Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-09 19:38:07

Spotter handlar om säkerhet. For fuck sake. Kan ett power rack vara lika säkert som en människa med ett nervsystem och aktivt medvetande? Nej, precis. Alltså har den debatten dött ut eftersom jag har rätt i den frågan. Det handlar inte om någonting håller en speciell vikt, det handlar om säkerhet. DÖD, NÄSTA!

Marklyft och spotter - wow, du fastnade verkligen för spotter. *Slår handflatan mot huvudet* Marklyft följde med eftersom det är en av "The Three Big". Det handlar om ifall det är riskfritt eller inte, vilket jag vet att du förstår innerst inne. Så även där är jag klar, för om man behöver mer information än den jag angivit blir det dubbel facepalm. DÖD, NÄSTA!

Du förstod väl att uppmaning om utmaning i triathlon hade noll med bänk, marklyft eller benböj att göra? Hur byggdes det ens ihop i ett och samma argument när de båda var klart skiljda från varandra? DÖD, NÄSTA!

Det är en sådan där självspunnen arrogans som uppkommer om man upplever triumf inom sin egen gren. Det leder ofta till dåliga uttalanden som "i mark kan man ju lyfta tungt hur som helst riskfritt". Det enda som gör det till att det undviker att klassificeras som riktigt dåligt är att det finns ett 'kan' - om det är tilltänkt i den bemärkelsen att det är möjligt är en helt annan fråga, dock.

Backa, hoppa ner från hästen, sätt fötterna i gyttja och sjunk. När det är klart hoppar man upp ur gyttjan och ställer sig med båda benen på jorden och springer framåt igen.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-09 19:56:22

Ta inte åt er för hårt nu. Jag är skitirriterad på någonting helt annat, så ursäkta att min ton är bajsbrun och luktar illa.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav storskojaren » 2014-05-09 20:07:26

En powerrack kan vara många gånger säkrare än FEL människa PUNKT!!

Det var ju du som tog ordet riskfritt ur sitt sammanhang. Du kan ju inte ta en del av en mening ur sitt sammanhang, jag sade att marklyft är riskfritt ur hänsyn till en att ha en spotter eller inte, jag nämnde även att korrekt form är viktigt när man maxar. Hur du kan missa det kan jag inte förstå.

Du glömde förresten att citera fortsättningen på meningen "i mark kan man ju lyfta tungt hur som helst riskfritt, en spotter gör ju ingen skillnad" Läs gärna andra delen av meningen mer än en gång så att den kanske går in den här gången.

Nä, precis triathlon hade noll med samtalsämnet att göra så varför blandade DU in det öht? Du hade typ lika gärna kunnat utmana mig i lerduveskytte, det har ju lika mycket med diskussionen att göra.

Och vem är det som är arrogant i sammanhanget, tror du verkligen på fullaste allvar att du är den enda som har någon erfarenhet av träning? Att du via någon efterkonstruktion vill få det till att jag har fel, för att du uttryckte dig klumpigt från första början är bara patetiskt.

Jag tycker inte illa om dig eller så early, det är kul att någon annan delar ens intresse, men att du är irriterad över något annat ger dig inte rätten att kalla MIG för naiv och arrogant, då får du räkna med mothugg.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-09 20:12:22

Sredna skrev:Hejsan!

tejp runt knä alt knäskydd vid joggning/ löpning, argument för och mot?

http://www.stadium.se/sport/traning/traningstillbehor/134652/dunlop-so-xc1000coachtejp#.U20Czfl_vTo

Tacksam för svar! :-)Happy


Anpassat knäskydd, helt klart. Smaksak om en ska använda det under joggingturer - efter däremot (samt övriga vakentimmar under dygnet).

Om du har känningar i knät som inte gått över efter 4 veckor, avvakta 4 veckor till med intensiv löpträning. Kör alternativ träning, cykel (om möjligt), simning, x-trainer, roddmaskin och givetvis rehab.övningar efter typ av skada.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-09 20:24:57

earlydayminer skrev:Spotter handlar om säkerhet. For fuck sake. Kan ett power rack vara lika säkert som en människa med ett nervsystem och aktivt medvetande? Nej, precis. Alltså har den debatten dött ut eftersom jag har rätt i den frågan. Det handlar inte om någonting håller en speciell vikt, det handlar om säkerhet. DÖD, NÄSTA!



Jeg tror kanskje vi snakker om forskjellige ting, du er den første jeg har møtt som mener at en människa er tryggere enn stål som er designet for å beskytte deg. Så jeg er mest forvirret, jeg har powercage på grunn av sikkerhet så ja, det handler om sikkerhet.





