Mobbning under praktiken

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mobbning under praktiken

Inläggav Steppenwolf » 2014-02-14 18:48:29

Jag hade också en misslyckad praktik på en teknisk konsultfirma. Dels fick jag sällan delta i de uppdrag som firman utförde, dels behandlade en av ägarna mig respektlöst. Företaget bestod av tre personer, en kontorist, och en fristående konsult, och den konsulten var den enda som var vänlig mot mig.
På den tiden var jag inte medveten om att arbetsgivaren även ansvarar för den psykiska arbetsmiljön, och som arbetslös hade jag redan blivit van vid arbetsförmedlingens nedlåtande behandling, så jag fortsatte ändå hela perioden.
Steppenwolf
 
Inlägg: 36
Anslöt: 2012-08-14
Ort: Åland

Mobbning under praktiken

Inläggav minni » 2014-02-19 19:37:08

Jag känner en kvinna som var med om en liknande situation, jag tror det var under en praktik eller provanställning. Hon hade jobbat på duktigt och skött sig, men ändå fick hon höra att hon inte varit bra, och fick inte fortsätta på arbetsplatsen. Hon blev riktigt knäckt av det. Idag är hon dock chef på ett stort företag och är rätt så framgångsrik. Bara för att påminna om att sånt här kan drabba vem som helst. Hon tror själv att hon blev behandlad illa på grund av den ekonomiska situationen - man ville inte anställa utan fortsätta utnyttja människor i tillfälliga anställningar.
minni
 
Inlägg: 62
Anslöt: 2011-11-09
Ort: Göteborg

Mobbning under praktiken

Inläggav HGJ » 2014-02-19 21:31:28

jojomamma skrev:Intressant länk till mobbningsfall:

Det är första gången en svensk domstol prövar frågan om chefsansvar för en anställd som begått självmord.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18392646.ab

Tidigare tråd om fallet:

http://www.aspergerforum.se/vuxenmobbning-t29426.html
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5319
Anslöt: 2007-06-02

Mobbning under praktiken

Inläggav Alien » 2014-02-19 22:19:29

Moderator:

Har avdelat inläggen om när cheferna blev dömda för vållande av annans död: chefer-domda-for-anstallds-sjalvmord-t38723.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mobbning under praktiken

Inläggav oblivia » 2014-04-26 14:16:19

Mobbning på praktik är vanligt. Svårt att få bort pga att många chefer inte klarar av att ta det ansvaret. Jag är utfryst helt idag. Ensam varje dag. Det är inte roligt att de mobbar ut mig på fel grunder....... om man får säga så....De är ju fyrkantiga och jag är ju stämplad helt fel. De vill inte ta in det att det är fel.

Jag har fått lämna mina roliga arbetsuppgifter. Så jag städar mest på min praktik idag. Kunder som till och med yttrar sig att Jag städar jämt. Jag är fast i detta pga de vill ändå ge mig ett lönebidrag som Af ska stå för hela biten. Jag kommer inte att palla detta mera. Jag har sagt att det ska vara på prov. Förstår inte, om folk har svårt med en bit så sätter man inte folk på det. Om en människa kan den biten pga att ha fått lärt sig det så ska denne väl inte få bli "petad".
Jag kommer säga ifrån detta. Kan inte vara där jag inte är behövd samt vill inte vara mobbad längre. Det som är nackdelen med är att de känner ju allt och alla så jag är stämplad för livet på den fela diagnosen som har varit.

