Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Micke » 2014-05-14 20:54:03

Parvlon skrev:Ok, om jag fattat det rätt är du alltså en "kosmolog" eftersom du värdesätter "tredje testamentet" mer än bibeln.

Finns nog dom som skulle kunna ha invändningar om jag kallade mig för kosmolog. "Martinusintresserad" fungerar bra. Och ja, jag värdesätter personligen tredje testamentet mer än Bibeln. Jag ser den ju som en uppföljare till Bibeln (och mer därtill), och den visar vad som är sant i Bibeln och vad som inte är det. Plus väldigt mycket annat.

Jag har inte läst hela "tredje testamentet" men finns det nån mening som inte handlar om Martinus och (påstås vara) Guds ord?

I alla dom böcker som ingår i det Tredje Testamentet så utgår Martinus från sitt s k kosmiska medvetande. Om det därmed räknas för "Guds ord" det låter jag vara osagt. Sen har han ju även sagt och skrivit en massa annat som ligger utanför det här verket och där är jag än mer osäker.

Sedan när har andevärlden blivit en accepeterad vetenskap? Förutom av de som ser kosmologi som andlig vetenskap dvs..

Jag har då inte påstått att vetenskapen skulle ha accepterat andevärlden.
Tredje testamentet handlar inte enbart om andliga världar, utan även i hög grad om den fysiska. Det är en helhetslära som visar hur allt hänger samman. Han skrev från och till under ca 50 års tid och hann beröra dom flesta områden.

På vilket sätt är det vetenskapligt att när Martinus blev "upplyst" så var det en andevarelse som gick in i hans kropp?

Det har självfallet inget med vetenskap att göra.

Det är uppenbart att du inte har läst särskilt mycket utav Martinus. Du verkar ha läst en intro och skapat dig en uppfattning utifrån det. Men det är iaf mer än vad dom flesta med en uppfattning om Martinus har läst. Själv fick jag nog läsa ut hela den första boken i huvudverket innan jag kände att det här verkligen var något för mig.

Får man fråga vad du tror om Ufologi/"Raelism"? http://en.wikipedia.org/wiki/Raëlism Borde inte det vara typ fjärde testamentet för dig?

Och här kom en sedvanlig nedvärderande och fördummande kommentar. Raelismen är ju någon form utav religion eller kult som enbart är inriktad mot det här med utomjordingar. Det har inte intresserat mig och jag har ingen uppfattning om det. Martinus tredje Testamente är som sagt en helhetslära, och han har bland annat skrivit en del om s k kundaliniresningar vilket du ju själv har erfarenhet utav. Har Bibeln förresten berört detta ämne?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Micke » 2014-05-14 22:32:53

Kahlokatt skrev:I går läste jag om en liten kille som tre år gammal dog i den förfärlida sjukdomen epidermolysis bullosa. Han var TRE ÅR. Han borde ha haft hela livet framför sig. I stället slits han från världen alldeles för tidigt och efterlämnar förtvivlade föräldrar, syskon, släktingar och vänner.
Ni som är troende - hur förklarar ni att en sådan sak händer? Det kan inte ha handlat om fri vilja, för ingen ville att han skulle få en hemsk sjukdom. Han hade inte gjort något ont - tvärtom var han en underbar liten kille som älskade att leva.
Hur förklarar man något så hjärtslitande hemskt? Hur kan det vara en god Guds vilja? Jag menar inte att provocera och jag säger inte "blö, alla troende är dumma". Jag vill bara förstå hur man klarar av att tro på en god och barmhärtig Gud när små treåringar slits från världen på det här viset. För jag kan det inte.


Enligt det tredje testamentet så är Gud både allsmäktig och god. Så varför händer det då sådana hemska saker? Ska försöka förklara det kortfattat utifrån min tro och uppfattning:

Vi reinkarnerar. Vi upphör alltså aldrig att existera, och får semester i andevärldarna mellan våra fysiska liv. Någon riktig död finns alltså inte. Men för den sakens skull bör man aldrig avsluta sitt liv i förtid!

Karma. Vi bär alla på mörk karma (och ljus karma) ifrån detta och tidigare liv, sådd som skall skördas förr eller senare. Det handlar inte om straff utan om konsekvenser. Man kan bli förlåten mörk karma om den inte är nödvändig; om den inte längre fyller någon funktion. Men varför är då ett visst lidande, vissa konsekvenser, nödvändiga?

Det finns flera naturriken som vi passerar genom, och för tillfället befinner vi oss i mörkerzonen, i djurriket (men är på god väg in i det riktiga människoriket, där man inte längre kan göra något ont och sedermera är en färdig människa). Det är här i djurriket som lidandet finns. Det upplevda mörkret här är en nödvändig kontrast till ljuset. Det är en kontrastprincip. Utan upplevt mörker så har vi ingen möjlighet att uppleva ljuset som ljust. Det är så det fungerar och inget som ens Gud kan göra något åt. Det låter kanske grymt, men då bör man förstå att vi så småningom kommer att uppleva oerhört ljusa världar i oändliga tider, utan något lidande.

Utöver kontrastprincipen så är det också på det viset att lidandet ligger till grund för medlidandet. Genom ett visst lidande så lär vi oss att känna för andra som råkar ut för liknande lidande. Och det är genom utvecklandet av bl a medlidandet och därmed kärleksförmågan som vi transformeras från djur till färdig människa. Ett renodlat djur, exempelvis en spindel, känner antagligen inget som helst medlidande. Men sen finns det andra djur utöver jordmänniskan som ju har kommit en bit på väg i det här avseendet. För våran del handlar det om att lära oss att skilja mellan "gott" och "ont". När vi gör ont mot någon annan så slår det tillbaka på oss själva förr eller senare, vi lider då och våran förståelse och kärleksförmåga växer. Så småningom så lär vi oss att undvika det s k onda helt och hållet. Då nänns vi inte längre att göra någon illa, och drabbas inte själva utav något mörkt öde.

Inget lidande skall vara helt meningslöst sett ur det större perspektivet. Är en mörk återvändande karma helt onödig ur utvecklingshänseende så blir man i regel förlåten den.

Men med allt det här sagt, så tycker jag ändå inte att det är helt lätt att acceptera allt hemskt som händer. Jag försöker bara att förstå det utifrån min tro. Jag ber om ursäkt om någon känner sig provocerad utav det jag skriver.


Reinkarnation trodde man förresten på även inom kristendomen en gång i tiden. Som ni kanske känner till så röstade man dock om saken vid ett möte och beslutade sig då för att vi inte reinkarnerar. Och det finns hints i Bibeln om karma. Bl a sade ju Jesus, att den som tar till svärd skall själv förgås av svärd. Det finns ingen logik i att vi skulle bli befriade från våra synder (våran mörka karma) bara för att Jesus lät korsfästa sig. Han offrade sig på korset för våran skull, men inte av den anledningen.

