Hjälp!! Ensam, Trött, Utnyttjad på lönebidragsjobbet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp!! Ensam, Trött, Utnyttjad på lönebidragsjobbet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-04-13 21:56:15

Du har haft lönebidragsanställning och du har haft löneutbetalningar till ditt konto.
Det innebär att du faktiskt borde kunna intyga att du varit anställd på annat sätt.
Det ska finnas möjligheter att göra det i vissa fall enligt nedanstående länk. men jag har ingen aning om vilka.

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsa ... snitt-141/

Även om facket inte är skyldiga att förhandla för dig brukar de ibland kunna svara på frågor om vilka regler som gäller och dylikt om man ringer dit. Jag har alla fall lyckats med dig medan jag var medlem i en annan fackförering. Om uppsägningen inte är skriftlig så undrar jag hur han kan låta bli att betala de sista dagarna på lönen, eller har jag fattat fel? I så fall borde han väl vara återbetalningsskyldig för motsvarande del av lönebidraget? Har du kollat det?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hjälp!! Ensam, Trött, Utnyttjad på lönebidragsjobbet

Inläggav Frimodig » 2014-04-13 22:09:08

GladLedsen skrev:Långt och djupt, men troligen läsvärt...


Behöver hjälp, tips och råd, samt även höra hur ni hade gjort och reagerat i följande....

Mått dåligt mer eller mindre hela livet, men aldrig gett upp. Tar examen från universitet 2006 och får icke-kvalificerade jobb till Januari 2008, mitt mående försämras i takt med arbetslös och i Maj 2008 ansluter mig till sjukvården för att få hjälp att bli bättre.... (trodde jag....)

Det tar nästan 8 månader från det att jag blev sjukskriven, tills att jag ens får någon som helst hjälp och då blir jag inskrivit i något program där det handlar om att finna "nya yrken i livet"... Jag visste vad jag ville jobba med, hade läst 5år och var tämligen nyexad vid detta läget, men ändå sätter de mig i detta program. 2008 var jag 30år. Tiden går och hösten 2010 så ska det anlitas en expert att finna en passande praktikplats till mig.... I samma veva så får jag en diagnos mot autism (testa själv vara utan jobb i 3år, i ensamhet, så kan nog de flesta få en sådan diagnos...), men okej, jag har lite svårt med det sociala, som en följd av mobbing och utanförskap.

Det hittas ingen praktikplats till mig och tiden går vidare.... Hösten 2012 så ber jag om att få vara på ett ställe, där AF säger att det alls inte är möjligt att vara (för företaget ej tar emot...) och då ringer jag stället själv och får praktik. Vid det tillfället så har jag varit utan jobb och sysselsättning i 4 1/2år och börjar så sakta på 25%, men stegar upp , så i December är jag uppe i motsvarande 75%....., praktikperioden tar slut.

Jag finner ett eget jobb, ett riktigt jobb, med riktig lön... De får lönebidrag för mig, jag är där i 6 månader. Det funkar väl inte så bra, har kontakt med både af och fk under tiden, berättar hur jag stundtals blir behandlad dåligt och de bara vänder ryggen och säger att det inte är deras ansvar, att det är på facket... (företaget var inte fackligt anslutet). Tyvärr så mådde jag i slutet så dåligt att jag grät och mådde skit, så jag fick sluta där...

Förra året, Juni, så hade vi ytterligare ett möte, trots jag jobbat i nästan ett år, så tycker af och fk att nu har jag minsann fått så många chanser och det har lagts så mycket resurser på mig, så nu finns inget kvar för mig att göra..., mer än att söka sjukersättning (förtidspension). Jag blev givetvis förvånad över deras agerande, då jag verkligen vid detta tillfället borde ha varit värd att satsas på, inte minst då jag nyss arbetat och dessutom heltid.... , men man gör den bedömningen iallafall.

