Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav LisaMarie » 2014-04-27 21:50:14

Jag vet inte hur jag ska orka längre. Det har gått så långt att jag har börjat planera mitt självmord in i minsta detalj. Ordna upp ekonomin, slänga saker osv så att min familj inte ska behöva fixa sånt efteråt.

Det värsta blir att avliva mina katter. De är gamla och sjuka och ingen kommer att ta hand om dem. Jag sitter i princip och väntar på att de ska dö, så att jag själv kan få dö. Jag har heller inte råd med veterinären snart, trots att jag har en djurförsäkring. Det gör så ont i mig att veta att jag inte har råd att rädda deras liv om de blir riktiga sjuka... :cry:

Jag fick diagnoserna AD/HD och Asperger för ett år sedan. I februari började jag med metylfenidat. Vilken total eufori att upptäcka ett helt nytt liv! För första gången försvann all min ångest och depression, den förlamade tröttheten gick upp i intet och jag har aldrig mått så bra i hela mitt liv. Plötsligt kan jag känna livsglädje igen och hitta en tro på framtiden.

MEN, jag får en sån jävla reboundeffekt och biverkningarna höll på att ta död på mig. Nu har jag avverkat Concerta, Medikinet och Ritalin. Depot, direktverkande och modifierad frisättning. Det tycks vara nästan omöjligt att hitta rätt medicin och framför allt rätt dos. Ångesten går i taket och håller på att ta knäcken på mig. Concerta var helt ok med 36 mg på morgonen, men jag klarade inte av biverkningarna. Medikinet och Ritalin förstärkte ångesten med 200% och särskilt reboundeffekten var för jävlig. Jag förbränner metylfenidat snabbt, max 3 timmar efter första ritalindosen måste jag fylla på igen och depotkaspslarna är otillräckliga.

Min läkare vägrar att hjälpa mig med biverkningarna. Jag får en fantastisk effekt av metylfenidat, den enda medicinen som någonsin har funkat för mig. Men jag är extremt känslig för biverkningarna. Jag föreslog Elvanse, men det vägrade han eftersom "ingen på mottagningen har någon erfarenhet av att skriva ut den medicinen".

Jag får ingen benso (t ex Stesolid) utskriven för att kunna hantera ångesten. Det vore endast tillfällig medicinering tills jag hittar rätt dos metylfenidat, då försvinner all ångest direkt.

Jag skulle gissa att Metamina vore bästa medicinen för mig. Nästan alla anser att biverkningarna är färre och reboundeffekten är inte så stark. Metamina tycks dessutom vara bästa alternativet när man även har en Aspergerdiagnos. Men innan jag kan få Metamina MÅSTE jag ha testat Elvanse. Men läkaren vill inte ens ge mig en chans.

Nu var jag tvungen att sluta med Ritalin, ångesten gjorde att jag höll på att bli vansinnig, "på riktigt". Jag blir även väldigt aggressiv och förstör alla mina relationer då humöret pendlar. Jag blir rädd för mig själv när ångesten tar överhanden, till slut tappar jag kontrollen och kan göra precis vad som helst. Det är alltså ångesten i sig som är största problemet, jag har GAD och får svåra panikångestattacker flera ggr/dag av metylfenidat. Jag kan inte heller sova och det är ett jävla tjat på läkaren att få sömntabletterna utskrivna (som jag har haft i över 10 års tid).

Jag har alltså äntligen hittat en medicin som kan ge mig ett normalt liv, snart 37 år gammal. Men nu blir jag tvungen att ge upp. Det finns EN privat psykiatriker i hela länet och den läkaren är av flera anledningar inte tänkbar. Det är ingen idé att byta till en annan läkare, alla på mottagningen har helt plötsligt inbillat sig att man inte kan kombinera benso och metylfenidat. Jag kan hantera ångesten utan medicin, om Elvanse eller Metamina fungerar bättre.

Men hur ska jag få det utskrivet?! Jag orkar inte längre! Jag har kämpat i 15 års tid för att få rätt diagnoser och rätt behandling. Jag ser ingen mening med mitt liv längre. Det är inte värdigt att leva så här som jag gör, att må så dåligt och kämpa mot känslan av total meningslöshet. Det allra värsta är att jag nu vet att det finns en medicin som gör mig "normal". Genom att förvägra mig rätt medicin har läkaren tagit livet av mig. Finns det något annat alternativ? Har inga pengar så jag kan inte köpa på gatan...



Moderator atoms - eftersom det i rubriken inte framgår att det förekommer tankar på självmord i trådstarten har jag försett tråden med en varningstriangel.
LisaMarie
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2014-04-27

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav MissN » 2014-04-27 22:47:20

Hej, jag sitter lite i samma sits. Betat av men ttera, Medikinet och äter nu Concerta 54mg +18mg+18mg. Jag tar hela min dos på morgonen, alltså 90mg och det blir alldeles för mycket för min kropp så jag reagerar med ångest som ofta slår över u panikångest. Äter jag lägre dos får jag inga biverkningar men ingen effekt heller och nu får jag lite effekt men helvetes ångest. Ätit concerta sen december 2012.

