"Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav elle » 2014-04-18 11:16:10

Flawed skrev:Din anonymitet gör tyvärr att ditt förnekande har ringa validitet förstår du.
Folk ljuger ofta om saker när de är anonyma.
Du har fortfarande inte svarat på min fråga för övrigt.
Detta är dessutom ett forum där de flesta skribenter inte är anonyma,detta är inte flashback.

Det är bara något du tror och det är inte första gången du försöker få Wine att framstå som en oseriös person med en dold agenda . Jag blir alltid misstänksam mot personer som ägnar sig åt smutskastning . Skriver det inte för att få igång en " debatt " om Wine . Dessutom är du rätt OT .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-18 21:29:10

elle skrev:
Flawed skrev:Din anonymitet gör tyvärr att ditt förnekande har ringa validitet förstår du.
Folk ljuger ofta om saker när de är anonyma.
Du har fortfarande inte svarat på min fråga för övrigt.
Detta är dessutom ett forum där de flesta skribenter inte är anonyma,detta är inte flashback.

Det är bara något du tror och det är inte första gången du försöker få Wine att framstå som en oseriös person med en dold agenda . Jag blir alltid misstänksam mot personer som ägnar sig åt smutskastning . Skriver det inte för att få igång en " debatt " om Wine . Dessutom är du rätt OT .

Känner du honom?
Du har väl inte ADHD så du förstår väl inte problemet heller.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav elle » 2014-04-19 6:43:39

Flawed skrev:
elle skrev:
Flawed skrev:Din anonymitet gör tyvärr att ditt förnekande har ringa validitet förstår du.
Folk ljuger ofta om saker när de är anonyma.
Du har fortfarande inte svarat på min fråga för övrigt.
Detta är dessutom ett forum där de flesta skribenter inte är anonyma,detta är inte flashback.

Det är bara något du tror och det är inte första gången du försöker få Wine att framstå som en oseriös person med en dold agenda . Jag blir alltid misstänksam mot personer som ägnar sig åt smutskastning . Skriver det inte för att få igång en " debatt " om Wine . Dessutom är du rätt OT .

Känner du honom?
Du har väl inte ADHD så du förstår väl inte problemet heller.

Inte helt rätt . Jag har inte ADHD men jag har ADD som jag har kämpat emot nästan hela mitt liv om du förstår vad det innebär ! ADD är väl ADHD UTAN hyperaktivitet så jag förstår hur det är att leva med det .
Wine är en gammal medlem här och han är OK . Jag förstår bara inte ditt syfte med att få honom att främstå som en tvivelaktig määnniska eller ågnar du dig åt en systematisk smutskastning ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-19 14:00:02

elle skrev:
Flawed skrev:
elle skrev:Det är bara något du tror och det är inte första gången du försöker få Wine att framstå som en oseriös person med en dold agenda . Jag blir alltid misstänksam mot personer som ägnar sig åt smutskastning . Skriver det inte för att få igång en " debatt " om Wine . Dessutom är du rätt OT .

Känner du honom?
Du har väl inte ADHD så du förstår väl inte problemet heller.

Inte helt rätt . Jag har inte ADHD men jag har ADD som jag har kämpat emot nästan hela mitt liv om du förstår vad det innebär ! ADD är väl ADHD UTAN hyperaktivitet så jag förstår hur det är att leva med det .
Wine är en gammal medlem här och han är OK . Jag förstår bara inte ditt syfte med att få honom att främstå som en tvivelaktig määnniska eller ågnar du dig åt en systematisk smutskastning ?


För att han systematiskt smutskastar personer med ADHD/ADD diagnosenrna med sina länkar svårare än så är det inte.
Har du läst vad han skriver förutom när han gulli gullar på forumet?

Det här är iofs numera ett antibiologistsikt flum forum för diskussioner omkring flummdieter och typ kristall healing.Tydligen behövs det lite tanter och anhöriga för att få ett npf forum att inte urarta fullständigt.
Kan ni inte byta namn ifrån aspergerforum till något mer passande som tex "Indigobarns forumet"?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav elle » 2014-04-19 21:04:04

Flawed skrev:Har du läst vad han skriver förutom när han gulli gullar på forumet?

