"Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav gadas » 2014-03-31 16:49:37

Jag önskar att Scientologikyrkan var ett tankeexperiment, en kul grej, det kunde kanske vara roligt.

Men när man nu påstår att detta med rymdvarelser och allt har hänt och lever efter det och jagar människor och sprider myter, då är det bara patetiskt. Dessutom kan det dra dåligt rykte över dem som för fram rationell kritik mot psykiatrin.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-03-31 16:56:17

Koboshi skrev:Dr. Saul förnekar ADHD helt med att det inte finns. Om du finner det intressant betyder att du köper snacket att ADHD beror på dålig uppväxt, dålig hörsel, dålig syn eller järnbrist. Att läkare inte gör nograna utredningar och därmed sätter felaktiga diagnoser har att göra med personerna och deras utbildning inte med diagnosen i sig själv.


Ja symtomen kan som sagt ha sin orsak i annat och man kan även diskutera vad ADHD diagnosen egentligen är och om det faktiskt förhåller sig så att det inte existerar enbart en gemensam nämnare eller orsak till de problem som alla de som i nuläget är diagnostiserade med ADHD upplever.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-03-31 17:59:49

Wine skrev:
Koboshi skrev:Dr. Saul förnekar ADHD helt med att det inte finns. Om du finner det intressant betyder att du köper snacket att ADHD beror på dålig uppväxt, dålig hörsel, dålig syn eller järnbrist. Att läkare inte gör nograna utredningar och därmed sätter felaktiga diagnoser har att göra med personerna och deras utbildning inte med diagnosen i sig själv.


Ja symtomen kan som sagt ha sin orsak i annat och man kan även diskutera vad ADHD diagnosen egentligen är och om det faktiskt förhåller sig så att det inte existerar enbart en gemensam nämnare eller orsak till de problem som alla de som i nuläget är diagnostiserade med ADHD upplever.


ADHD är det som förr kallades Damp och innan det MBD. ADHD är ett samlingsnamn för problem som finns hos ca 5% av befolkningen. ADHD kan variera mellan individer MEN den finns. Dr. Saul säger tydligt - och även du - att det inte finns det vill säga att det jag har och många med mig inte finns. Att vi bara skall skärpa oss så funkar allt. Att bara om vi skaffar glasögon eller hörapparat så funkar allt. Att om bara våra föräldrar smiskade oss mer som barn så skulle allt fungera. Att bara om vi tar extra järn så skulle allt fungera. Men jag har stora nyheter - jag har provat och vardagen är fortfarande ett stycke helvete för mig - kanske beror det på att jag har brunt hår - ja det måste det vara. Jag vill inte tro att du är så korkad att du köper att ADHD inte finns. Att alla de barn som far illa i skolan, tar droger och bli krimminella inte finns. Att alla de föräldrar jag pratar med om deras barn som inte klarar skolan och därmed inte kan få jobb bara inbillar sig?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-03-31 18:07:24

Alla fall av ADHD särskilt inte i USA är nog inte ADHD. De tillåter ett färgämne som är förbjudet här som skapar rastlösa beteenden, iallafall den fattiga delen livnär sig ofta på rent socker (ja nästan), de har större skolor ibland rena megaskolor, lärare kan i princip inte avskedas, de börjar skolan yngre än vi, fler kommer från familjer med stora sociala problem.

Då känns det att börja i fel ände att läraren diagnostiserar och sedan skriver en läkare medicin. Utan egentlig information. Handlar mycket om att barn ska förvaras i skolan, sedan vad det blir av dem spelar inte så stor roll. Dessutom ska allt medikaliseras, man kan inte bara ha dåligt läshuvud, då har man ADHD eller inlärningsproblem.

Att det då kommer arga röster från det hållet kan jag förstå. Det blir nog en ganska heterogen grupp där som alla kallas ADHD.

Men det är synd om den debatten smittar hit, för vi har ju riktiga utredningar på ett annat sätt. Dessutom förstår vi kanske att alla barn inte är gjorda att sitta stilla och plugga när de är 5 år.

Jag tror att ADHD finns, men jag är faktiskt inte säker på att allt är samma sak. Viss ADHD verkar mer gå hand i hand med bipolär sjukdom, viss närmar sig antisocialt beteende och det blir rätt olikt ADD. Jag går rätt mycke på känsla och kan känna samhörighet med vissa med ADHD men inte alls andra. Skulle jag analysera det skulle detaljer nog finnas som stödjer vad jag känner.

