Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-22 11:03:32

kvicksilver skrev:Knäböj - min nya favoritövning, tillsammans med marklyft. Nu när jag börjat få klur på den så märker jag hur effektiv den är, och dessutom föredrar jag definitivt träningsvärk i benen än i armarna.

När man kollar runt så verkar det vara älska eller hata på benträning.

Förresten, bland er som styrketränar: vore kul att se redovisningar på träningar, för att få lite inspiration.



Knäböj er en bra övning, knäböj og `overhead press` er to av mine favoritter, man bruker hele kroppen.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-03-22 11:59:48

Jeopardy Lane skrev:
kvicksilver skrev:Knäböj - min nya favoritövning, tillsammans med marklyft. Nu när jag börjat få klur på den så märker jag hur effektiv den är, och dessutom föredrar jag definitivt träningsvärk i benen än i armarna.

När man kollar runt så verkar det vara älska eller hata på benträning.

Förresten, bland er som styrketränar: vore kul att se redovisningar på träningar, för att få lite inspiration.



Knäböj er en bra övning, knäböj og `overhead press` er to av mine favoritter, man bruker hele kroppen.


Overhead press (eller millitärpress) har jag satans problem med. Når 5RM på min vikt (25 kg, kom ihåg att jag är nybörjare), men kan bara göra det i de tre första seten, i de två andra låser det sig helt efter fyra.

För lite setvila? Är liksom inga problem alls att nå fem de första seten.

Sedan är det nog bakgrunden inom kroppsarbete som underlättar för knäböj och marklyft, märker att jag har betydligt lättare där än i framför allt bänkpress.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-22 12:13:27

kvicksilver skrev:
Overhead press (eller millitärpress) har jag satans problem med. Når 5RM på min vikt (25 kg, kom ihåg att jag är nybörjare), men kan bara göra det i de tre första seten, i de två andra låser det sig helt efter fyra.

För lite setvila? Är liksom inga problem alls att nå fem de första seten.



Vel, som vi sier her i Norge; try harder. :wink:
Nej jag skojar bara. Det er vanskelig å gi gode råd over internett, men prøv litt mer setvila kanskje. Hvis du fortsetter å bruke den vekten du bruker nå så tipper jeg det snart slutter å låse seg.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Tråden om träning

Inläggav slackern » 2014-03-22 13:24:53

kvicksilver skrev:
slackern skrev:
kvicksilver skrev:Update: var till gymmet idag.

Körde knäböj 5x40 kg, fem set (1 set 20 kg och 1 set 30 kg som uppvärmning)



Räka?


Mitt BMI ligger på 25, haha. Jobbat fysiskt och ökat sju kilo. av lite av allt. Men har inte styrketränat särskilt mycket, så förederar att börja från scratch och få in tekniken.


Förlåt om jag lät dryg det var menat som ett skämt.
slackern
 
Inlägg: 43879
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-03-22 15:21:10

slackern skrev:
kvicksilver skrev:
slackern skrev:
Räka?


Mitt BMI ligger på 25, haha. Jobbat fysiskt och ökat sju kilo. av lite av allt. Men har inte styrketränat särskilt mycket, så förederar att börja från scratch och få in tekniken.


Förlåt om jag lät dryg det var menat som ett skämt.


Det är lugnt. Med tanke på mina hipsterpreferenser och svaga vikter så är jag lite av en omvänd tangentbordskrigare. ;)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-04-02 13:59:10

Ja! Men då är det dags för årets första cykeltur då! :D
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-02 19:28:11

Kevlarsoul skrev:Ja! Men då är det dags för årets första cykeltur då! :D


Kul! Blev det race genom Hässleholmen? Borås har mycket fint att erbjuda cyklister och löpare. Simmare för den delen med... Borås Swimrun om par månader. :D

Själv har jag sprungit två gånger idag. Haglade vid sista rundan, lyckades slippa värsta skuren.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-04-02 19:30:00

dasunbedingte skrev:
Kevlarsoul skrev:Ja! Men då är det dags för årets första cykeltur då! :D


