"Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-03 14:08:57

Wine skrev:
Koboshi skrev:Det är inte kutym....


1) Men varför postar du då dessa citat i startinlägget och kopplar ihop eller påstår att det är KMR som ligger bakom när kritiken egentligen kommer från en amerikansk neurolog, Dr. Richard Saul, som dessutom själv har skrivit en bok om detta samt en artikel publicerad i TIME? Det finns även referenser till honom i ett antal andra artiklar publicerade i utländska medier.

2) Dessutom tycker jag att du upprepar dig hela tiden på ett felaktigt sätt om att Dr. Richard Saul men även då jag eftersom jag tycker hans åsikter och synpunkter är intressanta och tänkvärda, när du säger att han och jag tycker att ADHD inte finns. Jag citerar här ur Dr. Richard Sauls artikel som är publicerad i TIME:

TIME.com - Doctor: ADHD Does Not Exist

And I don’t deny that some of these patients who are distracted and impulsive need help. What I do deny is the generally accepted definition of ADHD, which is long overdue for an update. In short, I’ve come to believe based on decades of treating patients that ADHD — as currently defined by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) and as understood in the public imagination — does not exist.


3) Han förklarar sedan vidare i artikeln hur han menar. Jag har tidigare i tråden skrivit att som jag uppfattar Dr. Richard Saul så förnekar han inte symtomen men han hävdar att symtomen i många fall bättre kan förklaras på andra sätt och har sin orsak i exempelvis syn- och hörselproblem, järnbrist, allergier som exempelvis glutenallergi, depression, bipolär sjukdom med flera. Läs det jag fetat i citatet ovan som du själv använt då du påstått att Dr. Richard Saul anser att ADHD inte finns men även om mig har jag ju sett att du skrivit ett flertal gånger att jag anser att ADHD inte finns och därmed skulle dessa personer inte finnas, som här t.ex.:

Koboshi skrev:ADHD är det som förr kallades Damp och innan det MBD. ADHD är ett samlingsnamn för problem som finns hos ca 5% av befolkningen. ADHD kan variera mellan individer MEN den finns. Dr. Saul säger tydligt - och även du - att det inte finns det vill säga att det jag har och många med mig inte finns. Att vi bara skall skärpa oss så funkar allt. Att bara om vi skaffar glasögon eller hörapparat så funkar allt. Att om bara våra föräldrar smiskade oss mer som barn så skulle allt fungera. Att bara om vi tar extra järn så skulle allt fungera. Men jag har stora nyheter - jag har provat och vardagen är fortfarande ett stycke helvete för mig - kanske beror det på att jag har brunt hår - ja det måste det vara. Jag vill inte tro att du är så korkad att du köper att ADHD inte finns. Att alla de barn som far illa i skolan, tar droger och bli krimminella inte finns. Att alla de föräldrar jag pratar med om deras barn som inte klarar skolan och därmed inte kan få jobb bara inbillar sig?

post1142691.html#p114269

4) Det jag fetat i ditt inlägg ovan är också saker som jag inte någonstans har skrivit.


1) För det är därifrån jag såg citaten. Att de i sin tur citerar en bok betyder bara att de säger samma sak.

2) Min rödmakering av ditt citat säger allt - Dr. Saul säger tydligt att ADHD inte finns. Han säger samma sak i boken som i det du länkar.

3) Precis: ADHD beror inte på något annat än det upprepade enligt dig och Dr. Saul. M. a. o. ADHD finns inte då det beror på andra saker än vad den samlade forskningen visar. Detta i sin tur betyder att mina besvär skulle alltså beror på något av de upprepade saker men då jag under de 37 första åren i mitt liv har testat och testats för alla de du räknar upp utan att symptomen försvann eller ens lindrades så måste jag vara ett medicinskt mysterium om Dr. Saul har rätt och ADHD inte finns. Men om ADHD finns och det förklarar alla mina symptom så borde det vara det som orsaker mina besvär. Så jag säger som John Clease: "Where is the Lancet?"

4) Jag citerar dina inlägg i tråden:

exempelvis syn- och hörselproblem, järnbrist, allergier som exempelvis glutenallergi, depression, bipolär sjukdom

Det finns väl egentligen inga objektiva test i dagsläget där man med säkerhet kan slå fast att en person verkligen lider av tillståndet som kallas ADHD?

Men då ADHD inte på något sätt kan bevisas med ett objektivt test och många utredningar baseras på patientens egen beskrivning, skriftlig och muntlig information om symtom och besvär/svårigheter samt andras observationer, hur kan man då vara säker på att dessa symtom, svårigheter och problem inte har sin orsak i något annat? Hur ingående och noga kontrolleras patienter av sjukvården, är det exempelvis obligatoriskt med syn och hörseltest vid en ADHD-utredning och hur ofta gör man en noggrann provtagning där blodprover analyseras för att se att symtomen inte hänger ihop med exempelvis glutenallergi, magnesiumbrist, annan brist eller hypothyreos, underfunktion i sköldkörteln/låg ämnesomsättning? Finns ju exempel på personer som blivit diagnostiserade med utmattningsdepression/utbrändhet som hade sin orsak i försämrad hörsel.

utan att man har funnit objektiva bevis för diagnosen ADHD.

Jag tror det finns en hel del självbedrägeri där det enklaste kanske är att ta emot diagnosen ADHD och strunta i att gräva djupare i eventuella orsaker till symtom, besvär och problem, det kan ju i vissa fall vara plågsamt och för vården är det kostsamt att noggrant utreda orsak/orsaker till symtomen.

Ja symtomen kan som sagt ha sin orsak i annat och man kan även diskutera vad ADHD diagnosen egentligen är och om det faktiskt förhåller sig så att det inte existerar enbart en gemensam nämnare eller orsak till de problem som alla de som i nuläget är diagnostiserade med ADHD upplever.