Se på det første klippet, det skjer aldri i en powercage selv om du er alene.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-09 20:54:18

storskojaren: For fuck sake, #2! Spotter hade inget med marklyft att göra, jag nämnde det eftersom det är en av "The Three Big".

Vem har "fel" människa med sig? Det där är uppenbarligen bara ett sätt att få fram sitt argument, men det handlar ju inte om det! Kan stål ringa sjukvård ifall något händer? Det är det jag menar med säkerhet.

Triathlon kom jag med istället för att något annat eftersom ingen av oss sysslar med det, eller? Jag sysslar inte med t ex bodybuilding eller just den aspekten av det estetiska. Jag vet hur jag vill se ut, men jag tränar av andra skäl. Vi kan väl ta DART då om du inte är riktigt bra på det, för det är inte jag. :wink:

Nej, det är inte patetiskt. Jag må vara arrogant, men vad som inträffat är lite annat än så. Uppenbarligen har vi gått om varandra eftersom den ena anser att en viss sak inte hör till det man menade. Theory of mind comes crashing down. När det handlar om marklyft så ska man tänka sig för när man skriver det i samma mening som "riskfritt", förstår du?

Jag tycker inte illa om dig heller. Vi är väl irriterade på saken eller? Jag ogillar inte någon bara för att den inte delar min åsikt, men det är en annan sak.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-09 20:55:02

Jeopardy Lane: Ja, vi menar annorlunda när vi snackar om säkerheten här!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-09 21:02:25

Jag är 100% att vi sprungit om varandra. :lol:
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav storskojaren » 2014-05-09 21:36:56

Då hade du kunnat ta på dig att du uttryckte dig klumpigt genom att blanda in en spotter i marklyft istället för att kalla mig för naiv och arrogant när jag klargör att en spotter inte gör någon skillnad till hänsyn av säkerhet i just den övningen, hur du kan får det till att jag på något sätt uttryckt att god form skulle vara oviktigt när jag till och med tog upp det i samma mening kan jag inte förstå. Jag förutsatte att en eventuell läsare skulle läsa hela meningen och förstå vad jag menade med riskfritt i just det här sammanhanget, jag ger väl folk lite mer cred än vad du gör.

Jag skulle hellre välja en powerrack i kombination med någon som skulle kunna ringa efter ambulans, då behövs inte någon speciell, bara någon som vet hur en telefon funkar. :wink: Om man ser att en sak är en fördel över en annan när olyckan redan varit framme istället för hur man på bästa sätt förebygger olyckor från första början skulle jag inte kalla för bra säkerhetstänk.

Jag skulle inte kalla mig en bodybuilder heller, jag tränar på ett sätt som passar mig och ser hur långt jag kan ta det både när det gäller utseende, styrka och till en lite mindre grad; uthållighet. Jag kan erkänna att jag känner mig ganska nöjd med de resultat jag nått på den ändå relativt korta tid som jag tränat, men jag har inte förlorat någon ödmjukhet, jag vet att jag fortfarande kan och vill lära mig nya saker och det går inte ihop med arrogans. Så din analogi om att jag skulle sitta på någon hög häst full av arrogans kan du lägga ner.

Jag skulle inte blivit irriterad öht taget om du hade uttryckt att du inte delade min åsikt på ett sakligt sätt och diskuterat saken istället, men DU valde istället att göra det personligt genom att kalla mig för naiv och arrogant, det var det jag inte uppskattade.

Och... ja, vi har antagligen sprungit om varandra, fram med fredspipan, eller? :-)Happy
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-10 0:06:23

Det naiva var ju inte spottern. Jag orkar inte. Inte just nu i alla fall, men vi kan fortsätta imorgon om du verkligen vill. Om du uttrycker en vilja för det så kommer jag skriva långa meddelanden som egentligen kan skrivas med fem rader. Det är inga problem för mig att fortsätta tjata om vad det är som menas med vad. Just ikväll känns det som att jag inte orkar med konkret flams (avsaknad av abstraktion). Vad ska jag säga? Sorry att du är så känslig?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-10 0:24:22

Nej, nej. Jag stör mig för mycket nu. Varför ska jag ta på mig när ingen fattar vad det är jag skriver med språkets enklaste ord?

