Concerta (Metylfenidat) - regler m m

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MsTibbs » 2008-06-01 20:51:10

Lilla Gumman skrev:Hej!

MsTibbs: 300 ja/nej-frågor? Det har jag aldrig hört talas om. Habiliteringen pratade med mig, jag fick själv säga varför jag trodde att jag hade ADHD, plus att jag fick fylla i några olika självskattningstest av den typ som man ser i tidningar. På psyk fick jag fylla i ännu ett självskattningstest.

Sist jag hämtade ut medicin fick jag fylla i självskattningstestet igen och skriva upp de förbättringar som jag upplever av medicinen.

Hälsningar

Lilla Gumman


Jojo visst, altså jag har ju självklart genomgått utredning för att få diagnos!! Men efter att jag börjat med concertan är det enda som de gjort/kollat. Det är ingen mer "säkerhet" kring concertan än kring vilken-som-helst annan medicin jag någonsin testat.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-01 22:07:33

Hej!

Ja, att du gjort utredning förstår jag. Börjar bli snurrig i värmen.

Jag undrar varför det är så olika i olika landsting? Är det någon som vet det? Jag känner mig lite kränkt. Jag är skötsam, har aldrig knarkat, har skött mina mediciner (mest P-piller och tillfälliga kurer och sånt). Ändå måste jag gå till psyk en gång i veckan minst och meddela om jag ska åka bort.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Så här ligger det till med Concerta

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-05 20:58:01

Hej!

Jag var nöjd med 54 mg. Min läkare ville dock att jag provar 72 mg i en vecka. Om jag inte känner av några större förbättningar eller får biverkningar, går jag ner på 54 mg igen.

Att jag går till psyk en gång i veckan beror på att det i min kommun och grannkommunen finns minst en knarkare som måste göra kissprov etc. och de behandlar alla lika för att inte knarkaren ska känna sig utpekad. Därför får alla göra kissprov varannan vecka, oavsett om man är knarkare eller aldrig har rört droger.

Jag ska ev. åka till mina föräldrar i sommar. Frågade sköterskorna på psyk om jag kunde få medicin för två veckor. De sa att det inte var omöjligt. Men om jag precis har höjt eller sänkt dosen, vill de helst inte att jag åker. Då vill de ha kontroll på mig ifall jag får biverkningar. Hittills har jag inte fått en enda biverkning förutom huvudvärk de första 2 dagarna när jag åt 18 mg. Annars inget. Men jag kan ju få biverkningar säger de.

När jag har ätit samma dos länge och inte har biverkningar, behöver jag inte längre gå till psyk varje vecka. Då kan jag få ApoDos "eller nåt sånt", som de säger, och behöver inte göra kissprov och gå till labbet lika ofta som förut.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:18:03, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Zombie » 2008-06-05 21:07:32

Aha. Hm. Lovvärt tänkt mot den personen. Men är det vattentätt mot h*n** heller, och kan man bara ordna det genom att förstöra för andra i stället? Hur gör andra landsting?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Så här ligger det till med Concerta

Inläggav sugrövmanövern » 2008-06-05 21:11:35

Lilla Gumman skrev: de behandlar alla lika för att inte knarkaren ska känna sig utpekad. Därför får alla göra kissprov varannan vecka, oavsett om man är knarkare eller aldrig har rört droger.
Vilken total idioti!!! Knarkar man har man ju redan pekat finger på sig själv, det ska inte andra behöva få besvär för :-)064
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:18:03, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Zombie » 2008-06-05 21:13:54

Korslänkar till tråden där bakgrunden står. Ursäkta, men åtminstone jag kan omöjligt hålla reda på när samma sak avhandlas i flera trådar.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:18:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Flinta » 2008-06-05 21:29:10

Ingen tog prover el frågade ngt speciellt innan jag började med Concerta. Har just nu sisodär 60-70 kapslar i olika styrkor hemma, hade 90 ett tag, eftersom jag höjt och sänkt och ibland kombinerat olika styrkor. Lagom koll är väl bäst och blodtryck o vikt kan va vettigt, men kissprov...nä, då skulle jag känna mig för kontrollerad och mkt mer a sjuk och handikappad än vad jag eg. är.
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-05 23:23:44

Hej!