Kul! Blev det race genom Hässleholmen? Borås har mycket fint att erbjuda cyklister och löpare. Simmare för den delen med... Borås Swimrun om par månader. :D


Nä så långt åkte jag inte. :P
Cyklade genom Sjöbo, ner till Almenäs och hem.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav huskors » 2014-04-02 20:00:07

Någon som ska springa Göteborgsvarvet? Jag har anmält mig och börjat träna så smått. Gjorde min första mil förra helgen. Gick bra första 8 km men sen blev benen tunga. Måste hålla ner farten i början, lätt att man dras med!
huskors
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-03-26
Ort: göteborg

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-02 20:04:15

huskors skrev:Någon som ska springa Göteborgsvarvet? Jag har anmält mig och börjat träna så smått. Gjorde min första mil förra helgen. Gick bra första 8 km men sen blev benen tunga. Måste hålla ner farten i början, lätt att man dras med!


Jag ska springa Varvet. Seedat mig uppåt (eller nedåt hur en nu ser på saken), satsar på sub-90, dock så får en räkna med flaskhalsar vilket leder till att en måste sänka tempot.

Grattis till första milen!
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav huskors » 2014-04-02 21:22:28

dasunbedingte skrev:
huskors skrev:
Grattis till första milen!


Tack, ja Varvet och en trolig Asperger-diagnos samma år är två överraskningar på en och samma gång, precis som Kinderägg!
huskors
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2014-03-26
Ort: göteborg

Tråden om träning

Inläggav Kevlarsoul » 2014-04-02 21:42:36

Ska försöka att cykla lite varje dag.
Cykla är trevligt, hoppas bara att vädret håller i sig.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-04-02 23:26:22

dasunbedingte: Hur går det för dig att kombinera löpning och styrketräning? Det varnas lite här och var för löpningens hämmande effekt på muskelbyggandet, men vet inte riktigt hur hög nivå som det handlar om.

Brukade löpa fem dagar i veckan (10-15 km) för 2-3 år sen, men sedan jag börjat med styrketräningen på allvar känner jag att min kondition snarast blivit sämre, och mina fem minuter på löpbandet blir värre för var dag...

Vore nice att kunna lägga in ett löppass en dag i veckan utan allt för jobbig effekt åtminstone.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-04 0:49:23

kvicksilver skrev:dasunbedingte: Hur går det för dig att kombinera löpning och styrketräning? Det varnas lite här och var för löpningens hämmande effekt på muskelbyggandet, men vet inte riktigt hur hög nivå som det handlar om.

Brukade löpa fem dagar i veckan (10-15 km) för 2-3 år sen, men sedan jag börjat med styrketräningen på allvar känner jag att min kondition snarast blivit sämre, och mina fem minuter på löpbandet blir värre för var dag...

Vore nice att kunna lägga in ett löppass en dag i veckan utan allt för jobbig effekt åtminstone.


Det är sant att det hämmar - dock är det mest framträdande vid högre nivåer av styrketräning (inte den glada amatörnivån jag är på). Jag springer långdistans, lägger upp styrkepassen därefter - funktionella styrkepass (in princip bara egen kroppstyngd med diverse övningar för stärka styrkan, explosiviteten, balansen, koordinationen) och träning med fria vikter (många sets och reps, dock inte max tyngd allt för ofta).

Ska en satsa på muskelbyggandet, så kör mest på det.
Lågintensiva joggingturer (40-50% av max puls, tempot ska vara behagligt nog att samtala i längre konversationer) i 30-45 minuter (varva med promenader) är inget dumt inslag, eftersom det sliter inte på samma sätt - efter par veckor/månader kommer kroppen bli mer effektiv att nyttja fett som energikälla (för de flesta, inte alla givetvis) - dessutom blir de flesta inte vrålhungriga efter lunka-gå-jogga pass.

