"Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-09 13:23:10

Flicka blev friskförklarad från både adhd- och aspergerdiagnos efter operation:

DN - Opererade halsen – friskförklarades från adhd
Publicerad 9 april 2014 13:15

Flickan hade svårt att koncentrera sig och var ofta trött, och fick diagnoserna adhd och asperger. Flera år senare upptäckte läkarna att problemen egentligen berodde på en missbildning i halsen.

Enligt den efterkommande internutredningen hade "en större envishet i undersökningen gett diagnosen" redan när flickan var yngre.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-09 13:40:01

Wine skrev:Flicka blev friskförklarad från både adhd- och aspergerdiagnos efter operation:

DN - Opererade halsen – friskförklarades från adhd
Publicerad 9 april 2014 13:15

Flickan hade svårt att koncentrera sig och var ofta trött, och fick diagnoserna adhd och asperger. Flera år senare upptäckte läkarna att problemen egentligen berodde på en missbildning i halsen.

Enligt den efterkommande internutredningen hade "en större envishet i undersökningen gett diagnosen" redan när flickan var yngre.


Det står i diagnoskriterierna, i alla fall för asperger, att diagnos bara ska ställas om symptomen inte kan förklaras bättre med annan diagnos. Dvs. en aspergerdiagnos utesluter egentligen inte andra bakomliggande orsaker utan säger bara att man i så fall (ännu) inte har funnit dem.

Även om det ibland kan finnas andra bakomliggande orsaker av fysiologisk natur så är det ofta svårt att hitta dem om det inte finns tillräckliga tecken för att misstänka dem. Att leta i blindo bland alla tänkbara fysiologiska problem skulle nog vara övermäktigt t.o.m. för Dr. House. Sedan finns naturligtvis risken att det ibland landar i en ren kostnadsfråga, att det är billigare att ställa en psykiatrisk diagnos direkt än att först remittera till en massa andra utredningar. När det gäller barn är det förstås ännu svårare, eftersom de oftast har svårare både att reflektera över sitt mående och att kommunicera det. För att ytterligare komplicera det så förefaller det dessutom som att aspergare ofta har sådana problem även i vuxen ålder, vilket i så fall skulle göra det ännu sannolikare att missa eventuella fysiologiska orsaker.

Edit: Jag hade inte läst artikeln ens, när jag skrev detta. Artikelrubriken är ju grovt missvisande. Problemet flickan hade var ju inte alls något som man vanligen skulle kalla halsproblem. Hon hade ett fel på aorta, dubbla aortabågar. Det är nog verkligen inget som man ens spekulerar i som möjlighet ens vid fysiologiska utredningar. Man kan möjligen upptäcka det av en slump på röntgen om man letar efter något annat i det området. Det är nog inte långsökt att tro att man mycket väl kan ha uteslutit en massa olika fysiologiska förklaringar innan hon fick den psykiatriska diagnosen.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-09 22:09:07

Att hitta missbildningar, bristsjukdomar eller andra sjukdomar som förklaring till ALLA fall av ADHD tror jag är helt omöjligt. Jag tror helt inte att vi kan vara neurologiskt helt lika, tycker inte det är idealet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav slackern » 2014-04-09 22:11:11

Wine skrev:Flicka blev friskförklarad från både adhd- och aspergerdiagnos efter operation:

DN - Opererade halsen – friskförklarades från adhd
Publicerad 9 april 2014 13:15

Flickan hade svårt att koncentrera sig och var ofta trött, och fick diagnoserna adhd och asperger. Flera år senare upptäckte läkarna att problemen egentligen berodde på en missbildning i halsen.

Enligt den efterkommande internutredningen hade "en större envishet i undersökningen gett diagnosen" redan när flickan var yngre.


Då måste ju hon verkligen ha dragit en vinstlott om hon blev av med sina svårigheter efter en operation. Men det är väl härligt med en solskenshistoria mellan varven?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-10 19:42:01

slackern skrev:
Wine skrev:Flicka blev friskförklarad från både adhd- och aspergerdiagnos efter operation:

DN - Opererade halsen – friskförklarades från adhd
Publicerad 9 april 2014 13:15

Flickan hade svårt att koncentrera sig och var ofta trött, och fick diagnoserna adhd och asperger. Flera år senare upptäckte läkarna att problemen egentligen berodde på en missbildning i halsen.