Hans mission var främst att vara en förebild för oss, och att lägga grunden för kristendomen på ett sätt som var anpassat för forna tiders människor. Han visade hur en färdig människa agerar i olika situationer. Bl a förlät han ju sina bödlar. Han visade också att det gamla testamentet inte längre höll måttet riktigt. En Guds son som är kärleksfull mot alla, kan väl inte ha en Gud som är sämre än så, en Gud som blir vred på människorna?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-05-15 2:33:58

Micke skrev:
Parvlon skrev:Ok, om jag fattat det rätt är du alltså en "kosmolog" eftersom du värdesätter "tredje testamentet" mer än bibeln.

Finns nog dom som skulle kunna ha invändningar om jag kallade mig för kosmolog. "Martinusintresserad" fungerar bra. Och ja, jag värdesätter personligen tredje testamentet mer än Bibeln. Jag ser den ju som en uppföljare till Bibeln (och mer därtill), och den visar vad som är sant i Bibeln och vad som inte är det. Plus väldigt mycket annat.
Är det t-ex vem som är Gud?
Kristna tror som du kanske vet att Jesus är Herren.


Jag har inte läst hela "tredje testamentet" men finns det nån mening som inte handlar om Martinus och (påstås vara) Guds ord?

I alla dom böcker som ingår i det Tredje Testamentet så utgår Martinus från sitt s k kosmiska medvetande. Om det därmed räknas för "Guds ord" det låter jag vara osagt. Sen har han ju även sagt och skrivit en massa annat som ligger utanför det här verket och där är jag än mer osäker.
Kosmiska medvetande får du gärna definiera. Av vad jag kommer ihåg så har han en diskussion med sin gud nånstans där.

Sedan när har andevärlden blivit en accepeterad vetenskap? Förutom av de som ser kosmologi som andlig vetenskap dvs..

Jag har då inte påstått att vetenskapen skulle ha accepterat andevärlden.
Tredje testamentet handlar inte enbart om andliga världar, utan även i hög grad om den fysiska. Det är en helhetslära som visar hur allt hänger samman. Han skrev från och till under ca 50 års tid och hann beröra dom flesta områden.
Fascinerande. Du verkar verkligen tro att den ger svar på allt.

Martinus kallade väl själv sin lära för "andlig vetenskap". Jag tycker det är flum rakt igenom.

På vilket sätt är det vetenskapligt att när Martinus blev "upplyst" så var det en andevarelse som gick in i hans kropp?

Det har självfallet inget med vetenskap att göra.

Det är uppenbart att du inte har läst särskilt mycket utav Martinus. Du verkar ha läst en intro och skapat dig en uppfattning utifrån det. Men det är iaf mer än vad dom flesta med en uppfattning om Martinus har läst. Själv fick jag nog läsa ut hela den första boken i huvudverket innan jag kände att det här verkligen var något för mig.
Jag har läst mycket och som jag har nämnt tidigare så delar jag många av hans erfarenheter. Jag har också varit besatt av en satans ande som ville få det till att jag var Messias.

Får man fråga vad du tror om Ufologi/"Raelism"? http://en.wikipedia.org/wiki/Raëlism Borde inte det vara typ fjärde testamentet för dig?

Och här kom en sedvanlig nedvärderande och fördummande kommentar. Raelismen är ju någon form utav religion eller kult som enbart är inriktad mot det här med utomjordingar. Det har inte intresserat mig och jag har ingen uppfattning om det. Martinus tredje Testamente är som sagt en helhetslära, och han har bland annat skrivit en del om s k kundaliniresningar vilket du ju själv har erfarenhet utav. Har Bibeln förresten berört detta ämne?
Jag tycker du ska läsa på om Rael och hans erfarenheter innan du kallar det för dumt. Han har budskap från utomjordingar /eller dvs. det som vanliga människor kallar för Gud.

Men visst är det dumt· Du nämnde ju utomjordiskt liv och att forskningen går framåt. Rael trodde sig också vara utvald av Gud (högst troligen också besatt). Min teori om kundalini har utvecklats sig till att det troligast är ett satans verktyg om det inte är satans ande. Säkert ingen slump att den kommer in via röven och upp i skallen. Det jag stör mig på är att jag en natt ett tag efteråt vaknade av att en andevarelse gick in i ryggen på mig. Men så står det också i bibeln att man inte ska ta emot okända andar för då blir man oren.. Nej det står inget om kundalini. Men vill man så kan man göra kopplingar till att Moses hängde upp ormen i öknen och Jesus som sa att människosonen istället måste hängas upp på korset. Men det har nog snarare med att sätta hoppet till Jesus än att man ska meditera sig fram en psykos.

Hade Martinus levt idag skulle jag frågat honom varför hans ande vet bättre än andras (troende kristna kan få Helig ande som nådegåva) och den kommer in via hjärtat. Det har jag upplevt och blivit renad på dumma andar· Reinkarnation tror jag dock inte på. Att Jesus sa att människan måste bli född på nytt har snarare antingen med frälsning eller himmelriket(nästa liv) att göra. Allt är inte Gud som glimmar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav notwoodstock » 2014-05-15 5:37:12

Det mest intressanta med ovanstående debatt för mig är att jag struntade i det hela när jag såg att det var något som ej var "mainstream christianity". Gjorde sammalunda för 20 år sedan när jag då hörde om Swedenborg.

Jag har alltså samma beteende som andra när det gäller att helt "stänga av" tankeapparaten. Är jag förblindad, och/eller tror jag mer på Luthers tes om "Bibeln allena"?

"Pröva allt, och behåll det som är gott".

Dalai Lama som jag inte vet så ruskigt mycket om, tror jag säger att man skall vara renlärig i sin religion. Kristen som jag är så står jag för att åtminstone är andra religioner villoläror för kristna.

Men en kunnig lärde mig att Buddisterna är rättfärdighetsintresserade, jag läste påståendet på Wiki att Dalai Lama är "rättfärdighetslärare".

Alltså - jag får kolla vad Martinus samt Swedenborg har för "trovärdighetsindex". Själv är jag som schizofrenidabbad rädd för spiritism och sådant. Farligt.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-05-15 13:23:41

Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:Men Gud är ju allsmäktig, då rår han ju även på Satan, eller hur?
Ja, men uppenbarligen är inte allt p.ga en god Gud. Man kan ha Satan som Gud också och det misstänker jag man har om man skyller det dåliga på den himmelske fadern, Sonen och Den helige anden.