Sedan ogillar jag namnet. För det första att man har ADHD om man bara har ADD. Sedan att namnet säger att det är en störning i uppmärksamheten. Då tror jag man missat massa. Jag har aldrig haft problem i skolan att koncentrera mig om det känts intressant. Vem bestämmer vad som är värt att lägga uppmärksamhet på? Det känns mer som hela tankeprocessen från intryck till uttryck är "drabbad".

Artikeln verkar även tro ADHD bara handlar om uppmärksamhet och hyperaktivitet.

Sedan känner jag inte många i Sverige som VILL medicinera sitt barn, många testar andra saker först. Rabiata föräldrar som skriker efter droger till sina barn känns kanska osvenskt. ;)

Men ja, det finns många som vill ha bort diagnoser, särskilt de som fick kämpa sig genom skolan själva utan hjälp med någon form av problem. Kan jag kan de! Och jag har ingen störning. Nene!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-03-31 18:10:59

Jag läste noggrannare och har nu kommit på att jag inte har ADD. Jag är närsynt och har en benägenhet till vaxproppar. Det är DET som skapat mina symptom.

Skönt att få veta sanningen. :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-03-31 18:12:48

Koboshi skrev:
Wine skrev:
Koboshi skrev:Dr. Saul förnekar ADHD helt med att det inte finns. Om du finner det intressant betyder att du köper snacket att ADHD beror på dålig uppväxt, dålig hörsel, dålig syn eller järnbrist. Att läkare inte gör nograna utredningar och därmed sätter felaktiga diagnoser har att göra med personerna och deras utbildning inte med diagnosen i sig själv.


Ja symtomen kan som sagt ha sin orsak i annat och man kan även diskutera vad ADHD diagnosen egentligen är och om det faktiskt förhåller sig så att det inte existerar enbart en gemensam nämnare eller orsak till de problem som alla de som i nuläget är diagnostiserade med ADHD upplever.


ADHD är det som förr kallades Damp och innan det MBD. ADHD är ett samlingsnamn för problem som finns hos ca 5% av befolkningen. ADHD kan variera mellan individer MEN den finns. Dr. Saul säger tydligt - och även du - att det inte finns det vill säga att det jag har och många med mig inte finns. Att vi bara skall skärpa oss så funkar allt. Att bara om vi skaffar glasögon eller hörapparat så funkar allt. Att om bara våra föräldrar smiskade oss mer som barn så skulle allt fungera. Att bara om vi tar extra järn så skulle allt fungera. Men jag har stora nyheter - jag har provat och vardagen är fortfarande ett stycke helvete för mig - kanske beror det på att jag har brunt hår - ja det måste det vara. Jag vill inte tro att du är så korkad att du köper att ADHD inte finns. Att alla de barn som far illa i skolan, tar droger och bli krimminella inte finns. Att alla de föräldrar jag pratar med om deras barn som inte klarar skolan och därmed inte kan få jobb bara inbillar sig?


Nu tycker jag det räcker, du upprepar dig hela tiden, du talar om för mig vad jag tycker och kommer med helt felaktiga och märkliga påståenden. Jag har skrivit tillräckligt med inlägg tidigare i tråden om vad jag anser och det är väl bara att acceptera att vi har lite olika syn på ADHD samt åsikter, orsaker till symtom o.s.v. Du slösar bara energi om du tror att du ska kunna övertyga mig på något sätt.

Dessutom, du som är troende borde väl om någon inse vilken stark drivkraft girighet är.

kiddie skrev:...
Men det är synd om den debatten smittar hit, för vi har ju riktiga utredningar på ett annat sätt.
...


Nu blir jag lite nyfiken, hur definierar du "riktiga utredningar"? Skulle du kunna beskriva hur en riktig utredning går till?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-03-31 18:22:08

Utredningen är ganska lik den för aspergers. Den tar flera dagar att göra och har flera moment. Tror att diagnostik blir bättre i framtiden då vi förstår mer vad som händer neurologiskt, men ett omfattande testbatteri är bra mycket bättre än att en lärare diagnostiserar ett barn, vilket faktiskt händer i USA.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-03-31 18:25:34

gadas skrev:Jag önskar att Scientologikyrkan var ett tankeexperiment, en kul grej, det kunde kanske vara roligt.

Men när man nu påstår att detta med rymdvarelser och allt har hänt och lever efter det och jagar människor och sprider myter, då är det bara patetiskt. Dessutom kan det dra dåligt rykte över dem som för fram rationell kritik mot psykiatrin.