Vill inte bli sjukpensionerad och efter mycket kraft och energi som blivit omsatt, så finner jag ett jobb på 50% och över tjat, så får stället lönebidrag för mig.... Börjar hösten 2013 och det är bara jag som är anställd där, men vi skrev papper med AF och det var sysslor som var stimulerande för mig, jag tyckte om detta och jag trivdes någorlunda bra. Chefen hattade fram och tillbaka, men jag tog det ganska så ok. Jag jobbade väldigt mycket och han sa att jag var tvungen att jobba mer än 50%, för annars skulle han vara tvungen att stänga stället (butik).... Så jag hade nästan 200 timmar övertid förra året och början av detta året, som jag fick ta ut saker från butiken som "lön", motsvarande en lägre timlön än när jag jobbade vitt... , men jag ville inte svika han, jag ville verkligen visa vad jag gick för och därför blev det så.

Vid årsskiftet går jag upp till 75%, men så anställs en annan, som helt sonika tar över alla mina uppgifter, allt som jag har gjort ska nu denna nya göra, och jag får inte göra det längre, för det behövs bara "en person" som gör dessa sysslorna. Jag blev inte erbjuden 100% tjänst, utan detta gick över till den nya direkt..., trots jag hade alla färdigheter som behövdes. Detta gör att jag blir förvisad att stå på samma ställe, göra samma sak, vid min egen dator (ställets dator användes av den andra, så jag hade med min egen). Detta gjorde att jag mådde sämre och sämre, men jag kämpade på. Då det jag gjorde, lika väl kunde göras hemifrån, så fick jag jobba hemifrån 2 dagar i veckan och på stället 2 dagar...

4 dagar innan min provanställning går ut, så kommer chefen på att han inte kan ha mig kvar, då det kostar han för mycket (jag kostade runt 10 tkr i månaden, den nya kostade runt 40 tkr i månaden....), DESSUTOM så har mitt jobb som jag gjort på stället, gjort att omsättningen nästan ökat på ett halvår.... men ändå så fick jag sluta.... Behöver jag tillägga att jag mår mycket dåligt, blivit djupt kränkt och totalt utnyttjad....


Andra akten... nu börjar problemen.....


Nu fick jag vara hemma de återstående två veckorna med lön (brukar vara kottym vid uppsägning), han sa att jag inte behövde komma dit och där fanns inget för mig att göra.... Nu såg jag häromdagen att jag har fått felaktig lön under 2014, jag har fått 2014 lön, men då han får lönebidrag så ska han följa kollektivavtalet, som säger att jag ska ha en annan lön för 2014. Jag hör av mig till han, säger att jag vill ha retroaktivt den lön som jag har fått för lite, vilket ju inte är mer än rätt?? , varvid han svarar med att jag kan fara och flyga, det ska han minsann inte göra...

Han vägrar dessutom att skriva ett arbetsintyg (krav för att få A-kassa), han har inte heller skrivit något avskedspapper skriftligt till mig.....

Nu är jag kanske korkad, men jag vänder mig till af, då det är de som har betalat ut lönebidrag, så borde det kanske ligga i deras intresse att dels hjälpa mig och dels se till så att det gått rätt till, med tanke på att de gett han en massa pengar.... Nu vänder af mig ryggen, detta är inte deras bord, det är något jag ska ta med facket... Ett företag med en anställd är inte anslutet till kollektivavtal och jag således inte med i facket..... Jag skriver även till facket och de är ju inte intresserade av att hjälpa mig då jag inte är med där.....


Af och Fk tycker dessutom definitivt att jag skall söka förtidspension nu, eftersom nu borde jag väl fatta att jag inte kan klara ett arbete (de lägger alltså detta på mig, att han anställer en ny, att han utnyttjar mig, att jag blir förvisad att inte göra något, att han säger upp mig 4 dagar innan provanställning går ut, att jag mår dåligt av hand behandling, de lägger de på mig, att jag har lättare autism....).....


De kommer inte att bistå med hjälp vad gäller arbetsplatsens beteende mot mig, jag kommer inte få någon retroaktiv lön (frågan är om jag ens får lön alls...), och de kommer inte heller hjälpa mig att finna någon lämplig arbetsplats..., givetvis så pekar de mina misslyckande på mig.....