Och detta är bara till sidan 2 i tråden. Du har sagt det eller rättare skrivit det vid flera tillfällen. Så doh du har gjort det.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 14:19:02

Koboshi skrev:...
1) För det är därifrån jag såg citaten. Att de i sin tur citerar en bok betyder bara att de säger samma sak.

2) Min rödmakering av ditt citat säger allt - Dr. Saul säger tydligt att ADHD inte finns. Han säger samma sak i boken som i det du länkar.

3) Precis: ADHD beror inte på något annat än det upprepade enligt dig och Dr. Saul. M. a. o. ADHD finns inte då det beror på andra saker än vad den samlade forskningen visar. Detta i sin tur betyder att mina besvär skulle alltså beror på något av de upprepade saker men då jag under de 37 första åren i mitt liv har testat och testats för alla de du räknar upp utan att symptomen försvann eller ens lindrades så måste jag vara ett medicinskt mysterium om Dr. Saul har rätt och ADHD inte finns. Men om ADHD finns och det förklarar alla mina symptom så borde det vara det som orsaker mina besvär. Så jag säger som John Clease: "Where is the Lancet?"

4) Jag citerar dina inlägg i tråden:

exempelvis syn- och hörselproblem, järnbrist, allergier som exempelvis glutenallergi, depression, bipolär sjukdom

Det finns väl egentligen inga objektiva test i dagsläget där man med säkerhet kan slå fast att en person verkligen lider av tillståndet som kallas ADHD?

Men då ADHD inte på något sätt kan bevisas med ett objektivt test och många utredningar baseras på patientens egen beskrivning, skriftlig och muntlig information om symtom och besvär/svårigheter samt andras observationer, hur kan man då vara säker på att dessa symtom, svårigheter och problem inte har sin orsak i något annat? Hur ingående och noga kontrolleras patienter av sjukvården, är det exempelvis obligatoriskt med syn och hörseltest vid en ADHD-utredning och hur ofta gör man en noggrann provtagning där blodprover analyseras för att se att symtomen inte hänger ihop med exempelvis glutenallergi, magnesiumbrist, annan brist eller hypothyreos, underfunktion i sköldkörteln/låg ämnesomsättning? Finns ju exempel på personer som blivit diagnostiserade med utmattningsdepression/utbrändhet som hade sin orsak i försämrad hörsel.

utan att man har funnit objektiva bevis för diagnosen ADHD.

Jag tror det finns en hel del självbedrägeri där det enklaste kanske är att ta emot diagnosen ADHD och strunta i att gräva djupare i eventuella orsaker till symtom, besvär och problem, det kan ju i vissa fall vara plågsamt och för vården är det kostsamt att noggrant utreda orsak/orsaker till symtomen.

Ja symtomen kan som sagt ha sin orsak i annat och man kan även diskutera vad ADHD diagnosen egentligen är och om det faktiskt förhåller sig så att det inte existerar enbart en gemensam nämnare eller orsak till de problem som alla de som i nuläget är diagnostiserade med ADHD upplever.


Och detta är bara till sidan 2 i tråden. Du har sagt det eller rättare skrivit det vid flera tillfällen. Så doh du har gjort det.


Jag ger upp, jag tycker fortfarande att du upprepar dig på ett felaktigt sätt och jag har försökt att förklara hur jag menar i ett antal inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-03 14:21:36

Jag upprepar mig därför du upprepar samma saker hela tiden. Du framför länk efter länk och citat efter citat där allt går ut på att ADHD inte finns utan beror på andra saker.

Jag håller med om - gång efter gång - att omständigheter kan påverka symptomen men att de finns där hela tiden alltså ADHD finns.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 15:02:38

Toblerone skrev:
Wine skrev:Angående ditt senaste inlägg med länken till pdf filen "International Consensus Statement on ADHD" från 2002 så hänvisar jag till ett inlägg jag postat tidigare i denna tråd. PLOS ONE - Why Most Biomedical Findings Echoed by Newspapers Turn Out to be False: The Case of Attention Deficit Hyperactivity Disorder är publicerad 2012:

post1142494.html#p1142494


Sorry, det där kan jag ändå inte ta mig igenom. Jag förstår engelskan, men jag har inte dem naturvetenskapliga kunskaperna på den nivån.


Toblerone skrev:
Wine skrev:En neurobiolog vid namn François Gonon har gått igenom en databas med vetenskapliga artiklar om ADHD. Artiklar som följer upp forskning och tidigare publicerade vetenskapliga artiklar om ADHD och ofta vederlägger eller visar att det saknas bevisning för tidigare påståenden blir sällan uppmärksammade och publicerade i medier:



Det där är ju bara lite kritik mot att man har publicerat osäkra resultat. Det är jag ju medveten om. Visst, man gjorde en stor grej av gener som den där dopamintransportern, innan man var så säkert på det. Men det var ju inte direkt fel heller, bara lite förhastat. Så vad är poängen?


Jag citerar ur artikeln i PLOS ONE - Why Most Biomedical Findings Echoed by Newspapers Turn Out to be False: The Case of Attention Deficit Hyperactivity Disorder:

Conclusions

During the 1990s, press coverage of scientific studies about the biology and etiology of ADHD contributed “to much wider acceptance of the disorder as having neurological and genetic, rather than environmental origins” [16]. Newspaper articles reporting on our “top 10” publications repeatedly claimed that these findings might soon result in improved pharmacological treatments and in commercially available biomarkers to confirm the ADHD diagnosis. None of these promises have yet been fulfilled. Moreover, general agreement now exists among scientists that environmental risk factors play a central role in ADHD etiology [94]–[96]. Because newspapers failed to inform the lay public that most initial scientific claims were later refuted or strongly attenuated, they did not reflect the evolution of scientific knowledge.[b] In turn, because scientific findings echoed by newspapers are more often cited in the scientific literature [97], this biased media coverage probably favors the visibility of initial findings. Therefore, not only the lay public but also a substantial proportion of interested professionals, scientists and clinicians might be influenced by this inaccurate media coverage. This might have detrimental consequences on the management and prevention of ADHD [98].