Att det som i Koboshis startinlägg finns ett citat från KMR's hemsida där man hänvisar till Dr. Richard Sauls bok och kritik mot ADHD betyder inte att kritiken i sig och informationen inte skulle vara korrekt och i högsta grad relevant. Det debatteras och diskuteras mycket på andra håll som i exempelvis USA och Storbritannien och kritik mot ADHD och de läkemedel som används för att behandla ADHD symtom samt kritik mot läkemedelsindustrin, "Big Pharma" förekommer i olika medier som tidningar, tv och radio.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-03-31 18:26:42

kiddie skrev:Utredningen är ganska lik den för aspergers. Den tar flera dagar att göra och har flera moment. Tror att diagnostik blir bättre i framtiden då vi förstår mer vad som händer neurologiskt, men ett omfattande testbatteri är bra mycket bättre än att en lärare diagnostiserar ett barn, vilket faktiskt händer i USA.


Skulle du kunna beskriva lite mer ingående hur en riktig utredning går till, olika moment i utredningen o.s.v. Undrar också om du läst mitt inlägg tidigare i tråden här, finns bl.a. ett avsnitt om SBU's rapport där man granskat och utvärderat de metoder som används i Sverige för att diagnostisera ADHD samt citerat från en artikel om en studie som visat hur lätt det är att simulera symtom för att få ADHD diagnos:

post1142494.html#p1142494
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-03-31 18:35:57

Alltså, nej... några objektiva test finns ju inte som du själv redan vet. Men om man kräver detta av ADHD så måste man kräva det av alla sjukdomar som diagnostiseras enbart med observation. Då kan man inte ens ha huvudvärk längre.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-03-31 18:41:55

I och med att du inte sagt om du anser att ADHD inte finns eller finns utan bara berömt en som anser att ADHD inte finns överhuvudtaget och därmed är alla ställda diagnoser ADHD falska och därmed bluffar alla de som har diagnos - inklusive mig - så tolkar jag dig att du inte tror att någon enda ADHD-diagnos är rätt och sådeles underkänner även dem som har - inklusive mig.

Att läkare kan ställa fel diagnos - ja. Att en icke utbildad lärare skall få ställa diagnos - nej glöm det. Att hoss en del, inte alla, kan symptomen ha andra orsaker - ja läkare gör fel. Att alla ADHD-diagnoser är fel (som Dr. Saul skriver om som du verkar skriva under) - varför häna mig mer och varför förstöra för fler barn med problematiken, vuxna med problematiken och anhöriga till dessa?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-03-31 18:43:11

kiddie skrev:Alltså, nej... några objektiva test finns ju inte som du själv redan vet. Men om man kräver detta av ADHD så måste man kräva det av alla sjukdomar som diagnostiseras enbart med observation. Då kan man inte ens ha huvudvärk längre.


Exakt min poäng - ingen ADHD - ingen huvudvärk så om du har ont skit i Iprem eller Magnesyl - du bara inbillar dig.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-03-31 19:25:45

Koboshi skrev:
kiddie skrev:Alltså, nej... några objektiva test finns ju inte som du själv redan vet. Men om man kräver detta av ADHD så måste man kräva det av alla sjukdomar som diagnostiseras enbart med observation. Då kan man inte ens ha huvudvärk längre.


Exakt min poäng - ingen ADHD - ingen huvudvärk så om du har ont skit i Iprem eller Magnesyl - du bara inbillar dig.


Till Koboshi, enligt min uppfattning så verkar det som att du inte har läst vad jag skrivit eller så misstolkar du eller missförstår du, det kan jag ju inte veta. Kanske skulle du ta och läsa igenom alla inlägg i tråden igen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-03-31 19:36:28

kiddie skrev:Alltså, nej... några objektiva test finns ju inte som du själv redan vet. Men om man kräver detta av ADHD så måste man kräva det av alla sjukdomar som diagnostiseras enbart med observation. Då kan man inte ens ha huvudvärk längre.


Det som är sanning idag behöver inte vara det imorgon, jag skrev det tidigare i tråden i ett inlägg. Att en samling symtom som endast kan observeras och alltså inte kan bevisas på något sätt med ett objektivt test skulle kunna kallas någonting helt annat i framtiden är väl inget konstigt när det hela tiden pågår forskning, finns väl en mängd exempel på tillstånd som bytt namn och numera går under andra diagnosbenämningar, det vi idag kallar utbrändhet och fibromylagi har tidigare haft andra medicinska benämningar, här finns några exempel:

Läkartidningen - Sjukdomsföreställningar under 1900-talet

Att det också sker förändringar över tid vad gäller hur man diagnostiserar en åkomma är väl inte heller något konstigt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav slackern » 2014-03-31 19:48:11

Wine skrev:
kiddie skrev:Alltså, nej... några objektiva test finns ju inte som du själv redan vet. Men om man kräver detta av ADHD så måste man kräva det av alla sjukdomar som diagnostiseras enbart med observation. Då kan man inte ens ha huvudvärk längre.