För det första har jag inte skyllt på Gud, för jag är inte troende. Jag ställde en fråga.
För det andra är det RIKTIGT fult att anklaga folk för satanism. Jag är inte satanist och vill heller inte förknippas med sådana. Det skall du ha jävligt klart för dig!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-05-15 13:24:59

elle skrev:
Kahlokatt skrev:I går läste jag om en liten kille som tre år gammal dog i den förfärlida sjukdomen epidermolysis bullosa. Han var TRE ÅR. Han borde ha haft hela livet framför sig. I stället slits han från världen alldeles för tidigt och efterlämnar förtvivlade föräldrar, syskon, släktingar och vänner.
Ni som är troende - hur förklarar ni att en sådan sak händer? Det kan inte ha handlat om fri vilja, för ingen ville att han skulle få en hemsk sjukdom. Han hade inte gjort något ont - tvärtom var han en underbar liten kille som älskade att leva.
Hur förklarar man något så hjärtslitande hemskt? Hur kan det vara en god Guds vilja? Jag menar inte att provocera och jag säger inte "blö, alla troende är dumma". Jag vill bara förstå hur man klarar av att tro på en god och barmhärtig Gud när små treåringar slits från världen på det här viset. För jag kan det inte.

Om du bryr dig så mkt som du låter om folk som dör kan du skicka istället en bön för dessa människor . Varken jag eller andra troende kan väcka folk från de döda .


Vad menar du? Att jag bara LÅTSAS bry mig, men egentligen inte gör det, utan bara tar chansen att jävlas med troende? Är det vad du tror om mig?
Och var har jag skrivit att ni troende skall väcka folk från de döda? Det fattar jag väl att man inte kan!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-05-15 13:39:36

Kahlokatt skrev:För det första har jag inte skyllt på Gud, för jag är inte troende. Jag ställde en fråga.För det andra är det RIKTIGT fult att anklaga folk för satanism. Jag är inte satanist och vill heller inte förknippas med sådana. Det skall du ha jävligt klart för dig!
Ok, så du är bara här för att predika ateism som Frimodig? Eller bara och bara. Hans tjöt om att _ingen_ kan gå på vatten och uppstå från de döda, som är specifikt för Jesus, så misstänker jag att han är ett Satans verktyg. Antikrist.

Jag har inte ens insinuerat att du är satanist. Ateism och att tro på Satan går inte så bra ihop. Det förstår du nog själv. Än mindre har jag anklagat dig. Du verkar dock anklaga troende för att ha en ond Gud.

Du skrev i princip; (om) Gud finns så det är hans fel att en flicka dog i svår nöd.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav nescio » 2014-05-15 14:01:58

Jag förstår inte hur vettigt folk orkar försöka diskutera så länge med religiösa. Det är helt meningslöst. Jag har nästan aldrig sett någon troende skriva något intelligent i diskussioner på internet.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-05-15 14:09:02

Kanske beror på att dina intressen är sånt som hör till det vetande "förnuftet". Att ha "logik" som intresse säger ju allt egentligen. Religion handlar oftast om att tro på osynliga krafter och att (något/) Gud skapat jorden. Dvs. man förutsätter inte att människorna är bäst vetande/styr mest i universum. Och kristendomen att sätta sitt hopp på att Guds son var här nere och offrade sig, samt gick på vatten och uppstod igen för att i framtiden komma ner en tredje gång. Enda beviset vi verkar ha är bibeln (tills Gud uppenbarar sig givetvis). Vissa verkar bara ogilla tanken att någon kommer döma ens gärningar i framtiden.

Profil skrev:nescio
Intressen:
Matematik, Logik, AI, Programmering, Fysik


F.ö så delar jag de flesta av dina intressen. Var nog ett år sedan jag kallade mig ateist dock. Fick en psykos som jag tror jag hade sluppit om jag vart troende från början. Iaf har jag läst många lösningar i bibeln.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav ajemen » 2014-05-15 14:16:19

nescio skrev:Jag förstår inte hur vettigt folk orkar försöka diskutera så länge med religiösa. Det är helt meningslöst. Jag har nästan aldrig sett någon troende skriva något intelligent i diskussioner på internet.


Handlar det om en diskussion kan det vara milt givande, men det verkar dock sällan ske något konkret kunskapsutbyte i dessa sammanhang. För min del är den sociologiska aspekten intressant, och inte sällan fascinerande, vad gäller trångsynthet, konservatism och religion.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Religion

Inläggav kapuni » 2014-05-15 15:29:32

nescio skrev:Jag har nästan aldrig sett någon troende skriva något intelligent i diskussioner på internet.

Eller så är det kanske för att du inte är intelligent nog att förstå religion.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Micke » 2014-05-15 16:34:09

Parvlon skrev:Är det t-ex vem som är Gud?
Kristna tror som du kanske vet att Jesus är Herren.

Gudsuppfattningen i Martinus lära skiljer sig en hel del från Bibelns version. Men vad menas egentligen med att Jesus är Herren? Det får du gärna utveckla.

Kosmiska medvetande får du gärna definiera. Av vad jag kommer ihåg så har han en diskussion med sin gud nånstans där.


Här är ett citat om kosmiskt medvetande:

"Den kosmiskt medvetne har permanent kontakt med universums "visdomshav", och vet vad som är mest kärleksfullt att göra i livets alla situationer. Den kosmiskt medvetne har balans mellan sin maskulina och feminina pol och är därmed ett jämviktsväsen som lever i harmoni med sig själv och med sin omgivning. Det är ett väsen som inte väntar sig världen eller medmänniskorna annorlunda än de just för tillfället är, och älskar opartiskt allt och alla utan undantag."


http://kundalini.se/martinus/medvetande.html

Om han har en konversation med Gud vid något tillfälle eller ej, är jag fortfarande osäker på. Men det låter ganska troligt. För det är ju också så att det kosmiska medvetandet samtidigt är Guds primära medvetande om jag inte minns fel, så kanske var det så att han ständigt hade en konversation med Gud på sätt och vis.

Fascinerande. Du verkar verkligen tro att den ger svar på allt.
Martinus kallade väl själv sin lära för "andlig vetenskap". Jag tycker det är flum rakt igenom.

Nej den ger inte svar på allt förstås, det menade jag inte.

Och det är helt okej att du tycker det är flum. Man behöver inte tycka lika.

Jag har läst mycket och som jag har nämnt tidigare så delar jag många av hans erfarenheter. Jag har också varit besatt av en satans ande som ville få det till att jag var Messias.

Oj. Till skillnad från dom flesta av oss så var Martinus mogen för sin kundaliniresning, och då blir det en helt annan sak. Men när vi ofärdiga människor råkar ut för det i förtid så blir det oftast problem. Ett av problemen som jag ser det ligger i våra tolkningar utav vad det är som sker med oss. Inte helt ovanligt tycks vara att man tror att man är Jesus eller någon annan stor personlighet, och det är ju inte så lyckat. Martinus trodde förvisso efter mycken tvekan stort om sig själv och sin mission, men det backar han upp med sitt verk.

