Gå ur kyrkan

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gå ur kyrkan

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-27 9:29:56

Men jag är inte medlem i svenska kyrkan, därför ska jag heller inte ta del av deras grejer.

Sen är det väl typ möbler från Erikshjälpen man kan få där?

Men jag kanske bokstavstolkar lite nu.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Gå ur kyrkan

Inläggav slackern » 2014-03-27 9:52:14

KrigarSjäl skrev:Men jag är inte medlem i svenska kyrkan, därför ska jag heller inte ta del av deras grejer.

Sen är det väl typ möbler från Erikshjälpen man kan få där?

Men jag kanske bokstavstolkar lite nu.


Nejdå jag fick pengar för att köpa nya möbler på IKEA. Man behöver inte vara medlem i kyrkan för att söka pengar men det hjälper större chans att man får.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gå ur kyrkan

Inläggav Bror Duktig » 2014-03-27 10:06:49

I min kommun gnuggar politikerna händerna, lägger ned olika verksamheter, och myser när kyrkan tar över - gratis.

Kommunen lade ned öppen förskola, och kyrkan utökade då sin eftersom de inte tyckte att man skulle vara utan. Detta utnyttjar ju kommunerna till max.

Samma sak med härbärgen och hjälp för utslagna (oavsett samfund). Kommunerna gnuggar sina giriga händer när de slipper betala och kan utnyttja organisationer som inte, om de ska följa sin ideologi, kan skita i att ta hand om det, kostnadsfritt.

Helsjukt.

Detta har ju iofs inte så mycket att göra med tro och om man ska vara med eller ej, utan pekar mer på vilka rövar kommunerna är.

I min kommun lade man även ned all sysselsättning utom den man måste stå för (DV, nysvenskars aktivitet, FAS3), så även där har kyrkan startat lite daggrejer som "kom och fika", "torsdagssoppa för daglediga" o.s.v. Kommunen myser väl åt detta - låt kyrkan betala.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Gå ur kyrkan

Inläggav Koboshi » 2014-03-27 10:12:30

KrigarSjäl skrev:-Men är det verkligen svenska kyrkan som tar hand om utslagna människor?
Är det inte Frälsningsarmén och Missionsförbundet som gör sånt?


Både och. Här i Halmstad finns ett samarbetsråd av alla kyrkor i stan som gemensamt driver ett café för hemlösa. Samt i de flesta kyrkor finns det möjlighet att söka olika hjälpmedel i form av kontanter m.m.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Gå ur kyrkan

Inläggav Koboshi » 2014-03-27 10:14:21

Bror Duktig skrev:I min kommun gnuggar politikerna händerna, lägger ned olika verksamheter, och myser när kyrkan tar över - gratis.

Kommunen lade ned öppen förskola, och kyrkan utökade då sin eftersom de inte tyckte att man skulle vara utan. Detta utnyttjar ju kommunerna till max.

Samma sak med härbärgen och hjälp för utslagna (oavsett samfund). Kommunerna gnuggar sina giriga händer när de slipper betala och kan utnyttja organisationer som inte, om de ska följa sin ideologi, kan skita i att ta hand om det, kostnadsfritt.

Helsjukt.

Detta har ju iofs inte så mycket att göra med tro och om man ska vara med eller ej, utan pekar mer på vilka rövar kommunerna är.

I min kommun lade man även ned all sysselsättning utom den man måste stå för (DV, nysvenskars aktivitet, FAS3), så även där har kyrkan startat lite daggrejer som "kom och fika", "torsdagssoppa för daglediga" o.s.v. Kommunen myser väl åt detta - låt kyrkan betala.


Känner igen mig och ser samma sak här nere. Instämmer även i kritiken mot tankesättet hos kommunerna.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Gå ur kyrkan

Inläggav slackern » 2014-03-27 10:23:28

Bror Duktig skrev:
Samma sak med härbärgen och hjälp för utslagna (oavsett samfund). Kommunerna gnuggar sina giriga händer när de slipper betala och kan utnyttja organisationer som inte, om de ska följa sin ideologi, kan skita i att ta hand om det, kostnadsfritt.

Helsjukt.



Här i STHLM samarbetar kommunen med frivilligorganisationerna och ger dom bidrag till deras verksamheter. Man kan säga att dom drivs på entreprenad och staden betalar för varje plats.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gå ur kyrkan

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-27 10:31:34

slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Men jag är inte medlem i svenska kyrkan, därför ska jag heller inte ta del av deras grejer.

Sen är det väl typ möbler från Erikshjälpen man kan få där?

Men jag kanske bokstavstolkar lite nu.


Nejdå jag fick pengar för att köpa nya möbler på IKEA. Man behöver inte vara medlem i kyrkan för att söka pengar men det hjälper större chans att man får.

