"Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-02 14:37:43

Azo85 skrev:...
Om man låter sitt barn delta i aktiviteter där fokus skiftas snabbt mellan olika stimuli samt trycker i barnet skit har man som förälder valt att ge sitt barn ADHD. Men det är mycket lättare att skylla på att det är en medfödd defekt än att man är en dålig förälder.

Så har jag tolkat ökningen av ADHD. Vi har fler närmast värdelösa föräldrar som låter sina barn delta i aktiviteter som missgynnar deras utveckling. Inte mer ADHD men sämre föräldrar.


Du är inte ensam om den tolkningen och det här snacket om scientologpropaganda som en del hänvisar till håller inte då det finns ett flertal medicinskt utbildade som också hyser den åsikten men en del verkar tro att människor saknar förmåga att själva tänka.
Senast redigerad av Wine 2014-04-02 14:40:22, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Azo85 » 2014-04-02 14:40:18

Toblerone skrev:
Azo85 skrev:Kan inte ADHD vara symtom på dålig levnadsmiljö och inte vara medfödd neurologisk defekt. Både TV-tittande i unga ålder samt intag av diverse sötsaker som innehåller vissa färgämnen tycks framkalla symtom som kan tolkas som ADHD, koncentrationssvårigheter.

Om man låter sitt barn delta i aktiviteter där fokus skiftas snabbt mellan olika stimuli samt trycker i barnet skit har man som förälder valt att ge sitt barn ADHD. Men det är mycket lättare att skylla på att det är en medfödd defekt än att man är en dålig förälder.

Så har jag tolkat ökningen av ADHD. Vi har fler närmast värdelösa föräldrar som låter sina barn delta i aktiviteter som missgynnar deras utveckling. Inte mer ADHD men sämre föräldrar.


Säg inte sånt tilL NÅN förälder till barn med ADHD! Oinformerat Skitsnack! Har du själv Asperger? Du vet vad som sas om föräldrar till autistiska barn, eller? Kylskåpsföräldrar.

Men jag orkar inte ens bemöta sån djup okunskap. Här har du ett bra inlägg till ämnet:

http://munderbar.wordpress.com/2012/08/ ... ppfostran/


Det är inget skitsnack. En mängd av de aktiviteter som västerländska barn deltar i i ung ålder ökar risken för koncentrationssvårgigheter som eventuellt tolkas som ADHD. Huruvida barn deltar i den typen av aktiviteter bestämmer föräldrarna. De barn med medfödda neurologiska effekter säger jag inget om. Ökningen av antalet diagnostiserade barn är markant, tillräckligt stor för att man skall ifrågasätta huruvida alla dessa barn har medfödda neurologiska defekter eller om det är ett uttryck av uppväxtmiljön.

Jag tror inte att det helt plötsligt börjas föda fler barn med defekter utan att den ökade förekomsten är något vi har valt genom det sätt vi har valt att leva. I slutändan föräldrar som väljer att ge sina barn koncentrationssvårigheter genom det sätt som de uppfostrar barnen. Menar inte att det inte finns ADHD eller att all ADHD beror på föräldrar, vissa fall är medfödda neurologiska defekter. Att så många fler barn skulle ha neurologiska sjukdomar godtar jag inte utan anser att föräldrar väljer att ge sina barn de symtomen för att föräldrarna vill det.

Ja jag har asperger syndrom. Det går inte att utesluta att min uppväxtmiljö har orsakat symtom som tolkas som asperger. Möjligt att åtminstone mina biologiska föräldrar har orsakat min asperger. Nu har ingen kollat om jag faktiskt har några neurologiska defekter så jag kanske inte har asperger men uppvidsar de symtomen.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Azo85 » 2014-04-02 14:40:54

Wine skrev:
Azo85 skrev:...
Om man låter sitt barn delta i aktiviteter där fokus skiftas snabbt mellan olika stimuli samt trycker i barnet skit har man som förälder valt att ge sitt barn ADHD. Men det är mycket lättare att skylla på att det är en medfödd defekt än att man är en dålig förälder.

Så har jag tolkat ökningen av ADHD. Vi har fler närmast värdelösa föräldrar som låter sina barn delta i aktiviteter som missgynnar deras utveckling. Inte mer ADHD men sämre föräldrar.


Du är inte ensam om den tolkningen och det här snacket om scientologpropaganda som en del hänvisar till håller inte då det finns ett flertal medicinskt utbildade som också hyser den åsikten men en del verkar tro att människor saknar förmåga att själva tänka kritiskt.


Vad är skitsnack? Att uppväxtmiljön kan ge upphov till symtom som liknar de som den neurologiska sjukdomen ADHD ger upphov till?

Edit: Att ha ADHD och ha symtom på ADHD är inte samma sak.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-02 14:44:36

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Men om det faktiskt ändå bevisligen finns studier som visar att kosten har betydelse oavsett om det nu som du föreslår skulle ha med placebo att göra,

enskilda studier är inte tillräckligt med bevis. Det kan vara slump.

visar det ändå inte i alla fall att ADHD symtomen inte är stabila och delvis har med inbillning eller förväntningar att göra?

Tror du att det INTE är så med andra sjukdomar? T.o.m. svåra kroppsliga sjukdomar. Även t.ex. någon med kronisk cancer kan må bättre om han mår bättre psykiskt eller har positiva förväntningar. Placeboeffekten fungerar även där! Den fungerar ännu bättre när det gäller psykiska symptom, som är lättare att påverka. Tror du inte att en deprimerad person blir lite gladare om något positivt händer? Var då diagnosen depression fel? Så enkelt är det ju inte.

Att din son inte heller har förbättrats av kostförändringar behöver väl heller inte betyda att inte andra diagnostiserade med ADHD kan erfara förbättringar av förändringar av kosten.