Jag tycker det är svårt att kombinera styrka i löpning, simning och cykling. En behöver styrketräning som komplement - det går inte att utesluta styrketräning helt och hållet som många äldre veteraner tror (även för distanser längre än 21.1km).
Spekulerar aningen - Att bygga upp sig kräver betydligt mer energiintag och vila än långdistanslöpning över en längre tidsperiod (+6 månader). Är en någorlunda aktiv och vid hälsa, så är prestationskurvan (oavsett ålder, kön) för nybörjare inom löpning spikrakt uppåt de första 10-20 veckorna.

Sedan finns det givetvis folk som gör både och utan problem, som exempelvis Rich Roll (http://www.richroll.com/bio/) mfl.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-04 0:50:57

huskors skrev:
dasunbedingte skrev:
huskors skrev:
Grattis till första milen!


Tack, ja Varvet och en trolig Asperger-diagnos samma år är två överraskningar på en och samma gång, precis som Kinderägg!


Hehe. Överraskningar är hemska.

Jag blev placerad i startgrupp 4 - trodde jag inte skulle bli med tanke på antalet anmälda. ^^
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-04-04 2:34:55

Skall påbörja styrketräningen imorgon igen.

Har kört en del HIIT och gått ner en del i vikt, tyvärr inte bara av egen vilja. Min aptit har sjunkit till botten och hungern är inte alls lika närvarande som förut. Känner mig sexigare och snyggare, dock. :)
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-04-04 10:43:32

Tack dasunbedingte för att du delade med dig.

Just nu är mitt mål att bygga upp en grundstyrka - Novice enligt Strength Standards.

I mitt fall innebär det 1RM på 75 kg bänkpress, 100 kg knäböj och 125 kg marklyft.

Vet inte exakt vad jag vill hålla på med sen men lutar emot någon form av volymträning.

Det jag märker nu är att jag har samma problem i bänkpress som jag hade i militären förr - första setet går skitbra, sen går det gradvis sämre och sista reppet, om än lågt, kan jag inte få upp alls. Misstänker att det är något psykologiskt eller tekniskt då det dels inte är så högt, dels har jag haft flyt i rodden och militärpressen på sistone.

Nåväl, blir till att kolla lite mer Youtubevideos.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-04 18:35:02

kvicksilver skrev:Tack dasunbedingte för att du delade med dig.

Just nu är mitt mål att bygga upp en grundstyrka - Novice enligt Strength Standards.

I mitt fall innebär det 1RM på 75 kg bänkpress, 100 kg knäböj och 125 kg marklyft.

Vet inte exakt vad jag vill hålla på med sen men lutar emot någon form av volymträning.

Det jag märker nu är att jag har samma problem i bänkpress som jag hade i militären förr - första setet går skitbra, sen går det gradvis sämre och sista reppet, om än lågt, kan jag inte få upp alls. Misstänker att det är något psykologiskt eller tekniskt då det dels inte är så högt, dels har jag haft flyt i rodden och militärpressen på sistone.

Nåväl, blir till att kolla lite mer Youtubevideos.


Den träningsserien låter rätt tuff - dock genomförbar och rimlig om en satsar på det. Tack för länken, låter som något att kombinera med det där minimalistiska träningsprogrammet.
Det där med pressa upp de sista, oavsett antalet reps/sets/vikt, har för min del mest att göra med uttråkning och bristande koordination (kass vänster-höger koordination). Därför jag inte kör så mycket bänk med stång, utan med hantlar alternativt kort stång (med svetsade vikter). Har försökt, men blir svårt, kör hellre styrkeövningar med egen kroppstyngd då det fungerar bättre för mig i kombination med annan träning.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-07 21:30:10

Sprang 31400000 mm (eller 31.4km) imorse. Började aningen senare än väntat, då en hade svårt att somna (IGEN! Äcklig stank från ventilationen/väggarna).
6-10'C, regn, 3-5m/s vind, luftfuktighet var enligt väderstationen 100% (wtf).
Totalt 2:46, ca 5:17m/km.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-04-08 5:34:05

Gårdagens träningspass (5x5)

Knäböj 62 kg. (tangerat personbästa)
Militärpress 30 kg. (pb)
Marklyft 70 kg. (pb)

Kört Stronglifts sedan slutet på februari nu och börjar verkligen bli en vana, lägger inte alls lika mycket tankeverksamhet nu som tidigare utan har mitt vanliga liv (pluggångest) och sedan kör jag det här mina tre timmar i veckan, känns bra. Känner ingen träningsvärk alls nu, medan det var förjävligt på lägre vikter för en-två veckor sen.