Eftersom du har skrivit att du kan engelska behöver jag kanske inte översätta texten men på svenska kan man väl sammanfatta det som så att pressens publicering av vetenskapliga studier om biologin och etiologi av ADHD bidragit "till en mycket bredare acceptans av att sjukdomen (ADHD) har neurologiska och genetiska orsaker, snarare än att det skulle orsakas av miljöfaktorer".

Tidningsartiklar har upprepade gånger hävdat att dessa rön snart kan resultera i förbättrade farmakologiska behandlingar och kommersiellt tillgängliga biomarkörer för att bekräfta diagnosen ADHD. Inga av dessa löften har ännu uppfyllts.

Dessutom är forskare numera eniga om att riskfaktorer i miljön spelar en central roll i ADHD etiologi.

Eftersom tidningar underlåtit att informera allmänheten/lekmän om att ursprungliga vetenskapliga påståenden senare motbevisades eller att de kraftigt försvagats har de inte avspeglat utvecklingen av vetenskaplig kunskap inom området.

Eftersom vetenskapliga rön publicerade i tidningar oftare nämns i den vetenskapliga litteraturen så bidrar detta också till att det förmodligen gynnar synligheten för de första resultaten. Därför kanske inte bara allmänheten/lekmän utan också en stor del av berörda yrkesverksamma, forskare och kliniker påverkas av denna felaktiga presstäckning. Detta kan få negativa konsekvenser för hantering och förebyggande av ADHD.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-03 15:08:53

Wine skrev:
Toblerone skrev:...Dessutom pratar vi här om en medicin som används sedan 1937, tidvis av ungefär 5 % av den amerikanska befolkningen. Tror du inte man hade märkt något om den gjorde allvarligt skada? Sedan är ju ADHD den "sjukdomen" som det har forskats mest om. Så vi kan antar att det är den mest omforskade medicinen också och hittills har man inte kunnat bevisa något farligt.


Medicinering under barndomen kan öka risken för psykisk sjukdom i vuxen ålder:

Eftersom man kan ha en mängd kommorbiditeter med ADHD, dvs. just olika sorters psykisk sjukdom - vem säger att det kommer ifrån medicinen? Folk som inte tar medicin. Och det säger han ju också:

"Having ADHD is itself a risk factor for other mental health problems, but the possibility also exists that stimulant treatment during childhood might contribute to these high rates of accompanying diagnoses."

Men några belägg för att medicinen bidrar ger han ju inte. Förutom svårtolkade psykiska symptom hos möss. Hur avgör man att en mus är deprimerad? Det låter faktiskt även i beskrivningen väldigt osäkert. Dessutom har mössen inte ADHD. Om du medicinerar en frisk människa så kan man också förvänta sig att det snarare kan göra skada, eftersom de sannolikt för en för hög halt av dopamin än om det gäller någon med ADHD som har för låg halt.


Do ADHD Drugs Take a Toll on the Brain?
Research hints that hidden risks might accompany long-term use of the medicines that treat attention-deficit hyperactivity disorder
By Edmund S. Higgins

Altering Mood

Despite such positive reports, traces of a sinister side to stimulants have also surfaced. In February 2007 the FDA issued warnings about side effects such as growth stunting and psychosis, among other mental disorders. Indeed, the vast majority of adults with ADHD experience at least one additional psychiatric illness—often an anxiety disorder or drug addiction—in their lifetime. Having ADHD is itself a risk factor for other mental health problems, but the possibility also exists that stimulant treatment during childhood might contribute to these high rates of accompanying diagnoses.

After all, stimulants activate the brain’s reward pathways, which are part of the neural circuitry that controls mood under normal conditions. And at least three studies using animals hint that exposure to methylphenidate during childhood may alter mood in the long run, perhaps raising the risk of depression and anxiety in adulthood.


Det där med tillväxthämning är så minimalt att man inte behöver bry sig om det. Och psykos förekommer så sällan att man inte heller behöver det.... Man kan alltid sätta ut medicinen, så försvinner den igen. Och mer hinner jag inte skriva just nu.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-03 15:18:26

MissN skrev:
Toblerone skrev:
MissN skrev:Sedan förstår jag inte alls hur man vågar stoppa i sitt barn medicinerna mot ADHD... Det är knappt så jag vågar äta det själv :/


Om du hade ett barn som inte vill leva längre för att det misslyckas med allting - då skulle du göra det, tro mig! Hur vågar man INTE göra det när man ser hur det går för många med obehandlad ADHD? Dessutom pratar vi här om en medicin som används sedan 1937, tidvis av ungefär 5 % av den amerikanska befolkningen. Tror du inte man hade märkt något om den gjorde allvarligt skada? Sedan är ju ADHD den "sjukdomen" som det har forskats mest om. Så vi kan antar att det är den mest omforskade medicinen också och hittills har man inte kunnat bevisa något farligt.


Så du räknar inte; Plötslig död, hjärtinfarkt, tilltäppning av blodkärl i hjärnan, krampanfall etc. som något farligt?


Om medicinen orsakade dessa så skulle jag räkna det som något farligt. Visst. Men alla dessa är just inte orsakade av ENDAST medicinen. Jag tror inte att en enda person har dött "plötslig död" pga medicinen. Utan, någon har dött, har ätit den medicinen och man har inte helt och hållet kunnat belägga varför. Därför kan man inte utesluta att medicinen kan ha bidragit. Men det är ju JÄTTElångt ifrån "medicinen har dödat den personen". Förstår du vad jag menar? Det är väldigt osäkert, medicinens del i det hela är båda osäker och om det bidrar alls så är det inte den enda orsaken.

Krampanfall - får man i regel inte utan att ha anlag till det. Vilket en del med NPF har. Omega-3-fettsyror är större risk där, de utlöser anfall lättare än Ritalin.