Jag kan t.o.m. tänka mig att det kan vara så. Men oftast när man upptäcker sånt, så gäller det bara en liten minoritet. Tore Duvner upptäckte ju ett enzymfel som kan orsaka ADHD-symptom och behandlade det med Omega-3-fettsyror. Först skrattade kollegorna, sen fick de erkänna att han hade rätt. Men, det gäller bara en liten minoritet. Min son blev inte hjälpt av det heller. Och det finns biverkningar som inte är så harmlösa heller. Epileptiska anfall kan triggas t.ex.

Kanske finns det som Dr. Richard Saul skriver en mängd olika orsaker och förklaringar till varför ADHD symtom uppkommer och att det kan variera från person till person och i fallet med din son beror inte symtomen på exempelvis någon överkänslighet eller allergi för något i kosten. Artikeln är publicerad i Lancet och är baserad på en holländsk studie, vet inte om du läste hela artikeln jag tidigare länkade till eller bara citaten jag postade:

För första gången ställer sig denna väletablerade skolmedicinska skrift bakom den kontroversiella uppfattningen att adhd har samband med vad vi äter. Det är åsikter som hittills enbart hävdats inom den alternativa medicinen utan stöd från etablerade experter.


Mer från artikeln:

På den dagliga verksamheten som Stöd & Resurs unga vuxna driver i Älvsjö i södra Stockholm, där flera av deltagarna har diagnosen adhd, kommer uppgifterna om kostens betydelse inte som någon överraskning.

– Vi är säkra på att förbättrad kost kan hjälpa de här ungdomarna, även om det är vår egen tes. Vi ser stor förändring hos dem som är vana att äta bara snabbmakaroner och ketchup, säger gruppledaren Mattias Edgren.


Äähhh.... mina barn har alltid ätit bra mat. Om det vore så enkelt, hade man kommt på det!Det uttalande är bara ignorant och förolämpande för föräldrar!

Toblerone skrev:Jag vet, och jag har egna erfarenheter också. Hade en kvicksilverförgiftning av amalgam för över 20 år sedan. Jag har också funderat om det kan ha påverkat min äldste son som ju föddes innan. Men det skulle inte förklara varför min dotter också fick ADHD, för jag fick ju mediciner som skulle rensa ut kvicksilvret ur kroppen och dottern blev till flera år senare. Och det skulle inte heller förklara varför tidigare generationer (min mamma, mormor....) uppenbarligen hade ADHD, eller hur? Så, det verkar inte passa som förklaring.


Men man kan väl aldrig veta till 100% exakt på vilket sätt kvicksilver påverkar oss? Det är trots allt ett väldigt giftigt ämne och dessutom påverkas inte alla heller på exakt samma sätt av olika ämnen, ta glutenallergi exempelvis. Det kan ju finnas andra förklaringar till de ADHD symtom som funnits i tidigare generationer och ADHD symtom hos olika individer behöver ju inte heller har utlösts av samma saker eller ämnen. När det gäller gluten så är det ju också så att man kan vara känslig för gluten fast det inte ger utslag i ett test.


Ja, och jag har satt in mig i många av dessa mögligheter redan, jag har hållit på i 20 år. När det gäller gluten, och även laktos, brukar läkarna säga nuförtiden att det bästa är att testa att ta bort det och se om det är någon skillnad. Vilket vi har gjort.

Och jag ska säga en sak också: När man har "testat saker" i flera år, då brukar barn vara väldigt trötta på det. Man kan inte hålla på att bara prova saker under barnets hela barndom. Då börjar det bli plågsamt för barnet!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-02 14:50:16

Azo85 skrev:
Wine skrev:
Azo85 skrev:...
Om man låter sitt barn delta i aktiviteter där fokus skiftas snabbt mellan olika stimuli samt trycker i barnet skit har man som förälder valt att ge sitt barn ADHD. Men det är mycket lättare att skylla på att det är en medfödd defekt än att man är en dålig förälder.

Så har jag tolkat ökningen av ADHD. Vi har fler närmast värdelösa föräldrar som låter sina barn delta i aktiviteter som missgynnar deras utveckling. Inte mer ADHD men sämre föräldrar.


Du är inte ensam om den tolkningen och det här snacket om scientologpropaganda som en del hänvisar till håller inte då det finns ett flertal medicinskt utbildade som också hyser den åsikten men en del verkar tro att människor saknar förmåga att själva tänka kritiskt.


Vad är skitsnack? Att uppväxtmiljön kan ge upphov till symtom som liknar de som den neurologiska sjukdomen ADHD ger upphov till?

Edit: Att ha ADHD och ha symtom på ADHD är inte samma sak.


Så likt är det inte. Oftast kan man skilja på det ganska lätt: Lätt-avledbar och ganska stabila symptom (eller låt oss säga: symptom som inte variera särskilt mycket efter förändringar) = ADHD. Inte lätt-avledbar och symptomen varierar efter situationen = inte ADHD. Sedan finns det dussintals andra skillnader, som man dock inte alltid ser.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-02 14:53:25

Här lite info om ADHD och ASP (antisocial personlighetsstörning):

1.1. ADHD och kriminalitet

ADHD är en utvecklingsrelaterad funktionsnedsättning som för ett flertal innebär signifikanta problem under hela livet. ADHD karaktäriseras av uppmärksamhetsproblem, impulsivitet, hyperaktivitet och psykisk instabilitet, vilket innebär stora problem både i relationer och i skolan/arbetslivet. Flera studier visar att det finns ett starkt samband mellan ADHD, uppförandestörning, antisocial personlighetsstörning och kriminalitet i vuxen ålder (Rasmussen & Gillberg, 2000; Söderström et al. 2005). Ca 25 % av barn med ADHD fyller kriterierna för ASP i vuxen ålder och i synnerhet barn med hyperaktivitet/impulsivitet löper större risk att hamna i missbruk och kriminalitet (Socialstyrelsen, 2002).

http://www.socialstyrelsen.se/SiteColle ... apport.pdf
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Azo85 » 2014-04-02 15:00:30

Toblerone skrev:Så likt är det inte. Oftast kan man skilja på det ganska lätt: Lätt-avledbar och ganska stabila symptom (eller låt oss säga: symptom som inte variera särskilt mycket efter förändringar) = ADHD. Inte lätt-avledbar och symptomen varierar efter situationen = inte ADHD. Sedan finns det dussintals andra skillnader, som man dock inte alltid ser.