Det som är sanning idag behöver inte vara det imorgon, jag skrev det tidigare i tråden i ett inlägg. Att en samling symtom som endast kan observeras och alltså inte kan bevisas på något sätt med ett objektivt test skulle kunna kallas någonting helt annat i framtiden är väl inget konstigt när det hela tiden pågår forskning, finns väl en mängd exempel på tillstånd som bytt namn och numera går under andra diagnosbenämningar, det vi idag kallar utbrändhet och fibromylagi har tidigare haft andra medicinska benämningar, här finns några exempel:

Läkartidningen - Sjukdomsföreställningar under 1900-talet

Att det också sker förändringar över tid vad gäller hur man diagnostiserar en åkomma är väl inte heller något konstigt.


Det går att göra ett uppmärksamhetstest på en dator. Där kan man se om medicinen hjälper eller inte. Dessutom går det att läsa av dopamin nivåerna i både hjärnan och blodet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Frimodig » 2014-03-31 19:59:45

Läkartidningsgrejen.

När det gäller neuropsykiatriska funktionshinder, så är det där bullshit.

Underdiagnostisering är huvudproblemet när det gäller adhd, asperger, och sånt. Osynligheten är huvudproblemet.

Fråga t.ex. chefen för fängelserna i Sverige.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Frimodig » 2014-03-31 22:40:24

Men dr Saul berättade att adhd inte finns.

De av oss med adhd finns inte. Jag är asperger light, om nån begåvning talade om för mig att asperger inte finns så skulle jag bli skapligt obehaglig.

Man bör betala tillbaka.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav plåtmonster » 2014-04-01 0:17:03

kiddie skrev:Sedan ogillar jag namnet. För det första att man har ADHD om man bara har ADD.

ADD skiljer sig väl nästan helt mot ADHD ? kusligt att det finns de som rör ihop det.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Kvasir » 2014-04-01 0:19:51

Man sklijer vanligen inte på ADD och ADHD numera, utan anser att de är olika yttringar av samma sak.Den förstnämnda yttrar sig inte så mycket motoriskt utan mest bara mentalt.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav kiddie » 2014-04-01 6:10:51

Bara för att man har fel teorier betyder det inte att något inte finns. Som det där med fibromyalgin. Gör det ont i muskler kanske det inte är så konstigt att man kollar på musklerna. Sedan så är det inget fel på dem, och då var det väldigt många som sa att detta var en sann inbillningssjuka av mesiga kvinnor som bara ville ha uppmärksamhet osv. Det var rätt nära att det slutat där, med patienter som faktiskt var rätt svårt drabbade.

När man bytte kurs och började tänka neurologiskt klarnade det, de med fibromyalgi har ju också ett stört sömnmönster. Dessutom är man mer i riskzonen om man är för tidigt född och nervbanorna inte är helt utvecklade. Är väl bra att man kan fortsätta forskningen där istf att säga att det är inbillning och uppmärksamhetssökande.

Samma med ADHD. När det var MBD trodde man först att det handlade om en liten och avgränsad hjärnskada i en övrigt normal hjärna. Sedan hittade man inte något sådant. Skulle man då lägga ner och säga att det var inbillning? Vad jag förstår tror man numera att ADHD finns i hela hjärnan som sådan. Då är det väl bra att man kan fortsätta där och vänta in tekniken som kan se hjärnan i bättre "upplösning" än innan.

Just med neuropsykiatriska saker är det väl ganska bra att man inriktar sig på hjärnan, eller? Känns rätt logiskt. Sedan kan man såklart debattera om avvikelser är naturens backup som inte råkar passa i en viss miljö, eller om det är ett sant problem. Men hamnar man i den diskussionen har man redan erkänt att ADHD finns.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-01 9:00:10

plåtmonster skrev:ADD skiljer sig väl nästan helt mot ADHD ? kusligt att det finns de som rör ihop det.