Det vore ohederligt av mig att söka hjälp hos kyrkan.
Har jag gått ur så har jag och jag tycker man ska stå sina kast.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Gå ur kyrkan

Inläggav slackern » 2014-03-27 10:39:32

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Men jag är inte medlem i svenska kyrkan, därför ska jag heller inte ta del av deras grejer.

Sen är det väl typ möbler från Erikshjälpen man kan få där?

Men jag kanske bokstavstolkar lite nu.


Nejdå jag fick pengar för att köpa nya möbler på IKEA. Man behöver inte vara medlem i kyrkan för att söka pengar men det hjälper större chans att man får.

Det vore ohederligt av mig att söka hjälp hos kyrkan.
Har jag gått ur så har jag och jag tycker man ska stå sina kast.


Det tycker jag är hedervärt hos dig. Du har rätt stark moral och hederstänk en fin egenskap. Och nej jag är inte kär och försöker stöta.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gå ur kyrkan

Inläggav KrigarSjäl » 2014-03-27 11:07:48

Moralrelativism och att inte stå för vem man är är det värsta jag vet.

Man ska vara ärlig, man ska vara hederlig, man ska vara modig, man ska vara ridderlig.
Det strävar jag efter.

Att vara likgiltig, feg, falsk eller cyniker är ingen konst, det kan vilken flane som helst vara eftersom det inte kostar nåt.

Men riddarmoral - det är nåt helt annat det!
Det kräver sin man eller kvinna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Gå ur kyrkan

Inläggav alixha » 2014-03-27 11:25:28

Jag har också funderat på att gå ur svenska kyrkan men jag är väldigt förtjust i gamla kyrkobyggnader och vill gärna att dom bevaras.
I och för sig tror jag inte att vare sig kommunerna eller staten skulle låta till exempel Lunds Domkyrka förfalla oavsett men man vet ju aldrig!

Tack för länkarna KS, känns lite lättare att ta en ordentlig funderare nu när jag fått reda på exakt hur man kan göra för att gå ur, har alltid varit lite luddigt innan.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Gå ur kyrkan

Inläggav Miche » 2014-03-27 11:30:16

Svenska kyrkan har iofs råd att ge den hjälpen som beskrivs ovan i och med att de byggt sina rikedomar på kollektiv anslutning genom århundraden men det är ändå fel att kommunerna inte tar sitt ansvar.

Jag har dock tvekat att lämna kyrkan med samma tankar som LILITH_ beskriver (med lite undantag från punkt 3, det är inte Svenska kyrkan som är bäst på att jaga bort rasismen även om de ibland låter utvisningshotade med annan religion bo i kyrkan för att slippa polishämtningen, det var dock länge sedan det omnämndes något sådant i pressen så jag vet inte om det fortfarande förekommer eller om de genom direktiv tvingats sluta).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Gå ur kyrkan

Inläggav slackern » 2014-03-27 11:33:08

Miche skrev:
Jag har dock tvekat att lämna kyrkan med samma tankar som LILITH_ beskriver (med lite undantag från punkt 3, det är inte Svenska kyrkan som är bäst på att jaga bort rasismen även om de ibland låter utvisningshotade med annan religion bo i kyrkan för att slippa polishämtningen, det var dock länge sedan det omnämndes något sådant i pressen så jag vet inte om det fortfarande förekommer eller om de genom direktiv tvingats sluta).


Jag kommer ihåg att någon kvinnlig biskop tog starkt avstånd från främlingsfientlighet och rasism när SD valdes in i riksdagen. Vilket fick SD att storma ut ur kyrkan efter att ha känt sig utpekade. Det om något är ett starkt ställningstagande från kyrkan mot främlingsfientlighet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gå ur kyrkan

Inläggav Miche » 2014-03-27 11:54:29

slackern skrev:
Miche skrev:
Jag har dock tvekat att lämna kyrkan med samma tankar som LILITH_ beskriver (med lite undantag från punkt 3, det är inte Svenska kyrkan som är bäst på att jaga bort rasismen även om de ibland låter utvisningshotade med annan religion bo i kyrkan för att slippa polishämtningen, det var dock länge sedan det omnämndes något sådant i pressen så jag vet inte om det fortfarande förekommer eller om de genom direktiv tvingats sluta).


Jag kommer ihåg att någon kvinnlig biskop tog starkt avstånd från främlingsfientlighet och rasism när SD valdes in i riksdagen. Vilket fick SD att storma ut ur kyrkan efter att ha känt sig utpekade. Det om något är ett starkt ställningstagande från kyrkan mot främlingsfientlighet.
Det är ett bra ställningstagande men det finns andra grupperingar som tar starkare ställning mot rasismen.

