Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-11 16:20:16

Richard skrev:Polisuniformerna har jag fått tillbaka. Jag var ett tag misstänkt för "Föregivande av allmän ställning", dvs. att man utger sig för att vara en auktoritet. Men det avskrevs.


Är åklagaren ett skämt? Jävlar. Slöseri på skattemedel och integritetskränkande. Att inte hen åtalar maskeradklädda i polisuniform, kostymuthyrare/försäljare etc...
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Kvasir » 2014-04-11 16:36:29

dasunbedingte skrev:
Richard skrev:Polisuniformerna har jag fått tillbaka. Jag var ett tag misstänkt för "Föregivande av allmän ställning", dvs. att man utger sig för att vara en auktoritet. Men det avskrevs.


Är åklagaren ett skämt? Jävlar. Slöseri på skattemedel och integritetskränkande. Att inte hen åtalar maskeradklädda i polisuniform, kostymuthyrare/försäljare etc...


Vänta nu, en kille som har radioaktiva ämnen hemma och försöker bygga en reaktor, och dessutom har ett antal giftiga ämnen hemma av sådant slag som huvudsakligen används som C-stridsmedel. Det måste utredas som om det kunde handla om förberedelse till terrorism, oavsett hur lite det verkar handla om det. Man kan helt enkelt inte ta risken att handla på annat sätt. Om då personen dessutom har polisuniformer hemma så har man inte heller råd att utesluta att de var tänkta att användas, eller redan hade använts, i något suspekt syfte. Richard ska vara väldigt glad att han bor i Sverige och inte i USA. I sistnämnda fall hade vi nog inte hört av honom alls sedan det hände. ;)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav alixha » 2014-04-11 16:51:05

Jag såg bild på dig i tidningen idag när jag var och handlade Richard, riktig kändis ju :wink:

Hade någon person med onda avsikter fått tag på detta så hade man ju blivit riktig rädd men detta känns mer som en helt naturlig sak, "jag skulle bara testa om det gick att bygga en kärnreaktor".

På något sätt så är det en väldigt gullig historia.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-11 21:19:48

Kvasir skrev:
dasunbedingte skrev:
Richard skrev:Polisuniformerna har jag fått tillbaka. Jag var ett tag misstänkt för "Föregivande av allmän ställning", dvs. att man utger sig för att vara en auktoritet. Men det avskrevs.


Är åklagaren ett skämt? Jävlar. Slöseri på skattemedel och integritetskränkande. Att inte hen åtalar maskeradklädda i polisuniform, kostymuthyrare/försäljare etc...


Vänta nu, en kille som har radioaktiva ämnen hemma och försöker bygga en reaktor, och dessutom har ett antal giftiga ämnen hemma av sådant slag som huvudsakligen används som C-stridsmedel. Det måste utredas som om det kunde handla om förberedelse till terrorism, oavsett hur lite det verkar handla om det. Man kan helt enkelt inte ta risken att handla på annat sätt. Om då personen dessutom har polisuniformer hemma så har man inte heller råd att utesluta att de var tänkta att användas, eller redan hade använts, i något suspekt syfte. Richard ska vara väldigt glad att han bor i Sverige och inte i USA. I sistnämnda fall hade vi nog inte hört av honom alls sedan det hände. ;)


Har inte de allra flesta av oss apparater som nyttjar radioaktiva ämnen och-/eller strålning (vilken som) som komponent?
Detsamma för toxiska ämnen. flera av oss har säkerligen kemikalier införskaffade från lokala livsmedelsaffären som kan nyttjas till diverse framställning av "gifter". Hur många har växter hemma? Vet folk var de kan användas till? ;)

Nej - det hela är oförargligt. Egentligen borde åklagaren få en tillrättavisning för missbrukande av resurser. Låt det hela gå - känns onödigt att ens driva straff som böter, då de blir förmodligen lågt satta och inte bekostar rättegångskostnaderna. Onödigt slöseri som sagt. Skulle det bli fängelsestraff, vilket enligt mig är inte så sannolikt, så skulle det bli en ytterligare kostnad för skattebetalarna - för fotboja är det nog inget tal på OM det blir fängelse.

