"Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-22 11:40:12

Kvasir skrev:
Wine skrev:
Kvasir skrev:
Men herregud, så komplicerat kan det väl inte vara att det inte går att sammanfatta klart och tydligt? Jag ska väl inte behöva leta upp andra trådar du skrivit i bara för att förstå vad du skriver?


Nej men du har ju tidigare skrivit att du uppfattar mig som otydlig, inte bara i denna tråd utan även i andra trådar på forumet.


Ja, och på vilket sätt blir det då bättre att läsa flera trådar där du är lika otydlig? Är du ens intresserad av kommunicera något konkret?


Min poäng är att du kanske inte ens har läst alla inlägg jag postat på forumet och att det då kan vara svårt att få någon uppfattning. Jag har sett även detta hända förut, hur medlemmar har blivit utsatta för påståenden och insinuationer om hur de formulerar sig och vad de har skrivit och det är ganska lätt att få det att framstå som att en person är si och så om man inte går tillbaka och kollar vad som har skrivits i olika trådar och inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-22 11:46:44

Wine skrev:
Kvasir skrev:
Wine skrev:
Nej men du har ju tidigare skrivit att du uppfattar mig som otydlig, inte bara i denna tråd utan även i andra trådar på forumet.


Ja, och på vilket sätt blir det då bättre att läsa flera trådar där du är lika otydlig? Är du ens intresserad av kommunicera något konkret?


Min poäng är att du kanske inte ens har läst alla inlägg jag postat på forumet och att det då kan vara svårt att få någon uppfattning. Jag har sett även detta hända förut, hur en annan medlem har blivit utsatt för påståenden och insinuationer om hur denne formulerar sig och vad denne har skrivit och det är ganska lätt att få det att framstå som att en person är si och så om man inte går tillbaka och kollar vad som har skrivits i olika trådar och inlägg.


Om jag ska behöva läsa alla inlägg du har skrivit för att kunna tolka vad du skriver så måste du vara den mest misslyckade skribent jag någonsin har stött på. Driver du med mig människa?
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-22 13:19:04

Wine skrev:
Enligt aktuella översikter är orsaken/orsakerna till och patofysiologin vid ADHD ofullständigt känd.


So what? Hur många sjukdomar känner du till där orsakerna är helt utredda? I detalj? Inte många, inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-22 13:24:14

Wine skrev:
Poängen med det hela är ju att man inte kan avfärda alternativa förklaringsmodeller till varför vissa människor uppvisar ADHD symtom eftersom det inte finns någon säkert bevisad orsak till varför symtomen eller beteendet finns.



Poängen är att det där argumentet är ett nonsens-argument. Man kan betvivla vad som helst och det allra mesta i världen är inte 100 % och fullständigt utrett i alla detaljer. Och att betvivla något är ju såååå mycket enklare än att bevisa något. Och poängen är att om något är "tillräckligt säkert" bevisat, så håller man inte på med en massa alternativa teorier för att det vore slöseri med tid.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-22 14:13:27

Wine skrev:
So it is with ADHD. Dr. Saul does make a valid and important point in his book, a point that the title unfortunately buries: Different causes may lead to many of the symptoms summarized in the diagnostic shorthand term, ADHD:

> Some of the symptoms may be the result of poor vision, poor hearing, or a hyperactive or hypoactive thyroid gland.


Och det kollar man ju först

> Some may result from child neglect or abuse.


Det kollar man också

> Symptoms may result from too much time spent on electronics and not enough time spent at family dinner.


Dumheter! Även lärare och fritispedagoger kan skilja på sånt.

> They may be caused by spousal abuse, drug abuse, caffeine abuse, or Internet abuse.


Alltså.... om barnet själv är hög, då kan man inte bedömma någonting så klart. Koffein och internet - dumheter! Spousal abuse.... äh.... inte så vanligt och nog inte så lik heller. Då kan man nog ha alla möjliga psykiska symptom, men inte just och endast dem som räknas till ADHD.

> They may be caused by a lack of human connection, or by toxic human connections.


Vad är det för knäppgök? Ska man hitta på alternativa möjliga orsaker - jag skulle åtminstone hitta på mer sannolika.

> They may be caused by genetics, head injury, lead poisoning, or lack of oxygen at birth.


Definitivt! Men det är en mindre grupp, inte majoriteten.

> The may be caused by depression, an anxiety disorder, or the heartache of romance.


Knäppgök....

In other words, people may show many of the symptoms associated with ADHD for many different reasons. That’s why a careful diagnostic workup is so important. I commend Dr. Saul for pointing this out in his book. A more accurate title, though not nearly as sensational, might have been, ADHD Is Not Always What It Seems to Be.

http://www.additudemag.com/adhdblogs/19 ... 10626.html

post1148201.html#p1148201


Säkert kan många ADHD-symptom finnas hos andra tillstånd också. Men oftast är det ju inget annat. Det är som att säga att alla som har huvudvärk måste ha en CT för att utesluta hjärntumör.

