Sökes: Den bästa Aspergerboken

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav kattkvinna » 2012-04-22 8:00:34

"All cats have Aspergers syndrom" är helt underbar! Den är rolig och lättsam. Finns i bra pris på adlibris.
jojomamma skrev:"All cats have asperger syndrome" av Kathy Hoopmann, läste jag för min unge efter hans diagnos. Hans lyssnade och tittade intresserat på alla roliga bilder. När boken var klar sa han med något osäker röst "Måste jag bli en katt"?

Jag rekomenderar boken i alla fall. Den avdramatiserar lite, och man kan få människor som inte tänker fördjupa sig i diagnosen att läsa och tänka till lite.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Ugglan » 2012-04-22 8:10:34

Naturligtvis, men KrigarSjäl har du läst Knausgård? Visst har han gamla dagböcker att gräva i men trots allt har han ju nedtecknat även dem en gång. Det är mer än teknik skulle jag vilja påstå, det finns en annan blick. Och det är den blicken, det förhållningssättet till verkligheten jag känner igen mig i. Den ständiga betraktelsen, den ständigt pågående analysen. Ja som så många andra gillar jag Knausgård.

Min ambition är inte att hävda att karln har AS, DET menar jag inte, så långt vill jag inte gå. Drag är en annan sak och i en intervju har han sagt att han har ett autistiskt drag som gör att han totalt kan stänga ute omvärlden och bara gå in i skrivandet.

Jag kan tillägga att hans texter är de enda texter med den formen av intensiv detaljbeskrivning jag klarar av att läsa. Dvs vanligtvis avskyr jag författare som broderar och lägger ut orden. Jag tål det inte. Generellt sett läser jag inte kvinnliga författare. Undantag finns men jag kommer inte på en enda.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 8:44:45

Skulle vilja skriva en egen bok om AS alternativt självbiografi. :-)005
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 8:47:51

kattkvinna skrev:Gunnel Norrös lilla blåa bok: Aspergers syndrom - Har jag verkligen det?
Hon har återutgivit boken i höstas. Finns att köpa på adlibris.se, bokus.se. Den hjälpte mig väldigt mycket när jag var nyutredd. Boken har en varm, försonande ton. Den är lättläst men samtidigt skarp och kärnfull. Det intressanta är att Gunnel fick sin diagnos långt upp i åldern. Igenkänningsfaktorn är hög för den som ska gå igenom en utredning, eller precis har gjort det. Gunnels bok är en faktabok med en personlig prägel - inte en självbiografi, även om hon bjuder en del på sina egna erfarenheter. Den perfekta förstagångsläsningen om AS!

Hon har en del underliga åsikter, så jag skulle inte ta allt hon påstår som fakta. T.ex. kan inte aspergare ha ADHD samtidigt, eller ha borderline samtidigt, eftersom hon menar att det är motsatstillstånd som är oförenliga enligt henne och en känd NPF-läkare.

Med reservation för att hon skulle kunna ha ändrat sig. Det är nu några år sedan jag talade med henne. Det där häftet hade iofs redan kommit då.

Jag är förresten ALLTID mycket skeptisk till tvärsäkra personer som "vet precis vad som gäller och hur det är". Oavsett vad de tycker, om de inte är av typen "tvärsäker på att det är komplext" förstås :-)005
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 8:52:47

Jahaja. Nej, jag har ingen "bästa bok" att rekommendera. Däremot rekommenderar jag att läsa så mycket som möjligt, och lära sig sålla och ta till sig med förstånd.

Det är mycket som presenteras som fakta, både av läkare, forskare och personer som har AS själva och tror att alla fungerar som de själva gör.

Man kan läsa allt möjligt, och sedan försöka hitta de underliggande faktorerna, som gör att allt hänger ihop, även det till synes motsägelsefulla. För mig är det t.ex. inte ett dugg konstigt att personer kan ha AS + ADHD, AS + borderline, AS + schizofreni eller t.o.m. AS + psykopatläggning (även om en aspergare kanske blir en inte så framgångsrik psykopat).