Känns bara som bortkastad tid för rättsapparaten, Richard och skattebetalare.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav kiddie » 2014-04-11 21:33:50

Man kan ju vara allmänfarlig utan att mena det. Då får man ju ta straffet för det. Men att läsa in terrorism är så tramsigt, jag menar vilken terrorist mejlar och frågar om det är tillåtet? Får man detta till terrorism så betyder det ju bara att riktiga terrorister fått det de vill, att vi ska vara skiträdda för allt och alla.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Parvlon » 2014-04-11 21:36:09

Tycker man inte det är suspekt beteende att ha att tillverka massförstörelsevapen som hobby tillsammans med att "samla på" polisuniformer så är det något som är tokigt. Jag vill iaf inte ha myndigheter som låtsas som ingenting tills det händer något. Eller att det ska sitta kärringar i luren och "känna sig fram" när de prioriterar vart de ska skicka patrullerna.

Inte för att jag gör det men att han ringde in och anmälde sig själv kan man uppfatta som att en psykosdrabbad plötsligt fått verklighetsförankring t.ex.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-12 10:36:33

kiddie skrev:Man kan ju vara allmänfarlig utan att mena det. Då får man ju ta straffet för det. Men att läsa in terrorism är så tramsigt, jag menar vilken terrorist mejlar och frågar om det är tillåtet? Får man detta till terrorism så betyder det ju bara att riktiga terrorister fått det de vill, att vi ska vara skiträdda för allt och alla.


Well put!

Dock så är jag tveksam om allmänfarlig ens kan styrkas - utifrån konsekvenser som uppstår vid rättsapparatens process (som tagit mer än 18 månader...), så är jag benägen att instämma med ett slopande av åtalet. Har ingen lust att bekosta en enskild åklagares våta drömmar om skapa sig en spektakulär show.

Parvlon skrev:Tycker man inte det är suspekt beteende att ha att tillverka massförstörelsevapen som hobby tillsammans med att "samla på" polisuniformer så är det något som är tokigt. Jag vill iaf inte ha myndigheter som låtsas som ingenting tills det händer något. Eller att det ska sitta kärringar i luren och "känna sig fram" när de prioriterar vart de ska skicka patrullerna.

Inte för att jag gör det men att han ringde in och anmälde sig själv kan man uppfatta som att en psykosdrabbad plötsligt fått verklighetsförankring t.ex.


Massförstörelsevapen? Källa tack.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Parvlon » 2014-04-12 10:38:51

dasunbedingte skrev:Massförstörelsevapen? Källa tack.
Läs de senaste sidorna i tråden.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Miche » 2014-04-12 11:04:30

dasunbedingte skrev:Nej - det hela är oförargligt. Egentligen borde åklagaren få en tillrättavisning för missbrukande av resurser.
Du är ute och cyklar, självklart ska det utredas ordentligt för trots allt har Richard gått över gränsen för det lagliga, ytterst få individer har ens kommit på tanken att blanda gifter hemma och plocka ut den radioaktiva delen ur en flera brandvarnare. Inget av dessa saker är lagligt.

Jag anser att Richard ska dömas för detta, inte minst som en markering men villkorligt borde räcka, möjligen fotboja. Fängelse är att överdriva däremot.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-12 14:14:33

Parvlon skrev:
dasunbedingte skrev:Massförstörelsevapen? Källa tack.
Läs de senaste sidorna i tråden.


Nej, det är den som påstår att det rör sig om X som får hänvisa till referens Y. Hänvisning till föregående sidor, som jag har läst, är inte rimligt - för ingendera ger stöd för konstruktion av ett massförstörelsevapen.