Får inte svara i telefon längre. Får inte ta emot kunder längre. Ska hålla mig undan och städa och "leka" konstig eller knäpp. Då är de glada och livet leker för de. De sagt elaka saker. Lätt att kasta sin skit på någon som redan ligger. så här är det på de flesta arbeten. Har inte varit på någon felfri arbetsplats. Finns alltid någon eller de högre som håller på. Jag vill helst inte jobba längre pga att detta gjort så jag ALDRIG MERA VILL komma tillbaka till ett arbete. :-)154
oblivia
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2013-03-27
Ort: Någonstans där alla andra äger staden

Mobbning under praktiken

Inläggav jojomamma » 2014-04-26 17:08:26

:-)Hug Oj vad jag känner igen det du skriver.
Var på styrelseutbildning i en förening jag sitter där jag sitter i styrelsen. De tog upp 5 härskartekniker, jag skulle vilja kalla dem sätt att mobba:

1: Osynliggöranbde: Med ord, kroppspråk och gester förmedlas att du inte är viktig.
2: Förlöjligande: Det skämtas på din bekostnad och din förmåga och din kompetens förminskas och ifrågasätts.
3. Undanhållande av information: Du hindras genom att du inte får information typ mötesprotokoll, eller om besluts som fattas.
4. Dubbel bestraffning: Vad du än gör är det fel. Är du noggrann kallas du petig, är du bestämd blir du bitchig. Prioriterar du jobbet missunnar du familjen, är du mycket hemma saknar du ambitioner.
5. Påförande av skuld och skam: Ofta det sammanslagna resultatet av de ovanstående fyra teknikerna. Allt blir ditt fel, du känner dig misslyckad fast felet egentligen ligger i arbetssituationen.

Jag känner att jag drabbats av samtliga fem härskarteknikerna. Syftet med dem är att få någon att känna sig dålig.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Mobbning under praktiken

Inläggav plåtmonster » 2014-04-26 18:19:36

Låter egentligen mer som att de vill bli av med dig men saknar makt att göra så och istället hittar på en massa dumheter. Ett tips är att ta plats och smälla folk på fingrarna verbalt när det behövs. Information kan man kräva ut och om man inte får den så kan man alltid lägga skulden någon annanstans.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mobbning under praktiken

Inläggav Miche » 2014-04-27 2:00:25

Tacka för listan jojomamma, när jag tittar på den ser jag tendenserna från mitt gamla jobb där jag trivdes fram tills ägarbytet, efter det så började de agera gentemot mig enligt den listan...

Undrar vad jag gjorde för fel från att ha varit grunden till företagets framgång till att bli oönskad.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mobbning under praktiken

Inläggav oblivia » 2014-04-27 2:12:50

De kanske såg dig som ett hot. Du var helt enkelt smartare än de.?


Miche skrev:Tacka för listan jojomamma, när jag tittar på den ser jag tendenserna från mitt gamla jobb där jag trivdes fram tills ägarbytet, efter det så började de agera gentemot mig enligt den listan...

Undrar vad jag gjorde för fel från att ha varit grunden till företagets framgång till att bli oönskad.
oblivia
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2013-03-27
Ort: Någonstans där alla andra äger staden

Mobbning under praktiken

Inläggav oblivia » 2014-04-27 2:14:54

oblivia skrev:De kanske såg dig som ett hot. Du var helt enkelt smartare än de.?


Miche skrev:Tacka för listan jojomamma, när jag tittar på den ser jag tendenserna från mitt gamla jobb där jag trivdes fram tills ägarbytet, efter det så började de agera gentemot mig enligt den listan...

Undrar vad jag gjorde för fel från att ha varit grunden till företagets framgång till att bli oönskad.


oj, blev fel. Ska vara tvärtemot, svaret ska vara härunder och ej ovanför. :D
oblivia
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2013-03-27
Ort: Någonstans där alla andra äger staden

Mobbning under praktiken

Inläggav Miche » 2014-04-27 9:57:38

oblivia skrev:De kanske såg dig som ett hot. Du var helt enkelt smartare än de.?
Mycket möjligt, jag hade skapat en programvara utan like, ett flertal utbildade programmerare och gamla erfarna rävar fattade inte att det ens var möjligt att göra sådana lösningar, extremt snabba och ytterst kompetenta program (och jag saknar i princip all utbildning inom programmering).

oblivia skrev:oj, blev fel. Ska vara tvärtemot, svaret ska vara härunder och ej ovanför. :D
Lugnt, det är sånt som händer... 8)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mobbning under praktiken

Inläggav jojomamma » 2014-04-27 10:53:22

Med lite otur kan vem som helst drabbas av mobbning, inte ovanligt om man tillhör en minoritet, t.ex. enda kvinnan, enda mannen, enda invandraren, enda praktikanten osv. Är ledningen dålig eller arbetssituationen av andra skäl är osäker och turbulent behöver organisationen någon att mobba.