Jag är ingen förnekare av ADHD och har nog aldrig skrivit att det inte existerar. Att vi i allmänhet blir sjukare på populationsnivå tror inte jag beror på att vi helt plötsligt fått dåliga genetiska mutationer utan på att vi väljer att leva dåligt. Att fler barn får ADHD tror jag inte beror på att genpolen har blivit sämre utan på att vi väljer att utsätta barn för riskfaktorer som kan ge liknande symtom. Det är väldigt lätt att skylla på att barnen föds med fler sjukdomar nu för tiden.

När det rör just ADHD kopplar jag diagnostisering av ADHD på populationsnivå med upplevda koncentrationssvårigheter hos barn. Barn blir rätt värdelösa på att koncentrera sig om de lever i en miljö med flera aktiva stimuli samtidigt alternativt där stimuli ofta skiftar, gäller även vuxna i mindre utsträckning. Det är precis en sådan miljö vi har skapat och valt att leva i som "moderna människor". Att ADHD är vanligare idag än för typ 20 år sedan eller så tror jag beror på att vi lever sämre och inte att vår genpool försämrats.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-02 15:02:28

Azo85 skrev:
Toblerone skrev:
Azo85 skrev:Kan inte ADHD vara symtom på dålig levnadsmiljö och inte vara medfödd neurologisk defekt. Både TV-tittande i unga ålder samt intag av diverse sötsaker som innehåller vissa färgämnen tycks framkalla symtom som kan tolkas som ADHD, koncentrationssvårigheter.

Om man låter sitt barn delta i aktiviteter där fokus skiftas snabbt mellan olika stimuli samt trycker i barnet skit har man som förälder valt att ge sitt barn ADHD. Men det är mycket lättare att skylla på att det är en medfödd defekt än att man är en dålig förälder.

Så har jag tolkat ökningen av ADHD. Vi har fler närmast värdelösa föräldrar som låter sina barn delta i aktiviteter som missgynnar deras utveckling. Inte mer ADHD men sämre föräldrar.


Säg inte sånt tilL NÅN förälder till barn med ADHD! Oinformerat Skitsnack! Har du själv Asperger? Du vet vad som sas om föräldrar till autistiska barn, eller? Kylskåpsföräldrar.

Men jag orkar inte ens bemöta sån djup okunskap. Här har du ett bra inlägg till ämnet:

http://munderbar.wordpress.com/2012/08/ ... ppfostran/


1) Det är inget skitsnack. En mängd av de aktiviteter som västerländska barn deltar i i ung ålder ökar risken för koncentrationssvårgigheter som eventuellt tolkas som ADHD. Huruvida barn deltar i den typen av aktiviteter bestämmer föräldrarna. De barn med medfödda neurologiska effekter säger jag inget om. Ökningen av antalet diagnostiserade barn är markant, tillräckligt stor för att man skall ifrågasätta huruvida alla dessa barn har medfödda neurologiska defekter eller om det är ett uttryck av uppväxtmiljön.

2)
Jag tror inte att det helt plötsligt börjas föda fler barn med defekter utan att den ökade förekomsten är något vi har valt genom det sätt vi har valt att leva. I slutändan föräldrar som väljer att ge sina barn koncentrationssvårigheter genom det sätt som de uppfostrar barnen. Menar inte att det inte finns ADHD eller att all ADHD beror på föräldrar, vissa fall är medfödda neurologiska defekter. Att så många fler barn skulle ha neurologiska sjukdomar godtar jag inte utan anser att föräldrar väljer att ge sina barn de symtomen för att föräldrarna vill det.

Ja jag har asperger syndrom. Det går inte att utesluta att min uppväxtmiljö har orsakat symtom som tolkas som asperger. Möjligt att åtminstone mina biologiska föräldrar har orsakat min asperger. Nu har ingen kollat om jag faktiskt har några neurologiska defekter så jag kanske inte har asperger men uppvidsar de symtomen.


1) Har sagts om allt och i alla tider. Även serietidningar var farligt när de kom. Swing-musiken var djävulens musik på 1940-talet m.m.

2) Att fler får diagnos beror på att de som ställer diagnos har utvecklat sitt tillvägasätt. Att fler barn testas i dag jämfört med 20 - 30 år sedan. Att kraven i samhället har ändrats så de som har milda problem syns.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-02 15:04:40

Azo85 skrev:
Toblerone skrev:
Azo85 skrev:Kan inte ADHD vara symtom på dålig levnadsmiljö och inte vara medfödd neurologisk defekt. Både TV-tittande i unga ålder samt intag av diverse sötsaker som innehåller vissa färgämnen tycks framkalla symtom som kan tolkas som ADHD, koncentrationssvårigheter.

Om man låter sitt barn delta i aktiviteter där fokus skiftas snabbt mellan olika stimuli samt trycker i barnet skit har man som förälder valt att ge sitt barn ADHD. Men det är mycket lättare att skylla på att det är en medfödd defekt än att man är en dålig förälder.

Så har jag tolkat ökningen av ADHD. Vi har fler närmast värdelösa föräldrar som låter sina barn delta i aktiviteter som missgynnar deras utveckling. Inte mer ADHD men sämre föräldrar.


Säg inte sånt tilL NÅN förälder till barn med ADHD! Oinformerat Skitsnack! Har du själv Asperger? Du vet vad som sas om föräldrar till autistiska barn, eller? Kylskåpsföräldrar.