Miche skrev:
dasunbedingte skrev:Nej - det hela är oförargligt. Egentligen borde åklagaren få en tillrättavisning för missbrukande av resurser.
Du är ute och cyklar, självklart ska det utredas ordentligt för trots allt har Richard gått över gränsen för det lagliga, ytterst få individer har ens kommit på tanken att blanda gifter hemma och plocka ut den radioaktiva delen ur en flera brandvarnare. Inget av dessa saker är lagligt.

Jag anser att Richard ska dömas för detta, inte minst som en markering men villkorligt borde räcka, möjligen fotboja. Fängelse är att överdriva däremot.


Nej, jag sitter hemma framför skärmen. ;)

Skämt åsido. Jag förstår hur du menar - jag anser att det inte föreligger giltiga skäl för en rättsprocess med tanke på omständigheterna - att den dessutom dragit ut på tiden så pass, så kan det hela beskrivas som (med tillgänglig objektiv information att tillgå), absurt.

I. Att plocka ut batterierna/rökdetektorn från en brandvarnare är inte ett brott. Rätta mig om jag har fel.

II. Blanda gifter - med tanke på vad som generellt brukar finnas i vartenda svenskt hem, så bör ju samtliga i förebyggande syfte övervakas - rentav åtalas.

Jag tar inte Richards agerande i försvar, utan påpekar det icke-rimliga som åklagaren utgår från. Richard har ett stort intresse och en redig kunskapsbas, klart att han ska fortsätta sitt arbete - dock under kontrollerade former samt under handledning av kunniga (om han nu vill söka in till diverse program som leder till en utbildning/karriär inom fältet).

Nej, jag uppmanar inte till hemmaexperiment vare sig det gäller hälsovådliga kemikalier eller kärnfysik.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Parvlon » 2014-04-12 14:28:08

dasunbedingte skrev:Nej, det är den som påstår att det rör sig om X som får hänvisa till referens Y. Hänvisning till föregående sidor, som jag har läst, är inte rimligt - för ingendera ger stöd för konstruktion av ett massförstörelsevapen.
Rickard har väl sagt i nån intervju att han ville bygga en kärnreaktor och när han ringde myndigheterna så frågade han om det var lagligt.

Att tro att hans kunskap/erfarenhet räcker till för att göra det utan att spränga upp hela kvarteret (dvs. vi förutsätter att han lyckades klyva en atom ' hans mål' ) är absurt om något. Speciellt när han i en annan intervju säger att han inte haft en tanke på att hans grannar kan kommma till skada.

Och gifterna som hittades ska man inte låtsas om? Dåre.

Att du kallar hans intresse för "arbete" är för mig rätt suspekt med men jag är å andra sidan mer säkerhetsmedveten är vad du är.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav nescio » 2014-04-12 16:17:12

dasunbedingte skrev:Nej - det hela är oförargligt. Egentligen borde åklagaren få en tillrättavisning för missbrukande av resurser.
Om han inte får något straff alls så kommer ju en massa galningar att se det som fritt fram att börja tillverka gift och bygga kärnreaktorer hemma.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-12 20:07:32

nescio skrev:
dasunbedingte skrev:Nej - det hela är oförargligt. Egentligen borde åklagaren få en tillrättavisning för missbrukande av resurser.
Om han inte får något straff alls så kommer ju en massa galningar att se det som fritt fram att börja tillverka gift och bygga kärnreaktorer hemma.


nescio pls.

Enligt vem då? Borde inte Internet, böcker, filmer, föreläsningar etcetc förbjudas med den argumentationskedjan i sådana fall?

Kunskap är mer lättillgängligt än någonsin - ändå har vi inga dårar som spränger bort i "massvis" som spränger i tid och otid.
Jämförelse...

Bilar och andra motoriserade fordon är potentiella DÖDSMASKINER!