Och de andra två är kända för att ha en massa olika faktorer som bidrar. Bara en medicin som orsak - knappast troligt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 15:35:44

Koboshi skrev:Jag upprepar mig därför du upprepar samma saker hela tiden. Du framför länk efter länk och citat efter citat där allt går ut på att ADHD inte finns utan beror på andra saker.

Jag håller med om - gång efter gång - att omständigheter kan påverka symptomen men att de finns där hela tiden alltså ADHD finns.


Återigen upprepar du dig på ett felaktigt sätt, jag har skrivit tidigare att jag inte tror att det är någon som förnekar symtomen, inte heller Dr. Richard Saul gör det, men att det är orsaken till symtomen samt vad de ska gå under för namn/diagnos som kan diskuteras. Som jag redan skrivit tidigare har jag försökt förklara hur jag menar i ett flertal inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-03 16:03:21

Wine skrev:
Koboshi skrev:Jag upprepar mig därför du upprepar samma saker hela tiden. Du framför länk efter länk och citat efter citat där allt går ut på att ADHD inte finns utan beror på andra saker.

Jag håller med om - gång efter gång - att omständigheter kan påverka symptomen men att de finns där hela tiden alltså ADHD finns.


Återigen upprepar du dig på ett felaktigt sätt, jag har skrivit tidigare att jag inte tror att det är någon som förnekar symtomen, inte heller Dr. Richard Saul gör det, men att det är orsaken till symtomen samt vad de ska gå under för namn/diagnos som kan diskuteras. Som jag redan skrivit tidigare har jag försökt förklara hur jag menar i ett flertal inlägg.


På vilket sätt skulle det vara felaktigt?

Öh jo Dr. Saul säger just det.
”Inte en enda enstaka individ – inte ens personen som finner det näst intill omöjligt att koncentrera sig eller sitta still – är påverkad av störningen ADHD som vi kallar den idag”, skriver neurologen Richard Saul

Doctor: ADHD Does Not Exist

I’ve come to believe based on decades of treating patients that ADHD — as currently defined by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) and as understood in the public imagination — does not exist.

In my view, there are two types of people who are diagnosed with ADHD: those who exhibit a normal level of distraction and impulsiveness, and those who have another condition or disorder that requires individual treatment. (=ingen som verkligen har det)

For my second group of patients with severe attention issues, I require a full evaluation to find the source of the problem. Usually, once the original condition is found and treated, the ADHD symptoms go away. (=ADHD finns inte)


Vad i do not exist förstår du inte? Dr. Saul kunde inte vara tydligare - han anser inte att ADHD finns.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 16:25:10

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:...Dessutom pratar vi här om en medicin som används sedan 1937, tidvis av ungefär 5 % av den amerikanska befolkningen. Tror du inte man hade märkt något om den gjorde allvarligt skada? Sedan är ju ADHD den "sjukdomen" som det har forskats mest om. Så vi kan antar att det är den mest omforskade medicinen också och hittills har man inte kunnat bevisa något farligt.


Medicinering under barndomen kan öka risken för psykisk sjukdom i vuxen ålder:

Eftersom man kan ha en mängd kommorbiditeter med ADHD, dvs. just olika sorters psykisk sjukdom - vem säger att det kommer ifrån medicinen? Folk som inte tar medicin. Och det säger han ju också:

"Having ADHD is itself a risk factor for other mental health problems, but the possibility also exists that stimulant treatment during childhood might contribute to these high rates of accompanying diagnoses."

Men några belägg för att medicinen bidrar ger han ju inte. Förutom svårtolkade psykiska symptom hos möss. Hur avgör man att en mus är deprimerad? Det låter faktiskt även i beskrivningen väldigt osäkert. Dessutom har mössen inte ADHD. Om du medicinerar en frisk människa så kan man också förvänta sig att det snarare kan göra skada, eftersom de sannolikt för en för hög halt av dopamin än om det gäller någon med ADHD som har för låg halt.

...



I studier med djurförsök används konstaterat deprimerade möss. Dopamin hypotesen är väl bara en teori som hittills inte kunnat bevisas? Vad gäller kopplingen dopaminnivåer, medicinering och ADHD så hänvisar jag till denna studie från 2013:

University of Cambridge - Imaging study shows dopamine dysfunction is not the main cause of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)

... dopamine receptor levels in an area of the brain called the striatum were similar in the patients and healthy individuals. Ritalin also increased dopamine levels in the striatum to a similar degree, importantly suggesting that there was no underlying deficiency in dopamine function in the ADHD patients. Interestingly, Ritalin also improved sustained attention performance in some healthy individuals as well, and this overall ability of the drug to improve performance (with or without ADHD) was related to the increases in dopamine levels in the striatum caused by Ritalin.

Professor Barbara Sahakian who led the study at the BCNI said: “We feel these results are extremely important since they show that people who have poor concentration improve with methylphenidate (Ritalin) treatment whether they have a diagnosis of adult ADHD or not. These new findings demonstrate that poor performers, including healthy volunteers, were helped by the treatment and this improvement was related to increases in dopamine in the brain.”

Professor Trevor Robbins, co-author of the study and Director of the BCNI, said: “These findings question the previously accepted view that major abnormalities in dopamine function are the main cause of ADHD in adult patients. While the results show that Ritalin has a 'therapeutic' effect to improve performance, it does not appear to be related to fundamental underlying impairments in the dopamine system in ADHD.”


Översätter nedan:

Enligt studien fick både patienter diagnostiserade med ADHD samt friska försökspersoner medicinering med centralstimulerande läkemedel, metylfenidat (Ritalin). Både de friska individerna samt de som hade diagnostiserad ADHD fick en likartad ökning av dopaminnivåer i striatum och detta tyder på att det inte fanns någon underliggande brist i dopaminfunktionen hos ADHD-patienter. Ritalin förbättrade också förmågan ett behålla uppmärksamhet en längre period hos vissa friska individer och denna effekt av läkemedlet hos individer med eller utan ADHD var relaterade till de ökade nivåerna av dopamin i striatum orsakade av medicineringen med Ritalin.

