Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav earlydayminer » 2014-05-12 8:47:07

Jag brukade bli ganska tyst och aggressiv, men numera är jag faktiskt ganska hård tillbaka. Inte en överdrivet uppskattad egenskap, men om någon är på mig helt utan vettiga skäl så tänder det till.

Jag kan t ex säga: "Var det allt? Är det verkligen så här du vill tillbringa din tid? Vi är utvecklade med intelligens och egenskapen att planera i förväg, men du väljer att - helt utan att veta vad som kommer ske - insultera mig och bete dig som ett arsle. Hoppas du upplever att det givit dig något och att du finner att tiden du tillbringade att insultera mig var värt det. Personligen har jag inte mycket mer att tillägga, men vi kan fortsätta diskutera om du verkligen vill."

Om personen fortsätter så säger jag bara: "Va? Jag hör dig inte, pratar du med någon?" och om det fortsätter säger jag bara "Va? Okej."

Antar att jag har psykopatiska drag enligt Wines källor då. Haha! Eftersom jag insinuerar att personen är dum i huvudet. Vi kallar det självbevarelsedrift. :wink:

Bli inte alltför hooked på det där med psykopati, det leder till idéer som inte stämmer överens med världen. Slutligen finns risken att man tror alla har psykopatiska drag.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav Wine » 2014-05-12 9:34:48

earlydayminer skrev:Jag brukade bli ganska tyst och aggressiv, men numera är jag faktiskt ganska hård tillbaka. Inte en överdrivet uppskattad egenskap, men om någon är på mig helt utan vettiga skäl så tänder det till.

Jag kan t ex säga: "Var det allt? Är det verkligen så här du vill tillbringa din tid? Vi är utvecklade med intelligens och egenskapen att planera i förväg, men du väljer att - helt utan att veta vad som kommer ske - insultera mig och bete dig som ett arsle. Hoppas du upplever att det givit dig något och att du finner att tiden du tillbringade att insultera mig var värt det. Personligen har jag inte mycket mer att tillägga, men vi kan fortsätta diskutera om du verkligen vill."

Om personen fortsätter så säger jag bara: "Va? Jag hör dig inte, pratar du med någon?" och om det fortsätter säger jag bara "Va? Okej."

Antar att jag har psykopatiska drag enligt Wines källor då. Haha! Eftersom jag insinuerar att personen är dum i huvudet. Vi kallar det självbevarelsedrift. :wink:

Bli inte alltför hooked på det där med psykopati, det leder till idéer som inte stämmer överens med världen. Slutligen finns risken att man tror alla har psykopatiska drag.


:wink: Många har autistiska drag men kvalificerar sig inte för en autismdiagnos för det, en mängd kriterier behöver ju uppfyllas.

Det finns ju ett brett spektrum av olika beteenden hos människor men det jag skrev var ju att personer med psykopatiska drag är snabba på att ge svar på tal/attackera och prata ner eller prata bort en person, att en person har den egenskapen att den är snabb på att ge svar på tal behöver ju inte betyda att personen i övrigt har psykopatiska drag eller är psykopat som jag ser det.

Beroende på vem man frågar är det ca 1-4% av befolkningen som är psykopater.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav ajemen » 2014-05-12 9:48:36

Det är väldigt kontextuellt, mest beroende av vem som tilltalar och vilka som är närvarande. Jag utgår för det mesta, åtminstone i mindre lediga sammanhang, från att besvara det som sagts på ett uppriktigt och rationellt vis eftersom det sällan kan bli fel då. (Såvida man inte är för uppriktig, men det är ju klumpigt.)

Hur som helst är jag nog ibland rätt seg p.g.a. social hämning och därför måste retirera till rigorösa förhållningssätt som det förutnämnda.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-12 9:53:43

Nej, jeg er nok ikke så snabb med svar på tal. Men, jeg har kommet til en alder hvor jeg ikke bryr meg noe særlig, hvis noen prater skit så ber jag den andre dra åt h.....e. Jeg er ikke så interessert i diskutere lenger, livet er for kort. Så en rask og tydelig "dra åt h.....e" gjør jobben når man bare vil at de skal slutte å snakke, de blir sure også slipper jeg å snakke med de mer. :)

Jeg har lært at det veldig sjelden er verdt å kaste bort tid på å diskutere ting med andre mennesker, det fører ikke til noe.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav Little J » 2014-05-12 12:23:17

Jag är nog för det mesta seg i kolan i såna situationer, det vill säga kommer på i efterhand vad jag borde sagt vilket ju är synd. Någon enstaka gång kan jag väl dock "vara vaken" och faktiskt få ur mig ett jäkla bra svar och då känns det jäkla bra :-)
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav gadas » 2014-05-12 15:55:38

Jag har glädjande nyheter (utom för dem som utnyttjar sådan här oförmåga)! Jag var otroligt långsam, kom ofta på efter dagar eller år vad jag borde ha svarat - i dag går det på en gång!!

