Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Inläggav Sampa » 2014-04-29 22:04:52

Jag är nu inne på två månader efter diagnos ADHD, AS och GAD.
Har fortfarande inte fått någon medicin, jag har däremot blivit bollad runt överallt känns det som.
Hjärtläkare har jag precis varit hos (hade tur och fick en återbudstid dit), det i sin tur gjorde min psykolog (som förövrigt mest verkar besvärad över att ha fått mig på halsen) lite ställd, lyckades efter många om och men få en telefontid ett par veckor efter hjärtläkaren med henne, där hon frågade mig flera ggr om jag verkligen var klar och godkänd hos hjärtläkaren.
Då sa hon att hon har mycket dåligt med tider för besök för insättning av mediciner, 30min kan du få slutet på Maj (28:e Maj), men då har jag inte tid med något annat än medicinen sa hon....

Jaha men resten då?, Min GAD?, AS(är tydligen någon annans problem)?, sen lite andra saker som skakande händer med mera som också rekommenderades att kollas upp från utredningen, har jag inte heller fått hjälp med.
Fanns en massa rekommendationer och förslag från utredningen men typ inget förutom adhd medicineringen är på gång (vet inte ens vilket preparat det blir?)

Jag fick känslan av att hon försökte "stalla" mitt case så hon och resten av avdelningen hinner in på semestertider så jag hade fått vänta ännu längre.
Man blir ju inte förvånad att det springer runt frustrerade Psykpatienter och hittar på tokigheter när man inte får hjälp inom rimlig tid.

Kanske bör nämnas att den här (överläkaren) fick mitt case från ett (dit jag blev remitterad från vc) sjukhus på annan ort, där jag ville få vård, sjukhuset bollade bort mig till min hemort där jag inte ville vara (barndomsvänner jobbar inom vården i hemorten), hon visste inte ens vad jag gjorde där när jag först kom in till henne, hittade inte utredning med mera, jag fick gång på gång förklara att det är ADHD, GAD, AS med mera, läs utredningen! (som hon hittade tillslut efter att ha grävt efter info under hela min besökstid).
Hur tusan kan sjukhuset bara skicka mig någonstans utan att ens prata med mig först?
Jag är lite seg i skallen nu så det är knepigt att få till en text, hoppas ni fattar galoppen hehe

Hur lång tid tog det för er att komma igång med medicinering efter utredning?
känns helt vansinnigt, men jag mådde ta mig f-n bättre när jag inte visste om mina diagnoser.

Har sökt en första kontakt med hab men vet inte riktigt vad dom ska kunna hjälpa mig med eller vad dom har att erbjuda, jag är helt bortkommen med allt det här :)

P.S.
Jobbar i ledningen på en byggfirma mitt i allt det här (stressigt som tusan), fattar inte hur man har orkat hittils.
Sampa
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-03-11
Ort: Stockholm

Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Inläggav Miche » 2014-04-29 22:29:06

Det tog ett antal månader för mig innan de gjorde ett misslyckat försök med medicin men sen blev det inget mer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Inläggav River » 2014-04-29 22:33:47

Etter at jeg var ferdig utredet så ønsket hun at jeg skulle få noen å prate med (psykolog var det vel hun mente), og at jeg kunne få det gjennom min fastlege, men jeg har ikke giddet, for føler ikke at jeg har så store problemer som hun påstod.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Inläggav AlterEgo » 2014-04-29 23:54:28

Sampa,

Usch vad tröttsamt och virrigt det låter. Har du fått en fast psykiater? Det är ju denne som är ansvarig för mediciner både gällande ADHD och GAD. En psykolog kan inte skriva ut några mediciner.

Jag fick relativt nyligen diagnoserna AS och ADD (ADD har samma medicinering som ADHD). När vi hade mötet då jag fick veta resultatet av utredningen bestämde vi att den läkaren som ingått i utredningen skulle bli min nya läkare.