Professor Barbara Sahakian som lett studien vid BCNI uttalar sig: "Vi känner att dessa resultat är mycket viktiga eftersom de visar att människor som har svårt att koncentrera sig/dålig koncentration förbättras av metylfenidat (Ritalin) behandling oavsett om de har en ADHD diagnos eller inte. Dessa nya rön visar att dåliga resultat, även hos friska försökspersoner, förbättrades med hjälp av behandling och denna förbättring var relaterad till ökningen av dopamin i hjärnan."

Professor Trevor Robbins, medförfattare till studien och chef för BCNI, uttalar sig: "Dessa resultat ifrågasätter den tidigare accepterade uppfattningen att stora avvikelser i dopaminfunktionen är den främsta orsaken till ADHD hos vuxna patienter. Även om resultaten visar att Ritalin har en "terapeutisk" effekt för att förbättra prestanda, verkar de inte vara relaterade till grundläggande underliggande försämringar i dopaminsystemet hos personer diagnostiserade med ADHD."
Senast redigerad av Wine 2014-04-03 16:37:32, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 16:28:45

Koboshi skrev:
Wine skrev:
Koboshi skrev:Jag upprepar mig därför du upprepar samma saker hela tiden. Du framför länk efter länk och citat efter citat där allt går ut på att ADHD inte finns utan beror på andra saker.

Jag håller med om - gång efter gång - att omständigheter kan påverka symptomen men att de finns där hela tiden alltså ADHD finns.


Återigen upprepar du dig på ett felaktigt sätt, jag har skrivit tidigare att jag inte tror att det är någon som förnekar symtomen, inte heller Dr. Richard Saul gör det, men att det är orsaken till symtomen samt vad de ska gå under för namn/diagnos som kan diskuteras. Som jag redan skrivit tidigare har jag försökt förklara hur jag menar i ett flertal inlägg.


På vilket sätt skulle det vara felaktigt?

Öh jo Dr. Saul säger just det.
”Inte en enda enstaka individ – inte ens personen som finner det näst intill omöjligt att koncentrera sig eller sitta still – är påverkad av störningen ADHD som vi kallar den idag”, skriver neurologen Richard Saul

Doctor: ADHD Does Not Exist

I’ve come to believe based on decades of treating patients that ADHD — as currently defined by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) and as understood in the public imagination — does not exist.

In my view, there are two types of people who are diagnosed with ADHD: those who exhibit a normal level of distraction and impulsiveness, and those who have another condition or disorder that requires individual treatment. (=ingen som verkligen har det)

For my second group of patients with severe attention issues, I require a full evaluation to find the source of the problem. Usually, once the original condition is found and treated, the ADHD symptoms go away. (=ADHD finns inte)


Vad i do not exist förstår du inte? Dr. Saul kunde inte vara tydligare - han anser inte att ADHD finns.


Men du verkar inte bry dig om att läsa lite noggrannare vad han skriver i sin artikel utan du har hängt upp dig på det du rödmarkerat i citatet. Läser du inte orden som finns mellan det som du rödmarkerat, "— as currently defined by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) and as understood in the public imagination -"?

Doctor: ADHD Does Not Exist

I’ve come to believe based on decades of treating patients that ADHD — as currently defined by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) and as understood in the public imagination — does not exist.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-03 17:07:15

Jo jag läser och vad det står på ren Svenska: Jag kommit till slutsatsen baserat på behandling av patienter att ADHD - så som kriterierna är i dagens DSM och så som de flesta tror - inte finns. Han säger svart på vitt att ADHD inte finns. Jag har inte hakat upp mig jag har bara läst texten. Det är du som inte har förstått.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav slackern » 2014-04-03 17:11:35

Koboshi skrev:Jo jag läser och vad det står på ren Svenska: Jag kommit till slutsatsen baserat på behandling av patienter att ADHD - så som kriterierna är i dagens DSM och så som de flesta tror - inte finns. Han säger svart på vitt att ADHD inte finns. Jag har inte hakat upp mig jag har bara läst texten. Det är du som inte har förstått.


Då kan man alltid hänvisa till ICD-10 som utges utav WHO. Känns som att WHO borde ha pejl på vad som gäller. Ifrågasätter folk det tycker jag att dom är rätt lätta att avfärda.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 17:30:47

Koboshi skrev:Jo jag läser och vad det står på ren Svenska: Jag kommit till slutsatsen baserat på behandling av patienter att ADHD - så som kriterierna är i dagens DSM och så som de flesta tror - inte finns. Han säger svart på vitt att ADHD inte finns. Jag har inte hakat upp mig jag har bara läst texten. Det är du som inte har förstått.


Som jag ser det så gör du då din egen tolkning av detta.

Koboshi skrev:...
ADHD beror inte på något annat än det upprepade enligt dig och Dr. Saul. M. a. o. ADHD finns inte då det beror på andra saker än vad den samlade forskningen visar. Detta i sin tur betyder att mina besvär skulle alltså beror på något av de upprepade saker men då jag under de 37 första åren i mitt liv har testat och testats för alla de du räknar upp utan att symptomen försvann eller ens lindrades så måste jag vara ett medicinskt mysterium om Dr. Saul har rätt och ADHD inte finns. Men om ADHD finns och det förklarar alla mina symptom så borde det vara det som orsaker mina besvär.
...


Även om du nu eventuellt skulle ha utretts så noggrant att alla andra förklaringar och orsaker till dina symtom har uteslutits (vilket jag har lite svårt att tro) så behöver ju detta inte innebära att det är så för alla individer diagnostiserade med ADHD, så du kan ju inte bara ta dig själv som ett exempel. Majoriteten av alla de som diagnostiseras med ADHD testas nog och utreds inte så noggrant och jag vet hur en utredning kan gå till samt att utredningar dessutom görs på olika sätt. Har skrivit tidigare om det i tråden. För övrigt så är det även vid andra medicinska tillstånd man kan missa saker och feldiagnostisera vilket jag också tidigare påpekat.

