Fruktansvärt ljudkänslig. Hjälp!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fruktansvärt ljudkänslig. Hjälp!

Inläggav viealive » 2014-04-05 12:40:22

KittyBean skrev:Det finns ju såna duschstängar som man kan trycka fast i dörrkarmen. Finns på ÖoB t ex.


Det kanske skulle kunna funka ja. Tack!
viealive
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2011-01-27
Ort: Göteborg

Fruktansvärt ljudkänslig. Hjälp!

Inläggav Lillan1979 » 2014-04-11 12:42:08

De bästa öronpropparna jag prövat är från Black and Decker.

Tjocka tyger dämpar ju ljud också, kan ju hängas längst väggarna i hela lägenheten. Om jag inte missminner mig så kan äggkartonger ljudisolera också (placeras på väggar och tak)
Om det är riktigt outhärdligt så kan man ju anlita proffs som kan ljudisolera lägenheten, eller iallafall sovrummet, men det är nog kanske en aningens dyrt.

Annat alternativ är väl att köpa hus ute på landet där du inte har speciellt mycket grannar, vägar eller andra saker som kan störa.

Jag har en säkerhetsdörr och jag upplever inte att den är speciellt ljudisolerande.

Tack för tipsen ang hörselkopor, det ska jag testa.
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Fruktansvärt ljudkänslig. Hjälp!

Inläggav cocos » 2014-11-05 23:16:06

Är det någon som fått bidrag från försäkringskassa för formgjutna öronproppar eller vet om det finns en sådan möjlighet?

Det går ju att få alla möjliga andra hjälpmedel såsom tyngdtäcke men även betalt träningskort vid aktivitetsersättning.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Fruktansvärt ljudkänslig. Hjälp!

Inläggav spejare » 2014-11-14 20:22:22

Förutom proppar och kåpor så finns det hörlurar med aktiv bullerdämpning, som har jämförbar dämpningseffekt. De kostar ganska mycket, men kan vara betydligt mer bekväma vid långvarig användning. Jag har ett par in-ear-lurar som jag kan ha i flera timmar varje dag utan att det blir obehagligt. De har varit till stor hjälp för mig.
spejare
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2013-07-07

Fruktansvärt ljudkänslig. Hjälp!

Inläggav spejare » 2014-11-14 20:25:07

cocos skrev:Är det någon som fått bidrag från försäkringskassa för formgjutna öronproppar eller vet om det finns en sådan möjlighet?

Jag tror inte FK gör sånt, men prova med din lokala arbetsterapeut.
spejare
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2013-07-07

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in