Och framför allt så har ADHD ju många symptom som är "vanliga symptom" och som ingår hos andra tillstånd. Alla psykiatriska diagnoser har likheter. Och det finns flera dussin genetiska syndrom där det ingår ADHD-symptom. Hos en del så många att man ställer ADHD-diagnos. Det är också en punkt: SKA man ställa ADHD-diagnos hos en utvecklingsstörd person, där man vet att det ligger ett speciellt genetiskt syndrom bakom (låt oss säga t.ex. Fragile X)? Oftast får de en ADHD-diagnos också. Jag vet inte om du är medveten om det?

Moderator Alien: Rättade i inlägget så att det tydligare framkom vad som är citat. Det är aldrig att rekommendera att skriva sina svar inne i själva citatet, även om man gör det med avvikande färg.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-22 14:16:13

Alla dessa myter om ADHD och allt snack om KMR fick mig att söka lite på nätet och finns flera bra sidor om just detta ämne. T. ex. Stockholms Tjejjour och ADHD Awarness Sweden's myter och fakta.

Med dessa anser jag att hela snacket om att ADHD inte finns är avslutat.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Ithiliom » 2014-04-22 15:18:21

Snabbsvar...?
Intressant rubrik..:P

Kommentar till Wine: jag läste de två första 'sidorna' av tråden och började redan då ses tecken på upprepning och ev. pajkastning...att behöva läsa en hel tråd (har sett trådar som varit mycket mer än bara 14 sidor) kan i slutändan bli väldigt frustrerande och extremt uttröttande, och risken är mycket hög för att sammanhanget tappas delvis eller fullständigt.
Jag påstår inte att jag fn har en bättre lösning och i brist på detta hoppas jag på fortsatt tålamod och förståelse.
Ithiliom
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-04-22
Ort: Sundsvall

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Ithiliom » 2014-04-22 15:19:28

Att säga att ADHD inte finns är, för mig, att säga att benbrott inte finns. Jag menar, hur kan man 100% objektivt bevisa att benet inte ska vara som det är nu efter 'benbrottet'..? Kan någon 100% bevisa att benet inte har fått en ny utvecklingsform..?

Allt och alla dokument och undersökningar utgår ifrån ett illusionsbegrepp som i dagligt tal kallas för 'normal' och som, i mina ögon, är en felaktig tolkning av 'vanligast'.

Utifrån denna 'normal' så läggs mer eller mindre tyngd på avvikelser, beroende på vilka intressenterna är och vilken agenda de har. Där kommer politik och företag in. Vad som styr vilket som ska få vara en accepterad avvikelse eller inte beror i första hand på om det finns vinster i det, i andra hand om karriär kan göras på det och i sista hand det individuella behovet.

Då jag betraktar vinster (som de förvärvas och används idag) som ett efterblivet behov, (dvs saknar vettig logisk förklaring till varför man skulle sträva efter det) och karriär som en barnslig svaghet och ett substitut för dålig självkänsla/förtroende, är mitt fokus på individens behov.

Jag är medveten om att man måste ta hänsyn till ekonomin och då blir det piller som är svaret för de flesta av problemen (avvikelserna).
Ithiliom
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-04-22
Ort: Sundsvall

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Ithiliom » 2014-04-22 15:24:10

Min tanke, då jag har läst Wine's olika inlägg, är inte främst om han sympatiserar med trådrubriken (även om mycket verkar tyda på det) utan, som jag själv gör i vissa fall, håller en motpol i debatten för att den ska kunna leva. Risken är annars stor att de flesta håller med TS, några trollar och sen är det klart.
Ithiliom
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-04-22
Ort: Sundsvall

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Ithiliom » 2014-04-22 15:42:17

Jag har ADHD och AS.
Jag har fått båda ifrån observation.
AS-utredningen gick snabbare än ADHD-utredningen.

Att ADHD är EN diagnos som passar ENDAST vissa kriterier är lika fel som att AS skulle ha samma bas. Jag är jag och enligt mig själv är det jag som är 'normal' och nästan alla andra konstiga. Ingen eller inget kan vara objektiv utom möjligtvis Gud (om man tror på denne). Så, då återstår att vi alla är subjektiva på ett eller annat sätt... att säga mer eller mindre kräver att du har en subjektiv värdeskala angående subjektivitet... (låter som billigt skämt :P ).

ADHD är, liksom om inte alla så åtminstone de flesta diagnoser, en paraply-diagnos av bekvämlighetsskäl. Skulle man ställa exakta diagnoser skulle det bli lika många som individer som blir diagnostiserade. Det skulle nog bli ohållbart...typ, omedelbart.