Trots allt som jag skrev i något inlägg så har Svenska kyrkan fortfarande texter som fördömer fiender och som predikas/sjungs ofta i kyrkorna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Gå ur kyrkan

Inläggav Bror Duktig » 2014-03-27 12:44:19

slackern skrev:
Bror Duktig skrev:
Samma sak med härbärgen och hjälp för utslagna (oavsett samfund). Kommunerna gnuggar sina giriga händer när de slipper betala och kan utnyttja organisationer som inte, om de ska följa sin ideologi, kan skita i att ta hand om det, kostnadsfritt.

Helsjukt.



Här i STHLM samarbetar kommunen med frivilligorganisationerna och ger dom bidrag till deras verksamheter. Man kan säga att dom drivs på entreprenad och staden betalar för varje plats.

Då är det ju ok. Men jag tycker å andra sidan att det är synd när staten slutar ta ansvar och lägger ut allt på entreprenad, ofta med "lägst pris får uppdraget" och så slutar det med sämre än sämst utförda tjänster och kvalitet. Troligen får inte kyrkan betalt så mycket som de behöver för att täcka kostnader.

KrigarSjäl skrev:
slackern skrev:
KrigarSjäl skrev:Men jag är inte medlem i svenska kyrkan, därför ska jag heller inte ta del av deras grejer.

Sen är det väl typ möbler från Erikshjälpen man kan få där?

Men jag kanske bokstavstolkar lite nu.


Nejdå jag fick pengar för att köpa nya möbler på IKEA. Man behöver inte vara medlem i kyrkan för att söka pengar men det hjälper större chans att man får.

Det vore ohederligt av mig att söka hjälp hos kyrkan.
Har jag gått ur så har jag och jag tycker man ska stå sina kast.

Det är ju bra. Jag tror att det kan handla om folk som inte valt att gå ur, kanske flyktingar, folk från andra religioner m.m. som kan få hjälp. Och det känns ok enligt mig. De är oftast öppna (antar jag, om de kommer i slöja liksom) med sin religion, och för mig är det helt ok om de söker hjälp hos valfritt religiöst samfund som vill hjälpa.

Men har man medvetet gått ur, så tänker jag samma som dig.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Gå ur kyrkan

Inläggav matterik » 2014-03-27 13:48:46

Själv så har jag gått ur kyrkan.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Gå ur kyrkan

Inläggav Kahlokatt » 2014-03-27 23:42:24

Kevlarsoul skrev:Och gå absolut inte på när en telefonförsäljare ringer upp och säger att hen kan hjälpa dig gå ur kyrkan..


:lol:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Gå ur kyrkan

Inläggav kiddie » 2014-03-27 23:49:28

Inte medlem, gick ur för väldigt länge sedan. Har tagit kyrkans aktiviteter i anspråk vid flertal tillfällen och funderade på gå med igen, men jag har inte råd.

Känns inte OK att snylta men men.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Gå ur kyrkan

Inläggav Parvlon » 2014-03-28 0:08:31

Jag funderade på det för ett par år sedan men det blev aldrig av. Sen fick jag hjälp av Jesus Kristus i andevärlden så efter det känns tanken att lämna kristendomen lite dum.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Gå ur kyrkan

Inläggav Miche » 2014-03-28 0:09:07

kiddie skrev:Känns inte OK att snylta men men.
De har ändå skott sig på folkets bekostnad i hundratals år så det är dags att folket får något tillbaka.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Gå ur kyrkan

Inläggav plåtmonster » 2014-03-28 0:39:27

Så fort det ringer någon som man inte känner som vill att man ska göra något så ringer alarmklockan. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Gå ur kyrkan

Inläggav Fröken Fräken » 2014-03-28 11:46:54

Alltså, enligt länken så sparar jag 120 kr per år på att gå ur, och 3700 kr fram till pensionen. Så det är inga stora summor. Men jag tycker det känns konstigt att vara med när jag inte är religiös. Jag skickar in blanketten nu, jag har tänkt gå ur i flera år utan att det har blivit av. Skönt att få det gjort.
Fröken Fräken
 
Inlägg: 368
Anslöt: 2011-01-20

Gå ur kyrkan

Inläggav Tantaly » 2015-12-19 13:17:02

Så nu var jag äntligen ur Svenska kyrkan också. Stör mig på att jag varit medlem så många år och betalat ca 1500- 2000 kr per år. Hade haft minst 15000 kr mer på mitt konto annars att ha skoj med. Svenska kyrkan och religion i allmänhet hör inte hemma i ett modernt samhälle.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Gå ur kyrkan

Inläggav alixha » 2015-12-19 13:36:34

Skulle spara cirka 1100 kr per år och cirka 37 800 fram till pensionen.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Gå ur kyrkan

Inläggav Tantaly » 2015-12-19 13:44:42

alixha skrev:Skulle spara cirka 1100 kr per år och cirka 37 800 fram till pensionen.


Små pengar kan tyckas men har de hellre på kontot än i sjön.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in