Förklara för chefen.. (om AS)

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förklara för chefen.. (om AS)

Inläggav sparven » 2014-03-21 21:37:17

Jag har gått ner till 75% på mitt jobb och kommer behöva prata med min chef om det. Han har sett på mitt läkarintyg att jag har AS men vi har inte pratat om det då han är chef på flera ställen i Sverige och bara hälsar på ibland. Vet dock att han kommer nästa vecka..

Jag är inte så bra på att förklara och han är inte en förstående person.
Det jag söker är ett kortfattat material om AS som jag kan ge till honom att läsa och sen fråga mig om han vill.

Vet att det ska finnas en checklista men hittar den inte :(

Alla tips på material är välkomna :)



Moderator atoms - förtydligade rubriken lite; flyttade tråden från, Att leva som Aspergare.
sparven
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2011-12-29
Ort: Söderköping

Förklara för chefen..

Inläggav Alien » 2014-03-21 22:14:25

Habiliteringen där du bor kanske har faktablad? Annars finns det här: http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Info ... s-syndrom/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förklara för chefen..

Inläggav Moggy » 2014-03-21 22:24:45

Måste du ta det ensam med en så hög och viktig chef? Finns det ingen personalansvrig eller nån lägre avdelningschef att ta det med? Kan vara bättre att ta det med nån man jobbar med och har en relation med än en hög chef som bara är där ibland och kanske inte är speciellt intresserad av en enstaka anställd? Eller åtminstone få med nån som känner dig på jobbet på ett gemensamt möte med den höge chefen?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Förklara för chefen.. (om AS)

Inläggav Deadly_Nightshade » 2014-03-22 14:38:06

Hur kommer det sig att han överhuvudtaget har tillgång till ditt läkarintyg?
Iom det så har du målat in dig i ett hörn och det enda du kan göra är att säga som det är.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Förklara för chefen.. (om AS)

Inläggav Alien » 2014-03-22 15:18:49

Det viktigaste ar att du berättar hur AS påverkar just dig. Gärna exempel på hur bra det gör dig som arbetskraft liksom dina svaga sidor. Typ "Jag är väldigt noggrann och kommer väl överens med folk, men blir lättare uttröttad av stress, så därför orkar jag inte jobba 100%".

Allmänna info-blad kan ju vara bra om chefen inte vet någonting alls om AS, men de kan ju också ge intryck av att just du är mer handikappad än du är.

Håller också med om Moggys förslag att du har med dig någon som du jobbar direkt under på mötet. Hen skulle i så fall kunna intyga vad du är bra på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förklara för chefen.. (om AS)

Inläggav GuteS » 2014-03-29 13:26:07

Lag (1991:1047) om sjuklön reglerar vad som gäller vid sjukskrivning. Det kan i detta sammanhang vara relevant att poängtera att det står arbetstagaren fritt om denne vill utge vilken diagnos som medför nedsatt arbetsförmåga eller ej.

"9 § Arbetstagaren ska lämna arbetsgivaren en skriftlig försäkran om att han eller hon har varit sjuk och i vilken omfattning som arbetsförmågan har varit nedsatt på grund av sjukdomen samt om han eller hon då omfattades av bestämmelserna i 37 kap. 3 § socialförsäkringsbalken. Försäkran behöver inte innehålla närmare uppgift om sjukdomen. Arbetsgivaren är inte skyldig att betala ut sjuklönen innan arbetstagaren har lämnat försäkran. Lag (2011:1073)."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19911047.htm
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Förklara för chefen.. (om AS)

Inläggav KourosGould » 2014-03-29 16:08:24

Denna checklista du snackar om kallas diagnoskriterier. Sök på typ asperger syndrom kriterier så borde du hitta dem.
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in