Vad ska jag göra när andra behandlar mig illa?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad ska jag göra när andra behandlar mig illa?

Inläggav Miche » 2014-04-15 23:34:56

Fremen skrev:Är det så att icke-NT lägger mycket energi på att försöka förstå NTs och hamnar i sådana här knepiga frågor just för att vi ska försöka anpassa oss. Medens en NT person aldrig ens hade brytt sig från första början??
Bra sammanfattat (fast det finns sällsynta undantag, bl.a. AS-personer som inte alls försöker anpassa sig av olika orsaker eller NT som faktiskt försöker förstå).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vad ska jag göra när andra behandlar mig illa?

Inläggav Tiblan » 2014-04-16 6:52:56

Vi har bara ett liv och det får vi faktiskt leva som vi själva vill så länge vi följer lagen.

Om folk har problem med dig så är det just deras problem inte dina. Du ska uteslutande göra det som får dig att må bra så länge det är lagligt. Om folk går och snackar skit om dig så säger det inget om dig utan bara om dom. Du ska inte gå runt och må dåligt för att andra ska må bra. Bryt med dom och byt ut dom. Lägg inte energi på att tillfredsställa andra utan på att tillfredsställa dig själv.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Vad ska jag göra när andra behandlar mig illa?

Inläggav radix » 2014-04-16 9:27:52

Tiblan skrev:Vi har bara ett liv och det får vi faktiskt leva som vi själva vill så länge vi följer lagen.

Om folk har problem med dig så är det just deras problem inte dina. Om folk går och snackar skit om dig så säger det inget om dig utan bara om dom.


Sådär brukar man få höra. Men i praktiken får man sällan leva 'som man vill' av en hel massa olika orsaker. Och om folk 'har problem med en' så är det just ens eget problem att lösa och hantera, snarare än en problemfri situation.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Vad ska jag göra när andra behandlar mig illa?

Inläggav likeaboxof » 2014-04-16 11:19:08

Jag vet ju inte hela din situation och hur allt utspelar sej men ibland är en hel del människor bara rätt dumma och själviska även om också dessa människor har en del bra sidor så tycker jag det är fel av någon att behandla nån annan illa.

Hur som helst, jag rekomenderar dej varken att försöka få dom att ändra på sej eller att ändra på dej för att göra dom glada. Testa att istället fokusera på något du tycker om att göra.

Ett väldigt effektivt tips för att må bra och öka självförtroendet är att tänka på vad du kan göra för något för andra personer, inte just mot dom som är taskiga mot dej utan mot vem som helst, som du känner eller stöter på på stan mm, ge en komplimang till någon som inte förväntar sej det, hjälp någon som ser ut att behöva hjälp med något, erbjud din hjälp till folk, jobba idéelt mm.
vad du än gör så är det väldigt viktigt att du gör det för att du vill göra andra glada och vänta dej inget i utbyte, inte ens ett tack, om dom inte blir tacksamma så bjöd du på det ändå och vet att du är en schyst person och på så viss känner du dej stark och snäll och ofta blir folk glada och snälla och det är en bra bonus.
Gör detta så ska du se att bra saker kommer hända för det allra mesta.
likeaboxof
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-09-16

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in