Karl Kraus´ antikrigsdrama "Die letzten Tage der Menschheit"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Karl Kraus´ antikrigsdrama "Die letzten Tage der Menschheit"

Inläggav Hadumod » 2014-03-22 21:25:53

Karl Kraus antikrigsdrama "Die letzten Tage der Menshcheit" går nu på Deutschlandfunk i live-stream. Torde passa rätt bra i tider som dessa...

Bild
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Karl Kraus´ antikrigsdrama "Die letzten Tage der Menschheit"

Inläggav Alien » 2014-03-23 3:07:03

Karl Kraus, vem är det? Ingen ny stjärna på den tyska parnassen:

Kraus främsta verk anses vara den satiriska pjäsen, om första världskriget, Die letzten Tage der Menschheit, vilken kombinerar dialog från samtida dokument med apokalyptisk fantasy och kommentarer från två karaktärer. Dramat har fler än 200 scener och 500 rollfigurer och följer första världskriget år för år. Kraus började skriva pjäsen 1915 och publicerade den först i en serie av specialutgåvor av Fackel, 1919. Epilogen, Die letzte Nacht hade redan tidigare publicerats 1918 som en specialutgåva. Under 1919 gav Kraus även ut en samling krigstexter med titeln Weltgericht.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Kraus

Karl Kraus dog alltså 1936, vilket kanske var tur för honom mtp att han var jude.

Men kan vem som helst lyssna på tyska radion? Jag hittar hursomhelst ingenting när jag skriver in "Karl Kraus" och klickar "Suchen".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Karl Kraus´ antikrigsdrama "Die letzten Tage der Menschheit"

Inläggav Hadumod » 2014-03-23 13:31:24

Alien skrev:Men kan vem som helst lyssna på tyska radion?

Jäpp, det "funkar" :wink: utmärkt, det är bara att gå in på Deutschlandfunks (Deutschlandradios) huvudsida och klicka sig fram till sidan med deras streamade olika kanaler (Deutschlandfunk live, Deutschlandradio Kultur live, och DRadio Wissen live). Likaså kan man via de regionala delstats[-övergripande] radiobolagens huvudsidor gå in och lyssna på ett stort utbud kanaler (Norddeutscher Rundfunk, Mitteldeutscher Rundfunk, Bayerischer Rundfunk m.fl). Samma sak gäller ju för en mängd olika radiobolags kanaler runtom i världen: NRK, DR, BBC, CBC (Kanada), NPR (USA), ABC (Australien) o.s.v. Ett förträffligt sätt att få perspektiv på förhållanden och händelser i världen.
Alien skrev:Jag hittar hursomhelst ingenting när jag skriver in "Karl Kraus" och klickar "Suchen".

Borde ha lämnat länk i inlägget, sorry... :oops:

Här är länkar till Deutschlandfunks huvudsida, och även till sidan med deras streamade kanaler:

http://www.deutschlandfunk.de/

http://www.deutschlandradio.de/radiohoeren-auf-deutschlandradio-de.219.de.html
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Karl Kraus´ antikrigsdrama "Die letzten Tage der Menschheit"

Inläggav slackern » 2014-03-23 14:34:12

Alien skrev:
Men kan vem som helst lyssna på tyska radion? Jag hittar hursomhelst ingenting när jag skriver in "Karl Kraus" och klickar "Suchen".


Har man något sånär intellekt så går det bra. Är så snuskigt nära besläktat med svenskan. Kan en människa lära sig engelska kan den med lätthet lära sig tyska.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Karl Kraus´ antikrigsdrama "Die letzten Tage der Menschheit"

Inläggav Kvasir » 2014-03-23 14:36:11

slackern skrev:
Alien skrev:
Men kan vem som helst lyssna på tyska radion? Jag hittar hursomhelst ingenting när jag skriver in "Karl Kraus" och klickar "Suchen".


Har man något sånär intellekt så går det bra. Är så snuskigt nära besläktat med svenskan. Kan en människa lära sig engelska kan den med lätthet lära sig tyska.


Nu var det förstås uppenbart att Alien inte syftade på själva språket. ;)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Karl Kraus´ antikrigsdrama "Die letzten Tage der Menschheit"

Inläggav slackern » 2014-03-23 14:39:01

Kvasir skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:
Men kan vem som helst lyssna på tyska radion? Jag hittar hursomhelst ingenting när jag skriver in "Karl Kraus" och klickar "Suchen".


Har man något sånär intellekt så går det bra. Är så snuskigt nära besläktat med svenskan. Kan en människa lära sig engelska kan den med lätthet lära sig tyska.


Nu var det förstås uppenbart att Alien inte syftade på själva språket. ;)


Jo jag ser det. :) Men behärskar man inte språket så bra. Kan det vara svårare att hitta på en hemsida och tro att det är spärrat till svenska IPadresser. Men som sagt övning ger färdighet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in