Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Vegeta » 2014-05-10 11:06:27

En sak jag tycker mig märka hos personer som jag misstänker har Asperger är att de är väldigt naiva och lättmanipulerade. En manipulativ person kan ideligen ljuga för en aspie rakt i ansiktet eller vinkla information kraftigt utan att aspergerpersonen har en tanke på att ifrågasätta informationen om denne känner tillit till manipulatören. Sen när en utomstående påtalar hur det egentligen ligger till saknar aspergerpersonen ofta förmåga att reflektera över detta då denne är för "socialt korkad" för att inse att vissa människor kan ljuga för att gagna sina egna intressen.

Nu så har jag förmodligen själv asperger, så det stämmer till viss del på mig själv, men samtidigt har jag en allmänt väldigt ifrågasättande syn på allt och alla, vilket fungerar lite som ett "vaccin" mot manipulativa mytomaner.
Vegeta
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-01-05

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Huggorm » 2014-05-10 11:09:33

Jag har också varit lite naiv men jag har börjat lära mig vem man skall lita på och vem som nästan garanterat ljuger. Nu tycker jag nästan NT runt mig är mer lättlurade.
Huggorm
 
Inlägg: 22250
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav earlydayminer » 2014-05-10 11:12:33

Jag manipulerar manipulatörer att tro att jag är lättmanipulerad.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav DIProgan » 2014-05-10 11:15:19

Ja vad ska man säga om det? Trevligt att det finns personer vars hela liv inte går ut på att läsa den sociala koden bäst i en stor tidsödande cirkus utan poäng.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-10 11:39:28

Når jeg var yngre var jeg extremt lättmanipulerad. Jeg trodde på det folk sa, de kunne lyve meg rett i ansiktet og jeg forsto ikke at det var løgn.

En ting som ofte skjedde, var at noen spurte meg et spørsmål om noe de visste jeg syntes var interessant. Så jeg la ut og snakket om det sammenhengende helt til de begynte å le og sa at de bare tullet. De ville bare ha noe å le av.

Men etterhvert som man blir eldre så lærer man jo. Man kan si at jeg har gått fra extremt lättmanipulerade til extremt vanskelig å kødde med. De kan prøve men de får ikke noe å le av lenger. Men ja, jeg var en av de mest extremt lättmanipulerade mennesker jeg vet om, det tok lang tid å lære.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-10 12:01:58

Jag är mer trögtänkt än naiv, men det kan ju verka som att jag är naiv. Det tar hus i helvete när jag upptäcker att jag blivit lurad (igen). Litar inte ett dugg på andra människor och de bevisar gång på gång vilka rövhål de är.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-10 12:06:15

sugrövmanövern skrev:Jag är mer trögtänkt än naiv, men det kan ju verka som att jag är naiv. Det tar hus i helvete när jag upptäcker att jag blivit lurad (igen). Litar inte ett dugg på andra människor och de bevisar gång på gång vilka rövhål de är.



Jeg tror det fort kan skje med mange, jeg var en godtroende, naiv og snill liten gutt, trodde det beste om alt og alle. Nå er jeg fortsatt snill, men skeptisk og hardtslående. Jeg stoler sjelden på noen lenger. Det er litt trist, man blir slik på grunn av mange år med andre folks løgner og dritt, man blir kaldere og hardere.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-05-10 12:10:13

Jeopardy Lane skrev:Jeg stoler sjelden på noen lenger. Det er litt trist, man blir slik på grunn av andre folks løgner og dritt.
Det är extremt tråkigt. Träffar man någon människa som går att lita på och inte ljuger och manipulerar blir man så förvånad att man typ bajsar på sig!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Vegeta » 2014-05-10 13:22:01

Jo precis det existerar extremt många äckligt elaka människor utan skam eller sinne för rättvisa i dagens samhälle och vi aspergare är tyvärr inget undantag till detta, men vi är dock mer utsatta i och med våra sociala svårigheter. Det gäller att ta till vara på de fåtal omtänksamma människor som ändå existerar.
Vegeta
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2013-01-05

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Maggi » 2014-05-10 14:36:08

Det ligger något i det Vegeta, jag var rätt gammal när jag insåg detta, men har utvecklat nån sorts känslighet för vilka man kan lita på, tycker mig se på blicken och kroppsspråket.
Och så umgås jag inte så mycket med folk heller.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Braincandy » 2014-05-10 14:59:55

Nja, när jag var barn stämde det nog, vilket tillslut resulterade i att jag slutade lita på de allra flesta människor.

