När de dumma tror man är dum...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

När de dumma tror man är dum...

Inläggav gadas » 2014-04-02 21:17:10

...och försöker säga det på ett snällt sätt - har ni varit med om det?

Om man t ex gjort ett intellektuellt arbete som få begriper och de andra vet att man har AS - eller bara märker att man uttrycker sig konstigt, då kan det bli nästan rörande att se hur de försöker linda in det, att det är nog inte så bra i alla fall... Nu talar jag inte om dem som ogillar en idé, utan om dem som över huvud taget inte bryr sig om eller klarar att ta till sig den och ta ställning till den.

Hur snäll ska man vara då?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

När de dumma tror man är dum...

Inläggav earlydayminer » 2014-04-02 21:22:29

gadas skrev:...och försöker säga det på ett snällt sätt - har ni varit med om det?

Om man t ex gjort ett intellektuellt arbete som få begriper och de andra vet att man har AS - eller bara märker att man uttrycker sig konstigt, då kan det bli nästan rörande att se hur de försöker linda in det, att det är nog inte så bra i alla fall... Nu talar jag inte om dem som ogillar en idé, utan om dem som över huvud taget inte bryr sig om eller klarar att ta till sig den och ta ställning till den.

Hur snäll ska man vara då?


Du behöver inte vara snäll, var bara större.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

När de dumma tror man är dum...

Inläggav KrigarSjäl » 2014-04-02 21:23:20

Ibland möter man riktiga fårskallar, nästan analfabeter, helt obildade, människor som skryter med att de aldrig läst en bok i hela sitt liv.

Man kan inte räkna med att göra sig förstådd hos dom.
För att spara huvet kan man ge dom korta, förenklade svar, men utöver det är det bäst att inte vidtala dom överhuvudtaget.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

När de dumma tror man är dum...

Inläggav kiddie » 2014-04-02 23:15:38

Kanske inte råkat ut för precis det men har ibland diskuterat med sådana som har ett "vårdande" yrke, och så har jag sagt något som tydligen låter som "svennis pannkaka med motorolja och zambias pingviner" för reaktionen är att oj, detta var en svårt sjuk och förvirrad människa, ömkande blick eller ngt.

I själva verket kan jag ha sagt något helt normalt som att "det beror på, sirius är ju den ljusstarkare stjärnan vi kan se men vissa menar att den inte tillhör norra stjärnhimlen, den syns inte större delen av året" eller "nej man kan inte se ultraviolett, det ligger utanför vårt frekvensområde, men insekter kan se det".

Och då har jag redan förenklat mitt svar mot vad jag tänkt säga.

Men nej då, de skulle iallafall måla i ultraviolett men nej, idioten går inte att tala men, de skakar lite på huvudet och inser att man bara babblar.

Sedan vågar de säga något om vädret. Och beklagar sig för att man inte kan surfa från tvättstugan på smartfånen, måste ju va nåt FEEEEL. Jag är tyst för de fattar ju ändå inte vad jag säger. Den man inte förstår, idiotförklarar man tydligen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När de dumma tror man är dum...

Inläggav ninegirl » 2014-04-02 23:28:04

gadas skrev:...och försöker säga det på ett snällt sätt - har ni varit med om det?

Om man t ex gjort ett intellektuellt arbete som få begriper och de andra vet att man har AS - eller bara märker att man uttrycker sig konstigt, då kan det bli nästan rörande att se hur de försöker linda in det, att det är nog inte så bra i alla fall... Nu talar jag inte om dem som ogillar en idé, utan om dem som över huvud taget inte bryr sig om eller klarar att ta till sig den och ta ställning till den.

Hur snäll ska man vara då?


Människor som är dumma men inte kan hjälpa det skrämmer mig oftast.

1. Vi lever tydligen inte på samma planet.

2. Hur kan man missförstå när jag t o m är övertydlig?

Därmed inte sagt att jag föraktar dem.

Vi är alla bara människor, eller? :-|
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

När de dumma tror man är dum...

Inläggav Charlie72 » 2014-04-02 23:28:48

En intelligent person förstår ofta en dum, men en dum person förstår ofta inte en intelligent, tycker jag träffar på det här och på många andra platser jämt o ständigt :-|
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

När de dumma tror man är dum...

Inläggav CarolusRex » 2014-04-03 0:03:40

Håll dig undan så gott det går är mitt råd. Ibland undrar jag om jag är dum.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

När de dumma tror man är dum...