Saknar pumpen. :(
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-04-16 16:31:22

Körde axlar och triceps idag. Kändes riktigt bra. Första styrketräningen på ett tag då det aldrig blev av sist, efter det åt jag mat och 1½ timme efter det drog jag ut på en powerwalk inklusive high-intensity interval training. Nu äter jag mat igen.

Medan jag vill ha en snygg kropp är en frisk kropp viktigare. Jag ska ha överlägsen fysiologi då jag vill testa på Triathlon om 3-4 år!

Jag ska ha en snygg vältränad kropp, men kardiovaskulär överlägsenhet som får kroppsbyggarna att börja gråta efter allt de lagt ner på bulk, deff och fastande. Det är inte så att det är så intressant för kroppsbyggarna, dock. Som den detaljtänkare jag är så springer jag t o m upp för trappor och ser varje möjlighet att få utlopp för lite syresättning. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-04-16 16:48:29

earlydayminer skrev:Körde axlar och triceps idag. Kändes riktigt bra. Första styrketräningen på ett tag då det aldrig blev av sist, efter det åt jag mat och 1½ timme efter det drog jag ut på en powerwalk inklusive high-intensity interval training. Nu äter jag mat igen.

Medan jag vill ha en snygg kropp är en frisk kropp viktigare. Jag ska ha överlägsen fysiologi då jag vill testa på Triathlon om 3-4 år!

Jag ska ha en snygg vältränad kropp, men kardiovaskulär överlägsenhet som får kroppsbyggarna att börja gråta efter allt de lagt ner på bulk, deff och fastande. Det är inte så att det är så intressant för kroppsbyggarna, dock. Som den detaljtänkare jag är så springer jag t o m upp för trappor och ser varje möjlighet att få utlopp för lite syresättning. :-)Happy


Wow, men ta inte ut dig förmycket så här i början och värm upp ordentligt, du är inte 15år längre :-)063
antonius
 
Inlägg: 22013
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-04-16 17:12:46

antonius skrev:
earlydayminer skrev:Körde axlar och triceps idag. Kändes riktigt bra. Första styrketräningen på ett tag då det aldrig blev av sist, efter det åt jag mat och 1½ timme efter det drog jag ut på en powerwalk inklusive high-intensity interval training. Nu äter jag mat igen.

Medan jag vill ha en snygg kropp är en frisk kropp viktigare. Jag ska ha överlägsen fysiologi då jag vill testa på Triathlon om 3-4 år!

Jag ska ha en snygg vältränad kropp, men kardiovaskulär överlägsenhet som får kroppsbyggarna att börja gråta efter allt de lagt ner på bulk, deff och fastande. Det är inte så att det är så intressant för kroppsbyggarna, dock. Som den detaljtänkare jag är så springer jag t o m upp för trappor och ser varje möjlighet att få utlopp för lite syresättning. :-)Happy


Wow, men ta inte ut dig förmycket så här i början och värm upp ordentligt, du är inte 15år längre :-)063


Jag värmer upp ordentligt, men du Leif-Åke. Jag är snart 29 år och har varit kardiovaskulärt tränad i större delen av mitt liv! Det är lungan. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-04-16 18:06:01

lololl.jpg


Sprang imorse... måste nog vara världsrekord när det gäller fart. 593.3km/h (165m/s)... Haha. GPS:en failade något - efter beräkning, så var sträckan ca 1.0-1.25km kortare, vilket ger 4km, 16:54, ca 4:15m/km.

joggskogen.jpg


Tog en tur för en stund sedan i skogen. Får passa på när solen steker på. -3 imorse och +10-12 i eftermiddags.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in