Jag tror inte som Plåtmonster skrev att de vill bli av med sin praktikant. De vill hitta någon skyldig till att arbetssituationen i stort inte är bra. De vill ha kvar sin praktikant som de på något difust sätt kan skylla mycket på. För de flesta sker inte det här på ett medvetet plan.

Till de härskartekniker jag skrev ovan finns lite motstrategier. Ska skriva ner dem när jag har tid.

Slutligen att till mobbarens natur tillhör att aldrig erkänna att man utsatt någon annan för mobbning. De nekar in i döden och kan hitta på hur mycket som helst kring vad den mobbade gjort fel. Jag har läst ett antal artiklar om mobbning där rådet är: "Blir du utsatt byt jobb". Tyvärr är det inte så lätt i vår situation.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Mobbning under praktiken

Inläggav plåtmonster » 2014-04-27 11:48:35

Man kan också göra det jobbigt för mobbarna.

Att grupper avreagerar sig på de som avviker på något sätt är ju rätt vanligt om det saknas ledning som styr upp.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mobbning under praktiken

Inläggav oblivia » 2014-04-27 15:15:47

jojomamma skrev:Med lite otur kan vem som helst drabbas av mobbning, inte ovanligt om man tillhör en minoritet, t.ex. enda kvinnan, enda mannen, enda invandraren, enda praktikanten osv. Är ledningen dålig eller arbetssituationen av andra skäl är osäker och turbulent behöver organisationen någon att mobba.

Jag tror inte som Plåtmonster skrev att de vill bli av med sin praktikant. De vill hitta någon skyldig till att arbetssituationen i stort inte är bra. De vill ha kvar sin praktikant som de på något difust sätt kan skylla mycket på. För de flesta sker inte det här på ett medvetet plan.

Till de härskartekniker jag skrev ovan finns lite motstrategier. Ska skriva ner dem när jag har tid.

Slutligen att till mobbarens natur tillhör att aldrig erkänna att man utsatt någon annan för mobbning. De nekar in i döden och kan hitta på hur mycket som helst kring vad den mobbade gjort fel. Jag har läst ett antal artiklar om mobbning där rådet är: "Blir du utsatt byt jobb". Tyvärr är det inte så lätt i vår situation.


Du har så rätt, även plåtmonster har rätt. De kör med tre olika sätt. Men på mötet som blir av om två veckor då ska jag ta upp detta med psyk o Af. Af är en stor bov också i det hela. Nu är jag ju ett ? tecken för de vem jag är 100% så de från Af har redan gjort ett nytt tjänstefel. Sade saker högt satt och gissade vilken diagnos jag har. Om det "bara" är en eller två. Så kunder hörde det. :( idioter.
Jag vill INTE fortsätta där borta. De har underlag på mina arbetsuppgifter jag hade då. Nästan kunde agera chef helt och hållet. Men idag ingen ork eller intresse längre........pga de tre. Chefen är ju inblandad på ett hörn. Hon kan inte vara en bra förebild. Borde gå kurs i Ledarskap. Hon är för feg i mitt tycke.
Dina härskartekniker är bra. De stämmer in alla utom två. Nu är jag ju även ett frågetecken för chefen och de andra två. Jag vet vem jag är och vad jag kan i livet. Kommer inte att fortsätta pga att de och Af har skadat mig mera än vad de ska göra. Ironi, psykiatrin som har gjort felet från början och nu ska de hjälpa till och "stoppa" Af och ta på sig sitt ansvar men de vet ej hur än.
:-)056
oblivia
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2013-03-27
Ort: Någonstans där alla andra äger staden

Mobbning under praktiken

Inläggav Meier » 2014-04-27 16:09:58

Vad är den bakomliggande mekanismen som gör att folk använder sig av härskartekniker mot ett gemensamt offer när organisationen är dålig eller ledarskapet inte fungerar? Jag har svårt att förstå poängen i just det fallet. Det är ju inte offret i sig ansvarig för.

