Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Inläggav Alien » 2013-10-04 22:32:12

Ännu ett ord importerat från USA. finns det inget svenskt ord, snabbmöte borde väl duga?

UNT skrev:Om intresse vaknar för ett visst företag går ungdomarna vidare till ett runt ståbord där de får några minuter på sig att presentera sig . Så går speedmeeting till. 200 arbetslösa ungdomar konkurrerar om drygt 50 praktikplatser.
– Det känns väldigt bra, många är intressanta och trevliga, säger Amir Kanngo som varit runt till alla restaurangföretag.
---
Som man hör på namnet har speedmeeting ett högt tempo. Man har bara några få minuter på sig för att presentera sig. Det tycker Amir Kanngo är lagom.
– Man hinner inte bli nervös, säger han.
http://www.unt.se/ekonomi/ungdomar-och- ... 19865.aspx

Jag försöker tänka mig själv som ung och osäker. Jag skulle säkert blivit nervös och fått tunghäfta. Ännu mer nervös när jag sett konkurrensen. Men det kanske passar dagens ungdomar bra.

Ungdomarna som bjudits in till speedmeeting är 18–24 år och har varit inskrivna på Arbetsförmedlingen minst tre månader. De kommer från hela länet.


Arbetsförmedlingen och Swedbank står bakom arrangemanget.
Så här säger en från Swedbank:

"- Om de får praktik kan de få en referens som säger att de är jätteduktig aoch kommer i tid, säger han."

Kommentar från ett företagarbord:

"- Att ta in en praktikant är ekonomiskt fördelaktigt. Samtidigt ger vi dem en chans att komma ut i arbetslivet, säger hon.

Hon har redan träffat flera ungdomar och har en liten bunt blanketter ifyllda med deras utbildning, erfarenheter, intressen och kontaktuppgifter.

- Främst går jag på perosnligheten och ögonkontakten. Om de har sommarjobbat är det ett plus, säger hon.

Att tiden är kort spelar ingen roll. Kemin känner hon av direkt."


FAKTA

Ungdomarna som bjudits in till speedmeeting är 18–24 år och har varit inskrivna på Arbetsförmedlingen minst tre månader. De kommer från hela länet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Inläggav Alien » 2014-04-11 16:26:51

I februari var det dags igen för en ny speedmeetingmässa:

UNT 2014-02-27 skrev:För att få bukt med arbetslösheten bland unga anordnade Arbetsförmedlingen i samarbete med Swedbank i dag en mässa i Fyrishov. Syftet är att försöka skapa nya kontakter mellan arbetsgivare och arbetssökande.
---
Mässor av det här slaget har genomförts sedan 2009 i Uppsala. Initiativet heter Unga Jobb och syftar främst till att få in arbetslösa ungdomar på praktik. Det är dock bara andra gången som speedmeeting används. Rikard Persson är nöjd med dagen när mässan börjar avrundas strax efter klockan tre.
– Jag har varit här sedan halv tolv så det har blivit några timmar. Nu är det bara att hoppas på att de företag som fått mitt CV hör av sig, säger han.
http://www.unt.se/uppsala/speedmeetingm ... 15180.aspx

Skulle ju vara intressant att veta om dessa snabbmöten leder till riktiga jobb, dvs först provanställning, el bara "praktik". I den första artikeln nämns bara praktikplatser.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Inläggav alixha » 2014-04-11 17:07:10

Dagens samhälle.
Det ska gå snabbt, allting ska gå snabbt!
Mer stress.
Fler människor som faller samman.
Sorgligt.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Inläggav Huggorm » 2014-04-11 17:15:07

Jag hade inte haft en chans på en sådan rekrytering, jag hade blivit bortsorterad trots att jag är duktig på mitt yrke. Första intrycket och personkemi är bra i många situationer men vissa människor behöver mer tid för att visa vad de går för.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Sv: Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Inläggav slackern » 2014-04-14 12:03:46

alixha skrev:Dagens samhälle.
Det ska gå snabbt, allting ska gå snabbt!
Mer stress.
Fler människor som faller samman.
Sorgligt.


Välkommen till det moderna samhället där flexibel är det nya ledordet. Klarar du inte av det är det nästan läge att återinföra ättestupan.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Inläggav Julianus » 2014-04-14 16:56:43

Skulle aldrig fungera för mig, behöver mer tid på mig. Tråkigt att allt ska gå snabbt.
Sorgligt.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-14 17:15:46

Alien skrev:- Främst går jag på perosnligheten och ögonkontakten. Om de har sommarjobbat är det ett plus, säger hon.

Att tiden är kort spelar ingen roll. Kemin känner hon av direkt."[/i]

-Vilken tur att det räcker med ögonkontakt, då slipper vi göra tråkiga saker som att skaffa oss utbildning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Inläggav Kristofer » 2014-04-14 17:41:31

Det här får mig att känna mig utrotningshotad. Jag tror jag borde längta till den dag då jag är gammal nog för ålderspension.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Speedmeeting - ett sätt att få praktik

Inläggav plåtmonster » 2014-04-15 0:12:42

Bäst att ägna sig åt det som är svårt. Det sätter liksom krokben för dessa smilisar..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in