Inte heller tror jag att Satan har med det att göra. Nä jag tror att det handlar om en obalans i kroppens energisystem helt enkelt, som leder till psykiska problem. Man har öppnat upp för energier som man inte klarar av att hantera riktigt, och man kan då komma att tolka det som händer en utifrån en religiös förklaringsmodell i brist på verklig kunskap. Man tenderar också att bli väldigt övertygad i sin religiösa uppfattning, eftersom man tycker sig ha fått den bekräftad.

Men det här är vad jag tror, och förväntar mig inte att du skall hålla med om detta. Jag hade nog inte skrivit det heller om det inte var för att du insuinerade att Martinus skulle ha varit besatt av en "satans ande". Inte för att jag tog illa upp av det på något sätt, och du skriver ju bara vad du tror liksom jag gör.

Jag tycker du ska läsa på om Rael och hans erfarenheter innan du kallar det för dumt. Han har budskap från utomjordingar /eller dvs. det som vanliga människor kallar för Gud.

Jag har inte kallat Raels lära för dum. Har läst på lite och vissa saker ligger faktiskt hyfsat i linje med vad Martinus lär ut. Däremot så var din kommentar fördummande. Att det borde vara fjärde testamentet för mig. Det är ändå så pass mycket som skiljer dom här lärorna åt. Bland annat så finns det inte någon slags Martinusförsamling som man kan gå med i, medan Raeliterna har skapat en religion eller kult åt sig själva. Och så är ju det tredje testamentet ett gediget verk beståendes utav mängder med böcker, främst riktat till framtidens jordmänniskor. Därför skall inte något fjärde testamente idag vara behövligt. Det är också sagt att det tredje testamentet skall vara fullt tillräckligt för att vi skall kunna utvecklas mot att få eget kosmiskt medvetande, och efter det behöver vi inte längre några testamenten.

Det jag stör mig på är att jag en natt ett tag efteråt vaknade av att en andevarelse gick in i ryggen på mig.

Det var intressant, men hur vet du att det var en andevarelse och inte någon "energieffekt" av annat slag?

Hade Martinus levt idag skulle jag frågat honom varför hans ande vet bättre än andras (troende kristna kan få Helig ande som nådegåva) och den kommer in via hjärtat.

Jo den Helige Ande är inte förbehållen enbart Martinus. Men att uppfyllas av den Helige Ande behöver inte innebära att man därmed får obegränsat kosmiskt medvetande, om jag minns rätt.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav elle » 2014-05-15 17:39:07

kapuni skrev:
nescio skrev:Jag har nästan aldrig sett någon troende skriva något intelligent i diskussioner på internet.

Eller så är det kanske för att du inte är intelligent nog att förstå religion.

:-)049

Jag har läst eller hört många kloka och intressanta saker sägas eller skrivas just av troende . Läs påven Franciskus som exempel eller alla Helgon . Men utan den Helige Andes nådegåvor förstår man ingenting eller man tolkar fel .
Senast redigerad av elle 2014-05-15 17:50:32, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-05-15 17:44:29

Micke skrev:Vad menas egentligen med att Jesus är Herren
Hur kan du se tredje testamentet på en fortsättning om du inte ens har läst den heliga skriften?
Bibeln är full av Herrens ord och vittnesbörd om hans liv på jorden.

Matteus 28
…17Och när de fingo se honom, tillbådo de honom. Dock funnos några som tvivlade. 18Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: »Mig är given all makt i himmelen och på jorden. 19Gån fördenskull ut och gören alla folk till lärjungar, döpande dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn,


Micke skrev:Om han har en konversation med Gud vid något tillfälle eller ej, är jag fortfarande osäker på. Men det låter ganska troligt. För det är ju också så att det kosmiska medvetandet samtidigt är Guds primära medvetande om jag inte minns fel, så kanske var det så att han ständigt hade en konversation med Gud på sätt och vis.
Igen. Säger du att bibeln är full av lögner?

Gud har ett eget medvetande och jag tror Martinus fick en dos av satan som han säkert får veta om nån gång, eftersom han missade att se det i jordelivet.

Förmodligen trodde han när han såg/kände andeväsenet att det var Guds ande och därför spelade den (olydiga) anden på det men jag vet om att de har egna tankeförmågor så det blir lite dumt att kalla andar för "kraft". Jag har själv erfarenhet av att (p.ga) kundalinin spelar anden på ens tro men jag tror det är av antikristliga syften. Jag har knappt läst om nån som blivit kristen efter en uppdragning, om de inte blivit frälsta och ser kundalinin som en ond kraft. Bland det första jag fick inbilla mig i satans ande var att jag kunde prata med fåglar så det gjorde jag ofta när jag var ute och gick. Eller fåglarna pratade mer om mig.

Oj. Till skillnad från dom flesta av oss så var Martinus mogen för sin kundaliniresning
Jag trodde också att kundaliniuppdragningen är ett mål för människan att uppnå. Men det är isåfall aningen konstigt att Jesus inte lärde ut detta. Och sen att jag upplevde att det var en andevarelse som drog upp min "kundalini" som knappast var Gud men ville att jag skulle tro det, får mig att förstå lite bättre än förr.


Jo den Helige Ande är inte förbehållen enbart Martinus. Men att uppfyllas av den Helige Ande behöver inte innebära att man därmed får obegränsat kosmiskt medvetande, om jag minns rätt.
Vishetens ande finns att läsa om i bibeln. Det är en gåva från Gud. Efesiebrevet, Salomons vishet etc. Det står också att Jesus ger en allt man ber om ifall man ber i hans namn. Det gör man nog på fel sätt om man tror sig vara "ett" med Guds medvetande. Så att Martinus skulle ha fått den tvivlar jag starkt på. Det är många irrläror som kommit ut av Satans ande genom tiderna och martinus lära lär vara en av dem.