Naivt och arrogant (ja, samtidigt) att påstå att marklyft är riskfritt, naivt för att det är ett godtroget svar och arrogant för att ifall man själv kommit långt så är det uppblåst att säga en sådan sak. Det är det jag störde mig på. Jag har aldrig skadat mig p g a marklyft, men det betyder inte att det är riskfritt. Det handlar inte heller om att man alltid tar en risk med allt man gör - sämsta argumentet någonsin. Vid varje chans finns per automatik en risk. Ding-dong. Det handlade om den mest riskfyllda vanliga övningen som används. Det är enda skälet till att jag blev irriterad, för du vet troligtvis bättre än så.

Det betyder inte att jag tycker hela du är naiv och arrogant. Bara uttrycken i sig. Och ja, jag är arrogant nu. Blir jag ledsen? Nej. Blir jag upprörd av att erkänna det? Nej. Det är bara begrepp som används när man sätter egenskaper på saker och ting.

:-)154 :-)154 :-)154 :-)154 :-)154 :-)154 :-)154
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav storskojaren » 2014-05-10 1:46:21

Äh, nu får du ju fan ta och ge dig, hur tjurskallig är du egentligen? Alldeles nyss hade vi sprungit om varandra och nu snackar du om att fortsätta imorgon.

Du hakade verkligen upp dig på ordet riskfritt, du besitter kanske helt enkelt inte förmågan att se just det ordet i det sammanhanget jag skrev det? Är det en AS-grej att du fastnat vid just den detaljen?

Jag tar det en sista gång, jag håller med dig fullständigt att det finns risker i alla övningar och att hålla god form är viktigt och har aldrig påstått något annat. Jag har aldrig sagt att marklyft som övning är riskfri, jag sade att en spotter i marklyft inte gör någon skillnad för säkerheten, inget annat och för mig så räckte det med när du sade att du bara räknade upp mark i sammanhanget för att det är en av "the-big-three" du erkände ditt misstag och källan till förvirring, men sedan fortsatte ändå att tjafsa vidare och lägga ord i munnen på mig.

Du får gärna fortsätta att kalla mig för naiv, arrogant, överkänslig och uppblåst, om du inte förmår att diskutera en sån här sak utan att göra det personligt, så kör på, jag bjuder på det och om du vill fortsätta att låtsas missförstå vad jag sade efter så här många förklaringar så är det upp till dig för jag tvivlar på att någon annan än du missförstod vad jag menade vid det här laget och om du allvarligt inte förstår efter så här många förklaringar, så kommer det nog aldrig gå in heller och då tycker jag faktiskt lite synd om dig.

Jag har sagt mitt.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-10 2:00:25

Tjurskallig är jag på riktigt, men jag har begripit allting du skrivit redan från början. Vi har sprungit förbi varandra, men jag blev ännu mer irriterad och min första reaktion var att fortsätta MITT svar imorgon. Hur som helst ändrade jag mig, som du tydligt kan se, så jag vet inte hur det fortfarande är relevant i sammanhanget.

Ja, det var begreppet "riskfritt" jag hängde upp mig på. Var fullständigt övertygad om att det var förstått vid första inlägget som skrevs. Om det är en AS-grej vet jag inte, men det är inte långsökt att utgå från det.

Kan vara extremt saklig om det är vad du söker från mig, men när jag upplever någonting så absurt som riskfria övningar är det större sannolikhet att jag uttrycker det direkt än att jag småflinar och insinuerar något. Vare sig det är personligt eller inte spelar sällan stor roll för min del. Specificerar ett särskilt attribut i ett uttalande, snarare än en absolut egenskap i din personlighet. Det är något man får lära sig att urskilja när man kör 1-on-1 med någon på internet. Hade vi diskuterat detta ur ett vetenskapligt perspektiv hade jag garanterat använt mig av andra begrepp.

Vi kommer snabbt ur vad vi diskuterar om vi ska behöva försvara varandras integritet och diskutera vad vi gör och inte gör. Det där med att jag låtsas missförstå någonting är helt taget ur luften, men jag kan inte bara sluta svara.

För att avsluta det hela är jag övertygad om att samtliga förstått vad jag syftar på, precis som jag förstått vad alla andra har syftat på. Mina ord är direkt kopplade till en annan medlems uttryck om sin träning. Så det handlade aldrig om att inte tänka större om andra, det handlade om att indirekt gå till försvar för en annan medlem. Och nej, det är inget försök att komma "in good graces" med någon eller rationalisera min intention.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-05-10 4:29:08

Måste verkligen skaffa magnesium (eller nåt liknande), körde lite marklyft 105x5, men blev bara 3 reps då det höll på att glida ur händerna och jag vill inte riskera någonting.