Varför inte bara vara lite öppen för andra förklaringar, tycker faktiskt att det känns mer naturligt att en person som har symtom i vissa fall är öppen för att det kan finnas en möjlighet att man blivit feldiagnostiserad men även att det kan finnas anledning att fundera både över andra förklaringar eller orsaker till symtomen samt lämplig behandling, framförallt när det gäller diagnoser som är lite luddiga. Jag är medlem på andra forum och jag ser ofta sådana funderingar och diskussioner, verkar snarare lite märkligt att bara låsa fast sig vid en förklaringsmodell m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 18:14:28

När det gäller kritik av exempelvis diagnosen ADHD samt överdiagnostisering har jag på många ställen på internet sett i diskussioner om detta att en del tvärsäkert hävdar att neuropsykiatriska utredningar/utredningar av ADHD är såpass grundliga och noggranna att det inte förekommer feldiagnostisering eller överdiagnostisering och man argumenterar på detta sätt för att motbevisa kritiker som hyser tvivel men i själva verket är det ju så att utredningar inte alltid ser likadana ut, görs på samma sätt, innehåller samma moment eller är likvärdiga.

SBU, Statens beredning för medicinsk utvärdering, har sammanställt en rapport om "ADHD Diagnostik och behandling, vårdens organisation och patientens delaktighet", här finns en sammanfattning av rapporten:

SBU:s slutsatser

Instrumenten för diagnostik av ADHD bör undersökas bättre liksom hela den diagnostiska processen. Användandet av diagnostiska instrument bör ske på ett strukturerat och utvärderingsbart sätt. Vi har utvärderat 15 diagnostiska instrument som används i Sverige för att identifiera ADHD. Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt för samtliga. Diagnostiska instrument tillsammans med övriga utredningsmetoder är en del i processen för att identifiera ADHD. Det finns inga studier som utvärderar hela den diagnostiska processen.
...
SBU - ADHD diagnostik och behandling, vårdens organisation och patientens delaktighet

Här finns hela rapporten:
ADHD Diagnostik och behandling, vårdens organisation och patientens delaktighet
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-03 19:21:47

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:
Medicinering under barndomen kan öka risken för psykisk sjukdom i vuxen ålder:

Eftersom man kan ha en mängd kommorbiditeter med ADHD, dvs. just olika sorters psykisk sjukdom - vem säger att det kommer ifrån medicinen? Folk som inte tar medicin. Och det säger han ju också:

"Having ADHD is itself a risk factor for other mental health problems, but the possibility also exists that stimulant treatment during childhood might contribute to these high rates of accompanying diagnoses."

Men några belägg för att medicinen bidrar ger han ju inte. Förutom svårtolkade psykiska symptom hos möss. Hur avgör man att en mus är deprimerad? Det låter faktiskt även i beskrivningen väldigt osäkert. Dessutom har mössen inte ADHD. Om du medicinerar en frisk människa så kan man också förvänta sig att det snarare kan göra skada, eftersom de sannolikt för en för hög halt av dopamin än om det gäller någon med ADHD som har för låg halt.

...



I studier med djurförsök används konstaterat deprimerade möss. Dopamin hypotesen är väl bara en teori som hittills inte kunnat bevisas? Vad gäller kopplingen dopaminnivåer, medicinering och ADHD så hänvisar jag till denna studie från 2013:

University of Cambridge - Imaging study shows dopamine dysfunction is not the main cause of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)

... dopamine receptor levels in an area of the brain called the striatum were similar in the patients and healthy individuals. Ritalin also increased dopamine levels in the striatum to a similar degree, importantly suggesting that there was no underlying deficiency in dopamine function in the ADHD patients. Interestingly, Ritalin also improved sustained attention performance in some healthy individuals as well, and this overall ability of the drug to improve performance (with or without ADHD) was related to the increases in dopamine levels in the striatum caused by Ritalin.


Professor Barbara Sahakian who led the study at the BCNI said: “We feel these results are extremely important since they show that people who have poor concentration improve with methylphenidate (Ritalin) treatment whether they have a diagnosis of adult ADHD or not. These new findings demonstrate that poor performers, including healthy volunteers, were helped by the treatment and this improvement was related to increases in dopamine in the brain.”

Professor Trevor Robbins, co-author of the study and Director of the BCNI, said: “These findings question the previously accepted view that major abnormalities in dopamine function are the main cause of ADHD in adult patients. While the results show that Ritalin has a 'therapeutic' effect to improve performance, it does not appear to be related to fundamental underlying impairments in the dopamine system in ADHD.”


Översätter nedan:

Enligt studien fick både patienter diagnostiserade med ADHD samt friska försökspersoner medicinering med centralstimulerande läkemedel, metylfenidat (Ritalin). Både de friska individerna samt de som hade diagnostiserad ADHD fick en likartad ökning av dopaminnivåer i striatum och detta tyder på att det inte fanns någon underliggande brist i dopaminfunktionen hos ADHD-patienter. Ritalin förbättrade också förmågan ett behålla uppmärksamhet en längre period hos vissa friska individer och denna effekt av läkemedlet hos individer med eller utan ADHD var relaterade till de ökade nivåerna av dopamin i striatum orsakade av medicineringen med Ritalin.

Professor Barbara Sahakian som lett studien vid BCNI uttalar sig: "Vi känner att dessa resultat är mycket viktiga eftersom de visar att människor som har svårt att koncentrera sig/dålig koncentration förbättras av metylfenidat (Ritalin) behandling oavsett om de har en ADHD diagnos eller inte. Dessa nya rön visar att dåliga resultat, även hos friska försökspersoner, förbättrades med hjälp av behandling och denna förbättring var relaterad till ökningen av dopamin i hjärnan."