Pånyttfödda kristna som fått hjälp av Herren i Jesu namn brukar prata om ett nytt hjärta och bönernas kraft. Det är inget man hittar på utan faktiskta upplevelser. En tycker att Satan borde tagit med sånt i sina irrläror som kosmologin och ufologin men det får han troligast inte. Jo, samma kväll när kundaliniskiten nått skallen så kände jag det som att en stor orm kom upp ur marken och givetvis så kunde jag inte hålla mig från att ta tag i den så börjar hela marken skaka.. Det var så verkligt att jag trodde människorna jag var med också kände/såg detta. Sen dök en fågel upp från ingenstans och den ledde mig till mitt sovrum där ormen dök upp igen och gjorde så att jag kröp under och över möbler. Det kändes som att hjärtat vred sig och jag märkte att om jag vände på kroppen/följde med smärtan så skulle inte hjärtat gå sönder. Det står nånstans i bibeln att satan förvrider hjärtat, som jag läst senare. Senare på natten så var det som att kroppen blev magnetisk, jag fördes ut i skogen och stod i liftarställning till himmelen hela natten. Helig ande brukar symboliseras med en vit duva i kristen tro men som sagt så var jag i princip ateist innan händelsen. Trodde på en kraft och/eller att alla religioners Gud var densamma. Men jag har erfarit att den kristna Guden/skaparen/Jesus är en svartsjuk Gud precis som det står i bibeln. Någon vecka efter uppdragningen fick jag en fråga av vad jag trodde var Gud (fast nu som en fysisk svan som flög förbi) om jag ville byta Gud till Allah. Ja visst, tänkte jag, och tror jag sa "ja" med munnen också. Trodde som sagt att alla religioners Gud var densamme vid tillfället. Hade knappt läst bibeln, än mindre koranen (däremot har jag försvarat muslimer vid en konversation men en kristen). Det dröjde inte länge efter det som "alltet"/"Gud" ville att jag skulle ta mitt liv.

Jag brukar numera dra öronen åt mig när folk dyrkar kundalinin för de verkar så säkra på hur andra människor ska göra och att det är meningen med människans existens, att man får övernaturliga krafter osv (också en satans frestelse). Jag fick faktiskt instruktioner om hur jag skulle öppna mitt tredje öga. Att du troligast saknar egen erfarenhet, bara läst dig till din sanning om allt, tyder som jag ser det på att du är en av de skriftlärda som Jesus pratar om i bibeln men det är inte för sent. Gud vill nog hellre se att du vänder om än fastnar i Satans grepp för evigt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Micke » 2014-05-15 19:44:30

notwoodstock, ja du gör kanske rätt som undviker esoteriska/spiritualistiska läror (Swedenborg har jag läst en del och tycker det är inspirerande läsning, men jag tror dock att den gode Swedenborg misstolkade en del av sina upplevelser). Dalai Lama däremot brukar vara mer jordnära och mer inriktad mot personlig utveckling och sådant, så honom kan jag varmt rekommendera. Själv tycker jag att ens personliga utveckling är det väsentliga, och inte vad man tillhör för trosuppfattning.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-05-15 20:25:07

Har inte skrivit ett ord om att det är "Guds fel" att en pojke (inte flicka) dog. Och jag tänker inte predika ateism, folk får tro på vad de vill så länge de mår bra av det. Vad jag undrar är hur man klarar av att tro på en god och barmhärtig Gud, när det händer till synes meningslösa hemskheter i världen. Jag önskar att jag kunde ha en sådan tro, men det kan jag inte.
Och att anklaga Frimodig för att vara Antikrist....jag vet inte vad jag skall säga...det går nog inte ens att besvara.
Nu orkar jag inte skriva mer.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-05-15 20:34:02

Det gjorde du indirekt eftersom du skrev;
Hur kan det vara en god Guds vilja?


Ingen har sagt att det är Guds vilja. Det är du som insinuerar att allt som händer är Guds vilja. Däremot så svarade jag att det kan ha varit en ond Guds vilja och jag gav honom ett namn, Satan. Men det behövs inte för han fanns till innan världen, enligt bibeln. Du väljer själv vilken Gud du har.

Jo du predikar antingen ateism eller så säger du att Gud är ond. En möjlig slutsats är då att det är din Gud som är ond.

Vad är Antikrist om inte den som förnekar Guds son, Jesus kristus? Jag har gjort sökninarg på Herr Frimodig och hans uttalanden om att ingen går på vatten eller uppstår från döda är ofantligt många sǻ det lutar åt att satans ande har mer kontroll över honom än man kan tro trots att han är spydig mot många fler än kristna. Eftersom jag själv har haft den ett tag så ser jag det som min plikt att upplysa honom.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Micke » 2014-05-15 21:50:15

Parvlon skrev:Hur kan du se tredje testamentet på en fortsättning om du inte ens har läst den heliga skriften?
Bibeln är full av Herrens ord och vittnesbörd om hans liv på jorden.

Du svarar inte på frågan. Vad menas med att Jesus är Herren? Om du inte svarar på det kan jag inte alls förstå vad du menade tidigare.

Igen. Säger du att bibeln är full av lögner?


Kalla mig hädare om du vill, men ja jag tror att det finns gott om felaktigheter och missuppfattningar i Bibeln.

Jag trodde också att kundaliniuppdragningen är ett mål för människan att uppnå. Men det är isåfall aningen konstigt att Jesus inte lärde ut detta.


Jesus anpassade sin lära till sin samtid, och en kundaliniresning kommer spontant när man är redo för det. Varför skulle han då lära ut om detta, och vad skulle han ha sagt så att dom förstod? Men jag utesluter inte att han kan ha talat om detta genom liknelser. Sägs det inte inom kristendomen förresten att man ska vakta på sin krona eller något liknande? Jag minns inte exakt, men vet att jag tolkade det som att man inte bör öppna upp sitt kronchakra, och det är ju då man öppnar upp för dom här högre energierna.

Det är många irrläror som kommit ut av Satans ande genom tiderna och martinus lära lär vara en av dem.


Ja utgår man från att Bibeln är fullt sann så måste ju alla andra trosuppfattningar vara irrläror, och varför inte då Satans verk? Hur kommer det sig förresten att Gud låter Satan hållas? Är inte Gud allsmäktig och god?

Pånyttfödda kristna som fått hjälp av Herren i Jesu namn brukar prata om ett nytt hjärta och bönernas kraft. Det är inget man hittar på utan faktiskta upplevelser. En tycker att Satan borde tagit med sånt i sina irrläror som kosmologin och ufologin men det får han troligast inte.


Martinus har skrivit en hel bok om bönens kraft...
Han menar att bönen är viktig och jag brukade själv be Fader Vår regelbundet, med Martinus nytolkning av denna bön i bakhuvudet. Numera blir det mer spontanböner för min del när jag tycker att det behövs.


