Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav kiddie » 2014-04-10 19:39:54

Oj, jobbigt läge. Verkar ju som det var gifterna de ser som värst. Och att de skulle kunna varit menade att använda. Det är synd om de faktiskt tror det istf att förstå att man kanske bara gör saker av nyfikenhet. Sedan inte ens ha ett rättegångsdatum än... så här hundra miljoner år efter händelsen... dåligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-10 19:49:45

Helt jävla vanvettigt, vad jag förstått av artiklarna så fanns det ju inget uppsåt annat än ren nyfikenhet, mängden radioaktiva ämnen var liten och strålningen inte av sådan typ att han utsatte allmänheten för någon fara och knappt sig själv förutsatt att han använde ansiktsmask, betydligt farligare att köpa ett hus byggt på 50talet och inte göra radonkontroll.
Ricin och liknande kulturer kan väl iof ifrågasättas men jag tror att jag har en bit falukorv i en tupperware förpackning längst bak i kylen som nog kan anses vara bra odlingsgrund för botulinumtoxin vilket är bra mycket farligare.

Känns som om man slår på den stora krigstrumman för att han lekt med saker som folk inte förstår och instinktivt är rädda för.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2014-04-10 19:57:50

Flatline skrev:Helt jävla vanvettigt, vad jag förstått av artiklarna så fanns det ju inget uppsåt annat än ren nyfikenhet, mängden radioaktiva ämnen var liten och strålningen inte av sådan typ att han utsatte allmänheten för någon fara och knappt sig själv förutsatt att han använde ansiktsmask, betydligt farligare att köpa ett hus byggt på 50talet och inte göra radonkontroll.
Ricin och liknande kulturer kan väl iof ifrågasättas men jag tror att jag har en bit falukorv i en tupperware förpackning längst bak i kylen som nog kan anses vara bra odlingsgrund för botulinumtoxin vilket är bra mycket farligare.

Känns som om man slår på den stora krigstrumman för att han lekt med saker som folk inte förstår och instinktivt är rädda för.


Läste du att ett utav giften han hade tillverkat klassas som ett massförstörelsevapen och kunde ha dödat 100 personer? Är väl inte så kul om han hade råkat spilla ut lite från balkongen en solig lördag med en massa ungar på gården? Dessutom hade hans "kärnreaktor" utlöst en explosion. Som tur var inte ett nytt Tjernobyl. ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Parvlon » 2014-04-10 20:01:08

Att TS hade polisuniformer i lägenheten fick mig nu att tänka på den norska massmördaren.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sv: Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav marxisten » 2014-04-10 20:06:58

Lustigt att de inte valde allmänfarlig verksamhet som en åtalspunkt. Den åtalspunkten borde ju vara ett säkert kort tycker jag. Räknas inte kemiska stridsmedel som allmänfarligt så känns lagen rätt meningslös!

I vilket fall skall det bli intressant att följa fortsättningen. Lycka till Richard!
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-10 20:10:03

slackern skrev:Läste du att ett utav giften han hade tillverkat klassas som ett massförstörelsevapen och kunde ha dödat 100 personer? Är väl inte så kul om han hade råkat spilla ut lite från balkongen en solig lördag med en massa ungar på gården? Dessutom hade hans "kärnreaktor" utlöst en explosion. Som tur var inte ett nytt Tjernobyl. ;)


Tror att alla här inne helt ovetande skapat käcka gifter i sina kylskåp genom att lämna saker i burkar potenta nog att döda både sig själva och grannarna.
Vissa saker är ju kanske olämpliga men är det bara i experimentsyfte så ser iaf jag inte problemet och tröttnar man på experimentet är det ju bara att hälla på lite aceton och sticka dit tändstickan.

Vad gäller reaktorn och den explosionen så tror jag inte att den berodde på en kärnrekation utan snarare på grund av att något kärl brast på spisen eller gasutveckling under någon separationsprocess men det kan rimligtvis trådskaparen svara på med betydligt större säkerhet än jag.
Dessutom avger ju de materialen han använde nästan utesludande alfastrålning så det är ju ganska så ofarligt bara man ventilerar hyfsat, köksfläkten borde vara tillräcklig.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-10 20:13:50

Parvlon skrev:Att TS hade polisuniformer i lägenheten fick mig nu att tänka på den norska massmördaren.