Ja om du syftar på den här tråden och scientologi - tråden .
http://www.aspergerforum.se/scientologpropaganda-i-metro-annons-t23745.html
Flawed skrev:För att han systematiskt smutskastar personer med ADHD/ADD diagnosenrna med sina länkar svårare än så är det inte.

Varför läser du ens hans inlägg om du retar dig på dem hela tiden ? Du svarar inte ens på hans frågor utan fortsätter med dina anklagelse och förlöjligande . Du kan inte länka till de länkar där han lär ha smutskastad personer med ADHD / ADD som du påstått han skulle ha gjort eller så misstolkar du grovt allt han skriver.
Läs vad han i verkligheten skriver istället.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Frimodig » 2014-04-19 21:08:13

Förklara den här diskussionen för mig. Jag hänger inte med.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-19 21:10:52

elle skrev:
Flawed skrev:Har du läst vad han skriver förutom när han gulli gullar på forumet?

Ja om du syftar på den här tråden och scientologi - tråden .
http://www.aspergerforum.se/scientologpropaganda-i-metro-annons-t23745.html
Flawed skrev:För att han systematiskt smutskastar personer med ADHD/ADD diagnosenrna med sina länkar svårare än så är det inte.

Varför läser du ens hans inlägg om du retar dig på dem hela tiden ? Du svarar inte ens på hans frågor utan fortsätter med dina anklagelse och förlöjligande . Du kan inte länka till de länkar där han lär ha smutskastad personer med ADHD / ADD som du påstått han skulle ha gjort eller så misstolkar du grovt allt han skriver.
Läs vad han i verkligheten skriver istället.

Berätta för mig vad han skriver i verkligheten hörruddu.
eller man borde väl ge upp ni fattar inte ens när ni blir trampade på tårna Wine skulle knappast tillåtas gå fram som han gör på attentions forum.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Frimodig » 2014-04-19 21:18:10

Scientologer är ondska, det vet alla.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-20 11:28:05

@ Frimodig: Det hela handlar om en recension av en bok. I denna recension står det uttryckligen att ADHD inte finns utan att symptomen beror på annat. De som gjorde denna recension är just KMR som är en del av Scientologerna. Wine tog då upp en länk som hin påstod bevisade att Dr. Saul inte tycker att ADHD inte finns - det är bara det att det står i denna länk att Dr. Saul påstår exakt samma sak - ADHD finns inte. Därefter försökte Wine att säga emot detta och diskussionen är i gång. Problemet är att det visat sig att boken inte säger detta helt ut d. v. s. att recensionerna är felaktiga.

Boken tar upp att det kan finnas andra orsaker till ADHD men inte att det alltid är så. Alla recensioner säger att det alltid finns andra orsaker. När då Wine försöker försvara recensionerna utan att lyssna till oss andra samt fortsätter att föra fram andra orsaker till ADHD symptom så fram står hin som en KMR:are vilket inte bara retar upp mig utan andra. Om Wine verkligen är anhängare av KMR eller inte har hin aldrig svarat på utan detta har vi fått gissa oss till genom att läsa hins inlägg.

Wine har nu chansen att svara om hin är KMR eller ej.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav elle » 2014-04-20 12:43:00

För det första är Wine ingen hin . För det andra har han inte redan svarat minst 2-3 ggr om han är scientolog eller KMR ? Jag tror han har redan gjort det .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-20 14:27:41

Flawed skrev:Borderline är knappast någon differential diagnos till ADHD (snarare tvärtom med en stark komorbiditet)heller vilket Wine aldrig kommer att fatta utan det ska tjatas om detta i vaarje jävla tråd.
Varför skulle man inte kunna ha en personlighetsstörning och en neuropsykiatrisk avvikelse?


Visst, det kan också vara en komorbiditet. Men en differentialdiagnos kan det ju också vara. Allt som har liknande symptom bör man ju kunna utesluta om man ställer en ADHD-diagnos. Det kan även vara ett sekundärt problem, Borderline alltså. Om man inte får lämpligt hjälp för sin ADHD. Det räknas väl också som komorbiditet då, men det kanske är en som hade kunnat undvikas? Spekulation förstås.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-20 14:37:45

Flawed skrev:Wine försöker här få mig att känna mig dum genom att använda frågor som "har du läst?" har du förstått?"och så refereara han till olika auktoritära personer med fina titlar typiska scientologiska härskarmetoder.