Hmm. Jag är nog lite förvirrad själv. Får väl skylla på värmen. Ska tänka två gånger innan jag postar nåt i fortsättningen, så det inte blir rörigt för nån.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:18:03, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-02 16:45:54

Hej!

Igår ringde läkaren och sa att jag skulle äta 54 mg istället för 72. Jag hade redan 36 mg på psyk. Så jag skulle hämta ut 1 burk 18 mg och 1 burk 54 mg. Sen skulle jag få 18 + 36 till 36 mg var slut och därefter 54 mg.

När jag kom till apoteket igår hade de bara 1 burk 18 mg. 54 mg var restnoterat, men de beställde det. Jag skulle komma tillbaka idag efter klockan 15. Antingen skulle jag få 54 mg eller 2 stycken 27 mg, sa de.

När jag var tillbaka idag hade de mycket riktigt fått in 27 mg men den fanns inte inne i systemet. Alltså kunde de inte registrera köpet och ta betalt, så någon medicin fick jag inte. Men det fanns 36 mg hemma. "Vad bra, då kan jag köpa 1 18 mg och 1 36 mg", sade jag glatt. Men 18 mg var slut.

Jag sa att jag lämnar in medicinen på psyk och då sa de att de kunde skicka medicinen dit när den kom. Men jag hade 63 kronor kvar till frikort, och jag måste ju betala vilket alltså inte gick. Köpte 2 Propyless eller vad de heter, en hudsalva jag också får på recept. Men de kostade bara 13 kronor. Så jag kom inte upp i frikort i alla fall. Skulle komma tillbaka på onsdag eftermiddag och hämta ut medicinen. Då hoppades de att 27 mg skulle vara inregistrerat i deras system.

Är det verkligen ingen annan som upplever samma krångel med att få ut Concertan? Jag tycker att det jämt är slut så att de måste beställa nytt, eller restnoterat, eller att det är problem att tillverka.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2008-07-03 15:47:18

Minst EN knarkare krävs??? Jag undrar i vilken kommun det är som inte har minst femtio.. (exkl. medecin/alkohol missbrukare)
Fast ifall det vore så.. och att just den kommunen skulle visa sympati för knarkaren skulle jag se som väldigt osannolikt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-10 21:04:20

Hej!

Jag ska ha 54 mg nu. Det verkar som om jag har hittat rätt dos. Eftersom jag inte har något förflutet som knarkare, ska jag nu kissa en gång i månaden istället för varannan vecka. Jag har fått förklarat för mig att jag ska få ApoDos för två veckor så småningom. Samma dag som jag hämtar ut ApoDos går jag till psyk så att de kan kolla blodtryck, puls och vikt.

Sedan glesas besöken ut, så att jag bara behöver komma till psyk en gång i månaden och ta prover.

Varför är det ingen annan som behöver kolla blodtryck, puls, vikt och ta blodprov på labbet? Varför är det bara så i Ludvika/Smedjebacken? Morr.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-07-11 0:11:29

Jag har nu ätit Concerta sedan 15 mars, typ fyra månader alltså med dos 54 mg sedan lång tid och har bara varit och träffat sjuksköterska och vägt mig en enda gång, inget blodprov. Jag har dock varit och snackat med läkare på psyk ett antal gånger i mellantiden, det kanske räknas som kontroll?

Varför har man kontroller överhuvudtaget på Concerta föresten? Finns det nån alls anledning utöver knarkare dom vill ha koll på? Jag läste nått om ökad infektionsrisk med metylfenidat i familjeläkarboken? Det där med att gå ned i vikt som bieffekt skulle jag gärna ha lite mera av, tio kilo till mindre skulle vara lagom, haha! :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-11 21:57:40

Hej!

Tydligen kan blodtrycket sjunka eller höjas (vilket det nu var). Viktminskning är en annan bieffekt. Sedan vet jag inte. Men det är tydligen viktigt att gå på kontroller regelbundet, hela livet. Jag har fattat det som att kontrollerna glesas ut men att jag aldrig släpper kontakten med psyk helt.