Jo, samma kväll när kundaliniskiten nått skallen så kände jag det som att en stor orm kom upp ur marken och givetvis så kunde jag inte hålla mig från att ta tag i den så börjar hela marken skaka.. Det var så verkligt att jag trodde människorna jag var med också kände/såg detta. Sen dök en fågel upp från ingenstans och den ledde mig till mitt sovrum där ormen dök upp igen och gjorde så att jag kröp under och över möbler. Det kändes som att hjärtat vred sig och jag märkte att om jag vände på kroppen/följde med smärtan så skulle inte hjärtat gå sönder. Det står nånstans i bibeln att satan förvrider hjärtat, som jag läst senare. Senare på natten så var det som att kroppen blev magnetisk, jag fördes ut i skogen och stod i liftarställning till himmelen hela natten. Helig ande brukar symboliseras med en vit duva i kristen tro men som sagt så var jag i princip ateist innan händelsen. Trodde på en kraft och/eller att alla religioners Gud var densamma. Men jag har erfarit att den kristna Guden/skaparen/Jesus är en svartsjuk Gud precis som det står i bibeln. Någon vecka efter uppdragningen fick jag en fråga av vad jag trodde var Gud (fast nu som en fysisk svan som flög förbi) om jag ville byta Gud till Allah. Ja visst, tänkte jag, och tror jag sa "ja" med munnen också. Trodde som sagt att alla religioners Gud var densamme vid tillfället. Hade knappt läst bibeln, än mindre koranen (däremot har jag försvarat muslimer vid en konversation men en kristen). Det dröjde inte länge efter det som "alltet"/"Gud" ville att jag skulle ta mitt liv.


Tack för att du delar med dig av detta. Det kan inte ha varit lätt att behöva gå genom. När kroppen känns magnetisk så är det ett tecken på att man är rejält uppladdad av dom här högre energierna. Något som kan leda till en mycket obehaglig kortslutning så småningom.

Jag brukar numera dra öronen åt mig när folk dyrkar kundalinin för de verkar så säkra på hur andra människor ska göra och att det är meningen med människans existens, att man får övernaturliga krafter osv (också en satans frestelse).


Jag tycker också det är olyckligt när man uppmuntrar andra att öppna upp för den här kraften, och påstår att den är lätt att behärska. Det råder så stor okunnighet om det här, även bland s k andliga mästare och allt vad dom titulerar sig som. Här är vi eniga.

Nu ska jag tala klarspråk och hoppas att du inte tar illa upp.
En del menar att man blir upplyst och automatiskt en god människa efter en kundaliniresning. Men det stämmer nog sällan eller aldrig. Jag tyckte tidigare att du var en jobbig ateist, men nu tycker jag istället att du är en jobbig kristen som menar att den ena med den andra är i Satans grepp. Alltså enbart ett byte av perspektiv, och ingen human tillväxt vad det verkar. Jag far inte illa av det och diskuterar gärna med dig, men det finns det kanske andra som gör. Dock känns det ju lite drygt när det ligger på den här nivån.

Att du troligast saknar egen erfarenhet, bara läst dig till din sanning om allt, tyder som jag ser det på att du är en av de skriftlärda som Jesus pratar om i bibeln men det är inte för sent. Gud vill nog hellre se att du vänder om än fastnar i Satans grepp för evigt.

Nej jag saknar definitivt inte erfarenheter. Men jag ser nog ingen poäng med att skriva om allt jag varit med om. En hel del av det har jag dock skrivit om tidigare här på forumet, men det var rätt länge sedan nu.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-05-15 22:24:06

Micke skrev:Du svarar inte på frågan. Vad menas med att Jesus är Herren? Om du inte svarar på det kan jag inte alls förstå vad du menade tidigar .
Att han är allsmäktig, sann Gud. Inte ett new age flummigt "medvetande" som man ska bli "ett" med. Har du läst bibeln så måste du ha missat rejält mycket.

Micke skrev:Jesus anpassade sin lära till sin samtid, och en kundaliniresning kommer spontant när man är redo för det. Varför skulle han då lära ut om detta, och vad skulle han ha sagt så att dom förstod? Men jag utesluter inte att han kan ha talat om detta genom liknelser. Sägs det inte inom kristendomen förresten att man ska vakta på sin krona eller något liknande? Jag minns inte exakt, men vet att jag tolkade det som att man inte bör öppna upp sitt kronchakra, och det är ju då man öppnar upp för dom här högre energierna.
Bibeln är knappast bara till för dåtidens människa. Snarare så är det nog viktigare nu än förr att man vänder om eftersom människor verkar bli mer och mer egoistiska och inte minst ogudaktiga. Har du själv upplevt en kundaliniresning får du gärna berätta om den. Eller något annat religiöst.

Micke skrev:Ja utgår man från att Bibeln är fullt sann så måste ju alla andra trosuppfattningar vara irrläror, och varför inte då Satans verk? Hur kommer det sig förresten att Gud låter Satan hållas? Är inte Gud allsmäktig och god?
Det gissar jag är Guds hemlighet som man kanske får reda på när man dött.

Bibeln lär att denna världens Gud är Satan. Gissar att vi fick dras med honom efter syndafallet. Satan är inte uppenbart ond. Tvärtom är han snarare en "ljusvarelse" som lovar brett och vilt.

Micke skrev:Martinus har skrivit en hel bok om bönens kraft... Han menar att bönen är viktig och jag brukade själv be Fader Vår regelbundet, med Martinus nytolkning av denna bön i bakhuvudet. Numera blir det mer spontanböner för min del när jag tycker att det behövs.
Intressant. Varför ber du om du inte tror på en allsmäktig Gud, skaparen av universum? Får du bönesvar?

Micke skrev: Tack för att du delar med dig av detta. Det kan inte ha varit lätt att behöva gå genom. När kroppen känns magnetisk så är det ett tecken på att man är rejält uppladdad av dom här högre energierna. Något som kan leda till en mycket obehaglig kortslutning så småningom.
Tack men jag tror att Gud är med en hela tiden. En verkar dock kunna bli utlämnad till sina fantasier om man inte klarar satans testen.. Det är nog snarare en lägre energi och eftersom ormen dök upp från marken så borde jag ju fattat att något var galet. Dessutom vaknar kundalinin till liv i röven på en.

Jag tror inte att du är i ställning att avgöra huruvida jag har förändrats under det senaste året men det känns rätt onödvändigt att skriva att en person inte har förändrats. Jag har upplevt att andar bytts ut i min kropp så det är en andlig förändring men antingen så tror du inte på vad jag skriver eller så tror du att andevärlden är en inbillning men då förstår jag inte varför du är en kosmolog.

Jo, Martinus hade med högsta säkerhet en messiaspyskos eftersom han trodde sig veta bättre än Guds ord/bibeln. Jag gissar att han kommer skämmas mer än mig på domedagen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Micke » 2014-05-16 1:10:59

Parvlon skrev:Att han är allsmäktig, sann Gud. Inte ett new age flummigt "medvetande" som man ska bli "ett" med. Har du läst bibeln så måste du ha missat rejält mycket.

Menar du alltså att Jesus är Gud? Är han inte Guds son? Eller är han både och?

Bibeln är knappast bara till för dåtidens människa. Snarare så är det nog viktigare nu än förr att man vänder om eftersom människor verkar bli mer och mer egoistiska och inte minst ogudaktiga.

Nej jag vill inte påstå att Bibeln bara är till för dåtidens människor, däremot tror jag att Jesus var tvungen att anpassa sina utsagor till den tidens människor. Hade han förklarat saker och ting på ett sätt som exempelvis Martinus gör, så hade man nog inte begripit så mycket.