Enligt den efterkommande internutredningen hade "en större envishet i undersökningen gett diagnosen" redan när flickan var yngre.


Då måste ju hon verkligen ha dragit en vinstlott om hon blev av med sina svårigheter efter en operation. Men det är väl härligt med en solskenshistoria mellan varven?


Ja visst är det, måste ju vara underbart att bli av med sitt funktionshinder, alla de besvärliga ADHD symtomen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Frimodig » 2014-04-10 20:27:43

Att tro att adhd-människor på fängelser och mentalinstitutioner, egentligen är psykopater, tror jag är helt fel.

Ett huvudargument är att adhd-människor, pga sin konstruktion, råkar ut för en massa problem som psykopater aldrig skulle råka ut för.

Sen är såna här mentala diagnoser en sorts kvalificerade gissningar.

Men psykopater. Hur skall man beskriva dem och fånga huvuddragen? Det första är att det är en personlig läggning, nästan som en personlighet, några grundstenar i en personlighet. De kan ha vilken iq som helst. Men, de sätter sig själva först i varje situation, i varje sammanhang, vid varje tidpunkt. De har en sorts manipulativ empati, de använder vad de förstår om andra människor i eget intresse.
Sen har de ett behov av att vinna, oftast på kort sikt, men i några få fall på lång sikt. Långsikta psykopater är de absolut farligaste. Hitler var nog en sån. Och kanske bin Laden. Vanligtvis torskar psykopater för att de är så kortsiktiga i sin jakt på behovstillfredställelse. De begår mer eller mindre allvarliga normbrott och brottsbalksbrott. För att få det som de tycker att de har rätt till.

Jag har mött psykopater på Ulleråkers Sinnessjukhus/Mentalsjukhus, på vuxenpsyk på Akademiska, på barn-och ungdomspsyk på Akademiska. På lokalfängelset i Uppsala, på Mariefred-fängelset och på Hall-fängelset.

Svartenbrandt var kul att sitta och diskutera med, i hans isoleringscell på D-avdelningen på Hall, han är en psykopat med klart hög IQ. Han har nåt annat namn nu. I den konkreta kontexten var han inte farlig för mig.

Adhd och andra neuropsykiatriska störningar har ingenting att göra med psykopati.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav slackern » 2014-04-10 20:29:30

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Flicka blev friskförklarad från både adhd- och aspergerdiagnos efter operation:


Då måste ju hon verkligen ha dragit en vinstlott om hon blev av med sina svårigheter efter en operation. Men det är väl härligt med en solskenshistoria mellan varven?


Ja visst är det, måste ju vara underbart att bli av med sitt funktionshinder, alla de besvärliga ADHD symtomen.


Hon blev tydligen av med sin AS med.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-10 22:42:59

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Flicka blev friskförklarad från både adhd- och aspergerdiagnos efter operation:


Då måste ju hon verkligen ha dragit en vinstlott om hon blev av med sina svårigheter efter en operation. Men det är väl härligt med en solskenshistoria mellan varven?


Ja visst är det, måste ju vara underbart att bli av med sitt funktionshinder, alla de besvärliga ADHD symtomen.


Så låt oss alla göra en sådan operation så blir vi av med våra besvär? Och medans vi är inne på det låt oss samtidigt undersöka vår syn, som det också är fel på, vår hörsel, som också det är fel på, samt vår järnbris.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-11 22:03:15

Har haft flera bristsjukdomar och när de botades så blev jag inte ett skit annorlunda.

Är lika jävla irriterande som vanligt. Är nog fan min personlighet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-12 0:03:57

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Man kanske bara borde skära av huvudet och byta ut det istället? Får man ett nytt huvud som fungerar problemfritt. ;)


Men Dr. Richard Saul har ju inte förnekat att symtomen finns? (Svarar slackern här)


Jag skojade. Jag är inte insatt i vad han säger har inte orkat läsa igenom alla länkar.

Det gör inget Wine vårt lilla KMR ombud är aldrig insatt i de länkar som hen postar heller vilket är uppenbart om man studerar vad hen har skrivit.