Handskar? Jag vill helst få en bättre greppstyrka med. All natural. ;)

Annars: knäböj 97,5 x 5x5, militärpress 37,5 x 5x5. Lugnt, städat, tog tre minuters setvila. Blev ett tvåtimmarspass men definitivt värt det.

Börjat sätta lite tid åt bättre sömn nu med, vilket har en märkbar effekt på prestationerna. Ju högre jag går desto mer måste jag tänka på alla möjliga saker - grepp, sömn, näring, hastighet etc. Småsaker som inte spelade så stor roll förut, men desto mer nu.

Har dock fortfarande ~20% fettprocent. Jag överväger att köra lite volymträning i juni och sen deffa i ett par månader, har ni några idéer kring det?
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-10 4:44:44

Tjepa fingrarna!

Jag använder hellre handskar, dock. Mina händer är så vackra och fina. :-)173
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-05-10 6:50:34

Tejpa dem mot stången? Seriöst eller skämtsamt? Asperger. :(

Har kollat på handskar. Bryr mig inte så mycket om valkar, det är snarare känslan av att stången glider ur händerna och man måste koncentrera sig på det i stället för lyftet i sig. Det gör inte ont alls, det är bara att den glider, typ.

Har hört att handskar försämrar framtida greppstyrka, och det vore ju synd om man ska lyfta pianon eller andra saker i framtiden.

Borde titta lite på greppstyrka, känns som att det är där det egentligen svajar (det är först efter 100 kg som jag har märkt av det).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-10 7:06:02

Nej, tejpa fingrararna och händerna. Bokstavligt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav storskojaren » 2014-05-10 13:07:37

kvicksilver skrev:Måste verkligen skaffa magnesium (eller nåt liknande), körde lite marklyft 105x5, men blev bara 3 reps då det höll på att glida ur händerna och jag vill inte riskera någonting.

Handskar? Jag vill helst få en bättre greppstyrka med. All natural. ;)


Jag hade samma problem förut, ville varken ta hjälp av handskar eller greppremmar, men stången började glida ur händerna när jag kom upp på högre vikter, drog av en valk pga av det. Jag hade breda gummiband liggande hemma så jag började att linda in skivstångens grepp i dem innan jag körde mark och det funkar skitbra, stången glider inte en millimeter, ökade arbetsvikten i mark stadigt i många veckor efter och det är ju ändå ens egna greppstyrka det kommer an på, du får ingen hjälp som när man använder greppremmar.

Den typen av gummiband kan man nog hitta lite överallt, här tex: http://www.sportamore.se/produkt/28649- ... ilatesband
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Tråden om träning

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-10 13:23:46

kvicksilver skrev:Har hört att handskar försämrar framtida greppstyrka, och det vore ju synd om man ska lyfta pianon eller andra saker i framtiden.




Ja, hansker er noe jeg bestandig anbefaler folk å ikke bruke. Det gjør ting litt lettere, og det gjør også hendene svakere. Løfter man uten hansker så vil man etter en stund ikke trenge hansker, hendene herdes, noe jeg ser på som en stor fordel. Det er klart det vil gjøre litt vondt før man venner seg til det, men slik er det bare, no pain no gain.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-05-10 22:00:27

Bild

Never feel like a boy when using gloves - ever again!
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-05-11 0:00:22

Kan inflika att jag aldrig kört mixat grepp förut - kanske en idé att köra det innan andra hjälpmedel först? Läste att det är en bra idé ifall man bara kör det i det sista setet.

Tack för alla tips!
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav slackern » 2014-05-11 0:06:48

earlydayminer skrev:Bild

Never feel like a boy when using gloves - ever again!


Ser ut som en tunnis räka.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tråden om träning

Inläggav Flawed » 2014-05-11 0:23:12

Är man säker i sin sexuella identitet så använder man handskar.
Nån gång tränade jag marklyft och började tappa greppet då försökte jag få tillbaka det i toppläget på något sätt vilket slutade att jag ramlade bakåt och slog i marken med stången över mig,måste ha sett sanslöst komiskt ut.
Tur att det inte låg något solitt föremål bakom.

När det gäller säkerhet... då är smithmaskinen farligast om man inte använder stop grejerna...
Och kanske dåligt fastsatta ställningar och maskiner.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Tråden om träning

Inläggav Flawed » 2014-05-11 0:41:20

Samt tak som kollapsar och förbipasserande rånare som attraherar polisammunition.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Återgå till Intressanta intressen



Logga in