Lägg märke till att Wine forsätter att svara på min fråga direkt och forsätter med motfrågor och försöker få mig ur balans.
Det enda man kan lära sig på en scientolog kurs som har något värde är deras manipulationsmetoder och retorik som går ut på att trötta ut sin motståndare och få honom ur balans och framstå som löjlig och så vidare utan att själv svara på någon fråga eller ägna sig åt konventionell ömsesidig debatt.


Du har alldeles rätt. Bara för att bekräfta också, att det inte bara är du som tycker att Wine är här för att missionera. För det är han.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-20 14:44:08

elle skrev:
Flawed skrev:
elle skrev:Det är bara något du tror och det är inte första gången du försöker få Wine att framstå som en oseriös person med en dold agenda . Jag blir alltid misstänksam mot personer som ägnar sig åt smutskastning . Skriver det inte för att få igång en " debatt " om Wine . Dessutom är du rätt OT .

Känner du honom?
Du har väl inte ADHD så du förstår väl inte problemet heller.

Inte helt rätt . Jag har inte ADHD men jag har ADD som jag har kämpat emot nästan hela mitt liv om du förstår vad det innebär ! ADD är väl ADHD UTAN hyperaktivitet så jag förstår hur det är att leva med det .
Wine är en gammal medlem här och han är OK . Jag förstår bara inte ditt syfte med att få honom att främstå som en tvivelaktig määnniska eller ågnar du dig åt en systematisk smutskastning ?


Det har inte med smutskastning att göra! Jag har varit i såna här forum i 20 år. I början uppträdde scientologer fortfarande öppna, dvs. de erkände att de var det. Men sen 10 eller 15 år ungefär förnekar de det kategoriskt. Ändå är de överallt i NPF-Forum. Inte bara i Sverige. Det är samma sak i Tyskland, England, USA. Och har man erfarenhet av hur de resonerar, så känner man igen dem. Jag skulle dock inte säga det tvärsäkert i det här fallet, för det kan vara så att folk verkligen ha påverkats av deras propaganda utan att riktigt förstå var det kommer ifrån och vad som ligger bakom. För tyvärr så har de ju lyckats sprida sin desinformation överallt på nätet och annanstans.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-20 14:48:36

elle skrev:För det första är Wine ingen hin . För det andra har han inte redan svarat minst 2-3 ggr om han är scientolog eller KMR ? Jag tror han har redan gjort det .


Scientologer har "order" ifrån sin högsta ledning att förneka det till varje pris. Jag har sett det flera gånger när några - inte så begåvade såna (de flesta ÄR skickliga) - har avslöjats så uppenbart att de verkligen inte kunde neka. Och ändå gör de det! Så, förväntar dig aldrig att nån ska erkänna att hen är scientolog. Några få gånger har nån gjort det, efter att ha avslöjats. Och det är ju helt klart en bättre taktik än att neka, när det är uppenbart. Men de flesta nekar ändå.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-20 17:48:07

Toblerone skrev:
Flawed skrev:Borderline är knappast någon differential diagnos till ADHD (snarare tvärtom med en stark komorbiditet)heller vilket Wine aldrig kommer att fatta utan det ska tjatas om detta i vaarje jävla tråd.
Varför skulle man inte kunna ha en personlighetsstörning och en neuropsykiatrisk avvikelse?


Visst, det kan också vara en komorbiditet. Men en differentialdiagnos kan det ju också vara. Allt som har liknande symptom bör man ju kunna utesluta om man ställer en ADHD-diagnos. Det kan även vara ett sekundärt problem, Borderline alltså. Om man inte får lämpligt hjälp för sin ADHD. Det räknas väl också som komorbiditet då, men det kanske är en som hade kunnat undvikas? Spekulation förstås.