Nuförtiden vågar jag lita på saker till viss del, men jag tar aldrig saker för givet innan mycket tyder på att det stämmer.
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav kullan » 2014-05-10 15:12:05

Ptja...Om man ska läsa vad som skrivs på detta forum är väl aspiesar mer paranoida än andra. Man misstänker alla om ont.

Själv tror jag att alla vill mig gott tills motsatsen blivit bevisad. Sen kan jag bli förbannad och hela köret.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav mango » 2014-05-10 21:20:08

kullan skrev:Själv tror jag att alla vill mig gott tills motsatsen blivit bevisad. Sen kan jag bli förbannad och hela köret.


Samma här! he he
Om det inte är en person som jag läser av som bitchig eller som låter elak osv.

Nämen jag är naiv och mina vänner tycker om att retas med mig, det jobbiga är när de säger något som jag tror är sant och sedan berättar de att de inte är det så blir jag sinesförrvirad, då vet jag inte vad jag ska tro då de först sa en sak och sedan säger en annan AAAHHHH, väldigt förirrande och jobbigt!
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav LILITH_ » 2014-05-11 0:57:11

Jag är också rätt naiv i betydelsen att jag tror gott om folk in i det längsta men lättmanipulerad tror jag inte att jag är. Tvärtom är jag rätt observant på andra människors beteenden och outtalade avsikter.

Men den där naiviteten tycker jag är en positiv egenskap för det mesta.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav CarolusRex » 2014-05-11 5:20:20

Känner mig ganska lättmanipulerad rätt ofta, jag är inte så svårövertalad. Å andra sidan så gör jag mitt bästa för att manipulera min omgivning så att jag ska få min vilja igenom. Ibland märker jag när någon försöker att manipulera mig, det känns väldigt lustigt, man vet inte riktigt hur man ska reagera. Är inte människor i allmänhet ganska så manipulativa? Finns ju situationer då det verkligen inte passar sig men ibland känner man att det kvittar.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav kiddie » 2014-05-11 5:38:44

Jag har svårt att minnas att folk brukar ljuga om väldigt onödiga småsaker. Eftersom jag inte gör så.

Däremot kan jag ibland se vem som ljuger när ingen annan gör det.

Så jag antar att det varierar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav notwoodstock » 2014-05-11 5:53:18

Jag är godtrogen, inser jag. :-)Happy

/bibelord:/
Spoiler: visa
1 Kor. 13:4* ¶ Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas icke, kärleken förhäver sig icke, den uppblåses icke.
5* Den skickar sig icke ohöviskt, den söker icke sitt, den förtörnas icke, den hyser icke agg för en oförrätts skull.
6* Den gläder sig icke över orättfärdigheten, men har sin glädje i sanningen.
7* Den fördrager allting, den tror allting, den hoppas allting, den uthärdar allting. (1917 år Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Tiblan » 2014-05-11 8:01:50

Jag tillhör de naiva och godtrogna och kan fortfarande inte fatta vad folk ser för roligt i att behandla en som skit som jag anser dom gör när dom ljuger för mig. Detta har ju medfört att jag drar mig undan ännu mer, litar inte på någon (knappt ens dom jag med säkerhet vet jag kan lita på) och fräser gärna till för att hålla folk ifrån mig för att slippa gå på fler minor.