Jag kommer att få ApoDos redan efter sommaren. Varför jag inte kan få ta pillren direkt ur burken, fattar jag inte. Jag har ju en dosett som de fyller på varje vecka. Så nu ska jag alltså öppna ApoDos-förpackningen och lägga den i dosetten, smart. Eller så ska jag ha ApoDos-förpackningen liggande på köksbordet jämt, och så tar jag en förpackning och bryter varje dag. Jag skulle vara glad om jag kunde få hämta ut en burk Concerta 54 mg en gång i månaden. Men det kommer aldrig att hända. Inte förrän jag flyttar ifrån det här landstinget och det kommer jag aldrig att göra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-07-11 22:43:50

Lilla Gumman skrev:Varför är det ingen annan som behöver kolla blodtryck, puls, vikt och ta blodprov på labbet? Varför är det bara så i Ludvika/Smedjebacken? Morr.

Lilla Gumman skrev:Tydligen kan blodtrycket sjunka eller höjas (vilket det nu var). Viktminskning är en annan bieffekt.


Aha! Ja, de har mätt mitt blodtryck. Det har dom gjort och tagit pulsen. Men inget blodprov = stick i fingret. :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Mardröm » 2008-07-12 11:48:00

Blodprov behöver jag inte göra.
Annars gör jag också allt ovanstående.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-12 18:49:37

Hej!

MsTibbs, hur ofta får du ta blodtrycket och kolla vikten?

Jag har fått dosen utdelad, eftersom jag har höjt och sänkt till dess jag hittat rätt dos. Det är väl rätt ok. Men varför får du ta piller ur burken, medan jag måste få det som ApoDos? Jag har aldrig haft problem med att ta min medicin.

På Apotekets hemsida står det så här:
ApoDos är läkemedel förpackade i dospåsar, där varje påse innehåller de läkemedel som ska tas vid ett och samma tillfälle. Det kan vara bra för dig som har många läkemedel och/eller svårt att hantera läkemedelsförpackningar. Med ApoDos slipper du hålla reda på en massa olika medicinburkar.

Jag kommer ju att öppna ApoDos-förpackningarna och lägga dem i dosetten jag har, så det är ingen mening med att jag får ApoDos. Men om alternativet är att jag går till psyk varje vecka, så är det ju bättre att jag får ApoDos för två veckor.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-07-12 19:48:03

Lilla Gumman skrev:MsTibbs, hur ofta får du ta blodtrycket och kolla vikten?


Hum, då jag fick Concerta sa de jag skulle få en tid till sjuksköterska om tio dagar, vilket jag fick, dock hamnade jag ju på psyket innan de tio dagarna gått. Vid inskrivningen gick dom igenom en massa saker, blodtryck, vikt, puls med mera, dock ej direkt concertarelaterat. Efter tre veckor inne fick jag träffa sjuksköterskan, som efter 300 ja/nej frågor, puls, blodtryck och viktmätning sa tack och hej och vi syns om ett halvår...

Vad jag förstår är det normalt att kolla oftare än så? Har varit och snackat med läkare massa gånger om bla hur jag upplever Concertan och delvis var jag inlagd för att "stabilisera Concertan så den funkar bra" så de kanske anser att det är nog kollat rent medicinskt. Inga fysiska tester vad jag kan minnas på rak arm därefter, å andra sidan har saker varit kaotiska ju för min del sista halvåret samt läkarkollen har varit bra, de har frågat mycket och nån gång ringt på eget bevåg angående eventuella bieffekter och om jag ville ha akuttid på grund av det. Jag har inte känt behov av att ha flera koller än såhär, hade jag velat ha fler tester hade jag ju kunnat ringa psyk och be om sådana. Jag tycker det är bra såhär, jag vill inte spontant ändra på något.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Charley? » 2008-07-12 21:10:35

Rättelse: Concerta innehåller inte amfetamin, utan en annan centralstimulerande substans, metylfenidat.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-13 11:23:27

Hej!

OK Charley, inget amfetamin i Concerta.