R Saul påstår att ADHD inte finns, att det är påhittat. Han radar upp några symtom, vissa som jag inte visste hade med saken att göra, och antar sedan att alla dessa symtom kan redas ut och behandlas var för sig. Han påstår även att metylfenidat är en bluff och att det är samma som amfetamin. Vet inte om han eller om någon annan i tråden också nämnde inkomst som en orsak till diagnosen ADHD.
Ithiliom
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-04-22
Ort: Sundsvall

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Ithiliom » 2014-04-22 15:50:49

För mig så är R Saul en värre bluff än någon politiker jag hört talas om...:o

Om jag inte tar min medicin, (120 mg per dag)
så tappar jag den lilla ork jag har
så kan jag inte prata utan att tappa tråden konstant
blir jag mycket snabbt trött för minsta lilla aktivitet eller händelse

När jag tar medicin
blir jag inte hyperaktiv
blir jag inte hög

Så då undrar jag, varför ger medicinen dessa resultat om jag inte har ADHD..?
Ithiliom
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-04-22
Ort: Sundsvall

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-22 16:02:43

Kvasir skrev:
Wine skrev:
Kvasir skrev:
Ja, och på vilket sätt blir det då bättre att läsa flera trådar där du är lika otydlig? Är du ens intresserad av kommunicera något konkret?


Min poäng är att du kanske inte ens har läst alla inlägg jag postat på forumet och att det då kan vara svårt att få någon uppfattning. Jag har sett även detta hända förut, hur en annan medlem har blivit utsatt för påståenden och insinuationer om hur denne formulerar sig och vad denne har skrivit och det är ganska lätt att få det att framstå som att en person är si och så om man inte går tillbaka och kollar vad som har skrivits i olika trådar och inlägg.


Om jag ska behöva läsa alla inlägg du har skrivit för att kunna tolka vad du skriver så måste du vara den mest misslyckade skribent jag någonsin har stött på. Driver du med mig människa?


Hur mycket off-topic ska denna diskussion gå? Ibland klagas det på att ett ämne går off-topic och på att jag spammar forumet med mina inlägg. Jag har skrivit om alternativa behandlingar som exempelvis KBT samt kostomläggning i andra trådar på forumet tidigare.

Kvasir skrev:
Wine skrev:
Kvasir skrev:Medicinering har visat sig fungera i många, men inte alla, fall och förefaller vara den bästa behandling vi har i dagsläget. Några alternativ till medicinering har vi inte så länge vi inte känner till andra orsaker som vi kan diagnosticera och behandla på bättre sätt. Det verkar vara här knäckfrågan ligger, om du och de de du hänvisar till har en annan åsikt, och vad den i så fall är?


Där håller jag ju inte med dig när du skriver att det inte finns andra alternativ till medicinering. Det finns det och det har jag också påpekat och i samband med detta måste jag naturligtvis kunna länka till information om detta.


Det är en av de saker som har varit oklara, om du bara säger att det kan finnas sådana alternativ fast vi inte känner till dem idag, eller om du faktisk anser att det finns fungerande alternativ idag. Jag tolkar dig som att du menar det sistnämnda. Då uppstår frågan om du anser att det alltid finns andra fungerande alternativ eller om det är ibland, och om det i så fall framförallt gäller de fall där medicinering inte fungerar bra?


I denna tråd har jag redan citerat en artikel ur SvD om kostens betydelse, här:

post1143252.html#p1143252

och skrivit om gener, skadliga och giftiga ämnen m.m. och olika känslighet hos individer. Jag tycker det känns som att jag måste upprepa samma saker hela tiden om och om igen.

Sedan är det ju ganska självklart att om man hittar den bakomliggande orsaken till varför en individ har ADHD symtom så går det ju att behandla symtomen på olika sätt men eftersom orsakerna till ADHD symtomen kan variera från person till person, precis som Dr. Richard Saul och barn-och vuxenpsykiatern Dr. Edward Hallowell, själv diagnostiserad med ADHD, påpekar så finns det inte en ensam lösning eller behandling som gäller för alla.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-22 16:05:40

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Enligt aktuella översikter är orsaken/orsakerna till och patofysiologin vid ADHD ofullständigt känd.


So what? Hur många sjukdomar känner du till där orsakerna är helt utredda? I detalj? Inte många, inte.


Men hur kan man då avfärda och förkasta vad Dr. Richard Saul med flera skriver och menar?

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Poängen med det hela är ju att man inte kan avfärda alternativa förklaringsmodeller till varför vissa människor uppvisar ADHD symtom eftersom det inte finns någon säkert bevisad orsak till varför symtomen eller beteendet finns men han hävdar att symtomen i många fall bättre kan förklaras på andra sätt och har sin orsak i exempelvis syn- och hörselproblem, järnbrist, allergier som exempelvis glutenallergi, depression, bipolär sjukdom m.m. Det poängterade jag också redan på första sidan i tråden, i det andra inlägget:

post1142277.html#p1142277



Poängen är att det där argumentet är ett nonsens-argument. Man kan betvivla vad som helst och det allra mesta i världen är inte 100 % och fullständigt utrett i alla detaljer. Och att betvivla något är ju såååå mycket enklare än att bevisa något. Och poängen är att om något är "tillräckligt säkert" bevisat, så håller man inte på med en massa alternativa teorier för att det vore slöseri med tid.