Hen är däremot bra på att manipulera fakta och fästa sig vid oviktiga språkliga definitionsfrågor (dialektik...) all oändlighet tills folk tröttnar på att debattera.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-12 0:19:24

Toblerone skrev:
Wine skrev:Jag skrev att en ADHD diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati, det ska exempelvis vara rätt svårt att särskilja borderline från ADHD då borderline och ADHD har snarlika symtom. Förutom samband mellan ADHD och de olika personlighetsstörningar som jag nämnde tidigare, histrionisk personlighetsstörning, borderline personlighetsstörning samt antisocial personlighetsstörning finns också ett samband med lägre intelligens, drogmissbruk och ångest. Jag skrev också att det är vanligt att en individ diagnostiserad med ADHD dessutom har en eller flera personlighetsstörningar.


Jo, visst KAN det det. Men så länge individen inte är 18 år, så ska man ju inte ställa diagnoser över personlighetsstörning och jag tror det är den vanliga vägen att man gör så, att man sätter en ADHD-diagnos i barndomen och dessutom diagnosen Trotssyndrom (ODD) hos yngre barn eller uppförandestörning (CD, conduct disorder) hos tonåringar. Och om det fortsätter åt samma håll, då blir det psykopati, dvs. antisocial personlighetsstöning som vuxen. Jag är inte helt säker om man kan ha kvar trotssyndrom som vuxen, så att det inte har blivit "värre" och utvecklats till psykopati eller om trotssyndrom är åldersbunden. Uppförandestörning skiljer sig ju inte särskilt mycket från psykopatin.

Borderline - visst, det är likt, men jag är mer skeptisk mot Borderline-diagnosen än mot ADHD-diagnosen. Jag har träffat folk med Borderline som kunde ha haft mer nytta av en ADHD-diagnos och medicinering än av 15 - 20 års terapier för Borderline. Jag tycker Borderline-diagnosen är väldigt flummig och man har mycket mindre att gå på där, jämnfört med ADHD.

Komorbiditeter, dvs. tillstånd som är vanliga tillsammans med andra tillstånd - det finns det ganska många vid ADHD. Det där med lägre intelligens är dock missvisande. I andra länder, t.ex. Tyskland, utgår man snarare från minst normal intelligens. Och förklaringen är enkel. Här i Sverige tar man med utvecklingsstörda personer - som egentligen också har "något annat" där ADHD bara ingår, som symptom så att säga.

Borderline är knappast någon differential diagnos till ADHD (snarare tvärtom med en stark komorbiditet)heller vilket Wine aldrig kommer att fatta utan det ska tjatas om detta i vaarje jävla tråd.
Varför skulle man inte kunna ha en personlighetsstörning och en neuropsykiatrisk avvikelse?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-12 0:23:14

Jag stör mig jävligt hårtpå att ett forum för människor med NPF diagnoser har tagits över av ett KMR troll och att reaktioneran på detta är så jävla flata.
Nu får jag säkert en vaarning för det är viktigare att det är ordning och reda så man kan prata om mat och sånt och de senaste nyheterna i lugn och ro.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-14 8:52:22

Flawed skrev:Det gör inget Wine vårt lilla KMR ombud är aldrig insatt i de länkar som hen postar heller vilket är uppenbart om man studerar vad hen har skrivit.

Hen är däremot bra på att manipulera fakta och fästa sig vid oviktiga språkliga definitionsfrågor (dialektik...) all oändlighet tills folk tröttnar på att debattera.


Jag förlitar mig på att var och en själva har den intellektuella kapaciteten som behövs för att förstå vad som står i det som citeras och artiklarna i sin helhet som jag länkar till.

Flawed skrev:Borderline är knappast någon differential diagnos till ADHD (snarare tvärtom med en stark komorbiditet)heller vilket Wine aldrig kommer att fatta utan det ska tjatas om detta i vaarje jävla tråd.
Varför skulle man inte kunna ha en personlighetsstörning och en neuropsykiatrisk avvikelse?