Inläggav plåtmonster » 2014-04-03 4:24:52

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience." :twisted:

("argumentera aldrig med en idiot. De kommer att dra ner dig till sin deras nivå och slå dig med erfarenhet.")
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När de dumma tror man är dum...

Inläggav KourosGould » 2014-04-03 13:11:22

Charlie72 skrev:En intelligent person förstår ofta en dum, men en dum person förstår ofta inte en intelligent, tycker jag träffar på det här och på många andra platser jämt o ständigt :-|


Som intelligent så förstår jag sällan dumma människor. Jag förstår inte varför vissa envisas med att vara korkade. Det är som att de vill vara det de kan räkna ut ett plus ett men har inget intresse av att tänka en tanke som ens når upp till motsvarande intelligens som ett plus ett kräver. Jag tror att dumhet handlar om intresse. De som är intresserade av att vara dumma och ointresserade av att tänka brukar vara dumma. Det är en fråga om intresse, jag förstår inte hur man kan vara ointresserad av tankar och reflektion, jag förstår inte dumma människor. Om jag var intresserad av dumheter kanske jag skulle förstå.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

När de dumma tror man är dum...

Inläggav gadas » 2014-04-03 13:46:14

kiddie skrev:Kanske inte råkat ut för precis det men har ibland diskuterat med sådana som har ett "vårdande" yrke, och så har jag sagt något som tydligen låter som "svennis pannkaka med motorolja och zambias pingviner" för reaktionen är att oj, detta var en svårt sjuk och förvirrad människa, ömkande blick eller ngt.

I själva verket kan jag ha sagt något helt normalt som att "det beror på, sirius är ju den ljusstarkare stjärnan vi kan se men vissa menar att den inte tillhör norra stjärnhimlen, den syns inte större delen av året" eller "nej man kan inte se ultraviolett, det ligger utanför vårt frekvensområde, men insekter kan se det".

Och då har jag redan förenklat mitt svar mot vad jag tänkt säga.

Men nej då, de skulle iallafall måla i ultraviolett men nej, idioten går inte att tala men, de skakar lite på huvudet och inser att man bara babblar.

Sedan vågar de säga något om vädret. Och beklagar sig för att man inte kan surfa från tvättstugan på smartfånen, måste ju va nåt FEEEEL. Jag är tyst för de fattar ju ändå inte vad jag säger. Den man inte förstår, idiotförklarar man tydligen.


Ungefär så jag menar!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

När de dumma tror man är dum...

Inläggav gadas » 2014-04-03 13:47:24

gadas skrev:Ungefär så jag menar!


Nej, förresten, PRECIS så jag menar!!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

När de dumma tror man är dum...

Inläggav Erik6666 » 2014-04-03 23:15:24

plåtmonster skrev:“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience." :twisted:


haha så sant. bara att låta situationen vara och låta personen tro att du är dum för att du varken håller med eller säger emot. :roll:

Admin: lagade citatet
Erik6666
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-04-02

När de dumma tror man är dum...

Inläggav plåtmonster » 2014-04-04 4:13:34

Effektivast är att inte kommentera saken på något sätt och om man gör det så följer man dit vinden blåser. Får folk höra det de vill höra så blir de oftast nöjda och snart distraherade av något annat så att man slipper negativ återkoppling.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När de dumma tror man är dum...

Inläggav Toblerone » 2014-04-04 15:08:38

Charlie72 skrev:En intelligent person förstår ofta en dum, men en dum person förstår ofta inte en intelligent, tycker jag träffar på det här och på många andra platser jämt o ständigt :-|


Precis och så tror den dumma personen att den andra (som är intelligent) är dummare, för man förstår ju inte vad han säger. :-)051

Jag tror det är det som han trådstartaren menar: Folk som inte ens fattar att man pratar om något på högre nivå som de kanske inte helt och hållet förstår, utan tror att man är korkad och pratar goja. Det ÄR irriterande.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

När de dumma tror man är dum...

Inläggav dontknow » 2014-04-04 23:15:50

Toblerone skrev:
Charlie72 skrev:En intelligent person förstår ofta en dum, men en dum person förstår ofta inte en intelligent, tycker jag träffar på det här och på många andra platser jämt o ständigt :-|


Precis och så tror den dumma personen att den andra (som är intelligent) är dummare, för man förstår ju inte vad han säger. :-)051

Jag tror det är det som han trådstartaren menar: Folk som inte ens fattar att man pratar om något på högre nivå som de kanske inte helt och hållet förstår, utan tror att man är korkad och pratar goja. Det ÄR irriterande.