Så om ni vill hjälpa mig, så hade det verkligen betytt allt. Jag mår mycket dåligt och jag har lagt ner så mycket energi och kraft på det mesta i livet, alltid varit ensam, ingen kärlek eller vänner, knappt pengar, men har ändå inte gett upp, men nu är jag väldigt nära att göra det, att inte bry mig längre....

Vad hade ni gjort?

Ps. Medicin, psykolog etc, allt det är uttömt , det jag behöver är acceptans, kärlek, jobb, sysselsättning, dock helt nöjd med enbart jobb. Ds


Du verkar tillräckligt krånglig. Jag kan coacha dig. Hantera myndigheter och sånt.
Jag finns i Uppsala, Östra Ågatan 13, Gotlands nation. 0709-687536.
Det är gratis i ditt fall. Jag lär mig grejer. Sånt är kul.

Frimodig

Moderator Alien: Flyttade ut svaret som hamnat inne i citatet.
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hjälp!! Ensam, Trött, Utnyttjad på lönebidragsjobbet

Inläggav GladLedsen » 2014-04-19 23:07:46

Hej där alla

Har fått era mail och läst era inlägg, jag ber om ursäkt att jag inte har kommenterar och eller svarat, men jag har läst allt. Jag hör snart av mig och tack än en gång

Glad Påsk
GladLedsen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-04-08

Hjälp!! Ensam, Trött, Utnyttjad på lönebidragsjobbet

Inläggav GladLedsen » 2014-04-30 17:28:41

Uppdatering:

För er som följt min tråd, tänkte jag att en uppdatering kunde vara på tiden...

Det har hänt en hel del, samtidigt inget alls....

Fick min "slutlön" nu för någon vecka sedan, då hade även min "julklapp" blivit tillbaka tagen i form utav "korrigering", så 2500kr mindre hade dragits på slutlönen. Även att försöka finna intresserade människor att hjälpa mig på olika jurist advokat ställen var inte det lättaste, tidningar som jag skrivit till har inte hört av sig, har sökt svar etc.

Arbetsförmedlingen hänvisar mig som sagt till facket, som inte gör något för han är inte bunden till kollektivavtal. Jag fick dock väldigt intressant svar från facket, för när ett företag ska få lönebidrag, så skickas det alltid in en kopia på anställningsintyg till facket, sedan så ser facket så att det stämmer överens och då godkänt. Till det som är väldigt anmärkningsvärt, är att facket som regel ALDRIG godkänner ett företag som inte är kollektivbundet, men trots detta så är det ofta som Arbetsförmedlingen ser mellan fingrarna och låter stället anställa....

Det står på Arbetsförmedlingens hemsida att de som får lönebidrag, skall följa rådande kollektivavtal, vilket är en sanning med modifikation. När Arbetsförmedlingen tar beslut, låt säga 1 Januari, då gäller det beslutet för ett år, om det kommer nytt avtal för branschen i Juli, så spelar det ingen roll, för att det som man skrivit med Arbetsförmedlingen gäller ett år och om tiden förlängs, då görs en ny kontroll för att se om evt löneökning har skett.

Även om man är med i facket på dessa premisser ovan, där företaget inte anses vara lämpligt då det inte är kollektivanslutet, så kommer facket inte kunna föra någon rättslig process. Detta i praktiken ger helt enkelt att arbetsgivare kan göra lite så som de själva vill.

Arbetsförmedlingen har inget intresse eller befogenhet att göra något, facket har inte befogenhet om inte stället är kollektivanslutet och jag tycker att det är Arbetsförmedlingen som borde ha upplyst mig om detta, INNAN jag börjar på ett jobb. När de är medvetna om diagnoser, att jag "anses" vara icke arbetsför och stället får 70% lönebidrag för mig, så kan jag tycka att Arbetsförmedlingen borde upplysa om sådant som jag skrivit om nu, men det gör de inte... Jag fick dessutom prata med 10 olika handläggare/internet, innan jag fick denna förklaring ovan, att beslut gäller ett år och däremellan så är inte arbetsgivare skyldig att följa några ändringar från fackets sida....