Men varken Dr. Richard Saul eller jag har ju vad jag sett förnekat att symtomen kan finnas, att en person kan ha ADHD symtom men han hävdar att symtomen i många fall bättre kan förklaras på andra sätt och har sin orsak i exempelvis syn- och hörselproblem, järnbrist, allergier som exempelvis glutenallergi, depression, bipolär sjukdom med flera vilket jag redan har påpekat i andra inlägget i tråden på första sidan:

post1142277.html#p1142277
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-22 16:42:40

Toblerone skrev:
Wine skrev:
So it is with ADHD. Dr. Saul does make a valid and important point in his book, a point that the title unfortunately buries: Different causes may lead to many of the symptoms summarized in the diagnostic shorthand term, ADHD:

> Some of the symptoms may be the result of poor vision, poor hearing, or a hyperactive or hypoactive thyroid gland.


Och det kollar man ju först


Nej, det kontrolleras definitivt inte alltid, det har flera vittnat om här i tråden tidigare och det har jag även sett beskrivas i olika inlägg på forumet tidigare.

Toblerone skrev:
> Some may result from child neglect or abuse.


Det kollar man också


Nej, det är samma som jag skrev ovan, det kontrolleras inte alls alltid. Hur ska man kunna kontrollera detta på ett tillförlitligt sätt? Inte alla är kanske villiga att berätta om det heller.

Toblerone skrev:
> Symptoms may result from too much time spent on electronics and not enough time spent at family dinner.


Dumheter! Även lärare och fritispedagoger kan skilja på sånt.


Ser en lärare och en fritidspedagog vad barnet gör hemma på fritiden?

Toblerone skrev:
> They may be caused by spousal abuse, drug abuse, caffeine abuse, or Internet abuse.


Alltså.... om barnet själv är hög, då kan man inte bedömma någonting så klart. Koffein och internet - dumheter! Spousal abuse.... äh.... inte så vanligt och nog inte så lik heller. Då kan man nog ha alla möjliga psykiska symptom, men inte just och endast dem som räknas till ADHD.


Det är nog inte alltid så lätt alla gånger att skilja på vad som orsakar vad, vad som är hönan eller ägget.

Toblerone skrev:
> They may be caused by a lack of human connection, or by toxic human connections.


Vad är det för knäppgök? Ska man hitta på alternativa möjliga orsaker - jag skulle åtminstone hitta på mer sannolika.


Varför ska man INTE leta efter alternativa möjliga orsaker, det gör man ju när det gäller andra tillstånd som exempelvis multipel skleros, astma och välfärdssjukdomar, det är ju något som pågår hela tiden att det forskas inom olika områden.

Toblerone skrev:
> The may be caused by depression, an anxiety disorder, or the heartache of romance.


Knäppgök....


Varför kallar du honom knäppgök, det är väl känt att bl.a. depression samt missbruk, abstinensbesvär kan ge ADHD symtom. Tyvärr kontrolleras inte heller alltid detta i samband med alla utredningar fast det borde göras. Som Dr. Edward Halliwell själv poängterar nedan:

Toblerone skrev:
In other words, people may show many of the symptoms associated with ADHD for many different reasons. That’s why a careful diagnostic workup is so important. I commend Dr. Saul for pointing this out in his book. A more accurate title, though not nearly as sensational, might have been, ADHD Is Not Always What It Seems to Be.

http://www.additudemag.com/adhdblogs/19 ... 10626.html

Säkert kan många ADHD-symptom finnas hos andra tillstånd också. Men oftast är det ju inget annat. Det är som att säga att alla som har huvudvärk måste ha en CT för att utesluta hjärntumör.


Det beror ju på hur huvudvärken yttrar sig.

Toblerone skrev:Och framför allt så har ADHD ju många symptom som är "vanliga symptom" och som ingår hos andra tillstånd. Alla psykiatriska diagnoser har likheter. Och det finns flera dussin genetiska syndrom där det ingår ADHD-symptom. Hos en del så många att man ställer ADHD-diagnos. Det är också en punkt: SKA man ställa ADHD-diagnos hos en utvecklingsstörd person, där man vet att det ligger ett speciellt genetiskt syndrom bakom (låt oss säga t.ex. Fragile X)? Oftast får de en ADHD-diagnos också. Jag vet inte om du är medveten om det?