En stor del av Wines inlägg går ut på att ADHD egentligen är en massa andra diagnoser som Borderline,och antisocial personlighetsstörning.Enligt riktiga psykiatriker som jag har pratat med så¨är det vanligt att man har ADHD och som extra bonus borderline.
Så jag är skeptisk till att psykiatriker verkligen skulle ha några problem med att skilja på ADHD med borderline och bara borderline.
Det är knappast ett så stort problem som Wine vill få det att framstå som.
Senast redigerad av Flawed 2014-04-20 17:57:03, redigerad totalt 1 gång.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-20 17:55:45

elle skrev:För det första är Wine ingen hin . För det andra har han inte redan svarat minst 2-3 ggr om han är scientolog eller KMR ? Jag tror han har redan gjort det .

Jag har under lång tid försökt få en förklaring till hans anti ADHD/psykiatri/big pharma misson här.

Dels är wine extremt hemlighetsfull kring sin egen person vilket inte skulle vara ett problem under andra mer normala omständigheter.
Nu är detta ett forum dit till exempel unga människor vänder sig för information om NPF funktionshinder och då är det inte helt självklart att man kan sprida en massa propaganda utan att bli ifrågasatt.

Jag begär en förklaring till hans missionerande vilket jag inte får som du kanske borde kunna se här i tråden.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-20 21:50:38

Dagobert skrev:Jag läser inte inlägg fulla med länkar och långa citat om jag inte är engagerad, och det är jag inte här. Att jag inte säger nåt betyder alltså inte att jag tycker det är ok.
Jag vet för lite om ämnet. Det bra att du ifrågasätter. Särskilt om det verkligen är fråga om KMR.


Det är väl det som är problemet, att inte folk kollar utan litar på rena lögner och insinuationer. Jag har inte postat ett enda inlägg på detta forum som kommer från KMR, de enda som har postat "material" från KMR i denna tråd är Koboshi som startade tråden samt Flawed som postade en länk för att som han skrev "jämföra" min posthistorik med vad som finns på KMR's hemsida men han kan inte på något sätt visa på ett enda inlägg som jag har gjort som har någon koppling till scientologer eller KMR.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-20 21:54:31

Toblerone skrev:Scientologer har "order" ifrån sin högsta ledning att förneka det till varje pris. Jag har sett det flera gånger när några - inte så begåvade såna (de flesta ÄR skickliga) - har avslöjats så uppenbart att de verkligen inte kunde neka. Och ändå gör de det! Så, förväntar dig aldrig att nån ska erkänna att hen är scientolog. Några få gånger har nån gjort det, efter att ha avslöjats. Och det är ju helt klart en bättre taktik än att neka, när det är uppenbart. Men de flesta nekar ändå.

Toblerone skrev:Det har inte med smutskastning att göra! Jag har varit i såna här forum i 20 år. I början uppträdde scientologer fortfarande öppna, dvs. de erkände att de var det. Men sen 10 eller 15 år ungefär förnekar de det kategoriskt. Ändå är de överallt i NPF-Forum. Inte bara i Sverige. Det är samma sak i Tyskland, England, USA. Och har man erfarenhet av hur de resonerar, så känner man igen dem. Jag skulle dock inte säga det tvärsäkert i det här fallet, för det kan vara så att folk verkligen ha påverkats av deras propaganda utan att riktigt förstå var det kommer ifrån och vad som ligger bakom. För tyvärr så har de ju lyckats sprida sin desinformation överallt på nätet och annanstans.


Det börjar bli rejält tröttsamt med personer som insinuerar att andra som kritiserar, skriver kritiskt eller debatterar ADHD/NPF/psykiatriska diagnoser är scientologer. Jag har undrat tidigare på detta forum om man som diagnostiserad med NPF och medlem på detta forum måste tänka som alla andra, eller ha "rätt" åsikt om NPF, känns lite som en sekt om man inte kan tänka och tycka annorlunda:

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt#Definitioner

Alla som har en NPF diagnos måste tänka på ett sätt, man får inte vara kritisk, man
får inte tänka "fel" för då riskerar man att bli man stämplad och misstänkliggjord som
"scientolog" eller så insinueras det att man sympatiserar med dem. Sektliknande tendenser?