- 250-300 människor per år dör i trafiken!
- 3000 svårt skadade människor per år!
- 20000 lindrigt skadade människor per år!
- 25-40% av alla skador beror på alkoholintag... ska det förbjudas toxiska ämnen som alkohol!?
- En betydande majoritet av alla som är inblandade i olyckor, framför allt orsakande part, är MÄN! Ska män nekas körkort!?
- 45000 viltolyckor sker varje år!
- Trafikolyckor orsakar massvis med ekonomisk skada... 21 miljarder per år!

Sen tillkommer alla de som dör indirekt av trafiken/vägarna varje år... ungefär 100 människor årligen dör till följd av dammet/slitaget från vägarna. Sedan all ohälsa som är förknippad lokalt och regionalt av tungt trafikerade vägar, miljöskador... men för all del, kärnreaktorer i hemmet är SÅ mycket allvarligare. ;)
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav kiddie » 2014-04-12 20:16:55

nescio skrev:Om han inte får något straff alls så kommer ju en massa galningar att se det som fritt fram att börja tillverka gift och bygga kärnreaktorer hemma.


Jag tror inte på den här logiken. Tror att de allra flesta människor inte alls kommer få ett sug att bygga kärnreaktorer om han frias. Själv känner jag mig inte det minsta manad. :lol: :D

Och om man då ändå köper att jag kommer bli inspirerad och börjar bygga, så kommer en dom snarare att lära mig att vara mer hemlighetsfull. Eller?

Blir det ett straff ska det inte vara för att avskräcka andra..... eftersom jag har svårt att tro att det finns speciellt många som Rickard därute. Straffet ska ju bara vara en markering till Rickard själv att typ Gör inte om detta nu! ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-14 12:26:05

Parvlon skrev:
dasunbedingte skrev:Nej, det är den som påstår att det rör sig om X som får hänvisa till referens Y. Hänvisning till föregående sidor, som jag har läst, är inte rimligt - för ingendera ger stöd för konstruktion av ett massförstörelsevapen.
Rickard har väl sagt i nån intervju att han ville bygga en kärnreaktor och när han ringde myndigheterna så frågade han om det var lagligt.

Att tro att hans kunskap/erfarenhet räcker till för att göra det utan att spränga upp hela kvarteret (dvs. vi förutsätter att han lyckades klyva en atom ' hans mål' ) är absurt om något. Speciellt när han i en annan intervju säger att han inte haft en tanke på att hans grannar kan kommma till skada.

Och gifterna som hittades ska man inte låtsas om? Dåre.

Att du kallar hans intresse för "arbete" är för mig rätt suspekt med men jag är å andra sidan mer säkerhetsmedveten är vad du är.


Istället för att vara orolig för vad som kan hända hade det inte varit bättre att läsa på lite för att skapa dig en bild av de riskerna som finns innan du gör uttalanden vars enda bas är din rädsla för det okända?
För att få en sådan reaktion du talar om skulle man behöva i området 100Kg av de ämnena han arbetat med, finns rimligtvis inte nog med brandvarnare i landet för att utvinna sådana mängder.
De volymerna han handskats med gör det hela till ett oskyldigt experiment.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2014-04-14 12:50:45

Flatline skrev:
Parvlon skrev:
dasunbedingte skrev:Nej, det är den som påstår att det rör sig om X som får hänvisa till referens Y. Hänvisning till föregående sidor, som jag har läst, är inte rimligt - för ingendera ger stöd för konstruktion av ett massförstörelsevapen.
Rickard har väl sagt i nån intervju att han ville bygga en kärnreaktor och när han ringde myndigheterna så frågade han om det var lagligt.

Att tro att hans kunskap/erfarenhet räcker till för att göra det utan att spränga upp hela kvarteret (dvs. vi förutsätter att han lyckades klyva en atom ' hans mål' ) är absurt om något. Speciellt när han i en annan intervju säger att han inte haft en tanke på att hans grannar kan kommma till skada.

Och gifterna som hittades ska man inte låtsas om? Dåre.

Att du kallar hans intresse för "arbete" är för mig rätt suspekt med men jag är å andra sidan mer säkerhetsmedveten är vad du är.