Det är därför som det är så viktigt att utredningen är noggrann, för att utesluta alla andra förklaringar till symtom.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-22 17:19:17

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:
Enligt aktuella översikter är orsaken/orsakerna till och patofysiologin vid ADHD ofullständigt känd.


So what? Hur många sjukdomar känner du till där orsakerna är helt utredda? I detalj? Inte många, inte.


Men hur kan man då avfärda och förkasta vad Dr. Richard Saul med flera skriver och menar?

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Poängen med det hela är ju att man inte kan avfärda alternativa förklaringsmodeller till varför vissa människor uppvisar ADHD symtom eftersom det inte finns någon säkert bevisad orsak till varför symtomen eller beteendet finns men han hävdar att symtomen i många fall bättre kan förklaras på andra sätt och har sin orsak i exempelvis syn- och hörselproblem, järnbrist, allergier som exempelvis glutenallergi, depression, bipolär sjukdom m.m. Det poängterade jag också redan på första sidan i tråden, i det andra inlägget:

post1142277.html#p1142277



Poängen är att det där argumentet är ett nonsens-argument. Man kan betvivla vad som helst och det allra mesta i världen är inte 100 % och fullständigt utrett i alla detaljer. Och att betvivla något är ju såååå mycket enklare än att bevisa något. Och poängen är att om något är "tillräckligt säkert" bevisat, så håller man inte på med en massa alternativa teorier för att det vore slöseri med tid.


Men varken Dr. Richard Saul eller jag har ju vad jag sett förnekat att symtomen kan finnas, att en person kan ha ADHD symtom men han hävdar att symtomen i många fall bättre kan förklaras på andra sätt och har sin orsak i exempelvis syn- och hörselproblem, järnbrist, allergier som exempelvis glutenallergi, depression, bipolär sjukdom med flera vilket jag redan har påpekat i andra inlägget i tråden på första sidan:

post1142277.html#p1142277


Vilket är det samma som att säga att ADHD inte finns - att det är en bluff.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-22 18:33:54

Wine skrev:Nej, det kontrolleras definitivt inte alltid, det har flera vittnat om här i tråden tidigare och det har jag även sett beskrivas i olika inlägg på forumet tidigare.


Hörsel och syn testar man ändå, det ingår ju i dem där vanliga undersökningarna. Sköldkörtel - jag har själv haft ett fel som man först upptäckt efter några år. Inte försvann mina ADHD-symptom... :roll: Men allvarligt, då ska man ha en överproduktion, tror jag. Då blir man smal och speedad. Inte helt lik ADHD dock, jag känner minst en som fick det under tonåren. Det kollar man inte alltid, det är relativt sällsynt och komplicerat att utreda, men det lär ju inte vara många. Plus att man märker nog det om man försöker medicinera. Jag tror inte det hjälper då.

Toblerone skrev: Det kollar man också



Nej, det är samma som jag skrev ovan, det kontrolleras inte alls alltid. Hur ska man kunna kontrollera detta på ett tillförlitligt sätt? Inte alla är kanske villiga att berätta om det heller.


Du har inte gått igenom den processen med ett barn! Okej, det är länge sedan, kanske därför det tog så lång tid. Men vi började när sonen var 3 och han fick ADHD-diagnos när han var 7, så de hade 4 år på sig. Man ställde absolut inte diagnos före 7-års-åldern då. Och de behöver inte förlita sig att man berättar något. Tror du att "dåliga föräldrar" som misshandlar eller vanvårdar sitt barn kommer dit varannan vecka, provar alla möjliga förslag som terapeuterna gör, anstränger sig för att skapa ännu mera struktur hemma? Såna föräldrar kommer dit högst två eller tre gånger, tjafsar med terapeuterna och ber dem fara åt.... Och även om de skulle komma flera gånger, så skulle de inte lyckas säga "rätt saker" hela tiden.

Ser en lärare och en fritidspedagog vad barnet gör hemma på fritiden?


Tror du de lämnar mobilen hemma? Det finns ungdomar som man inte får in på lektion för att de är fastklistrade vid sin mobil. Eller laptop, som en del har med sig. I vissa skolor har alla elever egen laptop.

Varför ska man INTE leta efter alternativa möjliga orsaker, det gör man ju när det gäller andra tillstånd som exempelvis multipel skleros, astma och välfärdssjukdomar, det är ju något som pågår hela tiden att det forskas inom olika områden.


Sedan när då? Mina barn har astma - det gjorde man inte. Och hos mig fanns en gång även misstanke om MS. Allt man gjorde var en spinalpunktion. För att utesluta det, iofs. Vilket man gjorde. Varför letar man inte? Det kan man ju göra, men det kan ta många år. Innan man är klar är barnet vuxet. Därför gör man inte det!