Det är nog snarare du som manipulerar fakta då du ser något som inte passar dig, har redan skrivit tidigare i ett inlägg i tråden om borderline i samband med ADHD:

post1143009.html#p1143009

Wine skrev:Det är ju också vanligt att man förutom ADHD även har en eller flera personlighetsstörningar som exempelvis histrionisk personlighetsstörning, borderline personlighetsstörning samt antisocial personlighetsstörning. En ADHD diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati.


Har även postat ett inlägg om det här:

post896190.html#p896190

Wine skrev:Men det behöver inte vara så att alla med borderline som senare blir diagnostiserade med NPF är feldiagnostiserade eftersom många som har ADHD diagnos även uppfyller kriterierna för en eller flera personlighetsstörningar, ca 50% av alla med ADHD uppfyller exempelvis även kriterierna för borderline personlighetsstörning:

http://www.vgregion.se/upload/PVSB/ST%2 ... 080918.pdf.


Det är heller inte jag som har författat artikeln som citeras i startinlägget och som diskuteras i tråden utan en neurolog.

Jag har heller ingen koppling till KMR eller scientologin så du kan ju sluta med att insinuera detta.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-14 8:59:25

Koboshi skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Då måste ju hon verkligen ha dragit en vinstlott om hon blev av med sina svårigheter efter en operation. Men det är väl härligt med en solskenshistoria mellan varven?


Ja visst är det, måste ju vara underbart att bli av med sitt funktionshinder, alla de besvärliga ADHD symtomen.


Så låt oss alla göra en sådan operation så blir vi av med våra besvär? Och medans vi är inne på det låt oss samtidigt undersöka vår syn, som det också är fel på, vår hörsel, som också det är fel på, samt vår järnbris.


Vi? Du kan omöjligtvis veta hur noggrant utredda alla diagnostiserade med ADHD är och därmed inte heller vilka eventuella orsaker som skulle kunna vara förklaringen till deras symtom.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-14 9:28:33

Wine skrev:
Koboshi skrev:
Wine skrev:
Ja visst är det, måste ju vara underbart att bli av med sitt funktionshinder, alla de besvärliga ADHD symtomen.


Så låt oss alla göra en sådan operation så blir vi av med våra besvär? Och medans vi är inne på det låt oss samtidigt undersöka vår syn, som det också är fel på, vår hörsel, som också det är fel på, samt vår järnbris.


Vi? Du kan omöjligtvis veta hur noggrant utredda alla diagnostiserade med ADHD är och därmed inte heller vilka eventuella orsaker som skulle kunna vara förklaringen till deras symtom.


Nä men eftersom du tycks anse att alla ADHD-diagnoser beror på något av dessa orsaker så.....

Vi andra vet att inte alla utredningar är så noggranna som de borde vara men för den skull säger vi inte att ADHD inte finns. Du får skilja mellan att vissa diagnoser är fel och alla diagnoser är fel. Om man läser citatet av Dr. Saul så står det svart på vitt att alla ADHD-diagnoser är fel.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-14 10:04:49

Koboshi skrev:
Wine skrev:
Koboshi skrev:
Så låt oss alla göra en sådan operation så blir vi av med våra besvär? Och medans vi är inne på det låt oss samtidigt undersöka vår syn, som det också är fel på, vår hörsel, som också det är fel på, samt vår järnbris.


Vi? Du kan omöjligtvis veta hur noggrant utredda alla diagnostiserade med ADHD är och därmed inte heller vilka eventuella orsaker som skulle kunna vara förklaringen till deras symtom.


Nä men eftersom du tycks anse att alla ADHD-diagnoser beror på något av dessa orsaker så.....

Vi andra vet att inte alla utredningar är så noggranna som de borde vara men för den skull säger vi inte att ADHD inte finns. Du får skilja mellan att vissa diagnoser är fel och alla diagnoser är fel. Om man läser citatet av Dr. Saul så står det svart på vitt att alla ADHD-diagnoser är fel.


Men läser du inte hela artikeln Dr. Richard Saul har skrivit utan bara det lilla du citerar och som du hela tiden tar upp?