Istället för att vara orolig för vad som kan hända hade det inte varit bättre att läsa på lite för att skapa dig en bild av de riskerna som finns innan du gör uttalanden vars enda bas är din rädsla för det okända?
För att få en sådan reaktion du talar om skulle man behöva i området 100Kg av de ämnena han arbetat med, finns rimligtvis inte nog med brandvarnare i landet för att utvinna sådana mängder.
De volymerna han handskats med gör det hela till ett oskyldigt experiment.


Han hade även köpt radioaktiva ämnen på den internationella marknaden. Så det var nog lite mer än radioaktiva ämnen från några brandvarnare.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Parvlon » 2014-04-14 12:51:07

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-14 12:53:58

slackern skrev:
Flatline skrev:
Parvlon skrev:Rickard har väl sagt i nån intervju att han ville bygga en kärnreaktor och när han ringde myndigheterna så frågade han om det var lagligt.

Att tro att hans kunskap/erfarenhet räcker till för att göra det utan att spränga upp hela kvarteret (dvs. vi förutsätter att han lyckades klyva en atom ' hans mål' ) är absurt om något. Speciellt när han i en annan intervju säger att han inte haft en tanke på att hans grannar kan kommma till skada.

Och gifterna som hittades ska man inte låtsas om? Dåre.

Att du kallar hans intresse för "arbete" är för mig rätt suspekt med men jag är å andra sidan mer säkerhetsmedveten är vad du är.


Istället för att vara orolig för vad som kan hända hade det inte varit bättre att läsa på lite för att skapa dig en bild av de riskerna som finns innan du gör uttalanden vars enda bas är din rädsla för det okända?
För att få en sådan reaktion du talar om skulle man behöva i området 100Kg av de ämnena han arbetat med, finns rimligtvis inte nog med brandvarnare i landet för att utvinna sådana mängder.
De volymerna han handskats med gör det hela till ett oskyldigt experiment.


Han hade även köpt radioaktiva ämnen på den internationella marknaden. Så det var nog lite mer än radioaktiva ämnen från några brandvarnare.


Nu vet jag såklart inte hur Richards ekonomiska situation ser ut men det är inte en billig fritidssyssla.
Tittar man på just Americum från USA så ligger riktpriset på runt 1500USD per gram.
Det ger också en bild av hur små mängder det finns i brandvarnare.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2014-04-14 12:55:15

Flatline skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:
Istället för att vara orolig för vad som kan hända hade det inte varit bättre att läsa på lite för att skapa dig en bild av de riskerna som finns innan du gör uttalanden vars enda bas är din rädsla för det okända?
För att få en sådan reaktion du talar om skulle man behöva i området 100Kg av de ämnena han arbetat med, finns rimligtvis inte nog med brandvarnare i landet för att utvinna sådana mängder.
De volymerna han handskats med gör det hela till ett oskyldigt experiment.


Han hade även köpt radioaktiva ämnen på den internationella marknaden. Så det var nog lite mer än radioaktiva ämnen från några brandvarnare.


Nu vet jag såklart inte hur Richards ekonomiska situation ser ut men det är inte en billig fritidssyssla.
Tittar man på just Americum från USA så ligger riktpriset på runt 1500USD per gram.
Det ger också en bild av hur små mängder det finns i brandvarnare.


Oj det blir en dyr hobby det där. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-14 12:57:50

Tittar man på spisen som är på bilden så visar den ju på en lägenhet av relativt enkel standard så med risk för att trampa i klaveret med något som kan liknas vid en förolämpning tror jag inte att Richard haft de ekonomiska medlen att få tillräckligt bränsle för att göra något farligt.

(Sitter du och ruvar på några miljoner och prioriterar dina experiment över boendet Richard så ber jag självfallet om ursäkt för mitt antagande)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2014-04-14 13:00:01

Flatline skrev:Tittar man på spisen som är på bilden så visar den ju på en lägenhet av relativt enkel standard så med risk för att trampa i klaveret med något som kan liknas vid en förolämpning tror jag inte att Richard haft de ekonomiska medlen att få tillräckligt bränsle för att göra något farligt.