Varför kallar du honom knäppgök, det är väl känt att bl.a. depression samt missbruk, abstinensbesvär kan ge ADHD symtom. Tyvärr kontrolleras inte heller alltid detta i samband med alla utredningar fast det borde göras. Som Dr. Edward Halliwell själv poängterar nedan:


Det där är definitivt komorbiditeter. Förväxlas med ADHD kan det knappast, det liknar ju inte särskilt mycket. Och jag har två famlijemedlemmar med depression och två med ADHD. Missbruk.... som sagt. Ett 7-årigt barn (de flesta diagnosticeras ju i den åldern) missbrukar väl knappast gatudroger?

Det beror ju på hur huvudvärken yttrar sig.


ADHD-symptomen skiljer sig ännu mer.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-22 20:33:46

Toblerone skrev:Missbruk.... som sagt. Ett 7-årigt barn (de flesta diagnosticeras ju i den åldern) missbrukar väl knappast gatudroger?


Ok, jag ser nu på hur du skrivit och på hur du resonerar i ditt senaste inlägg att du verkar fokusera mest på hur utredning går till vid misstanke om ADHD hos barn.

Ithiliom skrev:För mig så är R Saul en värre bluff än någon politiker jag hört talas om...:o

Om jag inte tar min medicin, (120 mg per dag)
så tappar jag den lilla ork jag har
så kan jag inte prata utan att tappa tråden konstant
blir jag mycket snabbt trött för minsta lilla aktivitet eller händelse

När jag tar medicin
blir jag inte hyperaktiv
blir jag inte hög

Så då undrar jag, varför ger medicinen dessa resultat om jag inte har ADHD..?


Jag börjar med att ta upp läkemedelsbehandling i samband med ADHD symtom samt missbruk av läkemedlen.

Centralstimulantia/metylfenidat är ju uppenbarligen eftertraktade läkemedel eftersom det faktiskt finns personer som fejkar och/eller överdriver symtom för att få diagnos och tillgång till dessa läkemedel, många har ju nytta av dem eftersom även personer som inte har ADHD svarar på dem och får effekt av dem. Här är ett klipp från ett program som sänts i SVT, i klippet beskrivs om hur olika läkemedel som används vid behandling av ADHD fungerar, hur en del använder dem för att förbättra sina prestationer som exempelvis studenter:



Har sett många som resonerar som så att om man svarar positivt på läkemedelsbehandlingen så bekräftar det ADHD diagnosen.

Att en individ svarar positivt på behandling med ADHD läkemedel vid misstanke om ADHD innebär inte att man kan dra slutsatsen att individen verkligen har ADHD eller att diagnosen är korrekt ställd eftersom både barn och vuxna, med eller utan ADHD svarar ungefär likadant eller får samma effekter:

The Royal College of Psychiatrists - Stimulant medication for the treatment of attention-deficit hyperactivity disorder: evidence-b(i)ased practice?
Stimulant medication is not a specific treatment for ADHD

Rapoport et al (1980) studied the cognitive and behavioural effects of dextroamphetamine in boys with hyperactive behaviour and control boys and men. In a superb piece of research using a double-blind drug versus placebo with crossover methodology, they examined the effects of a single dose of dextroamphetamine sulphate on motor activity, vigilance, learning, and mood in three groups: prepubertal boys with hyperactive behaviour, control prepubertal boys and control men of college age. After taking the stimulant drug ‘both groups of hyperactive and non-hyperactive boys and men showed decreased motor activity, increased vigilance and improvement on a learning task’. ‘While there were some quantitative differences in drug effects on motor activity and vigilance between these different groups, stimulants appear to act similarly on normal and hyperactive children and adults’. Stimulant medication appears to decrease motor activity and increase vigilance of any child and therefore cannot be used as a form of diagnostic test: clinicians cannot say the child has ADHD because stimulant medication calms them down.

After taking the stimulant the men reported euphoria. The boys reported only feeling ‘tired’ or ‘different’. It is not clear whether this difference in effect on mood between adults and children was due to ‘differing experience with drugs, ability to report affect or pharmacologic age-related effect’ (Rapoport et al, 1980). Considering the drug’s potential for addiction, the possibility of an age-related effect is worrying, because it would mean that in their teens, youngsters treated with stimulant would start to experience euphoria.