Men jag orkar inte ens bemöta sån djup okunskap. Här har du ett bra inlägg till ämnet:

http://munderbar.wordpress.com/2012/08/ ... ppfostran/


Det är inget skitsnack. En mängd av de aktiviteter som västerländska barn deltar i i ung ålder ökar risken för koncentrationssvårgigheter som eventuellt tolkas som ADHD. Huruvida barn deltar i den typen av aktiviteter bestämmer föräldrarna. De barn med medfödda neurologiska effekter säger jag inget om. Ökningen av antalet diagnostiserade barn är markant, tillräckligt stor för att man skall ifrågasätta huruvida alla dessa barn har medfödda neurologiska defekter eller om det är ett uttryck av uppväxtmiljön.

Jag tror inte att det helt plötsligt börjas föda fler barn med defekter utan att den ökade förekomsten är något vi har valt genom det sätt vi har valt att leva. I slutändan föräldrar som väljer att ge sina barn koncentrationssvårigheter genom det sätt som de uppfostrar barnen. Menar inte att det inte finns ADHD eller att all ADHD beror på föräldrar, vissa fall är medfödda neurologiska defekter. Att så många fler barn skulle ha neurologiska sjukdomar godtar jag inte utan anser att föräldrar väljer att ge sina barn de symtomen för att föräldrarna vill det.

Ja jag har asperger syndrom. Det går inte att utesluta att min uppväxtmiljö har orsakat symtom som tolkas som asperger. Möjligt att åtminstone mina biologiska föräldrar har orsakat min asperger. Nu har ingen kollat om jag faktiskt har några neurologiska defekter så jag kanske inte har asperger men uppvidsar de symtomen.


Jag påstår inte att det är många fler barn nu. Det var precis lika många förut! Det var dem som fick stryk (tyvärr så funkar det t.o.m., men det vill vi väl inte återgå till) i skolan förut, eller som fick enkla jobb, fast de var begåvade, eller som var byfånen eller satt i fängelse. För att inte glömma: Världen var mycket enklare då. En person med ADHD behövde bara gå i skolan i 6 år och kunde sedan göra ett relativt enkelt jobb som de klarade av. Det är inte så nu, eller hur?

Du anger inga som helst källor för dina påståenden - som är helt felaktiga. Men det skulle du kanske inte inse heller...Det finns ett internationellt konsensusdokument. Dvs. ett stort antal barnpsykiatrar som jobbar med ADHD har skrivit under ett dokument som sammanfattar vad man vet om ADHD idag, och bekräftar att man är överens om det. Och allt annat som motsäger detta kommer antigen från folk som inte har en aning, eller från Scientologerna.

"The genetic contribu-
tion to these traits is routinely found to be among the
highest for any psychiatric disorder (70–95% of trait
variation in the population), nearly approaching the
genetic contribution to human height."

" But it is to say that
the underlying psychological deficits that comprise
ADHD itself are not solely or primarily the result
of these environmental factors."

"This is why leading international scientists, such
as the signers below, recognize the mounting evi-
dence of neurological and genetic contributions to
this disorder. This evidence, coupled with countless
studies on the harm posed by the disorder and hun-
dreds of studies on the effectiveness of medication,
buttresses the need in many, though by no means
all, cases for management of the disorder with mul-
tiple therapies. These include medication combined
with educational, family, and other social accommo-
dations. This is in striking contrast to the wholly un-
scientific views of some social critics in periodic media
accounts that ADHD constitutes a fraud, that medi-
cating those afflicted is questionable if not reprehen-
sible, and that any behavior problems associated with
ADHD are merely the result of problems in the home,
excessive viewing of TV or playing of video games,
diet, lack of love and attention, or teacher/school
intolerance."

http://www.russellbarkley.org/factsheet ... us2002.pdf
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav MissN » 2014-04-02 15:33:26

Beroende på miljö tror jag att symptomen på ADHD/ADD kan minska.

Jag själv på mellanstadiet gick i en väldigt rörig klass, alla kastade saker, skrek, pratade hela tiden, gjorde annat, ingen hängde med på lektionerna. Elever hoppade ut genom fönstret och lärarna slutade en efter en... alla mådde helt enkelt jättedåligt av det.

Vi var ca 25 elever, det känns inte rimligt att vi var kanske 20 barn med alla diagnosen ADHD/ADD. När vi sedan började 6an så bytte vi skola, klassen splittrades och sattes ihop med en annan mycket lugnare klass utan problematik. Det gick bra ett tag sen blev det samma sak igen, totalt kaos med lärare som slutade osv. det blev bättre mot slutet av 9an.

Av personerna i klassen är vi nog 4 st som fått diagnosen ADHD/ADD, även om nästan alla visade symptom. Hade det gjorts en utredning i det läget när det var som värst hade garanterat majoriteten varit diagnostiserade.

Jag är övertygad om att jag hade haft en bättre skolmiljö hade jag fungerat bättre i skolan trots min ADD.
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav MissN » 2014-04-02 15:55:39

Sedan förstår jag inte alls hur man vågar stoppa i sitt barn medicinerna mot ADHD... Det är knappt så jag vågar äta det själv :/
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-02 15:59:28

Toblerone skrev:...
Du anger inga som helst källor för dina påståenden - som är helt felaktiga. Men det skulle du kanske inte inse heller...Det finns ett internationellt konsensusdokument. Dvs. ett stort antal barnpsykiatrar som jobbar med ADHD har skrivit under ett dokument som sammanfattar vad man vet om ADHD idag, och bekräftar att man är överens om det. Och allt annat som motsäger detta kommer antigen från folk som inte har en aning, eller från Scientologerna.
...


