Ras i matte på KTH och Chalmers

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav kvicksilver » 2014-04-24 23:27:10

Fel av mig, ska anmäla inlägget för radering, kollade för snabbt, ångrar att jag la ut det. Men fortfarande finns inget bevis på hur diagnosen faktiskt ser ut, utom Kvasirs som ger en viss aning.

Känns lite som samma diskussioner om olika rapporter som kommer upp titt som tätt som ingen faktiskt har läst till fullo, men ändå sprutar fram dåligt grundade slutsatser.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav kvicksilver » 2014-04-25 0:07:48

Borttaget.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav Kotten » 2014-04-25 8:37:36

dasunbedingte skrev:
Kotten skrev:Har sett högskolestuderande misslyckas med Pythagoras sats...


Ekonomer?


Vet ej vad det var för kurs, provet var "Matematik för tekniker"
Kotten
 
Inlägg: 822
Anslöt: 2010-11-22

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav Wine » 2014-04-25 9:15:13

Krake skrev:...
Jag undrar också hur man klarar gymnasiet med sådana bristande kunskaper.
...


En förklaring till varför elever "klarar" grundskolan och gymnasiet eller blir godkända trots bristande kunskaper är kanske också att även föräldrar ägnar sig åt påtryckningar, i artikeln som jag länkar till nedan berättar läraren Elin Pellberg vid gymnasieskolan Norra Real i Stockholm att hon har funderat på att byta yrke på grund av påtryckningarna, hon menar att påtryckningar från föräldrar leder till att det blir betygsinflation så småningom eftersom lärarna kan ha svårt att stå emot försöken till påverkan:

SvD - Föräldrar försöker påverka lärare
25 april 2014 kl 03:38, uppdaterad: 25 april 2014 kl 03:40

Det är inte ovanligt att föräldrar försöker påverka lärarnas undervisning. Sju av tio lärare har varit med om det en eller flera gånger, enligt en undersökning från Lärarnas Riksförbund.


En starkt bidragande orsak till utvecklingen är den hårda konkurrens om elever som systemet med skolpeng skapat, enligt Lärarnas Riksförbund.


Enligt Lärarnas Riksförbunds ordförande, Bo Jansson så är även lärare utsatta för ett tryck från rektor.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav Krake » 2014-04-25 9:18:28

Fattar inte fårskallarna till päron att de gör sina barn en björntjänst? Jag skulle aldrig ge efter för en sån sak som lärare.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav Wine » 2014-04-25 9:32:13

Har också svårt att förstå hur föräldrarna resonerar, här kan man verkligen snacka om curlingbeteende.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav Titti » 2014-04-25 9:33:05

Visst har jag som förälder försökt utöva påtryckningar mot lärare och det mer än en gång. Men då har det gällt ordning och arbetsro i klassrummet och en djupare och mer strukturerad undervisning.

Tyvärr har jag aldrig hittills fått gehör för det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav Kvasir » 2014-04-25 9:42:13

Det ligger väl i linje med hela samhällsutveckligen, att numera vill man uppnå ett mål utan att behöva gå vägen dit. Man vill bli känd utan att kunna något speciellt att bli känd för. Man vill ha en examen utan att behöva kämpa sig igenom utbildningen som leder till den. Jag tyckte mig märka en tydlig skillnad redan mellan att jag gick på teknisk högskola i början av 80-talet och de studenter jag undervisade på 90-talet. När jag var student var det nog fortfarande så att man kämpade och om en kurs var svår så var den det, och man tentade om tills man klarade den. Möjligen beror det delvis på olika perspektiv, men de studenter jag undervisade senare verkade mycket oftare ha inställningen att det var fel på kurserna och tentorna om de behövde tenta om och inte kunde få sin examen utan ansträngning. Lite tillspetsat, men dock.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav Wine » 2014-04-25 9:42:39

Titti skrev:Visst har jag som förälder försökt utöva påtryckningar mot lärare och det mer än en gång. Men då har det gällt ordning och arbetsro i klassrummet och en djupare och mer strukturerad undervisning.