Det är i alla fall det typiska. Överraskar fortfarande mig själv. I skrift har jag alltid sopat golvet med i synnerhet myndigheter ("syndigheter"...).

Har faktiskt inte funderat på vad just den förändringen beror på. Förrän nu och nu blir jag genast (jag är ju så snabb!) övertygad om att det var när jag började äta algoljekapslar med DHA för 6 år sedan. Att det fick hjärnan över huvud taget att börja fungera mycket kvickare märkte jag däremot ganska snart.

Det är mycket intressant, för den som varken äter fisk eller alger kan omöjligen få tillräckligt med DHA. Det finns visserligen nya uppgifter om att möss kan omvandla tillräckligt ur t ex rapsolja, men fiskar kan å andra sidan inte alls framställa DHA utan får det färdigt genom att äta alger.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav earlydayminer » 2014-05-12 23:01:23

Wine skrev:
earlydayminer skrev:Jag brukade bli ganska tyst och aggressiv, men numera är jag faktiskt ganska hård tillbaka. Inte en överdrivet uppskattad egenskap, men om någon är på mig helt utan vettiga skäl så tänder det till.

Jag kan t ex säga: "Var det allt? Är det verkligen så här du vill tillbringa din tid? Vi är utvecklade med intelligens och egenskapen att planera i förväg, men du väljer att - helt utan att veta vad som kommer ske - insultera mig och bete dig som ett arsle. Hoppas du upplever att det givit dig något och att du finner att tiden du tillbringade att insultera mig var värt det. Personligen har jag inte mycket mer att tillägga, men vi kan fortsätta diskutera om du verkligen vill."

Om personen fortsätter så säger jag bara: "Va? Jag hör dig inte, pratar du med någon?" och om det fortsätter säger jag bara "Va? Okej."

Antar att jag har psykopatiska drag enligt Wines källor då. Haha! Eftersom jag insinuerar att personen är dum i huvudet. Vi kallar det självbevarelsedrift. :wink:

Bli inte alltför hooked på det där med psykopati, det leder till idéer som inte stämmer överens med världen. Slutligen finns risken att man tror alla har psykopatiska drag.


:wink: Många har autistiska drag men kvalificerar sig inte för en autismdiagnos för det, en mängd kriterier behöver ju uppfyllas.

Det finns ju ett brett spektrum av olika beteenden hos människor men det jag skrev var ju att personer med psykopatiska drag är snabba på att ge svar på tal/attackera och prata ner eller prata bort en person, att en person har den egenskapen att den är snabb på att ge svar på tal behöver ju inte betyda att personen i övrigt har psykopatiska drag eller är psykopat som jag ser det.

Beroende på vem man frågar är det ca 1-4% av befolkningen som är psykopater.


Är osäker på om jag någonsin mött en individ med psykopati, men jag har mött åtminstone tre med antisocial personlighetsstörning. Det är inte så mycket märkvärt mer än att man själv är lite extra vaksam. En av dem var däremot ganska aggressiv och drivande och skulle ha med en på allt, men som aspergare står man ju på sig om man verkligen inte vill. Vilket ledde till att intresset för mig svalnade ganska fort.

Jag är inte så intresserad statistisk som jag är av det neurovetenskapliga.

Men allvarligt nu, var försiktig med att spöka in dig på det där området. Jag är säker på att du klarar av att distansera dig, men det är ett område som kan sluka dig lika lätt som den personlighetskaraktär du läser om.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-19 20:08:04

Jag är otroligt snabb med att komma med ett skämt eller säga något ironiskt när någon säger något. Oftast kan jag säga det med vanlig samtalston så att det tar någon sekund för den jag pratar med att inse att det jag sa inte riktigt vad var hen väntade sig.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav antonius » 2014-05-19 20:29:57

iuftfy547s skrev:Jag är otroligt snabb med att komma med ett skämt eller säga något ironiskt när någon säger något. Oftast kan jag säga det med vanlig samtalston så att det tar någon sekund för den jag pratar med att inse att det jag sa inte riktigt vad var hen väntade sig.


+1
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Aspiesar - är ni snabba med svar på tal?

Inläggav MsTibbs » 2014-05-22 1:13:46

Jag är snabb, om jag inte är rädd. Jag fiar inte oberäknerliga personer.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in