Efter att utredningen var klar fick jag en tid hos min då nya läkare (överläkare i psykiatri i neuropsyk-teamet). Det tog ca 1-2 månader till det läkarbesöket men då hade det varit jul och sånt emellan också. Vi bestämde vid det mötet att testa strattera. Jag blev direkt efter läkarbesöket uppskickad till en annan våning för att göra EKG som de ju vill kontrollera inför medicinering för ADD/ADHD. Sedan tog det nog max två veckor innan jag hade tid hos ADHD-dispensären (sjuksköterska som har hand om insättning och kontroller när medicin ska sättas in) och började då med Strattera. Sedan har det varit upptrappning och kontroller hos sjuksköterskan i ca 3 månader och sedan återbesök hos läkaren. Dessvärre kunde vi väl då konstatera att Strattera kanske inte var rätt för för mig pga att jag inte fått så mycket effekt som önskat + fått vissa andra problem så vid återbesöket bestämdes att göra en massa blodtester på allt möjligt för att utesluta andra fel och om inga konstigheter visade sig så skulle vi testa sätta in Ritalin och då blir det alltså sjuksköterskan igen ett tag. Läkaren ska kontakta mig och meddela provsvaren och sedan påbörjas då ev. medicinförsök 2. Det är totalt 5 månader sedan diagnoserna sattes nu. Jag hade redan innan utredningen pågående terapi hos psykolog så det har pågått hela tiden parallellt.

Hur som helst, det är din läkare som beslutar om medicin och skickar dig till ev. dispensär. Diskuterade du och läkaren mediciner och vad ni skulle testa när de kollat att det inte fanns några hjärtproblem som hindrade? Om inte, ring kliniken och begär att åtminstone få en telefontid med läkaren. Dock så vill de ju ha fått in EKG etc och kunnat se att det inte finns några tendenser till hjärtbesvär innan de ens börjar sätta in dessa typer av mediciner så om du inte förrän nu fått det kollat så är det inte så konstigt att du inte kunnat påbörja medicinering än.

Vad gäller HAB så tog det ett par ggr innan jag över huvud taget förstod vad de skulle kunna göra för mig. Var på ett par möten där jag mest blev utfrågad om en massa saker och jag gick därifrån lika ovetande om vad de kunde göra för mig som innan... Vid tredje mötet fick jag klarare erbjudanden utifrån vad de kommit fram till under "utfrågningarna" och har bestämt att testa gå hos en arbetsterapeut där för att jobba med rutiner, hur jag kan underlätta vardagsgrejer osv.


Förstår att det känns väldigt segt men ADHD-medicineringen kan ju inte komma igång innan hjärtat kollats och AS kan ju inte psykiatrin göra så mycket åt utan då är det ju snarare HAB som kan hjälpa till med det. GAD däremot är psykiatrins ansvar och det finns mediciner som kan sättas in mot det utan att du ska behöva vänta eller göra några särskilda kontroller.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Inläggav kjwkjw » 2014-04-30 0:18:47

har försökt skaffah hjälp några gånger men det slutar alltid med att doktorn ge mig nån medicin och hänvisar mig till arbetsförmedlingen.

dom tar mig inte på allvar
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Inläggav Sampa » 2014-04-30 7:29:08

AlterEgo skrev:Sampa,

Usch vad tröttsamt och virrigt det låter. Har du fått en fast psykiater? Det är ju denne som är ansvarig för mediciner både gällande ADHD och GAD. En psykolog kan inte skriva ut några mediciner.

Jag fick relativt nyligen diagnoserna AS och ADD (ADD har samma medicinering som ADHD). När vi hade mötet då jag fick veta resultatet av utredningen bestämde vi att den läkaren som ingått i utredningen skulle bli min nya läkare.

Efter att utredningen var klar fick jag en tid hos min då nya läkare (överläkare i psykiatri i neuropsyk-teamet). Det tog ca 1-2 månader till det läkarbesöket men då hade det varit jul och sånt emellan också. Vi bestämde vid det mötet att testa strattera. Jag blev direkt efter läkarbesöket uppskickad till en annan våning för att göra EKG som de ju vill kontrollera inför medicinering för ADD/ADHD. Sedan tog det nog max två veckor innan jag hade tid hos ADHD-dispensären (sjuksköterska som har hand om insättning och kontroller när medicin ska sättas in) och började då med Strattera. Sedan har det varit upptrappning och kontroller hos sjuksköterskan i ca 3 månader och sedan återbesök hos läkaren. Dessvärre kunde vi väl då konstatera att Strattera kanske inte var rätt för för mig pga att jag inte fått så mycket effekt som önskat + fått vissa andra problem så vid återbesöket bestämdes att göra en massa blodtester på allt möjligt för att utesluta andra fel och om inga konstigheter visade sig så skulle vi testa sätta in Ritalin och då blir det alltså sjuksköterskan igen ett tag. Läkaren ska kontakta mig och meddela provsvaren och sedan påbörjas då ev. medicinförsök 2. Det är totalt 5 månader sedan diagnoserna sattes nu. Jag hade redan innan utredningen pågående terapi hos psykolog så det har pågått hela tiden parallellt.