Jag har tagit upp elvanse med min behandlare och hon skrattade i princip åt mig och sa att läkaren inte kommer skriva ut det för det är för nytt :@
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav MissN » 2014-04-27 22:52:45

Min kropp bryter också ner medicinen för snabbt. På Medikinet fick jag jättebra effekt i en timme och sen blev jag totalt sänkt och passiv av ångest.

Concertan räcker fram tills lunch sen börjar jävligheterna med trötthet och ångest. Jag får heller inte höja dosen concerta för den är så hög redan, det vill jag inte heller för vill inte ens tänka på den panikångesten jag skulle få
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-27 23:58:32

Jeg vet ikke hva slags rettigheter du har, men det er veldig trist det du skriver. :(
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Re: Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav SgtArdbeg » 2014-04-28 3:34:14

Fortsätt att föreslå Elvanse, NÅN måste ju vara först att prova även på din mottagning! Be att få prova en kortare period under extra noggranna kontroller?
Min läkare sa ungefär nåt liknande, "det är ju en så pass ny medicin" - ja den har väl bara funnits i 10-15 år i USA?

En läkare ska inte kunna neka patienten en viss medicin på det där sättet - vi har ju rätt att få den medicin som ger bäst verkan!
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav plåtmonster » 2014-04-28 10:55:00

Mantalsskriv dig i en annan kommun tillfälligt och skaffa receptet där? eller använd privatläkare? eller ta en flygresa till t.ex Italien och köp över disk? (kolla upp införselregler på det senare)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-29 11:47:42

Jeg har ikke så mye gode råd men jeg blir litt urolig nå, denne brukeren `LisaMarie` skrev ett innlegg her og ble borte. Og innlegget var veldig trist.

Jeg har egentlig ikke noe poeng, ble bekymret og vet ikke helt hva jeg skal gjøre eller si. :(
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav Alien » 2014-04-29 16:07:17

Ja, jag undrar också om det inte går att byta läkare?

Ta upp problemet med Patientnämnden?

Be om hjälp hos en PO, om det finns sådana i kommunen? http://www.personligtombud.se/

Och eftersom du verkar vara så djupt deprimerad kan jag bara hoppas att du kan hitta någonstans att vända dig till här: nar-livet-blir-for-jobbigt-t28969.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav kiddie » 2014-04-29 20:11:44

Jag tycker du ska vara ärlig med din doktor. Säg att du upplever att de inte har kompetensen att ta hand om dig och att det faktiskt handlar om ditt liv. Att du måste bli bättre för att kunna leva, och de har inte kompetensen att hjälpa dig. Be att de remitterar dig till en annan mottagning. Man måste inte gå i den stad man bor, många inom vården tror felaktigt detta. Om du inte orkar tala med dem, skriv ett helt vanligt brev.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav mango » 2014-05-04 8:14:07

För det första, ta inte livet av dig!

För det andra, fan vad läkarna skall strula till det för dig och jag förstår att det är plågsamt, speciellt när du kämpat så länge.

Angående pengar så borde du kunna få social bidrag om du inte har några pengar alls och speciellt till medicin.

Som andra påpekat, var ärlig med din läkare och förklara hur dåligt du mår, be han/hon att ge dig medicinen tills du hittat en annan lösning, även jag skulle höra av mig till andra läkare, i andra län, städer.
Förklara för din psykolog hur dåligt du mår och att just denna medicinen fungerar, kanske hon/han kan förklara det för din läkare.

Har du provat stämningsutjämnand medicin så att du inte får sådana kurvor i humöret?
Tex lamictal
Har du hört talas om ETC? Elchocksbehandling dessa två ges oftare till patienter som är biopolär men det kanske även kan vara något för Dig.

Om du mår så dåligt som du gör just nu kanske du borde låsa in dig själv ett tag på en sluten anstallt. Du förtjänar så mycket mer och bättre än det här , ge dig själv en chans till!

Hur ser din sömn och vardag ut idag?
mango
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2014-04-24
Ort: stockholm

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav plåtmonster » 2014-05-04 14:09:41

ECT har vidriga biverkningar annat bör nog prövas först. Speciellt då det uppenbarligen finns medicin som fungerar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Har jag rätt att få hjälp med medicineringen?

Inläggav Thurizas » 2014-05-09 15:06:36

Där du går finns det nog fler än en läkare. Byt läkare. Det är upp till din läkare att skaffa sig den kunskap som finns om medicinen, i detta fall Elvance.
Min läkare här har inte skrivit ut den tidigare men jämförde den med concerta och skrev ut den utan protest till mig. Och nej dom är ju inte lika. Innan åt jag Metamina. Jag upplever dessa, metamina och elvance likvärdiga, än så länge. Men har bara ätit Elvance i några dagar. Jag hade inga biverkningar alls av metaminan vad jag minns men hur många biverkningar som helst av alla de andra adhd medicinerna. Jag hade samma problem som dig med hur snabbt de andra slutade verka.

Har du någon som kan tala i ditt ställe eller vara med när du pratar med läkaren och riktigt backa upp dig? Jag upplever det du skrivit som att dom inte tar dig på allvar.
Beroende på vart du har din vårdkontakt kanske någon här kan tipsa dig om en annan läkare.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in