Ja det finns mer likheter mellan ADD och AS, här står det att individer med ADD och AS har liknande beteenden men att de olika tillstånden ändå skiljer sig:

Doctors make their diagnoses based on children's behaviors. Since children with Attention Deficit Disorder and Asperger Syndrome share similar behaviors, the two can appear to overlap. However, there is a fundamental difference between Attention Deficit Disorder and Asperger Syndrome. Aspies lack what doctors call "social reciprocity" or Theory of Mind. Theory of Mind is "the capacity to understand that other people have thoughts, feelings, motivations and desires that are different from our own." Children with ADD have a Theory of Mind and understand other people's motives and expectations. They make appropriate eye contact and understand social cues, body language and hidden agendas in social interactions. Aspies can not.

One author put it this way: children with Attention Deficit Disorder respond to behavioral modification. With Asperger Syndrome, the syndrome is the behavior.

Both kinds of children can tantrum, talk too loud and too much and have problems modulating their behaviors and making friends. Both are social failures but for different reasons.
http://www.yourlittleprofessor.com/adhd.html

I texten finns mer beskrivet om skillnaderna mellan ADD och AS och det står också att det kan ta flera år att fastställa korrekt diagnos för ett barn som har beteendeproblem eftersom en diagnos är baserad på observation av beteenden som är likartade vid en mängd olika tillstånd:

For this reason, getting the right diagnosis for a child who exhibits behavior problems may take years of trial and error. Diagnosis is based on observation of behaviors that are similar for a myriad of disorders.


Det är ju också vanligt att man förutom ADHD även har en eller flera personlighetsstörningar som exempelvis histrionisk personlighetsstörning, borderline personlighetsstörning samt antisocial personlighetsstörning. En ADHD diagnos kan dölja vad som egentligen handlar om psykopati.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Wine » 2014-04-01 9:10:47

kiddie skrev:...
Samma med ADHD. När det var MBD trodde man först att det handlade om en liten och avgränsad hjärnskada i en övrigt normal hjärna.
...


MBD är ju en förkortning av minimal brain damage men man ändrade diagnosen för att barn med likartade symtom inte skulle sammanblandas med barn som hade hjärnskada eller MBD.

kiddie skrev:...
Just med neuropsykiatriska saker är det väl ganska bra att man inriktar sig på hjärnan, eller? Känns rätt logiskt.
...


Nej, jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara logiskt då orsakerna till symtomen kan bero på exempelvis kost, toxiska ämnen, miljögifter m.m. Jämför med exempelvis MS, neurologiska symtom och kvicksilver som bl.a. har misstänkts ha ett samband med insjuknande i autoimmuna sjukdomar som exempelvis MS och Parkinsons sjukdom.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Koboshi » 2014-04-01 9:20:17

Dock finns ADHD och AS och diabetes. Dr. Saul skriver uttryckligen "ADHD do not exsist". Med andra ord han totalt avfärdar ADHD som något som inte finns - inte alls något om att det kan finnas andra orsaker utan att diagnosen i sig är bluff.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.

Inläggav Toblerone » 2014-04-01 14:10:47

kiddie skrev:Alla fall av ADHD särskilt inte i USA är nog inte ADHD. De tillåter ett färgämne som är förbjudet här som skapar rastlösa beteenden, iallafall den fattiga delen livnär sig ofta på rent socker (ja nästan), de har större skolor ibland rena megaskolor, lärare kan i princip inte avskedas, de börjar skolan yngre än vi, fler kommer från familjer med stora sociala problem.

Då känns det att börja i fel ände att läraren diagnostiserar och sedan skriver en läkare medicin. Utan egentlig information. Handlar mycket om att barn ska förvaras i skolan, sedan vad det blir av dem spelar inte så stor roll. Dessutom ska allt medikaliseras, man kan inte bara ha dåligt läshuvud, då har man ADHD eller inlärningsproblem.



Nja.... lite överdriver du nu också. Dem där färgämnena har man diskuterat i 30 år. Förut fanns de inte bara i USA. Jag vet inte exakt om de fanns i Sverige (jag är inte ens säker på att det inte finns kvar även nu) , men i Tyskland fanns de absolut. Och jag ser inte att fallen av ADHD där skulle ha avtagit drastiskt sedan dess.

Men framför allt finns det ju inga som helst bevis för att färgämnena skulle orsaka ADHD-liknande symptom. Det har man visserligen påstått i 30 år, men det verkar inte kunna bevisas alls. Och jag har sett barn som har reagerat känsligt på olika ämnen (t.ex. glutamat) och blivit hyperaktiva av det. Det gick inte att jämnföra med ADHD. Dvs. det var bara som en liten del av hela problematiken. Och att man börjar skolan tidigare, behöver inte heller vara ett problem.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in