Att vara intresserad av uniformer är till min vetskap inte ett brott och det är olyckligt att dra sådana paralleller bara för att någon samlar på tex polisuniformer och råkar ha ett udda intresse.
Tror knappast att han tänkte sätta igång en smutsig thorium breeder för att fylla en resväska att ta med sig till socialdemokraternas sommarkollo.
Speciellt då han själv tog kontakt med myndigheterna för att rådfråga.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Parvlon » 2014-04-10 20:25:45

Flatline skrev:
Parvlon skrev:Att TS hade polisuniformer i lägenheten fick mig nu att tänka på den norska massmördaren.


Att vara intresserad av uniformer är till min vetskap inte ett brott och det är olyckligt att dra sådana paralleller bara för att någon samlar på tex polisuniformer och råkar ha ett udda intresse.
Tror knappast att han tänkte sätta igång en smutsig thorium breeder för att fylla en resväska att ta med sig till socialdemokraternas sommarkollo.
Speciellt då han själv tog kontakt med myndigheterna för att rådfråga.
Sa aldrig att det är ett brott.

Jag tror inte heller TS haft planer på att bli terrorist men det skulle sett rätt dumt ut om inte myndigheterna såg allvarligt på sådana här sammanträffanden. Men jag vågar inte sätta många kronor på det.

Att "råka" ha kläder att klä ut sig till polis och framkalla massförstörelsevapen dvs.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-10 20:33:53

Han har inte tillverkat massförstörelsevapen.
För att uppnå kritisk massa med de materialen han använde hade han behövt tiotusentals brandvarnare och det är väldigt stor skillnad på att tillverka en reaktor och att försöka sätta igång en kärnladdning.
Han hade iof behövt ha material från tusentals brandvarnare för att göra en reaktor också, drar mig till minnes en man i USA som gjorde precis samma sak i slutet på 90talet som försökte men trots att han stal brandvarnare från alla traktens hotell och företag samt köpte för alla sina pengar kom han aldrig i närheten av att få tillräckligt många för att faktiskt åstakomma något.
Kul experiment dock även om det är fruktlöst men experimenterandet är ju anledning nog att försöka.

Ricinet kan dock argumenteras för att det skulle kunna vara ett "massförstörelsevapen" men då han inte gett sig att att försöka tillverka ett sätt att leverera det på stor skala anser jag att det inte faller inom kategorin.
Är den enda spridningsmöjligheten man har att bre det på smörgåsar och dela ut blir det ju inte så effektivt.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav slackern » 2014-04-10 20:59:13

Flatline skrev:Han har inte tillverkat massförstörelsevapen.
För att uppnå kritisk massa med de materialen han använde hade han behövt tiotusentals brandvarnare och det är väldigt stor skillnad på att tillverka en reaktor och att försöka sätta igång en kärnladdning.
Han hade iof behövt ha material från tusentals brandvarnare för att göra en reaktor också, drar mig till minnes en man i USA som gjorde precis samma sak i slutet på 90talet som försökte men trots att han stal brandvarnare från alla traktens hotell och företag samt köpte för alla sina pengar kom han aldrig i närheten av att få tillräckligt många för att faktiskt åstakomma något.
Kul experiment dock även om det är fruktlöst men experimenterandet är ju anledning nog att försöka.

Ricinet kan dock argumenteras för att det skulle kunna vara ett "massförstörelsevapen" men då han inte gett sig att att försöka tillverka ett sätt att leverera det på stor skala anser jag att det inte faller inom kategorin.
Är den enda spridningsmöjligheten man har att bre det på smörgåsar och dela ut blir det ju inte så effektivt.


Här kan du läsa på om massförstörelsevapen.

Vad är massförstörelsevapen?