Angående ditt senaste inlägg med länken till pdf filen "International Consensus Statement on ADHD" från 2002 så hänvisar jag till ett inlägg jag postat tidigare i denna tråd. PLOS ONE - Why Most Biomedical Findings Echoed by Newspapers Turn Out to be False: The Case of Attention Deficit Hyperactivity Disorder är publicerad 2012:

post1142494.html#p1142494

Wine skrev:En neurobiolog vid namn François Gonon har gått igenom en databas med vetenskapliga artiklar om ADHD. Artiklar som följer upp forskning och tidigare publicerade vetenskapliga artiklar om ADHD och ofta vederlägger eller visar att det saknas bevisning för tidigare påståenden blir sällan uppmärksammade och publicerade i medier:

ADHD and the practice of science journalism as a deficit disorder

About two weeks ago, the journal PLoS ONE published an article titled "Why Most Biomedical Findings Echoed by Newspapers Turn Out to be False: The Case of Attention Deficit Hyperactivity Disorder."

After selecting the condition Attention Deficit Hyperactivity Disorder as a focus, the researchers searched databases that archived both medical research and newspaper publications during the 1990s. They found 47 papers in high-profile journals on ADHD and 347 resulting English language newspaper stories. They then selected the 10 papers that had received the most coverage. Of those papers, seven were based on new hypotheses about ADHD. Gonon's analysis of later papers found that six of those seven hypotheses were either refuted by other scientists or found to be flawed. The seventh received poor reviews. The remaining three were designed to confirm existing theories. Two held up well, one, as the literature showed, did not.


Adrian Raine, professor i kriminologi och psykiatri som i många år arbetat med avancerad teknik där man avbildar hjärnor och är en av forskningsfältets mest aktade har framhållit att hjärnavbildningstekniker i nuläget saknar diagnostisk och prediktiv validitet.

Här har jag postat ett inlägg om honom: "Vem är psykopat?"
...
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav earlydayminer » 2014-04-02 17:21:56

MissN skrev:Jag är övertygad om att jag hade haft en bättre skolmiljö hade jag fungerat bättre i skolan trots min ADD.


Det har du med stor sannolikhet rätt i.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-03 12:05:53

MissN skrev:Sedan förstår jag inte alls hur man vågar stoppa i sitt barn medicinerna mot ADHD... Det är knappt så jag vågar äta det själv :/


Om du hade ett barn som inte vill leva längre för att det misslyckas med allting - då skulle du göra det, tro mig! Hur vågar man INTE göra det när man ser hur det går för många med obehandlad ADHD? Dessutom pratar vi här om en medicin som används sedan 1937, tidvis av ungefär 5 % av den amerikanska befolkningen. Tror du inte man hade märkt något om den gjorde allvarligt skada? Sedan är ju ADHD den "sjukdomen" som det har forskats mest om. Så vi kan antar att det är den mest omforskade medicinen också och hittills har man inte kunnat bevisa något farligt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 12:27:54

Toblerone skrev:...Dessutom pratar vi här om en medicin som används sedan 1937, tidvis av ungefär 5 % av den amerikanska befolkningen. Tror du inte man hade märkt något om den gjorde allvarligt skada? Sedan är ju ADHD den "sjukdomen" som det har forskats mest om. Så vi kan antar att det är den mest omforskade medicinen också och hittills har man inte kunnat bevisa något farligt.


Medicinering under barndomen kan öka risken för psykisk sjukdom i vuxen ålder:

Do ADHD Drugs Take a Toll on the Brain?
Research hints that hidden risks might accompany long-term use of the medicines that treat attention-deficit hyperactivity disorder
By Edmund S. Higgins

Altering Mood

Despite such positive reports, traces of a sinister side to stimulants have also surfaced. In February 2007 the FDA issued warnings about side effects such as growth stunting and psychosis, among other mental disorders. Indeed, the vast majority of adults with ADHD experience at least one additional psychiatric illness—often an anxiety disorder or drug addiction—in their lifetime. Having ADHD is itself a risk factor for other mental health problems, but the possibility also exists that stimulant treatment during childhood might contribute to these high rates of accompanying diagnoses.

After all, stimulants activate the brain’s reward pathways, which are part of the neural circuitry that controls mood under normal conditions. And at least three studies using animals hint that exposure to methylphenidate during childhood may alter mood in the long run, perhaps raising the risk of depression and anxiety in adulthood.


I försök där man i två veckor injicerat metyfenidat dagligen i möss såg man förändringar i hjärnan som liknar de som uppstår vid bruk av kokain:

Copying Cocaine?

The long-term use of any drug that affects the brain’s reward circuitry also raises the specter of addiction. Methyl-phenidate has a chemical structure similar to that of cocaine and acts on the brain in a very similar way. Both cocaine and methamphetamine (also called “speed” or “meth”)—another highly addictive stimulant—block dopamine transporters just as ADHD drugs do [see “New Weapons against Cocaine Addiction,” by Peter Sergo; Scientific American Mind, April/May 2008]. In the case of the illicit drugs, the dopamine surge is so sudden that in addition to making a person unusually energetic and alert, it produces a “high.”

Recent experiments in animals have sounded the alarm that methylphenidate may alter the brain in ways similar to that of more powerfully addictive stimulants such as cocaine. In February 2009 neuroscientists Yong Kim and Paul Greengard, along with their colleagues at the Rockefeller University, reported cocainelike structural and chemical alterations in the brains of mice given methylphenidate. The researchers injected the mice with either methylphenidate or cocaine daily for two weeks. Both treatments increased the density of tiny extensions called spines at the ends of neurons bearing dopamine receptors in the rodent nucleus accumbens. Compared with cocaine, methylphenidate had a somewhat more localized influence; it also had more power over longer spines and less effect on shorter ones. Otherwise, the drugs’ effects were strikingly similar.

One possible consequence of a loss of dopamine and its associated molecules is Parkinson’s disease, a movement disorder that can also lead to cognitive deficits. A study in humans published in 2006 hints at a link between Parkinson’s and a prolonged exposure to amphetamine in any form (not just that prescribed for ADHD).