Bibeln lär att denna världens Gud är Satan. Gissar att vi fick dras med honom efter syndafallet. Satan är inte uppenbart ond. Tvärtom är han snarare en "ljusvarelse" som lovar brett och vilt.

Intressant att du säger att Satan är en ljusvarelse, vad det nu innebär. Enligt Martinus så är Satan en gudason, precis som alla andra levande väsen. Men Satan (som jag förmodar är densamma som Djävulen) hade en mörk mission här på jorden, precis som Jesus långt senare hade en ljus mission. Satans tid är sedan länge förbi, det onda som sker nu sker p g a våra mörka eller ofärdiga sidor. Ja så var det tidigare också, men våra ofärdiga sidor fick hjälp på traven utav Satan med att manifestera sig. Om jag minns rätt. I Martinus världsbild finns ingen motsättning mellan Gud och Satan, utan Gud har här full kontroll över allt som sker.

Intressant. Varför ber du om du inte tror på en allsmäktig Gud, skaparen av universum? Får du bönesvar?

Jag har tidigare sagt att jag tror på en allsmäktig och god Gud, så som Gud beskrivs utav Martinus då. Om jag får bönesvar? Svårt att säga, jag ber sällan om att vissa saker skall inträffa. Men när jag gör det är det oftast att jag ber om att någon annan ska få hjälp med något, och om det sen sker så är det ju ändå svårt att veta om bönen hade någon inverkan. Det är i vart fall en psykologisk hjälp för mig att vända mig till Gud om man t ex behöver styrka, tålamod, klarsyn m m i en viss situation. För mig är bönen mycket en träning i att försöka tänka Guds tankar, att tänka mer humant, och även ett sätt att fördjupa relationen med Gud.

Tack men jag tror att Gud är med en hela tiden. En verkar dock kunna bli utlämnad till sina fantasier om man inte klarar satans testen.. Det är nog snarare en lägre energi och eftersom ormen dök upp från marken så borde jag ju fattat att något var galet. Dessutom vaknar kundalinin till liv i röven på en.

Jo kundalinin vandrar ju upp från rotchakrat. Det med ormen är intressant för man brukar ju ibland tala om kundaliniormen när man pratar om sådant här.

Jag tror också att Gud är med en hela tiden. Jag tror att Gud upplever sin skapelse genom oss; att vi är Guds upplevelseorgan.
Jag tror inte att du är i ställning att avgöra huruvida jag har förändrats under det senaste året men det känns rätt onödvändigt att skriva att en person inte har förändrats. Jag har upplevt att andar bytts ut i min kropp så det är en andlig förändring men antingen så tror du inte på vad jag skriver eller så tror du att andevärlden är en inbillning men då förstår jag inte varför du är en kosmolog.

Jag ber om ursäkt för det, det är klart att jag inte kan veta så mycket om hur du har förändrats. Jag kan bara gå efter vad du skriver på det här forumet, och då tycker jag mest det är din syn på tillvaron som har förändrats. Precis som när du var ateist så har du en mycket bestämd uppfattning om hur saker och ting ligger till, och kan utifrån det vara ganska otrevlig mot dom som har en annan uppfattning. Så upplever jag det iaf. Men du är inte ensam om det i den här tråden, och jag kanske inte är helt oskyldig jag heller.

Jo, Martinus hade med högsta säkerhet en messiaspyskos eftersom han trodde sig veta bättre än Guds ord/bibeln. Jag gissar att han kommer skämmas mer än mig på domedagen.

Även om Martinus skulle ha misstagit sig i sina uppfattningar, så var han mycket human gentemot andra genom hela sitt liv. Och då jag tror att det är det viktigaste, så tror jag ändå att han skulle kunna känna sig stolt över sig själv vid en eventuell domedag.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-05-16 1:52:23

Micke skrev:
Parvlon skrev:Att han är allsmäktig, sann Gud. Inte ett new age flummigt "medvetande" som man ska bli "ett" med. Har du läst bibeln så måste du ha missat rejält mycket.

Menar du alltså att Jesus är Gud? Är han inte Guds son? Eller är han både och?

Hur skulle du som Gud bettet om du hade ett uppdrag på udömd planaetsom jorden är och vioka sak få komma uppp är nog att få upp månnisikorans därifrånk .

Jesus säger att har du set mig så har dett Fader, ty jan lever i mig och jag år Han,

Han år allt det där. Farden år i homon som verkar Gudom Jesus.,
Bibeln är knappast bara till för dåtidens människa. Snarare så är det nog viktigare nu än förr att man vänder om eftersom människor verkar bli mer och mer egoistiska och inte minst ogudaktiga.

Nej jag vill inte påstå att Bibeln bara är till för dåtidens människor, däremot tror jag att Jesus var tvungen att anpassa sina utsagor till den tidens människor. Hade han förklarat saker och ting på ett sätt som exempelvis Martinus gör, så hade man nog inte begripit så mycket


Det är nog väldigt få vettiga människo som tror på vad martinus lärt ut.
Bibeln lär att denna världens Gud är Satan. Gissar att vi fick dras med honom efter syndafallet. Satan är inte uppenbart ond. Tvärtom är han snarare en "ljusvarelse" som lovar brett och vilt.

Intressant att du säger att Satan är en ljusvarelse, vad det nu innebär. Enligt Martinus så är Satan en gudason, precis som alla andra levande väsen. Men Satan (som jag förmodar är densamma som Djävulen) hade en mörk mission här på jorden, precis som Jesus långt senare hade en ljus mission. Satans tid är sedan länge förbi, det onda som sker nu sker p g a våra mörka eller ofärdiga sidor. Ja så var det tidigare också, men våra ofärdiga sidor fick hjälp på traven utav Satan med att manifestera sig. Om jag minns rätt. I Martinus världsbild finns ingen motsättning mellan Gud och Satan, utan Gud har här full kontroll över allt som sker. det står att Satan ska släppas fri vart 1000:e år.

Intressant. Varför ber du om du inte tror på en allsmäktig Gud, skaparen av universum? Får du bönesvar?

Jag har tidigare sagt att jag tror på en allsmäktig och god Gud, så som Gud beskrivs utav Martinus då. Om jag får bönesvar? Svårt att säga, jag ber sällan om att vissa saker skall inträffa. Men när jag gör det är det oftast att jag ber om att någon annan ska få hjälp med något, och om det sen sker så är det ju ändå svårt att veta om bönen hade någon inverkan. Det är i vart fall en psykologisk hjälp för mig att vända mig till Gud om man t ex behöver styrka, tålamod, klarsyn m m i en viss situation. För mig är bönen mycket en träning i att försöka tänka Guds tankar, att tänka mer humant, och även ett sätt att fördjupa relationen med Gud.