Att det används i syfte att upprätthålla jantelagen och pinka revir är väl det jag först tänker på.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Mobbning under praktiken

Inläggav jojomamma » 2014-04-27 18:28:34

Jag lovade att skriva motstrategierna till härskarteknikerna. Man kan surfa på det här om man vill fördjupa sig. Det finns säkert många olika sätt att se och analysera det hela.

Härskarteknik: Osynlighetgörande
Med ord, kroppsspråk och gester förmedlas att du inte är viktig. Till exempel genom att harkla och bläddra i papper när du pratar.
Motstrategi:
Ta plats, undvik offerposition och kräv lugnt att bli sedd. Påtala vad som händer ”Det där var inte schyst...”

Härskarteknik: förlöjligande
Det skämtas på din bekostnad och din förmåga och din kompetens förminskas och ifrågasätts.
Motstrategi
Låt inte skämtet passerat okommenterat. Skratta inte med utan bromsa och analysera: ”Vänta nu, vad vad det du sa?”

Härskarteknik: Undanhållande av information
Du hindras genom att du inte får information om beslut, förändringar, mm.

Motstrategi:

Kräv korten på bordet. ”Vad bra att ni diskuterat detta, nu kan ni informera mig så kan vi bestämma sedan.”

Härskarteknik: Dubbel bestraffning
Vad du än gör är det fel. Är du nogrann är du petig, är du bestämd blir du bitchig.
Motstrategi:
Bryt mönstret. Försök förstå dina egna prioriteringar och berätta för andra hur du tänker. Du vet vad som är viktigt för dig!

Härskarteknik: Påförande av skuld och skam
Ofta det sammanlagda resultatet av de fyra andra teknikerna. Allt är ditt fel, du känner dig misslyckad. Men kanske felet ligger i arbetssituationen? Eller en fördelning av sysslor i hemmet.
Motstrategi
Skulden kommer utifrån, men upplevs inifrån. Gör dig medveten om varför du känner skuld i vissa situationer. Intellektualisera. Hur upplever andra situationen. Försöker någon vältra över sin egen ångest på dig?

Hur ska jag själv föra för att inte utsätta någon för sådan här mobbning?

Synliggöra: Lyssna, ge gensvar och konstruktiv kritik. Synliggör du andra sprids positiva ringar och du blir själv indirekt synlig.

Respektera: Bemöt andra seriöst, stötta och ställ frågor vad andra tycker.

Informera: Var noga med att inkludera alla berörda, både på jobbet och hemma. Redovisa diskutioner som förts när alla inte varit med. Var extra uppmärksam på blyga eller tystlåtna personer.

Dubbel belöning:
Förutsätt att alla gör så gott de kan. Anklaga inte utan tala om hur jobbigt det blev för dig när kollegan var sen. Fråga vad som hände. Då bekräftar du din kollega, och får uttrycka dina egna känslor.

Bekräfta dig själv och andra:
Se de val och normer du själv och andra gjort i positiva ögon
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Mobbning under praktiken

Inläggav plåtmonster » 2014-04-27 20:37:47

Borde klistras in på någon wikisida eller så..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mobbning under praktiken

Inläggav jojomamma » 2014-04-28 9:53:27

jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Mobbning under praktiken

Inläggav jojomamma » 2014-04-28 9:57:17

plåtmonster skrev:Borde klistras in på någon wikisida eller så..