Nedan en artikel om en studie som visar långtidseffekter av ADHD medicinering:

U.S.News - ADHD Drugs Don't Help Children Long Term
March 27, 2009

Stimulant drugs like Ritalin that are used to treat ADHD don't improve children's symptoms long term, according to new research published online in the Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry. That may come as a surprise to parents, but ADHD researchers have been arguing for the past 10 years over the findings of the Multimodal Treatment Study of Children with ADHD. Called the MTA study, it is the largest study conducted to compare the benefits of medication to behavioral interventions.


Artikel i SvD om detta:

SvD - Inga bevis för att medicinering hjälper
11 januari 2011 kl 12:22

”Det finns inga bevis för att medicinering är bättre än ingenting – inga bevis alls”, konstaterar William Pelham, en av männen bakom Concerta och en av 21 forskare i den hittills största långtidsstudien (MTA) som en gång för alla skulle bevisa nyttan av medicinering. Han sammanfattar: ”På kort sikt kan medicinering hjälpa barnet att uppföra sig bättre, på lång sikt gör den det inte – och denna information måste föräldrar vara mycket medvetna om.”

Inte heller den australiensiska Rainestudien som kom förra året kunde finna några som helst positiva långtidseffekter.


Har tidigare postat inlägget i tråden Concerta
Senast redigerad av Wine 2014-04-03 12:34:43, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 12:28:49

Artikel i Daily Mail om medicinering med CS:



AEP (Association of Educational Psychologists) har funnit en ny oroande trend där medlemmarna ser en ökning av doser vid medicinering med Ritalin/metylfenidat/CS över tid. De fördelar man får av medicinering med psykostimulantia/metylfenidat/CS är inte hållbara på längre sikt, vilket medför att det krävs starkare och starkare doser. Det håller på att bli vanligt att barn ordineras starkare doser än vad som rekommenderas på morgonen som en "kick-start" så att effekten av medicineringen varar hela skoldagen.

AEP har också funnit en betydande ökning av barn under sex år som medicineras med Ritalin/metylfenidat/CS även fast rekommendationerna från National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE), som är den brittiska motsvarigheten till Socialstyrelsen, är att det inte ska förskrivas till förskolebarn.

Det finns allvarliga risker med att medicinera barn med ADHD mediciner. Självmordstankar är bara en del av ett batteri av kända biverkningar i samband med behandling med Ritalin/metylfenidat/CS-läkemedel. Andra biverkningar är stress och ångest, klagomål om hjärtproblem/kardiovaskulära klagomål, minskad aptit, magproblem, yrsel, tics, hudproblem och blåmärken.

I januari 2009 presenterade EU's tillsynsmyndighet, Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA (European Medicines Agency) en ny säkerhetsvärdering av metylfenidat vid behandling av ADHD hos barn och ungdomar, att alla patienter ska övervakas med avseende på psykiatriska symtom under behandlingen. Myndigheten tillade att, med tanke på bristen på information om de långsiktiga effekterna av behandling med metylfenidat/CS, bör läkemedelsbehandlingen på barn avbrytas en gång per år för att se om behandlingen med läkemedel fortfarande behövs:

NY VÄRDERING AV METYLFENIDAT AV EMA

I januari 2009 presenterade den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, en ny säkerhetsvärdering av metylfenidat vid behandling av ADHD hos barn och ungdomar 13. I denna konstaterades att nyttan med dessa läkemedel överväger riskerna, när de används på avsett vis. Värderingen var i överensstämmelse med de då nyligen publicerade behandlingsrekommendationerna från Läkemedelsverket 14.

Produktresuméerna för läkemedel innehållande metylfenidat uppdaterades i
samband med detta med följande information:

• alla patienter ska undersökas avseende förekomst av högt blodtryck eller andra kardiovaskulära sjukdomstillstånd, innan behandlingen inleds. Familjär förekomst av kardiovaskulär sjukdom ska efterfrågas

• under behandlingen ska blodtryck och hjärtfrekvens kontrolleras regelbundet

• eftersom det saknas information beträffande långtidseffekterna av metylfenidat, rekommenderas att behandlingen omprövas genom årliga behandlingsavbrott

• behandling med metylfenidat kan orsaka eller förvärra psykiatriska sjukdomstillstånd, som t ex depressioner, självmordstankar, fientlighet, psykoser och manier. Därför ska alla patienter bedömas noga inför behandling och de ska följas under pågående behandling med avseende på tecken på sådana tillstånd

• längd och vikt ska följas under behandlingen

13
European Medicines Agency makes recommendations for safer use of Ritalin and other methylphenidate-containing medicines in the EU http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... 058004d5c1

14
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... -riskerna/


(Citat från NEPI Stiftelsen nätverk för läkemedelsepidemiologi - NEPI-rapport februari 2012: Läkemedel vid ADHD m.m. i Sverige 2006-2011 sidan 14)

Men experter säger att reglerna allmänt ignoreras, ofta på grund av att arbetsbelastningen för sjukvårdspersonalen redan är hög, det innebär en ökning av arbetsbördan om de dessutom regelbundet ska övervaka barn.

Dave Traxson som är skolpsykolog och arbetar i olika skolor tillägger att psykiatriker också struntar i riktlinjer som betonar att barn som visar tecken på ångest inte bör medicineras med stimulantia, "Barn som är oroliga och ångestfyllda kan missköta sig och vara nervösa, men dessa symptom får inte förväxlas med ADHD" säger han.

Riktlinjerna rekommenderar också att barn som behandlas med metylfenidat/CS bör vägas varje halvår eftersom medicineringen allvarligt kan försämra aptiten.

Men, säger Traxson: "Denna regel bryter man mot i hela landet. En grupp psykiatriker berättade rakt på sak att de inte har personal för att göra detta. Om de inte har resurser att behandla säkert, bör de göra det alls?"

Dave Traxson är inte heller ensam om sina åsikter om detta. Traxson har vunnit stöd hos British Psychological Society (BPS) och AEP. AEP ska nu arbeta för en uppmaning till en rikstäckande statlig översyn i frågan innan ännu fler barn sätts på behandling med metylfenidat/CS.