Tyvärr har jag aldrig hittills fått gehör för det.


Det är ju en annan sak som man kan förstå, att föräldrar vill att barnen ska vistas i en bra skolmiljö där det är arbetsro och ordning och att det är något som är önskvärt. När jag läser och hör beskrivningar ibland om hur det kan vara i skolan i dag, hur stökigt och oredigt det kan vara så tänker jag på hur jobbigt och påfrestande det måste vara att vistas i en sådan miljö.

Borde väl vara en självklar sak att det är lugn och ro, ordning i klassrummet o.s.v. för att man ska kunna lära sig något och kunna prestera men även för att det suger musten och energin ur de flesta om det är stökigt och oordning.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav Kvasir » 2014-04-25 9:48:51

Wine skrev:
Titti skrev:Visst har jag som förälder försökt utöva påtryckningar mot lärare och det mer än en gång. Men då har det gällt ordning och arbetsro i klassrummet och en djupare och mer strukturerad undervisning.

Tyvärr har jag aldrig hittills fått gehör för det.


Det är ju en annan sak som man kan förstå, att föräldrar vill att barnen ska vistas i en bra skolmiljö där det är arbetsro och ordning och att det är något som är önskvärt. När jag läser och hör beskrivningar ibland om hur det kan vara i skolan i dag, hur stökigt och oredigt det kan vara så tänker jag på hur jobbigt och påfrestande det måste vara att vistas i en sådan miljö.

Borde väl vara en självklar sak att det är lugn och ro, ordning i klassrummet o.s.v. för att man ska kunna lära sig något och kunna prestera men även för att det suger musten och energin ur de flesta om det är stökigt och oordning.


Jag får ofta en känsla av att vi äldre aspergare ofta har lyckats bättre med utbildning än de som är unga i dag, och jag misstänker starkt att det hänger ihop just med att det var mycket lugnare och mera ordning i skolan på vår tid. Och även i samhället i övrgt, förstås. Det verkar som att NTs sociala behov får styra skolan mycket mera idag.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav Wine » 2014-04-25 9:51:14

Kvasir skrev:...
Möjligen beror det delvis på olika perspektiv, men de studenter jag undervisade senare verkade mycket oftare ha inställningen att det var fel på kurserna och tentorna om de behövde tenta om och inte kunde få sin examen utan ansträngning. Lite tillspetsat, men dock.


Ja, det ligger ju i linje med vad Lena Andersson skrev angående hennes vän som undervisar på högskola, att en del studenter anser att det är lärarens fel om de inte klarar tentan:

En vän till mig som undervisar på en svensk högskola berättar ofta om hur hennes studenter på fullt allvar och med stor indignation anser att om de inte klarar tentan är det läraren (det vill säga makthavaren) som misskött sina åligganden. De tycker sig ha beställt en medborgerlig rättighetstjänst i form av utbildning, där kunskap ingår. På samma sätt som tjänsten hårklippning garanterar studenten ny frisyr mot att den går till salongen samt betalar, ska de få en examen och kunskap mot att de infinner sig på högskolan samt är medborgare med ett människovärde.


DN - Läraren är ingen trollkarl
Publicerad 2014-04-04 18:54

Skolan handlar om det den alltid handlat om, att övning ger färdighet och repetition är inlärningens moder. Det hör till livsvillkoren och ingen finns att klandra, varför skoldebatten hamnar snett.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ras i matte på KTH och Chalmers

Inläggav plåtmonster » 2014-04-25 16:48:56

Krake skrev:Fattar inte fårskallarna till päron att de gör sina barn en björntjänst? Jag skulle aldrig ge efter för en sån sak som lärare.

Om man inte har ett visst betyg så kommer man kanske inte in där man vill övh så ur det perspektivet kan jag förstå föräldrarna. Men om man låter eleverna komma undan kunskapsinhämtningen så fungerar det ju ändå inte.

Å andra sidan om klassrummet är kaos och undervisningen suger så är det enda sättet att klara sig därifrån kanske att skaffa bra betyg och ta igen kunskaperna efteråt..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in