Det är en sådan energitjuv att behöva gå runt och misstro folk så därför drar jag mig undan folk istället. Folk som gör detta fattar inte vilken skada dom åsamkar oss som har det problemet.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav CarolusRex » 2014-05-11 8:34:54

Jag tror att alla som intalar sig själva att de inte är kapabla/benägna till att manipulera ljuger för sig själva. Har inte träffat en enda människa som jag inte har sett manipulativa sidor hos, no big deal. Men visst, manipulation kan ju gå i överdrift och handla om betydligt allvarligare saker än vad jag syftar på.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-11 9:57:27

CarolusRex skrev:Jag tror att alla som intalar sig själva att de inte är kapabla/benägna till att manipulera ljuger för sig själva. Har inte träffat en enda människa som jag inte har sett manipulativa sidor hos, no big deal. Men visst, manipulation kan ju gå i överdrift och handla om betydligt allvarligare saker än vad jag syftar på.



Ja, jeg kan manipulere andre mennesker. Hvis jeg vil. Man lærer hvordan det gjøres. Men jeg vil ikke og velger å ikke gjøre det fordi det er negativt, det er dårlig gjort.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav CarolusRex » 2014-05-11 10:05:45

Jeopardy Lane skrev:
CarolusRex skrev:Jag tror att alla som intalar sig själva att de inte är kapabla/benägna till att manipulera ljuger för sig själva. Har inte träffat en enda människa som jag inte har sett manipulativa sidor hos, no big deal. Men visst, manipulation kan ju gå i överdrift och handla om betydligt allvarligare saker än vad jag syftar på.


Ja, jeg kan manipulere andre mennesker. Hvis jeg vil. Man lærer hvordan det gjøres. Men jeg vil ikke og velger å ikke gjøre det fordi det er negativt.

Manipulation är väl när man väcker känslor hos en annan människa för att få den att agera som man vill? Typ. Det jag syftar är de mer harmlösa manipulationsknepen som jag tror att alla använder sig av i viss mån. Ett exempel är när jag försöker locka min syster till att umgås med mig, då försöker jag få henne att förknippa umgänge med mig med något positivt, jag kanske tar upp ett tillfälle tidigare då vi umgåtts och vi båda har har haft en positiv upplevelse.

Även djur manipulerar i den mån de kan. T.ex. när hundar försöker se ledsna ut och tigger mat och liknande beteende. OT men du fattar kanske vad jag menar?
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-11 10:13:58

CarolusRex skrev:OT men du fattar kanske vad jag menar?


Ja, jeg forstår/fattar.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Geastrum » 2014-05-11 12:15:40

Att låta sig manipuleras av andra handlar, enligt mig, om att man vill vara andra till lags hela tiden och undvika att stöta sig med folk. Att manipulera är sällan detsamma som att luras. Försöker någon lura mig brukar jag i regel genomskåda det direkt.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav malplacee » 2014-05-11 13:34:50

Geastrum skrev:Att låta sig manipuleras av andra handlar, enligt mig, om att man vill vara andra till lags hela tiden och undvika att stöta sig med folk. Att manipulera är sällan detsamma som att luras. Försöker någon lura mig brukar jag i regel genomskåda det direkt.


Jo, jag skulle just säga det att det är skillnad på att vara lättlurad och lättmanipulerad. Jag ser mig verkligen inte som särskilt lättlurad, tvärtom, har fått höra att det är svårt att lura mig och jag tror det stämmer. Åtminstone har jag ofta blivit förvånad över hur otroligt lättlurad min omgivning verkar vara, att så många verkar köpa bullshit rakt av, utan att se igenom uppenbara lögner och överdrifter, utan att ta andras självhävdande med en nypa salt. Vill man lura mig, så får man anstränga sig, jag är bra på att se igenom saker.

Däremot är jag extremt lätt att manipulera, vilket jag ser som ett av mina största tillkortakommanden. Det enda man behöver göra är att ta reda på var mina ömma punkter finns (vilket folk nog gör rätt lätt, eftersom jag inte är bra på att förställa mig), och sedan spela på dem som på en harpa, tills jag dansar efter deras pipa. Jag har jättesvårt att stå emot det. Det kan nog vara som du säger, att det handlar om någon osund vilja att vara till lags och inte stöta sig med folk (inklusive folk som uppenbarligen inte respekterar en).
malplacee
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2008-10-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in