När man ser de verkliga orsakerna, där under det som syns på ytan, så ser man samband som förklarar det som inte vill "gå ihop" när man bara ser det på ytan. Detta lärde jag mig effektivt när jag utbildade mig inom hunderiet, och plötsligt insåg att det var samma regler som gällde olika individer som reagerade helt olika, bara det att dessa regler syntes inte så tydligt som de yttre beteendena och symptomen. Det tog ju inte lång stund innan jag förstod att det i allra högsta grad gäller människor också. Det var förresten början till att jag alls började förstå mig själv. Innan dess var jag MYCKET udda och konstig med noll insikter om det mesta.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Ugglan » 2012-04-22 8:53:59

Bror Duktig skrev:Skulle vilja skriva en egen bok om AS alternativt självbiografi.

Människa skriv! Du är ju bra på att skriva så gör det! Har själv funderingar (det enda är att man då, om man skriver självbiografiskt, går ut med sin diagnos och det då kan drabba mina barn - en aspergermorsa, barn vill inte bli utpekade, så det är den biten som jag funderar på). Men vad fan, fundera kan man göra resten av livet. Bort från det! Jag tycker absolut man ska skriva, det behövs!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Ugglan » 2012-04-22 8:57:42

Bror Duktig skrev:AS + psykopatläggning (även om en aspergare kanske blir en inte så framgångsrik psykopat).

Haha, en sån grej vore kul att läsa om eftersom folk i allmänhet har rakt motsatt uppfattning. Att en aspergare är en predestinerad psykopat!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-22 10:29:38

Ugglan skrev:
Bror Duktig skrev:AS + psykopatläggning (även om en aspergare kanske blir en inte så framgångsrik psykopat).

Haha, en sån grej vore kul att läsa om eftersom folk i allmänhet har rakt motsatt uppfattning. Att en aspergare är en predestinerad psykopat!

En avgörande sak är att det kan vara helt olika funktioner inblandade, så att det ingalunda handlar om att vara bra och dålig på samma sak/egenskap samtidigt.

Det är min hypotes.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-22 23:53:57

Jag håller faktiskt på med en självbiografi, men den kommer jag nog aldrig våga visa nån :P Det är ingen vanlig bok utan en självbiografisk-manga.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Bästa boken om AS?

Inläggav Ugglan » 2012-04-23 12:42:58

Kul KaosPrinsessa. Det låter bra!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Bästa boken om AS?

Inläggav Alexis » 2012-11-13 14:55:00

Corpse Bride skrev:Jag har bara läst Aspergirls av Rudy Simone, den var väldigt bra men hade gärna läst något som var lite mer svenskt. Där man skrev om omständigheter som finns här, det är svårt att relatera till sånt som är rent amerikanskt.

Någon som har ett tips på en bok som är skriven om svenskar eller folk med liknande omständigheter? ska helst handla om tjejer med aspergers.


Minst en av de djupintervjuade kvinnorna med AS i boken är svensk, även om boken som helhet är amerikansk. Jag tycker att den är imponerande konkret och klarsynt.
Alexis
 
Inlägg: 375
Anslöt: 2009-02-26

Bästa boken om AS?

Inläggav Someone » 2012-11-13 15:59:35

The complete guide to the asperger's syndrome.

Eftersom den innehåller ortolig mycket information och berättelser jag kan relatera till.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Bästa boken du läst om Asperger?

Inläggav Rest is best » 2013-01-27 17:06:52

Hej! Jag undrar vilken som är den bästa boken som ni har läst om Asperger?



Moderator atoms - slog ihop två trådar om samma ämne.
Rest is best
Inaktiv
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2012-11-08

Bästa boken du läst om Asperger?

Inläggav Ardryn » 2013-01-27 18:12:03

Böcker om Asperger jag har läst är få, dock kan jag rekommendera "Miffon, nördar och Aspergers syndrom". En bok som primärt tilltalar personer i tonåren då boken är skriven av just en tonåring; men det finns fortfarande en stor hög av riklig information att finna i den för äldre personer och föräldrar.
Ardryn
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2012-12-13

Bästa boken du läst om Asperger?