Dr. Edward Hallowell, barn-och vuxenpsykiater samt författare lovordar Dr. Richard Saul för att han i sin bok tar upp att människor kan uppvisa många av de symtom som kan ses i samband med ADHD men av många olika skäl. Han poängterar också att det därför är viktigt med en noggrann diagnostisk upparbetning för att säkert kunna fastställa diagnosen:

So it is with ADHD. Dr. Saul does make a valid and important point in his book, a point that the title unfortunately buries: Different causes may lead to many of the symptoms summarized in the diagnostic shorthand term, ADHD:

> Some of the symptoms may be the result of poor vision, poor hearing, or a hyperactive or hypoactive thyroid gland.

> Some may result from child neglect or abuse.

> Symptoms may result from too much time spent on electronics and not enough time spent at family dinner.

> They may be caused by spousal abuse, drug abuse, caffeine abuse, or Internet abuse.

> They may be caused by a lack of human connection, or by toxic human connections.

> They may be caused by genetics, head injury, lead poisoning, or lack of oxygen at birth.

> The may be caused by depression, an anxiety disorder, or the heartache of romance.

In other words, people may show many of the symptoms associated with ADHD for many different reasons. That’s why a careful diagnostic workup is so important. I commend Dr. Saul for pointing this out in his book. A more accurate title, though not nearly as sensational, might have been, ADHD Is Not Always What It Seems to Be.

http://www.additudemag.com/adhdblogs/19 ... 10626.html

Dr. Edward Hallowell är själv diagnostiserad med ADHD.



Moderator - tog bort en citatdubblett.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-14 10:20:27

Den senaste länken skiljer sig från den första länken.

Från länken ovan
ADHD is a shorthand term for a collection of symptoms that most assuredly do exist. One may quarrel with the shorthand term, as I certainly do, but no one with eyes to see and ears to hear would contend that there are no children or adults who meet the diagnostic criteria for ADHD as laid out in the DSM-V. In fact, there are millions of children and adults who meet the definition of ADHD. To say, then, that it does not exist is like saying that the nose on your face does not exist. You may not want to call it a nose, but whatever you call it, it’s there.


Jämfört med citat från första länken
I’ve come to believe based on decades of treating patients that ADHDas currently defined by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) and as understood in the public imaginationdoes not exist.


Det två helt olika inställningar. Den översta är att det kan finnas andra orsaker men att ADHD finns. Den under att det alltid finns andra orsaker och ADHD inte finns. Den övre stämmer jag in i men inte i den undre.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-15 22:29:19

Inte i första hand om ADHD, men intressant och läsvärt om psykiatrisk diagnosticering.
http://www.dn.se/ledare/signerat/personlighetsstorningar-borderline-i-den-diagnostiska-skamvran/

Men samhällsförändringar i sig skapar inte personlighetsstörningar hos en individ om de inte finns där från början.

Och vad är det då som skapar dem? Otto Kernberg fnyser nästan åt evighetsfrågan om arv eller miljö:

– Det där är en förenkling. Om 20 år finns inte den frågan. Vi kan i vår forskning se att det finns en genetisk predisponering. Miljöaspekter samverkar med neurobiologiska system och påverkan går i båda riktingarna.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-16 1:57:00

Wine skrev:
Flawed skrev:Det gör inget Wine vårt lilla KMR ombud är aldrig insatt i de länkar som hen postar heller vilket är uppenbart om man studerar vad hen har skrivit.

Hen är däremot bra på att manipulera fakta och fästa sig vid oviktiga språkliga definitionsfrågor (dialektik...) all oändlighet tills folk tröttnar på att debattera.


Jag förlitar mig på att var och en själva har den intellektuella kapaciteten som behövs för att förstå vad som står i det som citeras och artiklarna i sin helhet som jag länkar till.

Flawed skrev:Borderline är knappast någon differential diagnos till ADHD (snarare tvärtom med en stark komorbiditet)heller vilket Wine aldrig kommer att fatta utan det ska tjatas om detta i vaarje jävla tråd.
Varför skulle man inte kunna ha en personlighetsstörning och en neuropsykiatrisk avvikelse?


Det är nog snarare du som manipulerar fakta då du ser något som inte passar dig, har redan skrivit tidigare i ett inlägg i tråden om borderline i samband med ADHD:

post1143009.html#p1143009

Wine skrev:Det är ju också vanligt att man förutom ADHD även har en eller flera personlighetsstörningar som exempelvis histrionisk personlighetsstörning, borderline personlighetsstörning samt antisocial personlighetsstörning. En ADHD diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati.