Nu är det helt enkelt så att jag inte orkar bry mig längre, fk kommer söka sjukersättning förtidspension för mig och jag får ta det den vägen. Orkar inte längre, tyvärr:(

Tack för ni läst
GladLedsen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-04-08

Hjälp!! Ensam, Trött, Utnyttjad på lönebidragsjobbet

Inläggav Alien » 2014-05-01 1:58:09

Jag beklagar, men ibland måste man prioritera sitt eget mående.

Att Af givit fel/otillräcklig information är svårt för att inte säga omöjligt att bevisa. De kan alltid påstå att de meddelat det muntligt till dig, men att du tydligen glömt el missförstått deras info.

Svårt att hitta rätt stöd, när det varken är fackets el af:s bord.

Det finns något som kallas Diskrimineringsbyrån i olika städer, där man iaf kan få viss rådgivning, även om de kanske inte kan driva ens ärende gratis hela vägen. http://humanitas.se/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hjälp!! Ensam, Trött, Utnyttjad på lönebidragsjobbet

Inläggav Fantasia » 2014-05-03 21:21:13

GladLedsen, jag känner igen mig. Läser och ser till min bestörtning att jag har utnyttjats på liknande sätt. Företaget jag är anställd på har inte kollektivavtal, jag har inte fått vare sig löneförhöjnning eller semesterersättning på hela tiden jag arbetat på företaget. Jag har en akademisk examen men står i en skrubb och scannar dokument hela dagarna, vilket lett till depression, men jag har inte råd att sjukskriva mig. Isolerad såväl privat som på jobbet. Dock har SIUS sagt att jag är kapabel till bra mycket mer avancerade arbetsuppgifter och i mitt fall , trots 85%lönebidrag så finns inga tankar på att förtidspensionera mig.

Jag har ambitioner att försöka öka i arbetstid men klarar inte det på denna arbetsplats jag är på, med tanke på den utfrysning jag är utsatt för sedan ett år tillbaka (anställd 3 år). Det finns åtskilliga likheter, så du är långt ifrån ensam i den situation, eller liknande situation. Ta hand om dig och gör det du känner är bäst för dig nu för att du i framtiden ska kunna komma igen.

Mvh
Fantasia
Fantasia
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-09-05

Hjälp!! Ensam, Trött, Utnyttjad på lönebidragsjobbet

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-03 22:26:05

Fantasia skrev:GladLedsen, jag känner igen mig. Läser och ser till min bestörtning att jag har utnyttjats på liknande sätt. Företaget jag är anställd på har inte kollektivavtal, jag har inte fått vare sig löneförhöjnning eller semesterersättning på hela tiden jag arbetat på företaget. Jag har en akademisk examen men står i en skrubb och scannar dokument hela dagarna, vilket lett till depression, men jag har inte råd att sjukskriva mig. Isolerad såväl privat som på jobbet. Dock har SIUS sagt att jag är kapabel till bra mycket mer avancerade arbetsuppgifter och i mitt fall , trots 85%lönebidrag så finns inga tankar på att förtidspensionera mig.

Jag har ambitioner att försöka öka i arbetstid men klarar inte det på denna arbetsplats jag är på, med tanke på den utfrysning jag är utsatt för sedan ett år tillbaka (anställd 3 år). Det finns åtskilliga likheter, så du är långt ifrån ensam i den situation, eller liknande situation. Ta hand om dig och gör det du känner är bäst för dig nu för att du i framtiden ska kunna komma igen.

Mvh
Fantasia


Vilket jävla slaveri. Upp till kamp!
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hjälp!! Ensam, Trött, Utnyttjad på lönebidragsjobbet

Inläggav GladLedsen » 2014-05-07 19:09:57

Känner mig så tom just nu
GladLedsen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-04-08

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in