Peter Kindermann, ordförande för BPS, säger: "Barn ordineras läkemedel som en quick-fix i stället för att ges fullständiga bedömningar och psykologiska terapier som kan ta längre tid och kostar mer, men som i slutändan är bättre i det långa loppet."

Har tidigare postat inlägget i tråden Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav River » 2014-04-03 12:30:17

Er ikke ADHD det samme som å være urolig/rastløs?
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-03 12:40:37

MissN skrev:Beroende på miljö tror jag att symptomen på ADHD/ADD kan minska.

Jag själv på mellanstadiet gick i en väldigt rörig klass, alla kastade saker, skrek, pratade hela tiden, gjorde annat, ingen hängde med på lektionerna. Elever hoppade ut genom fönstret och lärarna slutade en efter en... alla mådde helt enkelt jättedåligt av det.

Vi var ca 25 elever, det känns inte rimligt att vi var kanske 20 barn med alla diagnosen ADHD/ADD. När vi sedan började 6an så bytte vi skola, klassen splittrades och sattes ihop med en annan mycket lugnare klass utan problematik. Det gick bra ett tag sen blev det samma sak igen, totalt kaos med lärare som slutade osv. det blev bättre mot slutet av 9an.

Sorry, men i så fall har du inte koll på vad ADHD ÄR. Jag har själv jobbat som lärare på högstadiet i 14 år och visst har jag haft klasser med 25 elever, varav 20 har haft olika slags problem. Men då pratar vi om kanske 2 eller 3 med ADHD, en med lindrig eller misstänkt Asperger, 4 med Dyslexi och resten har mera "vardagliga" problem. Så som att föräldrarna skiljt sig eller ett syskon fötts. Då kan de göra lite väsen, märkas lite extra. Men de har inte ADHD för det.

Visst, det finns klasser, t.ex. i dem mera "stökiga" förorterna i Stockholm, där många i en och samma klass beter sig illa så att det blir ganska kaotiskt. Där har jag också haft en grupp i språk som var extrem - och de andra språklärare slutade innan året var slut. Där var det många barn som nyss hade kommit till Sverige, vars föräldrar inte hade "landat" här ännu. Föräldrarna vet inte vad som gäller här i Sverige och barnen känner att de plötsligt har mer frihet och så flippar de ut. Så gott som alla som har gått i en strängare skola i ett annat land flippar ut när de kommer till Sverige. Och det kan faktiskt se ut som ADHD. Men det släpper efter något år eller så. Om föräldrarna anpassar sig bra. Om inte, kan det dröja mycket längre.


Av personerna i klassen är vi nog 4 st som fått diagnosen ADHD/ADD, även om nästan alla visade symptom. Hade det gjorts en utredning i det läget när det var som värst hade garanterat majoriteten varit diagnostiserade.

Absolut inte. Folk som utreder ADHD, de kan ämnet ganska bra och ställer inte diagnos så lätt.

Jag är övertygad om att jag hade haft en bättre skolmiljö hade jag fungerat bättre i skolan trots min ADD.


Absolut. En stökig skolmiljö är svårare att hantera för barn med ADHD/ADD.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-03 12:53:18

Wine skrev:
Toblerone skrev:...
Du anger inga som helst källor för dina påståenden - som är helt felaktiga. Men det skulle du kanske inte inse heller...Det finns ett internationellt konsensusdokument. Dvs. ett stort antal barnpsykiatrar som jobbar med ADHD har skrivit under ett dokument som sammanfattar vad man vet om ADHD idag, och bekräftar att man är överens om det. Och allt annat som motsäger detta kommer antigen från folk som inte har en aning, eller från Scientologerna.
...


Angående ditt senaste inlägg med länken till pdf filen "International Consensus Statement on ADHD" från 2002 så hänvisar jag till ett inlägg jag postat tidigare i denna tråd. PLOS ONE - Why Most Biomedical Findings Echoed by Newspapers Turn Out to be False: The Case of Attention Deficit Hyperactivity Disorder är publicerad 2012:

post1142494.html#p1142494

Sorry, det där kan jag ändå inte ta mig igenom. Jag förstår engelskan, men jag har inte dem naturvetenskapliga kunskaperna på den nivån.

Wine skrev:En neurobiolog vid namn François Gonon har gått igenom en databas med vetenskapliga artiklar om ADHD. Artiklar som följer upp forskning och tidigare publicerade vetenskapliga artiklar om ADHD och ofta vederlägger eller visar att det saknas bevisning för tidigare påståenden blir sällan uppmärksammade och publicerade i medier:
ADHD and the practice of science journalism as a deficit disorder

Det där är ju bara lite kritik mot att man har publicerat osäkra resultat. Det är jag ju medveten om. Visst, man gjorde en stor grej av gener som den där dopamintransportern, innan man var så säkert på det. Men det var ju inte direkt fel heller, bara lite förhastat. Så vad är poängen?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav MissN » 2014-04-03 12:58:54

Toblerone skrev:
MissN skrev:Sedan förstår jag inte alls hur man vågar stoppa i sitt barn medicinerna mot ADHD... Det är knappt så jag vågar äta det själv :/


Om du hade ett barn som inte vill leva längre för att det misslyckas med allting - då skulle du göra det, tro mig! Hur vågar man INTE göra det när man ser hur det går för många med obehandlad ADHD? Dessutom pratar vi här om en medicin som används sedan 1937, tidvis av ungefär 5 % av den amerikanska befolkningen. Tror du inte man hade märkt något om den gjorde allvarligt skada? Sedan är ju ADHD den "sjukdomen" som det har forskats mest om. Så vi kan antar att det är den mest omforskade medicinen också och hittills har man inte kunnat bevisa något farligt.