Detta har tagits upp även tidigare i andra trådar på forumet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-22 20:54:56

Wine skrev:Centralstimulantia/metylfenidat är ju uppenbarligen eftertraktade läkemedel eftersom det faktiskt finns personer som fejkar och/eller överdriver symtom för att få diagnos och tillgång till dessa läkemedel, många har ju nytta av dem eftersom även personer som inte har ADHD svarar på dem och får effekt av dem. Här är ett klipp från ett program som sänts i SVT, i klippet beskrivs om hur olika läkemedel som används vid behandling av ADHD fungerar, hur en del använder dem för att förbättra sina prestationer som exempelvis studenter:


Och vanliga huvudvärkstabletter är så eftertraktade av ungdomar som tror att de går att missbruka att apoteken numera inte får sälja större förpackningar än 20 tabletter utan recept (eller om det bara är att de inte får ha dem på hyllorna). Det är bäst att vi förbjuder huvudvärkstabletter.;)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-22 20:57:21

Wine skrev:Att en individ svarar positivt på behandling med ADHD läkemedel vid misstanke om ADHD innebär inte att man kan dra slutsatsen att individen verkligen har ADHD eller att diagnosen är korrekt ställd eftersom både barn och vuxna, med eller utan ADHD svarar ungefär likadant eller får samma effekter:


Om A har ADHD-symptom som försvinner helt eller delvis av CS och B inte har några sådana symptom, då kan de inte rimligen få samma effekter av CS, eftersom B inte har några sådana problem som kan försvinna.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-22 20:57:41

Nu byter du ämne. Att det förekommer att personer utan ADHD använder centralstimulerande har aldrig ifrågasagts. Hela trådens fråga är finns ADHD eller inte.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-22 20:58:54

Kvasir skrev:
Wine skrev:Centralstimulantia/metylfenidat är ju uppenbarligen eftertraktade läkemedel eftersom det faktiskt finns personer som fejkar och/eller överdriver symtom för att få diagnos och tillgång till dessa läkemedel, många har ju nytta av dem eftersom även personer som inte har ADHD svarar på dem och får effekt av dem. Här är ett klipp från ett program som sänts i SVT, i klippet beskrivs om hur olika läkemedel som används vid behandling av ADHD fungerar, hur en del använder dem för att förbättra sina prestationer som exempelvis studenter:


Och vanliga huvudvärkstabletter är så eftertraktade av ungdomar som tror att de går att missbruka att apoteken numera inte får sälja större förpackningar än 20 tabletter utan recept (eller om det bara är att de inte får ha dem på hyllorna). Det är bäst att vi förbjuder huvudvärkstabletter.;)


Det är ju ett problem det med, det är alltid svårt att undvika att en del kommer att missbruka substanser. Det kan ju faktiskt vara skadligt med vanliga huvudvärkstabletter med som av många anses harmlösa men i jämförelse med narkotiska preparat är de ju i alla fall inte beroendeframkallande på samma sätt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-22 21:02:17

Kvasir skrev:
Wine skrev:Att en individ svarar positivt på behandling med ADHD läkemedel vid misstanke om ADHD innebär inte att man kan dra slutsatsen att individen verkligen har ADHD eller att diagnosen är korrekt ställd eftersom både barn och vuxna, med eller utan ADHD svarar ungefär likadant eller får samma effekter:


Om A har ADHD-symptom som försvinner helt eller delvis av CS och B inte har några sådana symptom, då kan de inte rimligen få samma effekter av CS, eftersom B inte har några sådana problem som kan försvinna.


Här är en artikel som bl.a. tar upp två studier där man undersökt effekten av verkningslösa placebopiller/sockerpiller på barn och ungdomar diagnostiserade med ADHD:

DailyMail - Ritalin calms hyperactive children and prescriptions are soaring - but experts warn of serious side-effects and it's even being linked to suicide

A Colorado University study in 2010 showed that when 150 adolescents diagnosed with the disorder were given sessions of cognitive-behavioural therapy plus an inactive sugar pill (which they were told was a Ritalin-type drug), their symptoms disappeared just as effectively as in 150 adolescents who were given both the therapy and a chemically active Ritalin-type drug.

A similar placebo effect was seen in a study of children whose parents and teachers were told they had been put on another kind of ADHD drug, called Adderall, which in fact was a placebo pill.


I båda fallen fick man effekt av verkningslösa placebopiller.

I en studie från Colorado University 2010 fann man efter att ha behandlat 150 ungdomar med kognitiv beteendeterapi (KBT) plus ett sockerpiller/placebopiller (som de trodde var ett CS-läkemedel) samt 150 ungdomar som också fick KBT-terapi men även CS-läkemedel med en aktiv substans att symtomen hos dem som fick sockerpiller/placebopiller försvann lika effektivt som hos dem som behandlats med KBT-terapi samt CS läkemedel med en aktiv substans.

En liknande placebo effekt såg man i en annan studie av barn där man hade informerat föräldrar och lärare om att barnen behandlades med ett annat läkemedel för ADHD symtom, Adderall, men behandlingen bestod i själva verket av ett verkningslöst placebo piller.

Så var var det då som hände, hur kunde placebopiller få så bra effekt och symtomlindring på barnen med ADHD? Dr Daniel Waschbusch från Florida International University, som ledde forskningen säger: "Att tro att ett barn har fått läkemedelsbehandling kan framkalla positiva förväntningar hos föräldrar och lärare. I sin tur kan detta påverka hur föräldrar och lärare bedömer, utvärderar och beter sig mot barnen.":

So what had happened? Dr Daniel Waschbusch of Florida International University, who led the research, says: ‘Thinking a child has received medication may induce positive expectations in parents and teachers. ‘In turn, this may influence how parents and teachers evaluate and behave towards the children.’