Massförstörelsevapen kan sägas vara vapen som skapar stor förödelse och stort lidande. Massförstörelsevapen skiljer sig sålunda från konventionella vapen, t.ex. gevär och granater, i den omfattning av skada dessa vapen kan ge upphov till. Massförstörelsevapen delas in i tre kategorier av vapen beroende på dess karaktär och uppbyggnad: biologiska vapen, kemiska vapen och kärnvapen.

http://www.regeringen.se/sb/d/2572

Kemiska stridsmedel hittades hos reaktortillverkaren

– Vi pratar om ytterst potenta gifter. Bara abrinet hade kunnat döda mer än 100 människor. Abrin är det gift som användes av KGB vid det så kallade paraplymordet i London, säger Thomy Hjorthagen.


http://hd.se/skane/2014/04/11/kemiska-s ... tades-hos/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Flatline » 2014-04-10 21:05:54

Som sagt man kan argumentera i huruvida man kan kalla det för ett massförstörelsevapen eller inte men i min värld så krävs det ett sätt att leverera stridsmedlet för att det skall bli ett massförstörelsevapen.
Ett kärnvapen behöver ju inte nödvändigtvis levereras utan det kan detoneras på plats och uppnå samma nivå av kraft men ett kemiskt eller biologiskt stridsmedel behöver ju levereras och spridas, i brist på färdigställt eller ens planerat leveranssätt anser iaf inte jag att det kan kallas för massförstörelsevapen.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Parvlon » 2014-04-10 21:07:57

Flatline skrev:Han har inte tillverkat massförstörelsevapen.
För att uppnå kritisk massa med de materialen han använde hade han behövt tiotusentals brandvarnare och det är väldigt stor skillnad på att tillverka en reaktor och att försöka sätta igång en kärnladdning.
Han hade iof behövt ha material från tusentals brandvarnare för att göra en reaktor också, drar mig till minnes en man i USA som gjorde precis samma sak i slutet på 90talet som försökte men trots att han stal brandvarnare från alla traktens hotell och företag samt köpte för alla sina pengar kom han aldrig i närheten av att få tillräckligt många för att faktiskt åstakomma något.
Kul experiment dock även om det är fruktlöst men experimenterandet är ju anledning nog att försöka.

Ricinet kan dock argumenteras för att det skulle kunna vara ett "massförstörelsevapen" men då han inte gett sig att att försöka tillverka ett sätt att leverera det på stor skala anser jag att det inte faller inom kategorin.
Är den enda spridningsmöjligheten man har att bre det på smörgåsar och dela ut blir det ju inte så effektivt.
Du verkar tro att jag ska döma eller fria Rickard. :roll: Jag säger bara att jag tänkte på Breivik när jag läste om polisuniformerna och troligen så är det väldigt många inte minst myndighetspersoner som gjort samma sak eftersom det varit på teve runt hela jorden.

Du kan tycka att det är irrationell rädsla hur mycket du vill.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-11 1:46:33

Artikel i Kvällsposten,
http://www.expressen.se/kvallsposten/ri ... nreaktion/

Man ska naturligtvis inte hålla på och klä ut sig till polis. med tanke på Utöya är det mer än vanlig idioti.
Jag önskar Richard lycka till med rättegången och är övertygad om att han inte tänkt skada nån, men det han gjort är ett äkta stolleprov.
Jag har dragit på smilbanden, det ska erkännas...det finns nåt väldigt komiskt i hela historien.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-04-11 1:55:11, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Savanten Svante » 2014-04-11 1:54:23

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav CarolusRex » 2014-04-11 2:23:41

Skulle aldrig falla mig in. Radioaktivitet skrämmer mig.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Richard » 2014-04-11 10:12:58

Gifterna förvarade jag i lufttäta burkar, så det var ingen risk att de skulle spridas.

Tack för alla "Lycka till"!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-11 10:14:52

Richard skrev:Gifterna förvarade jag i lufttäta burkar, så det var ingen risk att de skulle spridas.

Jovisst, men om burkarna går sönder?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Kvasir » 2014-04-11 10:24:10

Även om inget hände i just detta fall så finns det alltid en risk att något går allvarligt snett. Det finns en god anledning till att man inte får pyssla med sådant här var som helst och hur som helst. Däremot är det väl knappast någon som tror att Richard hade några illvilliga avsikter, inte ens åklagaren.