Jag blir helt chockad, MsTibbs. Jag fick inte ut en enda tablett innan de kollat vikt, blodtryck och gjort kissprov. Innan medicinen är rätt inställd måste jag ta blodtryck, puls och väga mig en gång i veckan, det är tydligen viktigt. Medan du får ha hand om medicinen själv och de säger "vi syns om ett halvår" eller vad du nu skrev. En gång i halvåret kanske jag kommer till om några år om jag har tur.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-07-13 20:57:05

Ur säkerhetssynpunkt ser jag inga större bekymmer då jag ju träffat läkare på psyk många gånger och dessutom varit inlagd två gånger under perioden, då har dom kollat och frågat kring Concertan. Jag gissar största skillnaden ligger i att dom är hyperförsiktiga i ditt landsting kanske på grund av att nån nisse tidigare missbrukat Concertan och att dom vill vara på säkra sidan nu, mer än att det är faktiskt medicinskt nödvändigt med kisseprov sådär ofta.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-13 22:34:40

Hej!

Kissprov kan de ta mer sällan nu (en gång i månaden) men blodtryck och vikt är fortfarande viktigt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Kristofer » 2008-07-24 20:06:33

Detta fungerar verkligen olika! Jag har i eftermiddag hämtat ut 6 st burkar concerta som jag inte behöver bli tilldelad veckovis av vårdpersonal utan kan förvara hemma.

Lilla Gumman:

Nu kanske jag ställer en känslig fråga. Du får välja om du vill svara eller inte, jag vill dock påpeka att jag inte menar ngt illa. Har du några andra diagnoser/problem som kanske ligger till grund för det vis du tilldelas concerta?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-24 21:48:15

Hej!

Jag har en väldigt lindrig CP-skada, MBD, AS och ADHD. MBD är samma som ADHD, har jag lärt mig.

Jag har alltid varit noga med att ta min medicin, i rätt dos och på rätt tid. Jag har aldrig knarkat eller försökt ta en överdos.

Innan den sköterska jag normalt går till gick på semester sade hon att ett kissprov kostar 100 kronor, och eftersom jag inte har någon missbrukarbakgrund var det onödigt att ta kissprov varannan vecka, en gång i månaden räckte. Blodtryck och vikt är viktigt att kolla så länge man inte hittat rätt dos ännu. Det har jag gjort nu, jag ska stanna på 54. Kontrollerna kan glesas ut så småningom men inte släppas helt.

En gång i månaden går jag till labbet. Det får jag väl fortsätta med ett tag till.

De har börjat prata om ApoDos, istället för att jag ska få pillerburkarna i handen. Det är kränkande tycker jag, men jag ler och säger att ok, jag vill gärna ha ApoDos i höst så jag slipper gå här varje vecka. De säger att jag får ApoDos för två veckor som jag får hantera själv, och att jag samtidigt som jag hämtar ut min ApoDos på apoteket går och kollar vikt och blodtryck hos psyk.

Jag har läst på om ApoDos och har fattat att all medicin i form av piller man får i framtiden blir i form av ApoDos. Något som verkligen inte alls är nödvändigt! Man ska ha många olika sorters medicin eller ha svårt att ta medicinen om man ska få ApoDos. Inget av det stämmer in på mig.

På Apoteket finns det inte så mycket medicin i lager. När jag kommer dit kan det hända att den dos jag ska ha är slut. I stället för en 54 mg kan jag få 1 burk 18 mg och 1 burk 36 mg, eller 2 burkar 27 mg. Ibland finns inte medicinen inne alls, och jag får komma tillbaka några dagar senare eller en vecka senare. Apoteket säger att de inte får ha för mycket medicin i lager. Min gissning ör att de inte får returnera osåld medicin och den är ju rätt dyr.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-25 16:47:21

Hej!

Kristofer, du skrev att du skulle få hämta ut sex burkar på en gång. Jag hämtar ut medicin som räcker i en månad. Apoteket får inte ha så mycket Concerta i lager, utan de tar hem små sändningar i taget. De säger också att det är tillverkningsproblem. Så ibland har de bara enstaka burkar kvar. Jag hörde om en mamma och skulle hämta ut medicin till sin son. Men det fanns ingen medicin att hämta ut. Mamman skrek att hon inte skulle gå förrän hon fick medicin till sonen, han blev helt oregerlig annars. Vet inte hur historien gick, det var en kompis som hört detta på Apoteket.

Så den som kan knalla in och hämta medicin som ingenting, måste bo i rätt del av Sverige. Här får man vara glad om medicinen finns inne när man ska ha den.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:15:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Aspergare och vården



Logga in