Resultaten visar också att ett betydande antal ADHD fall kan vara inbillning - hos både barn/ungdomar, deras föräldrar och lärare. Ju mer vi tror på ADHD, ju mer ser vi av det, och ju mer behandlar vi barn med potentiellt farliga läkemedel utan att övervaka dem för farliga effekter och biverkningar av läkemedelsbehandlingen:

Such research indicates that a significant number of ADHD cases may be in the mind — both of young people and of their parents and teachers. The more we believe in ADHD, the more we see of it, and the more we dose children with potentially dangerous drugs without monitoring them for dangerous responses.


Denna oro delas av Peter Helms, professor i barns hälsa vid Aberdeen University, som nyligen publicerade en studie på ADHD-läkemedel i tidskriften Drug Safety. "Effekterna på människor som har fått behandling med läkemedel i flera år är ett potentiellt problem. Kliniska prövningar ger oss bara kortsiktiga svar eftersom försöken varar ett år som mest. Vi borde införa övervakningssystem för att kontrollera vad som händer med patienterna.":

This latter concern is shared by Professor Peter Helms, a professor of child health at Aberdeen University, who recently published a study in the journal Drug Safety on ADHD drugs. ‘The effects on people who have been on the drugs for years is a potential problem. Clinical trials give us only short-term answers, as the trials last a year at the most. We should introduce monitoring systems to check what is happening with patients.’


Faktum är att resultaten från en viktig studie från 2007 visar att det inte finns några fördelar med att ge barn ADHD läkemedel efter att de har tagit läkemedlet under tre år. Brittiska läkare är överens om att många behandlas med Ritalin/metylfenidat/CS i mer än tre år och ofta upp till sex år:

Indeed, one important study in 2007 found there are no benefits to giving children medication after they have been taking the drug for three years. British GPs agree that many are left on Ritalin for more than three years, and often as many as six.


Dessutom finns det också oroande bevis från studier på laboratorieråttor som behandlats med metylfenidat/CS-läkemedel tills de blev tonåringar att det kan orsaka psykiska problem hos dem när de är vuxna. Dessa kan omfatta skador på minnet, ångest och depression. Hos människor har inga studier gjorts för att utforska detta eftersom det är olagligt att testa läkemedel på barn:

Furthermore, there is also disturbing evidence from studies on laboratory rats that giving Ritalin-type drugs to adolescents may cause them mental problems when they are adults. These may include memory damage and depression. In humans, there have been no studies to explore this, because it is illegal to test drugs on children.


Istället är det något annat som pågår: vi bevittnar en okontrollerad prövning av läkemedel som innebär mass-medicinering av tusentals ungdomar över hela Storbritannien. Vad som är ännu mer tragiskt är att vi inte ens försöker övervaka dessa barn för tidiga bevis för de allvarliga problem som detta kan orsaka:

Instead, something else is happening: we are effectively witnessing an uncontrolled chemical trial that involves the mass-medication of thousands of youngsters across Britain. What is even more tragic is that we are not even trying to monitor these children for early evidence of the serious problems this may cause.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-22 21:04:53

Wine skrev:
Kvasir skrev:Och vanliga huvudvärkstabletter är så eftertraktade av ungdomar som tror att de går att missbruka att apoteken numera inte får sälja större förpackningar än 20 tabletter utan recept (eller om det bara är att de inte får ha dem på hyllorna). Det är bäst att vi förbjuder huvudvärkstabletter.;)


Det är ju ett problem det med, det är alltid svårt att undvika att en del kommer att missbruka substanser. Det kan ju faktiskt vara skadligt med vanliga huvudvärkstabletter med som av många anses harmlösa men i jämförelse med narkotiska preparat är de ju i alla fall inte beroendeframkallande på samma sätt.


Nej, de är allt annat än harmlösa. Paracetamol kan vara väldigt lömsk och farlig vid kraftig överdosering. Diklofenak kan vara dödlig vid normal dosering för t.ex. personer med vissa kända eller okända njurproblem.

Edit: Förresten, det är ju precis tvärtemot vad du skriver på slutet. CS är inte beroendeframkallande, men huvudvärkstabletter är ofta det.
Senast redigerad av Kvasir 2014-04-22 21:11:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-22 21:06:15

Koboshi skrev:Nu byter du ämne. Att det förekommer att personer utan ADHD använder centralstimulerande har aldrig ifrågasagts. Hela trådens fråga är finns ADHD eller inte.


Det just precis det som det handlar om, finns ADHD eller inte, läs om medicinering, placebo o.s.v. i de senaste inläggen jag postat och fundera lite.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in