Läs gärna denna tråd: Erfarenheter av doktor Ola Lundin?

samt denna: Scientologpropaganda i Metro (annons)

Kan även vara värt att kolla igenom denna tråd: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-20 21:55:26

Det finns en bok som heter Anatomy of an Epidemic av Robert Whitaker, att insinuera att kritiker av läkemedelsbranschen och psykiatrin är scientologer är något som är iscensatt av läkemedelsbranschen, en effektiv metod som används för att avfärda all form av kritik mot deras verksamhet, forskningsfusk och andra tveksamheter:

A Conversation with Robert Whitaker - The Astonishing Rise of Mental Illness in America
APRIL 28, 2010
Levine: Big Pharma and their partners in establishment psychiatry would like the general public to believe that the only critics of psychiatry are Scientologists. In reality, most scientists who are critics of psychiatry are also critics of the pseudoscience of Scientology. It is my experience that serious critics of psychiatry are not anti-drug zealots. For example, I know that you have talked with “psychiatric survivors” — ex-patients who want to reform mental health treatment.


Läs gärna avsnittet "Scientology to the Rescue":

http://books.google.se/books?id=eUch4UP ... 22&f=false
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-20 22:30:16

Wine skrev:
Dagobert skrev:Jag läser inte inlägg fulla med länkar och långa citat om jag inte är engagerad, och det är jag inte här. Att jag inte säger nåt betyder alltså inte att jag tycker det är ok.
Jag vet för lite om ämnet. Det bra att du ifrågasätter. Särskilt om det verkligen är fråga om KMR.


Det är väl det som är problemet, att inte folk kollar utan litar på rena lögner och insinuationer. Jag har inte postat ett enda inlägg på detta forum som kommer från KMR, de enda som har postat "material" från KMR i denna tråd är Koboshi som startade tråden samt Flawed som postade en länk för att som han skrev "jämföra" min posthistorik med vad som finns på KMR's hemsida men han kan inte på något sätt visa på ett enda inlägg som jag har gjort som har någon koppling till scientologer eller KMR.


Min länk är ett citat som du hyllade, Wine. Du har också lagt till länkar av liknade karaktär där samma information som den första länken finns. Detta gör att man börjar fundera vad din koppling till KMR är, speciellt när du inte tydligt har nekat till att vara en anhängare.

Vad gäller Dr. Saul så har jag postat länk till vad boken handlar om och jag håller med om att det kan finnas andra orsaker till symptomen men ADHD finns och det är en bekräftad diagnos. Vidare har jag hör oroande nyheter om att det finns vissa som mer eller mindre skriver till en läkare för att få en diagnos utan grundlig utredning och detta betyder att det finns vissa feldiagnostiserade person men inte att ADHD som sådan inte finns.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-20 23:39:06

Så Wine kan du kanske ta
Wine skrev:
Toblerone skrev:Scientologer har "order" ifrån sin högsta ledning att förneka det till varje pris. Jag har sett det flera gånger när några - inte så begåvade såna (de flesta ÄR skickliga) - har avslöjats så uppenbart att de verkligen inte kunde neka. Och ändå gör de det! Så, förväntar dig aldrig att nån ska erkänna att hen är scientolog. Några få gånger har nån gjort det, efter att ha avslöjats. Och det är ju helt klart en bättre taktik än att neka, när det är uppenbart. Men de flesta nekar ändå.

Toblerone skrev:Det har inte med smutskastning att göra! Jag har varit i såna här forum i 20 år. I början uppträdde scientologer fortfarande öppna, dvs. de erkände att de var det. Men sen 10 eller 15 år ungefär förnekar de det kategoriskt. Ändå är de överallt i NPF-Forum. Inte bara i Sverige. Det är samma sak i Tyskland, England, USA. Och har man erfarenhet av hur de resonerar, så känner man igen dem. Jag skulle dock inte säga det tvärsäkert i det här fallet, för det kan vara så att folk verkligen ha påverkats av deras propaganda utan att riktigt förstå var det kommer ifrån och vad som ligger bakom. För tyvärr så har de ju lyckats sprida sin desinformation överallt på nätet och annanstans.


Det börjar bli rejält tröttsamt med personer som insinuerar att andra som kritiserar, skriver kritiskt eller debatterar ADHD/NPF/psykiatriska diagnoser är scientologer. Jag har undrat tidigare på detta forum om man som diagnostiserad med NPF och medlem på detta forum måste tänka som alla andra, eller ha "rätt" åsikt om NPF, känns lite som en sekt om man inte kan tänka och tycka annorlunda:

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt#Definitioner

Alla som har en NPF diagnos måste tänka på ett sätt, man får inte vara kritisk, man
får inte tänka "fel" för då riskerar man att bli man stämplad och misstänkliggjord som
"scientolog" eller så insinueras det att man sympatiserar med dem. Sektliknande tendenser?