Professor Trevor Robbins, medförfattare till studien och chef för BCNI, uttalar sig: "Dessa resultat ifrågasätter den tidigare accepterade uppfattningen att stora avvikelser i dopaminfunktionen är den främsta orsaken till ADHD hos vuxna patienter. Även om resultaten visar att Ritalin har en "terapeutisk" effekt för att förbättra prestanda, verkar de inte vara relaterade till grundläggande underliggande försämringar i dopaminsystemet hos personer diagnostiserade med ADHD."


Som sagt, jag är inte övertygad om att man kan diagnosticera depression hos möss. Och depression är inte ADHD, och vid depression brukar man väl snarare ha brist på serotonin.

Men jag vill inte börja diskutera dopamin eller enskilda teorier nu. Dopaminteorin är föråldrad. Numera utgår man väl snarare ifrån att flera signalämnen är inblandade, och ingen vet exakt hur. Och det kan dröja tills man har listat ut det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-03 19:23:03

Wine skrev:
Koboshi skrev:Jo jag läser och vad det står på ren Svenska: Jag kommit till slutsatsen baserat på behandling av patienter att ADHD - så som kriterierna är i dagens DSM och så som de flesta tror - inte finns. Han säger svart på vitt att ADHD inte finns. Jag har inte hakat upp mig jag har bara läst texten. Det är du som inte har förstått.


Som jag ser det så gör du då din egen tolkning av detta.


Men HUR skulle man kunna tolka något annat??!!Det står ju så!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-03 19:45:02

MissN skrev:Sen tror jag många väljer medicinering som en "quick-fix" istället för att faktiskt försöka ta reda orsaken till ADHD-symptomen eller ge kunskap om hur det ska hanteras. Jag vet inte hur det är med barn men inom vuxenpsykiatrin är det min uppfattning.


Det finns inga alternativ i nuläget. Inte för svåra fall. Och inte heller för lättare fall som inte vill sitta hemma med sjukbidrag eller liknande. Jag jobbar heltid. Och det skulle jag inte fixa utan medicin.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-03 19:49:30

Wine skrev:
Koboshi skrev:Citat härifrån.

”Inte en enda enstaka individ – inte ens personen som finner det näst intill omöjligt att koncentrera sig eller sitta still – är påverkad av störningen ADHD som vi kallar den idag”, skriver neurologen Richard Saul i sin nya uppmärksammade bok. Han menar att vi har blivit så ”hjärntvättade” av den enorma propagandan bakom ADHD att folk kommer in självmant till läkarna och anmäler sig för diagnos.

Vi har träffat ett flertal neurologer som bara ruskar på huvudet åt neuropsykiatrin. ”Psykiatrin är en lekstuga. Det är ingen vetenskap”, sade en känd svensk neurolog till KMR i höstas. Det finns inga vetenskapliga bevis för ADHD och de som presenteras är till största delen påhittade.


Detta är ytterligare exepel på den propaganda man måste bekämpa var dag.

Fast det är klart när man läser vilk som står bakom.

Kommittén för Mänskliga Rättigheter grundades 1969 i USA av Scientologi-kyrkan och psykiatriprofessor Thomas Szasz, världens mest kända psykiatrikritiker, och 1972 i Sverige, för att undersöka och avslöja övergrepp mot de mänskliga rättigheterna inom mentalhälsovården och för att rensa upp inom den psykiatriska vårde


Jag blir uppriktigt rädd när man ser att detta finns och att detta sprids till allmänheten.


Koboshi, du är engagerad i intresseorganisationen Attention för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som ADHD, m.m. eller hur, är det kutym att försöka motarbeta all form av kritik mot diagnosen ADHD och läkemedelsbehandling m.m. oavsett var eller från vem den kommer ifrån med att göra insinuationer om att det handlar om scientologpropaganda?


Nu börjar du bli väldigt vinklad och oseriös! Det du påstår om Attention stämmer inte alls. Jag har själv varit med styrelsen och diskuterat den frågan. Och jag har också skrivit artiklar i Attentions tidning om alternativa teorier. Tyvärr så höll inga av dessa i längden.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 19:55:49

Toblerone skrev:Men HUR skulle man kunna tolka något annat??!!Det står ju så!


Jag har redan försökt förklara i flera inlägg i denna tråd.

Toblerone skrev:Nu börjar du bli väldigt vinklad och oseriös! Det du påstår om Attention stämmer inte alls. Jag har själv varit med styrelsen och diskuterat den frågan.
...


Jag påstod inte, jag ställde en fråga. Tyvärr har jag uppmärksammat att en del med diagnostiserad ADHD inte alltid är så sakliga, kommer med felaktiga tolkningar, missförstår, läser in saker som inte har uttryckts med mera. Antar att detta kan vara uttryck för svagheter hos personerna eller problem relaterade till diagnosen/funktionsnedsättningen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Frimodig » 2014-04-03 20:01:46

kiddie skrev:Förövrigt är jag helt övertygad om att den formen av psykopati som dyker upp utan inflytande av ett dåligt hem och dålig relation med vuxna inte är en mental sjukdom utan en neuropsykiatrisk störning.


Hur tänker du då?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav slackern » 2014-04-03 20:08:17

Frimodig skrev:
kiddie skrev:Förövrigt är jag helt övertygad om att den formen av psykopati som dyker upp utan inflytande av ett dåligt hem och dålig relation med vuxna inte är en mental sjukdom utan en neuropsykiatrisk störning.


Hur tänker du då?

Frimodig


Motsatsen till sociopater?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Azo85 » 2014-04-03 23:11:56

Toblerone skrev:Jag påstår inte att det är många fler barn nu. Det var precis lika många förut!


Det existerar inte fler barn (under 18 år) i Sverige idag med en ADHD diagnos jämfört med för 2 år sedan?


Toblerone skrev:Det var dem som fick stryk (tyvärr så funkar det t.o.m., men det vill vi väl inte återgå till) i skolan förut, eller som fick enkla jobb, fast de var begåvade, eller som var byfånen eller satt i fängelse.