Inläggav Alien » 2013-01-27 18:24:58

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bästa boken du läst om Asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-01-27 18:25:10

Tänkte tipsa om en bok om AS jag upptäckte nyligen, Aspiekraft,
http://cdon.se/b%C3%B6cker/kalldin,_eri ... t-22580405

Har inte läst den själv men den verkar intressant iom att det är en aspergare som skrivit.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bästa boken du läst om Asperger?

Inläggav Someone » 2013-01-29 11:32:29

the complete guide to asperger's syndrome av Tony Attwood.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Sökes: Den bästa Aspergerboken

Inläggav Gafsan » 2013-02-17 17:44:50

Min favorit är "Autism - Gåtans förklaring" av Uta Frith. Den handlar inte specifikt om AS utan om autism öht, och snarare än att fokusera på symptomen eller hitta strategier att hantera dessa diskuterar boken vilken grundläggande problematik som orsakar symptomen.

Författaren tar upp historiska beskrivningar av personer som uppvisat autismspektrumproblematik, en mycket intressant läsning om hur personer med autistiskt beteende uppfattats i olika samhällen långt tillbaka i tiden. Hon gör även en mycket intressant jämförelse mellan socialt depriverade barn och barn med autismspektrumproblematik, och analyserar utifrån detta några uppmärksammade fall av "vilda barn" genom historien, som Kaspar Hauser och "den vilde pojken från Aveyron".

I boken tar Uta Frith upp en mängd olika infallsvinklar och teorier kring autism och den är späckad med information och fakta. Många olika studier och experiment som gjorts för att skapa klarhet kring fenomenet autism beskrivs. Dessutom är boken mycket välskriven och det är lätt att följa med i författarens tankegångar även när hon skriver om saker som är nya för läsaren.

Den här boken kan jag verkligen rekommendera till den som tröttnat på att läsa ytliga, förenklade och klichéartade skildringar livet med asperger eller autism, eller överpositiva beskrivningar där asperger/autism framställs som en tillgång snarare än ett funktionshinder.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Sökes: Den bästa Aspergerboken

Inläggav radix » 2014-04-23 9:00:06

Ardryn skrev:Böcker om Asperger jag har läst är få, dock kan jag rekommendera "Miffon, nördar och Aspergers syndrom". En bok som primärt tilltalar personer i tonåren då boken är skriven av just en tonåring; men det finns fortfarande en stor hög av riklig information att finna i den för äldre personer och föräldrar.


Bläddrade lite i den boken igår, blev imponerad, en 13åring med AS som är bättre på att delta i och analysera det sociala spelet än jag hunnit bli ännu. :-)063
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Sökes: Den bästa Aspergerboken

Inläggav pellejamas » 2014-04-23 9:29:27

Someone skrev:the complete guide to asperger's syndrome av Tony Attwood.

Ja den boken är verkligen "bibeln" för Aspergers. Tony attwood är ju en av de kändaste som forskat allra mest om just asperger. Den finns på svenska också "Den kompletta guiden till asperger syndrom"
pellejamas
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-07-08
Ort: Stockholm

Sökes: Den bästa Aspergerboken

Inläggav Kevlarsoul » 2014-04-23 9:32:51

KaosPrinsessa skrev:Jag har just läst en bok skriven av en 15 årig tjej med asperger. "Två själar - En förklaring av min Asperger" heter den. Den är enkelt skriven, lättläst och rätt kort, men informationen i den känns relevant och intressant ändå. Jag kunde känna igen mig i det mesta och det känns skönt att läsa en bok skriven av en tjej.

.


Mm Två själar är bra.
Gick i gymnasiet med författaren.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Sökes: Den bästa Aspergerboken

Inläggav Toblerone » 2014-04-23 18:17:40

KrigarSjäl skrev:Stäppvargen, Herman Hesse.


Om vi ska ta med skönlitterära böcker där vi bara tycker att författaren beskriver Asperger, så skulle jag lägga till Franz Kafka "Förvandlingen".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Sökes: Den bästa Aspergerboken

Inläggav JWS » 2014-04-28 7:33:37

En Guide i Helvetet
JWS
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2009-05-31
Ort: Stockholm

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in