Läs gärna denna tråd: Erfarenheter av doktor Ola Lundin?

samt denna: Scientologpropaganda i Metro (annons)

Kan även vara värt att kolla igenom denna tråd: Om NPF-diagnoser och deras tillämpning (delad tråd)

Berätta varför du som enbart då är diagnosticerad med asperger ser som din livsmission att förklara för oss andra som då har asperger och ADHD eller ADD i själva verket förmodligen i själva verket är feldiagnosticerade borderline psykopatpundare som bara vill ha skitdyrt svagt knark?
Kan du kanske komma med en förklaring???
Hallå hör du mig?

SVARA!
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Frimodig » 2014-04-21 0:33:33

Till Wine.

Jag tror det är smart att fokusera på en fråga åt gången. Bortse från sidospåren.
Du behöver inte försöka berätta hela sanningen. En del räcker jättebra.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-21 1:45:22

Flawed skrev:Berätta varför du som enbart då är diagnosticerad med asperger ser som din livsmission att förklara för oss andra som då har asperger och ADHD eller ADD i själva verket förmodligen i själva verket är feldiagnosticerade borderline psykopatpundare som bara vill ha skitdyrt svagt knark?
Kan du kanske komma med en förklaring???
Hallå hör du mig?

SVARA!


Jag undrar faktiskt med. Det känns rätt konstigt att en av mina diagnoser skulle vara OK men den andra falsk. Sedan undrar jag vilken störning mina ADD-symptom hör till eftersom ingen personlighetsstörning täcker just de ADD-symptom jag har. Jag har ingen beroendepersonlighet eller något sådant.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-21 7:50:27

kiddie skrev:
Flawed skrev:Berätta varför du som enbart då är diagnosticerad med asperger ser som din livsmission att förklara för oss andra som då har asperger och ADHD eller ADD i själva verket förmodligen i själva verket är feldiagnosticerade borderline psykopatpundare som bara vill ha skitdyrt svagt knark?
Kan du kanske komma med en förklaring???
Hallå hör du mig?

SVARA!


Jag undrar faktiskt med. Det känns rätt konstigt att en av mina diagnoser skulle vara OK men den andra falsk. Sedan undrar jag vilken störning mina ADD-symptom hör till eftersom ingen personlighetsstörning täcker just de ADD-symptom jag har. Jag har ingen beroendepersonlighet eller något sådant.


Ni förvrider det jag skriver, det är allmänt känt och det har jag men även andra påpekat tidigare, att människor feldiagnostiseras, jag tog mig själv som exempel tidigare i tråden men ni verkar bara fokusera på att läsa in saker som jag inte skrivit överhuvudtaget. Det är också så att en del föds med en genetisk predisponering som innebär att risken är högre för att utveckla just antisocialt beteende.

Samsjukligheten är också hög mellan ADHD och olika typer av personlighetsstörningar som exempelvis antisocial personlighetsstörning/antisocialt beteende. Av de fall där ADHD kvarstår i ungdomen och upp i vuxen ålder är det exempelvis ca 18-25% som utvecklar antisocial personlighetsstörning enligt Russel Barkley. Att det förekommer missbruk av narkoptiska preparat är heller ingen hemlighet, det är man medveten om både inom vården och polisen m.m.

Om ni nu anser att det är ER personligen jag pratar om och vänder mig till när jag tar upp detta i inlägg kan jag tyvärr inte göra någonting åt. Dessutom är det verkligen inte bara jag som har tagit upp detta i olika trådar på forumet, jag men även andra ser gärna att det inte sprids information som är direkt felaktig.

Flawed skrev:Mar0der var också ett uppenbart troll.
angående "wines" länkar.


Där kom det igen, ett misstänkliggörande av mar0der. Läs igenom trådarna jag postat, det bästa med detta forum är att man kan se precis vad folk har skrivit, vilken stil de har och hur de uttrycker sig på olika sätt. Man kan se mönster.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in