(Sitter du och ruvar på några miljoner och prioriterar dina experiment över boendet Richard så ber jag självfallet om ursäkt för mitt antagande)


Det skulle nog bli billigare att beställa en sådan. Dessutom verkar det vara säkrare.

http://leadcold.com/sealer-3.html
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-14 13:04:08

slackern skrev:
Flatline skrev:Tittar man på spisen som är på bilden så visar den ju på en lägenhet av relativt enkel standard så med risk för att trampa i klaveret med något som kan liknas vid en förolämpning tror jag inte att Richard haft de ekonomiska medlen att få tillräckligt bränsle för att göra något farligt.

(Sitter du och ruvar på några miljoner och prioriterar dina experiment över boendet Richard så ber jag självfallet om ursäkt för mitt antagande)


Det skulle nog bli billigare att beställa en sådan. Dessutom verkar det vara säkrare.

http://leadcold.com/sealer-3.html


Sådana solid state reaktorer är riktigt häftiga.
Ryssarna hade ju lite charmiga problem med sådana i slutet på 90 början på 2000talet.
Under soviettiden så strödde man ut sådana reaktorer som strössel för att driva väderstationer, fyrar och lite allt möjligt.
Efter fallet då alla områden delats upp visste man inte riktigt vart de fanns så man var tvungna att flygspana med värmekameror för att hitta alla sina reaktorer igen.
Finns nog fortfarande ett antal okända som står ute i vildmarken och genererar el till sedan länge död utrustning.
Fördelen är att de avger så mycket värme att man lätt ser dom på kameror men det är ju stora områden att söka av :)
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2014-04-14 13:08:43

Flatline skrev:
slackern skrev:
Flatline skrev:Tittar man på spisen som är på bilden så visar den ju på en lägenhet av relativt enkel standard så med risk för att trampa i klaveret med något som kan liknas vid en förolämpning tror jag inte att Richard haft de ekonomiska medlen att få tillräckligt bränsle för att göra något farligt.

(Sitter du och ruvar på några miljoner och prioriterar dina experiment över boendet Richard så ber jag självfallet om ursäkt för mitt antagande)


Det skulle nog bli billigare att beställa en sådan. Dessutom verkar det vara säkrare.

http://leadcold.com/sealer-3.html


Sådana solid state reaktorer är riktigt häftiga.
Ryssarna hade ju lite charmiga problem med sådana i slutet på 90 början på 2000talet.
Under soviettiden så strödde man ut sådana reaktorer som strössel för att driva väderstationer, fyrar och lite allt möjligt.
Efter fallet då alla områden delats upp visste man inte riktigt vart de fanns så man var tvungna att flygspana med värmekameror för att hitta alla sina reaktorer igen.
Finns nog fortfarande ett antal okända som står ute i vildmarken och genererar el till sedan länge död utrustning.
Fördelen är att de avger så mycket värme att man lätt ser dom på kameror men det är ju stora områden att söka av :)


I Alfa klass ubåtarna som var byggda utav titanium hade dom reaktorer som hade bly-vismut kylmedel. Dom rackarna kunde dom tydligen köra 45 knop i undervattensläge. Måste ha skrämt skiten utav NATO även om den lät otroligt mycket när den körde i maxhastighet.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-14 13:16:56

Alfa båtarna var riktiga monster för sin tid, de kunde ju dyka till sådana djup att NATO torpederna slutade fungera och konventionella sjunkbomber nådde inte så djupt heller innan de strök med av trycket.
Vill dock inte tänka på vad kostnaden att bygga en sådan båt var.
Speciellt med tanke på hur relativt primitiv titanbearbetningen var på den tiden.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Återgå till Intressanta intressen



Logga in