Så du räknar inte; Plötslig död, hjärtinfarkt, tilltäppning av blodkärl i hjärnan, krampanfall etc. som något farligt?
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 13:09:30

Koboshi skrev:Citat härifrån.

”Inte en enda enstaka individ – inte ens personen som finner det näst intill omöjligt att koncentrera sig eller sitta still – är påverkad av störningen ADHD som vi kallar den idag”, skriver neurologen Richard Saul i sin nya uppmärksammade bok. Han menar att vi har blivit så ”hjärntvättade” av den enorma propagandan bakom ADHD att folk kommer in självmant till läkarna och anmäler sig för diagnos.

Vi har träffat ett flertal neurologer som bara ruskar på huvudet åt neuropsykiatrin. ”Psykiatrin är en lekstuga. Det är ingen vetenskap”, sade en känd svensk neurolog till KMR i höstas. Det finns inga vetenskapliga bevis för ADHD och de som presenteras är till största delen påhittade.


Detta är ytterligare exepel på den propaganda man måste bekämpa var dag.

Fast det är klart när man läser vilka som står bakom.

Kommittén för Mänskliga Rättigheter grundades 1969 i USA av Scientologi-kyrkan och psykiatriprofessor Thomas Szasz, världens mest kända psykiatrikritiker, och 1972 i Sverige, för att undersöka och avslöja övergrepp mot de mänskliga rättigheterna inom mentalhälsovården och för att rensa upp inom den psykiatriska vårde


Jag blir uppriktigt rädd när man ser att detta finns och att detta sprids till allmänheten.


Koboshi, du är engagerad i intresseorganisationen Attention för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som ADHD, m.m. eller hur, är det kutym att försöka motarbeta all form av kritik mot diagnosen ADHD och läkemedelsbehandling m.m. oavsett var eller från vem den kommer ifrån med att göra insinuationer om att det handlar om scientologpropaganda?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-03 13:18:18

Det är inte kutym. Ja jag arbetar på Attention Halmstad och varit med i des styrelse sedan 2009. Vi kollar hela tiden på nya sätt att arbeta med ADHD för att lindra symptomen men som jag sagt tidigare - Dr. Saul påstår att ADHD inte finns - det är det jag vill motbevisa. Att ADHD symptomen förvärras i en rörig klass eller med dåliga hemförhållanden - ja visst. Att kost kan lindra symptomen - helt klart hjälper det vissa. Att medicinsk yoga hjälper - naturligtvis. Att omega 3 lindrar symptomen - det är jag ett levande exempel på. Att ADHD inte finns - Det finns visst eller vad beror mina problem annars på?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav MissN » 2014-04-03 13:18:58

Sen tror jag många väljer medicinering som en "quick-fix" istället för att faktiskt försöka ta reda orsaken till ADHD-symptomen eller ge kunskap om hur det ska hanteras. Jag vet inte hur det är med barn men inom vuxenpsykiatrin är det min uppfattning.
MissN
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2014-03-18
Ort: Värmland

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-03 13:39:06

Koboshi skrev:Det är inte kutym....


Men varför postar du då dessa citat i startinlägget och kopplar ihop eller påstår att det är KMR som ligger bakom när kritiken egentligen kommer från en amerikansk neurolog, Dr. Richard Saul, som dessutom själv har skrivit en bok om detta samt en artikel publicerad i TIME? Det finns även referenser till honom i ett antal andra artiklar publicerade i utländska medier.

Dessutom tycker jag att du upprepar dig hela tiden på ett felaktigt sätt om att Dr. Richard Saul men även då jag eftersom jag tycker hans åsikter och synpunkter är intressanta och tänkvärda, när du säger att han och jag tycker att ADHD inte finns. Jag citerar här ur Dr. Richard Sauls artikel som är publicerad i TIME:

TIME.com - Doctor: ADHD Does Not Exist

And I don’t deny that some of these patients who are distracted and impulsive need help. What I do deny is the generally accepted definition of ADHD, which is long overdue for an update. In short, I’ve come to believe based on decades of treating patients that ADHD — as currently defined by the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) and as understood in the public imagination — does not exist.


Han förklarar sedan vidare i artikeln hur han menar. Jag har tidigare i tråden skrivit att som jag uppfattar Dr. Richard Saul så förnekar han inte symtomen men han hävdar att symtomen i många fall bättre kan förklaras på andra sätt och har sin orsak i exempelvis syn- och hörselproblem, järnbrist, allergier som exempelvis glutenallergi, depression, bipolär sjukdom med flera. Läs det jag fetat i citatet ovan som du själv använt då du påstått att Dr. Richard Saul anser att ADHD inte finns men även om mig har jag ju sett att du skrivit ett flertal gånger att jag anser att ADHD inte finns och därmed skulle dessa personer inte finnas, som här t.ex.:

Koboshi skrev:ADHD är det som förr kallades Damp och innan det MBD. ADHD är ett samlingsnamn för problem som finns hos ca 5% av befolkningen. ADHD kan variera mellan individer MEN den finns. Dr. Saul säger tydligt - och även du - att det inte finns det vill säga att det jag har och många med mig inte finns. Att vi bara skall skärpa oss så funkar allt. Att bara om vi skaffar glasögon eller hörapparat så funkar allt. Att om bara våra föräldrar smiskade oss mer som barn så skulle allt fungera. Att bara om vi tar extra järn så skulle allt fungera. Men jag har stora nyheter - jag har provat och vardagen är fortfarande ett stycke helvete för mig - kanske beror det på att jag har brunt hår - ja det måste det vara. Jag vill inte tro att du är så korkad att du köper att ADHD inte finns. Att alla de barn som far illa i skolan, tar droger och bli krimminella inte finns. Att alla de föräldrar jag pratar med om deras barn som inte klarar skolan och därmed inte kan få jobb bara inbillar sig?

post1142691.html#p1142691

Det jag fetat i ditt inlägg ovan är också saker som jag inte någonstans har skrivit.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in