Hade en fd arbetskamrat som var sjukt irriterande. Om jag ställde en fråga så svarade han alltid som om jag var helt dum i huvudet. Men han förstod aldrig vad jag frågade efter. Som sagt, sjukt irriterande att behöva vara övertydlig mot en sådan människa.
dontknow
 
Inlägg: 51
Anslöt: 2013-05-20
Ort: Anderstorp

När de dumma tror man är dum...

Inläggav ElisabetC » 2014-04-05 2:07:48

Är det någon som får för sig att man är bakom flötet så är det givetvis irriterande. Om man vill kan man ju försöka att få personen att förstå vad det nu rör sig om..ifall man anser att det är viktigt &/eller värt det.
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

När de dumma tror man är dum...

Inläggav DIProgan » 2014-04-05 11:00:50

Om man inte vet hur man ska hantera någon så man får det bättre ut av situationen är det kanske man själv som är den dumme. Elitism är även det förbannat oattraktivt.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

När de dumma tror man är dum...

Inläggav Wine » 2014-04-05 11:11:28

Kan det inte vara så att det är den intelligente som är dålig på att förklara vad denne menar samt att två personer ibland kan uttrycka sig lite olika men ändå mena samma sak, prata förbi varandra. Förstår inte hur man skulle kunna bedöma en människas intelligens korrekt utifrån att den inte förstår vad man menar.

Det kan också vara så att personen man pratar med inte har något som helst intresse för det man pratar om/ämnet och inte har satt sig in i eller har engagerat sig i det man pratar om och då kan det ju också vara svårt att hänga med, det behöver inte ha med personens intelligens att göra så som jag ser det. Om jag exempelvis skulle föra ett samtal med Stephen Hawking om singularitetssatser skulle jag nog också ha rätt svårt att hänga med på grund av att jag inte har tillräckliga förkunskaper och intresse av detta. En människa lär sig hela livet, som jag ser det kan ingen människa "veta" allt, eller greppa all den kunskap som finns.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

När de dumma tror man är dum...

Inläggav kiddie » 2014-04-05 13:29:44

Jag har fått höra att jag är väldigt bra på att förklara. Jag tror att största skillnaden mellan när jag inte förstår andra och när de inte förstår mig, är att jag förutsätter att det finns saker jag inte förstår. Jag tror rätt många blir lite daltade med och itutade att de är bäst och förstår man inte så kan man rulla lite med ögonen och tycka lite tonårsaktigt att alla är idioter.

Nä, klart jag överdriver nu, det finns hyfsat många som förstår att de inte förstår, men det är ju de som har kombinerat bra självförtroende och låg intelligens/kunskap man minns.

Jag tror det är rätt viktigt i alla människors utveckling att inse sina begränsningar. I vårt tidevarv ska man ju helst vara motsatsen till ödmjuk och det är lite synd. Då blir det bara genom livets hårda skola man lär sig. Vore ju bra om man kunde utvecklas i sin självkännedom på andra premisser också.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

När de dumma tror man är dum...

Inläggav nescio » 2014-04-05 13:30:35

Om andra inte förstår vad jag säger är de dumma. Om jag inte förstår vad andra säger, är det för att de pratar gallimatias för att de är dumma.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

När de dumma tror man är dum...

Inläggav plåtmonster » 2014-04-05 13:56:11

Att tolka en dålig förklaring kräver ofta mer intelligens än att förstå själva sakfrågan.

kiddie skrev:Jag tror det är rätt viktigt i alla människors utveckling att inse sina begränsningar. I vårt tidevarv ska man ju helst vara motsatsen till ödmjuk och det är lite synd. Då blir det bara genom livets hårda skola man lär sig. Vore ju bra om man kunde utvecklas i sin självkännedom på andra premisser också.

Tror du hittat en viktig punkt där. Att det är så viktigt att visa tuff och allvetande att ingen vågar visa att de inte kan eller vågar misslyckas. Det måste gå att fråga och stigma. Man kan ju fråga sig vilka miljöer och kulturer som är tillåtande på detta?

