Växlar och korsade linjer och asfalt....

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Växlar och korsade linjer och asfalt....

Inläggav GladLedsen » 2014-04-09 20:11:12

Japps, det låter väldigt märkligt va, men så är det. Jag tycker det är fascinerade av växlar så som "tågräls" som går samman, även när man kör på en väg och så är vägen lagad så det liksom blir en liten skillnad i vägen så man ser att det är som en linje som byggs på mellan ny och gammal asfalt, själva linjen som blir tycker jag är häftig och fascinerande...

Nu är ju detta inget som jag doktorerar i, utan något som jag kom på nu helt enkelt och ville dela med mig utav:)
GladLedsen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-04-08

Växlar och korsade linjer och asfalt....

Inläggav Dagobert » 2014-04-10 0:06:18

Bild
Järnväg är fascinerande, men inget specialintresse för mig.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Växlar och korsade linjer och asfalt....

Inläggav geocache » 2014-04-10 0:42:48

Jag är också intresserad av järnvägslinjer(!).

Tack Dagobert för den fina bilden!
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Växlar och korsade linjer och asfalt....

Inläggav GladLedsen » 2014-04-11 13:07:56

Dagobert skrev:Bild
Järnväg är fascinerande, men inget specialintresse för mig.


Det är något i den bilden som inte känns logiskt när det gäller hur dessa "växlarna" ligger, om man tänker sig rent realistiskt så är det en hel del av spåren och rälsen som ligger på ett sådant sätt som mig veterligen inte skulle fungera på riktigt....
GladLedsen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-04-08

Växlar och korsade linjer och asfalt....

Inläggav Dagobert » 2014-04-11 17:28:44

GladLedsen skrev:Det är något i den bilden som inte känns logiskt när det gäller hur dessa "växlarna" ligger, om man tänker sig rent realistiskt så är det en hel del av spåren och rälsen som ligger på ett sådant sätt som mig veterligen inte skulle fungera på riktigt....

Vet inte vad du menar. Bilden är nog tagen med teleobjektiv och är därför hoptryckt i längsled: böjarna blir tvärare, rakorna blir kortare.
Ett tåg från nere till höger går rakt fram i första och andra korsningarna.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Växlar och korsade linjer och asfalt....

Inläggav Nibor » 2014-04-11 18:36:06

Vi får hoppas att just den här järnvägskorsningen fungerar iaf.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Växlar och korsade linjer och asfalt....

Inläggav GladLedsen » 2014-04-11 19:33:51

Dagobert skrev:
GladLedsen skrev:Det är något i den bilden som inte känns logiskt när det gäller hur dessa "växlarna" ligger, om man tänker sig rent realistiskt så är det en hel del av spåren och rälsen som ligger på ett sådant sätt som mig veterligen inte skulle fungera på riktigt....

Vet inte vad du menar. Bilden är nog tagen med teleobjektiv och är därför hoptryckt i längsled: böjarna blir tvärare, rakorna blir kortare.
Ett tåg från nere till höger går rakt fram i första och andra korsningarna.


Jo men jo, det hängde jag nog med på, men har svårt att se att ett tåg som kommer nere från höger, sedan höger i första sväng och sedan vänster i kommande, känns liksom lite för "snävt" men jag kan ha helt fel. Härlig bild iallafall
GladLedsen
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2014-04-08

Växlar och korsade linjer och asfalt....

Inläggav Dagobert » 2014-04-12 4:33:52

Nu då? Här har jag dragit ut samma bild, nu liknar den nog mer verkligheten. Men inte så kul som bild. (Klicka)
450px-Double_slip_at_Munich_central1600.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14141
Anslöt: 2010-11-30

Växlar och korsade linjer och asfalt....

Inläggav Meier » 2014-04-12 7:28:15

GladLedsen skrev:Japps, det låter väldigt märkligt va, men så är det. Jag tycker det är fascinerade av växlar så som "tågräls" som går samman, även när man kör på en väg och så är vägen lagad så det liksom blir en liten skillnad i vägen så man ser att det är som en linje som byggs på mellan ny och gammal asfalt, själva linjen som blir tycker jag är häftig och fascinerande...

Nu är ju detta inget som jag doktorerar i, utan något som jag kom på nu helt enkelt och ville dela med mig utav:)


Känns igen, jag kan fastna i strukturer och mönster som exempelvis kartböcker, tapetmönstret på dass eller brädorna på grannens staket.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Återgå till Intressanta intressen



Logga in