Påstående om att barn som fick stryk för i världen hade neurologiska sjukdomar behöver styrkas. Jag anser att det är ett hypotetiskt påstående.

Toblerone skrev:Du anger inga som helst källor för dina påståenden - som är helt felaktiga. Men det skulle du kanske inte inse heller...


Det jag har skrivit är att aktiviteter som västerländska barn deltar i kan ge upphov till koncentrationssvårigheter som resulterar i diagnostisering med ADHD. Att barn med koncentrationssvårigheter diagnostiseras felaktigt har jag inget stöd för men andra har pekat på att det saknas vetenskapligt stöd för de metoder som används för att diagnostisera. Att de typer av aktiviteter som västerländska barn deltar i kan ge upphov till symtom som liknar de vid ADHD finns det mängder med stöd för.

Toblerone skrev:Det finns ett internationellt konsensusdokument. Dvs. ett stort antal barnpsykiatrar som jobbar med ADHD har skrivit under ett dokument som sammanfattar vad man vet om ADHD idag, och bekräftar att man är överens om det. Och allt annat som motsäger detta kommer antigen från folk som inte har en aning, eller från Scientologerna.


Konsensusdokumentet skrevs 2002? Att ett 12 år gammalt dokument skulle sitta med den absoluta sanningen inom det här området tvivlar jag på. Att alla som inte håller med ett 12 år gammalt dokument skulle tillhöra en sekt kan tyckas absurt.

Jag tycker du verkar vara på tok för emotionellt engagerad för att klara att diskutera.

Edit: Antingen föder svenska föräldrar sämre barn eller så uppfostrar svenska föräldrar barnen sämre. Något utav det är anledningen till den ökade diagnostiseringen.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Frimodig » 2014-04-04 0:11:56

slackern skrev:
Frimodig skrev:
kiddie skrev:Förövrigt är jag helt övertygad om att den formen av psykopati som dyker upp utan inflytande av ett dåligt hem och dålig relation med vuxna inte är en mental sjukdom utan en neuropsykiatrisk störning.


Hur tänker du då?

Frimodig


Motsatsen till sociopater?


Sociopat är en slaskbeteckning, det betyder ingenting utanför gärningen.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-04 0:17:04

Wine skrev:[.....

Även om du nu eventuellt skulle ha utretts så noggrant att alla andra förklaringar och orsaker till dina symtom har uteslutits (vilket jag har lite svårt att tro) så behöver ju detta inte innebära att det är så för alla individer diagnostiserade med ADHD, så du kan ju inte bara ta dig själv som ett exempel. Majoriteten av alla de som diagnostiseras med ADHD testas nog och utreds inte så noggrant och jag vet hur en utredning kan gå till samt att utredningar dessutom görs på olika sätt. Har skrivit tidigare om det i tråden. För övrigt så är det även vid andra medicinska tillstånd man kan missa saker och feldiagnostisera vilket jag också tidigare påpekat. Varför inte bara vara lite öppen för andra förklaringar, tycker faktiskt att det känns mer naturligt att en person som har symtom i vissa fall är öppen för att det kan finnas en möjlighet att man blivit feldiagnostiserad men även att det kan finnas anledning att fundera både över andra förklaringar eller orsaker till symtomen samt lämplig behandling, framförallt när det gäller diagnoser som är lite luddiga. Jag är medlem på andra forum och jag ser ofta sådana funderingar och diskussioner, verkar snarare lite märkligt att bara låsa fast sig vid en förklaringsmodell m.m.


Eftersom jag fick min första diagnos som 8-åring och därefter gått igenom hela skolan med alla de hälsokontroller som görs där och det mesta av mitt vuxen liv med alla kontroller för körkort m.m. så anser jag att om det skulle ha varit något annat som orsakade problemen så skulle det ha upptäckts. Men eftersom diagnosen bekräftades vid andra utredningen och att då även boderline togs med i beräkningen så utersluter det andra "störningar". Både Gillbergs och den andra utredningen var mycket nogran - vid den första var jag till och med inlagd i flera omgångar för att de skulle kunna utesluta allt annat. På det hela kan jag säga att jag har blivit undersökt 2 gånger av 2 olika läkare och båda grundligt med flera olika tester så för mig finns det inget annat bakom.

Sedan att läkare gör hafsverk och feldiagnostiserar så att det finns de som får lida för det är förkastligt och beklagansvärt och något jag försöker varna dem jag stöter på för. Jag är öppen för att det finns vissa som har andra problem än just ADHD men inte alla - och det är viktigt att föra fram - som får diagnosen. Likväl som det finns de som lider därför att lata läkare inte orkar göra en fullständig utredning är som om samma person skulle säga att "jag kissar lite för ofta" och läkaren på det ger diagnosen diabetes. Båda är lika förkastligt och lika fel och generar onödigt lidande och stigmatesering.

Men - och detta är den springande punkten i hela denna tråd - jag säger - tvärt emot citatet från Dr. Saul - att ADHD finns även om sagt en del har fått det felaktigt. Dr. Saul skriver ju i citatet att ADHD överhuvudtaget inte finns - att alla som har diagnosen är feldiagnostiserade och att ingen med diagnosen ADHD har problem av just ADHD utan att dessa beror på annat. Detta får mig att se superrött då jag då finner att han sopar undan mig och mina problem med orden "om han (jag) åt rätt eller får glasögon eller hörapparat eller skärper sig eller allt på en gång så skulle problemen försvinna". Jag kan inte acceptera att något inte tar mina problem på alvar.

Detta sagt får jag göra en rättelse då jag fått reda på att boken är felciterad och inte alls handlar om det jag citerar först. Men jag står vid vad jag sagt med utgångspungt från första citatet och din länk att Dr. Saul - förmodligen felaktigt - citeras att säga att ADHD inte finns överhuvudtaget.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in