Även om jag anser att det Richard gjorde var helt fel och riskabelt, så kan jag inte heller förneka att det fanns något humoristiskt i situationen. Han torde också vara den enda forumist som har hamnat på New York Times förstasida. :-)Happy
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-11 11:39:01

Hilarious! :lol: Jeg bare håper han slipper unna billig, det virker jo ikke som om han hadde noen onde hensikter, mer nyskjerrighet. Og han burde få strafferabbat uansett på grunn av hvor utrolig imponerende og morsom denne historien er. Det med politiuniformene er ikke helt bra, det er slikt man ikke bør eie men mennesker gjør feil.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Miche » 2014-04-11 11:59:46

Det är inte straffbart i Sverige att äga polisuniformer, däremot att utge sig för att vara polis men det har han så vitt jag vet inte gjort.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-11 12:01:52

Haha. Det här är så hilarious. Att ens staten bemödar sig... de hade info om Breivik exempelvis, men struntade i att agera när han var inom rikets gränser - de kontaktade inte ens norska myndigheter.

Det är tämligen svårt med den utrustning och arbetsplats Reaktor-Richard hade för att tillverka någon betydande kärnreaktor - om inte inte möjligt. Par ark papper omkring, så hade alfastrålningen stoppats, för det var väl brandvarnare han nyttjade först och främst (Am/Np)?

Snabbt beräknat, så hade vid en eventuell delvist lyckad/värsta reaktion lett till att lägenheten hade varit aningen förhöjd i strålningsdos, men inte omgivande lägenheter.

Hur mycket kostar inte det här samhället? Va fan. Ge Richard lämpliga verktyg och handledning så han kan nyttja sina kunskaper och sitt stora intresse.

När det gäller gift så förstår jag inte poängen där heller. Det är vårdslöst förvarat, det säger jag inget om, dock är det relativt enkelt med en nypa kunskap om flora och kemi, framställa diverse olustiga toxiska ämnen av rätt vardagliga vegetabilier som växer vilt/finns på blomsteraffärer. Ska inte alla som innehar potentiellt farliga ingredienser kunna åtalas? Larvigt. Tankebrott om inte annat...

Åklagaren borde sluta slösa med mina skattepengar. Richard fuckade up, visst, dock se det som en gåva och inte något negativt.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-11 12:06:02

Kvasir skrev:Även om inget hände i just detta fall så finns det alltid en risk att något går allvarligt snett. Det finns en god anledning till att man inte får pyssla med sådant här var som helst och hur som helst. Däremot är det väl knappast någon som tror att Richard hade några illvilliga avsikter, inte ens åklagaren.

Även om jag anser att det Richard gjorde var helt fel och riskabelt, så kan jag inte heller förneka att det fanns något humoristiskt i situationen. Han torde också vara den enda forumist som har hamnat på New York Times förstasida. :-)Happy


Haha what?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav Richard » 2014-04-11 15:27:59

Polisuniformerna har jag fått tillbaka. Jag var ett tag misstänkt för "Föregivande av allmän ställning", dvs. att man utger sig för att vara en auktoritet. Men det avskrevs.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Bygg INTE en egen kärnreaktor!

Inläggav DIProgan » 2014-04-11 15:41:19

dasunbedingte skrev:
Kvasir skrev:Även om inget hände i just detta fall så finns det alltid en risk att något går allvarligt snett. Det finns en god anledning till att man inte får pyssla med sådant här var som helst och hur som helst. Däremot är det väl knappast någon som tror att Richard hade några illvilliga avsikter, inte ens åklagaren.

Även om jag anser att det Richard gjorde var helt fel och riskabelt, så kan jag inte heller förneka att det fanns något humoristiskt i situationen. Han torde också vara den enda forumist som har hamnat på New York Times förstasida. :-)Happy


Haha what?


http://www.nytimes.com/2011/08/04/world ... weden.html

http://richardsreactor.blogspot.se/2011 ... -wide.html

https://www.youtube.com/watch?v=jurj6tzhESk
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Återgå till Intressanta intressen



Logga in