Rent socialt så verkar det som det pågår ett lågintensivt krig överallt och då blir ju de som är sämre på detta mosade rätt omgående.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

När de dumma tror man är dum...

Inläggav Krillo » 2014-04-05 14:23:13

Kaka söker maka brukar man ju säga. Puckon letar efter puckon, försöker få in vad de ser i den mallen. Tror även det kan handla om maktspel. Vissa smarta uttrycker sig jävligt dumt ibland. De sitter liksom fast i hur smarta de själva är och därmed inte hör vad man säger.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

När de dumma tror man är dum...

Inläggav Wine » 2014-04-05 17:46:00

kiddie skrev:Jag har fått höra att jag är väldigt bra på att förklara. Jag tror att största skillnaden mellan när jag inte förstår andra och när de inte förstår mig, är att jag förutsätter att det finns saker jag inte förstår. Jag tror rätt många blir lite daltade med och itutade att de är bäst och förstår man inte så kan man rulla lite med ögonen och tycka lite tonårsaktigt att alla är idioter.
...


Jag har ofta trott att saker skulle vara svåra att förstå när de inte varit det, det har jag sett i efterhand. Det är nog bra att utgå ifrån att det finns saker man faktiskt inte förstår. Alla är verkligen inte bra på att förklara vad de menar, jag brukar förutsätta att jag inte är bra på att förklara men så kanske jag ibland också blir övertydlig. Man kan inte heller förutsätta att andra ligger på samma nivå som en själv vad gäller kunskaper om ett visst ämne och då är det bra att tänka på att försöka vara så tydlig som möjligt och man kanske måste anstränga sig mer då man förklarar något för någon som inte är så insatt i ett ämne för att denne ska förstå, förklara mer ingående och kanske använda penna och papper och teckna eller dyl. beroende av vad det handlar om. Om en person man pratar med exempelvis aldrig har sett hur en bil ser ut under motorhuven och man ska förklara hur man byter en fläktrem i en bil och vad en fläktrem har för funktion så kan man ju behöva komma med en mer utförlig förklaring än vad man skulle behöva om man pratade med en person som äger en bil och som själv har tittat under en motorhuv samt kanske även behöva använda penna och papper för att denne på ett bra sätt ska förstå.

plåtmonster skrev:Att tolka en dålig förklaring kräver ofta mer intelligens än att förstå själva sakfrågan.

kiddie skrev:Jag tror det är rätt viktigt i alla människors utveckling att inse sina begränsningar. I vårt tidevarv ska man ju helst vara motsatsen till ödmjuk och det är lite synd. Då blir det bara genom livets hårda skola man lär sig. Vore ju bra om man kunde utvecklas i sin självkännedom på andra premisser också.

Tror du hittat en viktig punkt där. Att det är så viktigt att visa tuff och allvetande att ingen vågar visa att de inte kan eller vågar misslyckas. Det måste gå att fråga och stigma. Man kan ju fråga sig vilka miljöer och kulturer som är tillåtande på detta?

Rent socialt så verkar det som det pågår ett lågintensivt krig överallt och då blir ju de som är sämre på detta mosade rätt omgående.


Håller med om ovanstående, det är viktigt för utveckling och framgång att man vågar misslyckas, att miljön runtomkring är tillåtande. Har för mig jag läst att judar i sin uppfostran av barn stimulerar deras nyfikenhet och lust att lära genom att bl.a. låta dem ställa en massa frågor och vara nyfikna och de blir tagna på allvar. Om barnen istället möttes av kritik, ifrågasättande, ignorans och hånfulla och/eller sarkastiska kommentarer skulle det säkerligen medföra att barnens nyfikenhet och lust att lära minskade.

Krillo skrev:...
Tror även det kan handla om maktspel. Vissa smarta uttrycker sig jävligt dumt ibland. De sitter liksom fast i hur smarta de själva är och därmed inte hör vad man säger.


Så kan det kanske vara.

Jag tycker att den som är smart eller intelligent har ett visst ansvar att göra vad den kan för att upplysa den som anses vara dummare och inte bara resignera om personen inte förstår direkt vad som menas, det kan ju faktiskt vara så att det är den intelligente själv som är dålig på att förklara, den som av den intelligente anses vara mindre intelligent eller dum kanske i själva verket inte alls är det, kanske är personen mer intelligent. Den som av den intelligente anses vara dummare kanske istället tycker att det är den som förklarar som verkar dum för att det inte går att begripa vad som avses.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in