Hur som helst, det är din läkare som beslutar om medicin och skickar dig till ev. dispensär. Diskuterade du och läkaren mediciner och vad ni skulle testa när de kollat att det inte fanns några hjärtproblem som hindrade? Om inte, ring kliniken och begär att åtminstone få en telefontid med läkaren. Dock så vill de ju ha fått in EKG etc och kunnat se att det inte finns några tendenser till hjärtbesvär innan de ens börjar sätta in dessa typer av mediciner så om du inte förrän nu fått det kollat så är det inte så konstigt att du inte kunnat påbörja medicinering än.

Vad gäller HAB så tog det ett par ggr innan jag över huvud taget förstod vad de skulle kunna göra för mig. Var på ett par möten där jag mest blev utfrågad om en massa saker och jag gick därifrån lika ovetande om vad de kunde göra för mig som innan... Vid tredje mötet fick jag klarare erbjudanden utifrån vad de kommit fram till under "utfrågningarna" och har bestämt att testa gå hos en arbetsterapeut där för att jobba med rutiner, hur jag kan underlätta vardagsgrejer osv.


Förstår att det känns väldigt segt men ADHD-medicineringen kan ju inte komma igång innan hjärtat kollats och AS kan ju inte psykiatrin göra så mycket åt utan då är det ju snarare HAB som kan hjälpa till med det. GAD däremot är psykiatrins ansvar och det finns mediciner som kan sättas in mot det utan att du ska behöva vänta eller göra några särskilda kontroller.


Stort tack för svaren (särskilt du AlterEgo, ditt svar gav mycket ;) )

Näe har inte fått veta någonting om vilken medicin, det var så tajt med tid vid mitt första besök så hon skickade mig bara till hjärtläkaren direkt och vi hann inte ens prata om medicin, sen vågar man ju knappt ringa och fråga av rädsla att bli stämplad som knarkare.

Nu är ju som sagt tiden för insättning av medicin 28:e Maj och det är allt jag vet, hur det går till då vet jag inte, har bara tiden dit.
Brukar dom kolla hjärtat även innan strattera? (tror inte den kommer funka så bra på mig efter egenforskning).

Vet inte ens om jag har en fast psykiater, har bara varit där en gång.

Min resa har sett ut så här:

Vårdcentralen/kurator (kraschade och mådde dåligt, kuratorn gjorde test på mig)
Kom till Södertälje sjukhus för en första bedömning, sattes upp på väntelista där.
väntade flera år tills jag fick nog och började tjafsa.
Då skickades jag till Inside team i Sthlm
Dom skickade mig tillbaka till Södertälje sjukhus (neurotjofräsavdelningen)
och dom i sin tur bollade mig till min hemort (där jag absolut inte vill vara ens)
och där är jag nu och krånglar med en vad jag anser mycket ointresserad läkare.

Försökte få utredaren att skicka mig någon annanstans, om det krävs så kan jag åka till Luleå eller Kina för att få hjälp, men dom svarar inte ens.

Sen tycker jag det är rätt duktigt att ge en person så många diagnoser efter två besök (visserligen var det första besöket på drygt 6tim).
Sampa
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-03-11
Ort: Stockholm

Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Inläggav Miche » 2014-04-30 17:02:44

kjwkjw skrev:har försökt skaffah hjälp några gånger men det slutar alltid med att doktorn ge mig nån medicin och hänvisar mig till arbetsförmedlingen.

dom tar mig inte på allvar
Vad har du för diagnoser (på papper)?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Inläggav AlterEgo » 2014-05-01 9:37:46

Ja det var koll av hjärtat även inför strattera. Fick göra EKG och koll blodtryck och puls. Blodtryck och puls kontrollerades sedan efter varje doshöjning. För min del var det inga problem och låg kvar på 120/80 även vid högsta dosen men de var ändå noga med att det skulle kollas då strattera tydligen kan ge högt blodtryck bl.a.

Du SKA veta vem som är ansvarig läkare... Men jag vet hur det kan vara... Har själv blivit skickad runt till olika tidigare. Men det är ändå dåligt.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Hur länge fick ni vänta på hjälp efter utredning

Inläggav Sampa » 2014-05-04 12:55:59

Ja det är minst sagt dåligt.

Har pratat med en del bekanta som tydligen också går på samma mottagning och det har funkat lika uselt för dom, det är tydligen brist på pengar och personal med mera....

Södertälje sjukhus som jag bråkade med för att dom bara skickade mig till annan ort huxflux har inte ens behagat kontakta mig igen, fast dom skulle samtala med enhetschefen om det inträffade och sen återkomma snarast, det här var flera veckor sen.
Sampa
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2014-03-11
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in