gå runt på tå i flera dagar, haha. :-)Happy
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-16 14:57:22

Bröst och triceps kördes idag!

Mat

Och kom nyss in från intervallträning i skogen. 19-20 grader ute! Sprang i munkjacka och shit, haha. :lol:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-05-20 12:24:31

Nej, deff nu. Gått upp 8 kg på tre månader, och klart inte allt är fett. Framför allt märks det i ansiktet, jämfört med gamla bilder (även om det förstås blivit en del muskler som man kan stajla med. ;))

Mitt första mål är att gå ner från 84 till 80 kg. Läsa på lite om periodisk fasta, tänker framför allt på att ha dagens stora måltid efter träning (i mitt fall vid lunch).

Alla tips är välkomna.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-20 13:39:16

Gjorde ju varvet i helgen som vart. Ingen bra tid, svårt att ta sig förbi folk, men nåja. 1:45-nåt. Inte trött eller seg efteråt. Klart en är besviken, men ingen idé satsa PB på varvet verkar det som. Dags för nytt lopp i veckan.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-05-20 13:43:13

kvicksilver skrev:Alla tips är välkomna.


Jag provar med att äta vegetariskt tre dar i veckan, isf 5:2 dieten, som är lite väl hårt om man tränar mycket och har ett fysiskt jobb. Men är man utpräglad köttis, kanske man tycker det är värre... :-)005

Så en liten bild från det hårda livet som cyklist:

P1030501.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-20 22:09:16

antonius skrev:
kvicksilver skrev:Alla tips är välkomna.




Så en liten bild från det hårda livet som cyklist:

P1030501.jpg


Dat ass. Rövsvett much? :D
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-05-20 22:16:32

dasunbedingte skrev:Dat ass. Rövsvett much?


Han är nog ganska uppskrapad, men han kanske behöver smörjas... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-20 22:17:30

antonius skrev:
dasunbedingte skrev:Dat ass. Rövsvett much?


Han är nog ganska uppskrapad, men han kanske behöver smörjas... :-)018


Kokospojke it is! Ska skriva till Gladiatorerna att jag vill vara deras kokospojke. Phoenix och Baron Samedi skulle få göra vad de ville med mig. <3
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in