Har även postat ett inlägg om det här:

post896190.html#p896190

Wine skrev:Men det behöver inte vara så att alla med borderline som senare blir diagnostiserade med NPF är feldiagnostiserade eftersom många som har ADHD diagnos även uppfyller kriterierna för en eller flera personlighetsstörningar, ca 50% av alla med ADHD uppfyller exempelvis även kriterierna för borderline personlighetsstörning:

http://www.vgregion.se/upload/PVSB/ST%2 ... 080918.pdf.


Det är heller inte jag som har författat artikeln som citeras i startinlägget och som diskuteras i tråden utan en neurolog.

Jag har heller ingen koppling till KMR eller scientologin så du kan ju sluta med att insinuera detta.

Jasså, men jag har svårt att tänka mig att vi kommer få se några bilder på dig eller att du dyker upp på någon forumträff framöver, det kanske du redan har gjort men det skulle förvåna mig.
Så berätta gärna varför du ska upplysa oss om hur dålig validitet ADHD och ADD har i den grad och med det engagemang och med ett material som onekligen verkar härröra ifrån KMRs mailing lista. Du skriver och tjötar på det sätt som scientologerna lär sig.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-16 7:30:21

Kvasir skrev:Inte i första hand om ADHD, men intressant och läsvärt om psykiatrisk diagnosticering.
http://www.dn.se/ledare/signerat/personlighetsstorningar-borderline-i-den-diagnostiska-skamvran/

Men samhällsförändringar i sig skapar inte personlighetsstörningar hos en individ om de inte finns där från början.

Och vad är det då som skapar dem? Otto Kernberg fnyser nästan åt evighetsfrågan om arv eller miljö:

– Det där är en förenkling. Om 20 år finns inte den frågan. Vi kan i vår forskning se att det finns en genetisk predisponering. Miljöaspekter samverkar med neurobiologiska system och påverkan går i båda riktingarna.


Flawed skrev:Borderline är knappast någon differential diagnos till ADHD (snarare tvärtom med en stark komorbiditet)heller vilket Wine aldrig kommer att fatta utan det ska tjatas om detta i vaarje jävla tråd.
Varför skulle man inte kunna ha en personlighetsstörning och en neuropsykiatrisk avvikelse?


Mer från artikeln DN - Personlighetsstörningar: Borderline i den diagnostiska skamvrån:

Den i dag 85-årige psykoanalytikern och professorn i psykiatri är tveklöst en stor auktoritet. För att inte trassla in mig i de olika skolorna avstår jag från att etikettera honom som den största. Men många skulle nog säga att han är det.


Otto Kernberg anser att borderline personlighetsstörning är under- eller feldiagnostiserat som exempelvis ADHD eller bipolärt syndrom hos vuxna:

Samtidigt som Otto Kernberg förhåller sig skeptisk till det växande antalet nya psykiska sjukdomstillstånd menar han att just borderline är underdiagnosticerat. Eller feldiagnosticerat, ofta som bipolärt syndrom eller adhd hos vuxna. Otto Kernberg nickar när jag frågar om det kan bero på att vissa diagnoser är ”finare” än andra:

– Anankastisk eller depressiv personlighet är elegant. Narcissistisk eller hysterisk personlighetsstörning klingar sämre.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-16 7:48:36

Flawed skrev:...
Så berätta gärna varför du ska upplysa oss om hur dålig validitet ADHD och ADD har i den grad och med det engagemang och med ett material som onekligen verkar härröra ifrån KMRs mailing lista. Du skriver och tjötar på det sätt som scientologerna lär sig.


Skulle du kunna utveckla lite mer hur du tänker när du gör kopplingen mellan vetenskapliga artiklar, artiklar publicerade i nyhetsmagasin, intervjuer med psykiatriker, läkare, professorer och andra insatta i ämnet m.m. och KMR. Jag ser dig ofta nämna KMR eller scientologer i sammanhang då ADHD eller läkemedlebehandling på något sätt kritiseras.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-16 14:40:25

Wine skrev:
Flawed skrev:...
Så berätta gärna varför du ska upplysa oss om hur dålig validitet ADHD och ADD har i den grad och med det engagemang och med ett material som onekligen verkar härröra ifrån KMRs mailing lista. Du skriver och tjötar på det sätt som scientologerna lär sig.