Tack men jag tror att Gud är med en hela tiden. En verkar dock kunna bli utlämnad till sina fantasier om man inte klarar satans testen.. Det är nog snarare en lägre energi och eftersom ormen dök upp från marken så borde jag ju fattat att något var galet. Dessutom vaknar kundalinin till liv i röven på en.

Jo kundalinin vandrar ju upp från rotchakrat. Det med ormen är intressant för man brukar ju ibland tala om kundaliniormen när man pratar om sådant här.

Jag tror också att Gud är med en hela tiden. Jag tror att Gud upplever sin skapelse genom oss; att vi är Guds upplevelseorgan.
Jag tror inte att du är i ställning att avgöra huruvida jag har förändrats under det senaste året men det känns rätt onödvändigt att skriva att en person inte har förändrats. Jag har upplevt att andar bytts ut i min kropp så det är en andlig förändring men antingen så tror du inte på vad jag skriver eller så tror du att andevärlden är en inbillning men då förstår jag inte varför du är en kosmolog.

Jag ber om ursäkt för det, det är klart att jag inte kan veta så mycket om hur du har förändrats. Jag kan bara gå efter vad du skriver på det här forumet, och då tycker jag mest det är din syn på tillvaron som har förändrats. Precis som när du var ateist så har du en mycket bestämd uppfattning om hur saker och ting ligger till, och kan utifrån det vara ganska otrevlig mot dom som har en annan uppfattning. Så upplever jag det iaf. Men du är inte ensam om det i den här tråden, och jag kanske inte är helt oskyldig jag heller.

Jo, Martinus hade med högsta säkerhet en messiaspyskos eftersom han trodde sig veta bättre än Guds ord/bibeln. Jag gissar att han kommer skämmas mer än mig på domedagen.

Även om Martinus skulle ha misstagit sig i sina uppfattningar, så var han mycket human gentemot andra genom hela sitt liv. Och då jag tror att det är det viktigaste, så tror jag ändå att han skulle kunna känna sig stolt över sig själv vid en eventuell domedag.
Jagh inte uppskatta murtanis ego och allt vad det her men något är det som fsatan ś ande att dra upp eh för antikristliga saker. Det inte helt osåiet att det ben stor sekt i framtiden men som satg vi lever i den slutet på tiden att vända om når vi har den rätta reliigon redan l Deh sahhe Jess kristus.

Bibeh år Guds ord hiostria = evig och visar om hur kommunikationen mella Israels Gud skiftast sig igenom året. Det handlar myciet om man ska se seg som ett bara när man stigre fram och det gjorde jag , rekommenderas. Ett tips tip', veria svamt men låstas vara lite dummare. Sen lärde Jesus att det är sista tiden, att han är den förste och den siste, att sanningen är det Han som ger ut, ock kvastar bort i princip alla andra dumma tro.. Det är riätt rimligt om man tänker sig en skarare som blivit trött op att människan förstör planeten och håller op med trollkonst, orgies överallt,
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-05-16 2:21:16

Den sanne verisionen av Jess få du allt definiera , LÄNK?

Jesus år i liv och tar man sig hand om alla som förlitar sig på Herren

Besattta jmänniskor vill ofta starta sia egna religiöner

Den et finns en mångd andaradevärelsenn och kan få om man får förnekar Kristus men jag misstänker att varke jordelivet eller eferlivt blr så roligt då. Att dej förde mig till skogen där jag sto i ute i en stol där jag fick synder om en annan våärld som jag antade skulle manifestera sigl Stod en massa inbillade fooi som inte låtsade som nåntuing och jag anden visade mig teoefonen skm jag soågde soǻgde ivägen meter kanske. Jag såg in huset och kallade op dem men ngen människa verka vilja med upp.

Min nuvrande teori år att var Datasä ormjåven'7kundalnini som ville åka snålskjuts till himmelen. Han bfinner sig i lägsta nul, Det som stör i är att i bibeln står det att slåpps fr 1000 år,
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-05-16 9:28:22

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:I går läste jag om en liten kille som tre år gammal dog i den förfärlida sjukdomen epidermolysis bullosa. Han var TRE ÅR. Han borde ha haft hela livet framför sig. I stället slits han från världen alldeles för tidigt och efterlämnar förtvivlade föräldrar, syskon, släktingar och vänner.
Ni som är troende - hur förklarar ni att en sådan sak händer? Det kan inte ha handlat om fri vilja, för ingen ville att han skulle få en hemsk sjukdom. Han hade inte gjort något ont - tvärtom var han en underbar liten kille som älskade att leva.
Hur förklarar man något så hjärtslitande hemskt? Hur kan det vara en god Guds vilja? Jag menar inte att provocera och jag säger inte "blö, alla troende är dumma". Jag vill bara förstå hur man klarar av att tro på en god och barmhärtig Gud när små treåringar slits från världen på det här viset. För jag kan det inte.

Om du bryr dig så mkt som du låter om folk som dör kan du skicka istället en bön för dessa människor . Varken jag eller andra troende kan väcka folk från de döda .


Vad menar du? Att jag bara LÅTSAS bry mig, men egentligen inte gör det, utan bara tar chansen att jävlas med troende? Är det vad du tror om mig?
Och var har jag skrivit att ni troende skall väcka folk från de döda? Det fattar jag väl att man inte kan!

Nej , det var inte så jag menade och jag tror inte att DU låtsas . Du får tänka längre än så annars missförstår du det jag skriver . Bara för att man är troende betyder inte att man har färdiga svar på alla frågor .

Gud är ingen jultomte som finns till för att uppfylla våra önskningar eller önskelistan på en perfekt värld . Gud tänker inte som människor men vi människor vill begränsa Gud till vår världsbild . Det fungerar inte så .

Om Gud " tillåter " att ett barn dör är Han ond eller om Frimodig inte kan se Gud gå på vatten , ja , ett bevis på att Gud är en bluff . Det här är ett bra exempel på mänskligt resonemang men det är ingen som vet hur Gud egentligen tänker . Hans vägar är inte våra vägar som det står i Bibeln .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Micke » 2014-05-16 17:52:39

Parvlon du kanske borde ha tagit en paus från att diskutera om du var för trött? Det är svårt att förstå vad du har skrivit och citeringen är helt åt skogen. Fast jag betraktar nog gärna vår diskussion som avslutad för den här gången. Dock vill jag säga att det inte är någon större risk att Martinusrörelsen blir någon stor sekt i framtiden vilket du är inne på. Det har Martinus själv sett till. Hans önskan var att man aldrig någonsin ska kunna gå med i något samfund eller liknande som är relaterat till hans lära. :-)Happy
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Intressanta intressen



Logga in