Vad menade du med det? Var det en uppmuntran eller någonting annat?
Jag uppfattar det som ett prov på härskartekniken "Förlöjligande" eller kanske någon av de andra platsar bättre. Men berätta vad du tänkte när du skrev så förstår jag bättre.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Mobbning under praktiken

Inläggav plåtmonster » 2014-04-28 10:18:25

Att kunna hitta dessa länkar när man behöver det skulle underlättas mycket om det fanns någon strukturerad lista med riktigt viktiga länkar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mobbning under praktiken

Inläggav jojomamma » 2014-04-28 11:39:05

plåtmonster skrev:Att kunna hitta dessa länkar när man behöver det skulle underlättas mycket om det fanns någon strukturerad lista med riktigt viktiga länkar.


Aha, bevisar att jag övertolkar andra. :evil: Jag skrev ju själv att man ska tro varandra om det bästa! Ska försöka leva efter det jag lär!

Ursäkta plåtmonster.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Mobbning under praktiken

Inläggav oblivia » 2014-04-30 7:00:19

Orkar inte skriva och berätta just nu. Hade möte med Fk igår. Det går inte att börja en anställning än, det måste bli klart allting runt omkring före. De påstår också nu att det har varit fel i så många år. Så de vill ha in massor av underlag från psyk. Konstigt att vilja ha en person anställd men ändå visar som tvärtemot vill ha bort mig. Jag har redan försökt sagt upp mig två ggr. Jag förstår inte poängen bara att ha en och sedan inte, sedan ska ha kvar personen ändå. osv. cirkel. Varför gör denne så? Fk. talade om studierna. Det är ok nu helt och hållet att jag söker in kvällstid. Var bara bra för både de och mig själv visa och då får de också in som styrker att det har varit fel. Vill kunna lämna det bakom mig och gå vidare. Snälla, va inte så "hård" i orden, mår :roll: så det räcker :(
oblivia
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2013-03-27
Ort: Någonstans där alla andra äger staden

Mobbning under praktiken

Inläggav oblivia » 2014-04-30 7:03:58

Har försökt att säga upp mig 2 ggr, ska det stå. ( vad fan ). 8) :-)Happy
oblivia
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2013-03-27
Ort: Någonstans där alla andra äger staden

Mobbning under praktiken

Inläggav oblivia » 2014-05-11 16:37:29

oblivia skrev:Har försökt att säga upp mig 2 ggr, ska det stå. ( vad fan ). 8) :-)Happy


Försökte att säga upp mig för tredje gången. När af och chefen och sius var med.
Då sade jag som det var från min sida, chefen sade att jag gör samma saker som alltid har gjort. De andra två gör samma saker som mig fast jag vet lite mera än de så jag brukar hjälpa de. (Det har fungerat bra ). Så idag gör jag det jag tyckte var roligt med jobbet. Det är Af. som inte vill ta in hur det är. De vill inte jobba med sina koder och ge mig rätt kod. Fyrkantiga. Psyk. tar sitt ansvar.
Fk. tar sitt ansvar. De sade att jag inte har gjort något fel. Psyk, kommit fram till att jag ska få träffa min "värsta fiende" kurator. Hon är "bov" också i det hela. Hon vuxenmobbade mig så hårt så jag går fortfarande i terapi för det. Hon ljög och hittade på historier, så nu kommer hon få ta sitt kast. Det kommer försvinna två myndigheter. Jag ska även skicka in mitt till patientnämnden. Så de kan titta på det och få veta om det går att gå högre med detta. Lönebidraget får väntas ett tag till. För Af. på mötet ville sätta fel kod. De är konstiga. De vill bara slippa ta ansvar även där de är inblandade sedan förut i tiden. Allt har kommit upp nu. Så det kommer att ta tid. De har kommit fram till att jag har svaga drag av as. De gick igenom detta med hjärnskada. Jag har ingen hjärnskada. Af. är de enda som inte vill ta till sig det. Alla andra har det grönt för sig. Detta med mattesvårigheter. Det ska bli utrett nu, göra tester. så är det med det hela. Vet inte om detta passar in i tråden? Men ville bara skriva ner så vet ni att det kommer att lösa sig till slut. :-)Happy måste det :x icon
oblivia
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2013-03-27
Ort: Någonstans där alla andra äger staden

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in