Skulle du kunna utveckla lite mer hur du tänker när du gör kopplingen mellan vetenskapliga artiklar, artiklar publicerade i nyhetsmagasin, intervjuer med psykiatriker, läkare, professorer och andra insatta i ämnet m.m. och KMR. Jag ser dig ofta nämna KMR eller scientologer i sammanhang då ADHD eller läkemedlebehandling på något sätt kritiseras.

Berätta varför du anser dig tvungen att missionera mot ADHD på ett forum för NPf först och sluta slingra dig undan med din scientologretorik!
Jag ser ofta att man dras ner i en spiral av motfrågor och ström av meningslösa citat när man försöker konfrontera dig med fakta.

Du vet uppenbarligen inget om vetenskap du har inte den basal bildningsgrad för att kunna validera artiklar med sekundär manipulerad information som du översvämmar forumet med.
Jag har spenderat massor med tid med att försöka bemöta ditt KMR spam med fakta eller att söka upp källorna till din skit vilket du alltid besvara med en ny störtflod av bloggcitat och ytterligare skräp.

Du borde ha uppfattat att KMR och scientologerna är väldigt drivande i den här frågan och en stor del av all populär information inom ämnet kommer ifrån just scientologerna mer eller mindre öppet.

Så svara på varför du driver en kampanj på detta forum mot mediciner och ADHD diagnosen.

Jag har faktiskt väldigt svårt att se det lämpliga i att idioter och byfånar som tror på UFOn i vulkaner ska ha en så pass primär plats i debatten i det här ämnet.

Jag har svårt att se att det skulle drabba någon annan naturvetenskaplig disciplin som till exempel kvantmekanik...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Flawed » 2014-04-16 14:58:26

Det finns Definitivt kopplingar till scientologerna och KMR i det material som Wine postar.
Tro inte annat.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-16 18:21:03

Flawed skrev:...
Så svara på varför du driver en kampanj på detta forum mot mediciner och ADHD diagnosen.
...

Det är din egen uppfattning. Vill du att vissa ämnen ska censureras och i så fall varför?

Flawed skrev:...
Berätta varför du anser dig tvungen att missionera mot ADHD på ett forum för NPf först och sluta slingra dig undan med din scientologretorik!
Jag ser ofta att man dras ner i en spiral av motfrågor och ström av meningslösa citat när man försöker konfrontera dig med fakta.
...

Var har du konfronterat mig med "fakta"?

Flawed skrev:...
Du vet uppenbarligen inget om vetenskap du har inte den basal bildningsgrad för att kunna validera artiklar med sekundär manipulerad information som du översvämmar forumet med.
Jag har spenderat massor med tid med att försöka bemöta ditt KMR spam med fakta eller att söka upp källorna till din skit vilket du alltid besvara med en ny störtflod av bloggcitat och ytterligare skräp.
...

Att det är spam är din egen uppfattning. Om du nu har spenderat massor med tid på att försöka bemöta exempelvis artiklar i mina inlägg med fakta och att söka upp källorna så borde du väl ganska enkelt kunna hänvisa till dessa inlägg där du bemöter inläggen med dina fakta. Det är ju inte så svårt att göra sökningar här på forumet. Kan du försöka leta upp dina inlägg där du faktiskt bemöter med fakta istället för att komma med diverse insinuationer och dyl.?

Skulle gärna också vilja se hänvisningar till de kopplingar som du påstår finns mellan KMR/scientologin och de som nämns i de olika inlägg jag postat här i tråden och på andra ställen på forumet som exempelvis neurolog Dr. Richard Saul, Phil Newton, professor David Rabiner, neurobiolog François Gonon, professor Edmund S. Higgins, professor William Pelham, Dave Traxson, professor Trevor Robbins, professor Barbara Sahakian, Dr. Edward Hallowell, professor Otto Kernberg, vetenskapliga tidsskrifter som Lancet, PLoS ONE, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry samt nyhetsmagasin som New York Times, TIME, DN, SvD, SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in