Att minnas ansikten

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Att minnas ansikten

Inläggav Lakrits » 2011-08-26 14:59:38

Jag känner igen mig i det. Men jag kan allas personnummer istället :)
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Att minnas ansikten

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-08-26 15:09:54

Lakrits skrev:Jag känner igen mig i det. Men jag kan allas personnummer istället :)

Jag kan knappt mitt egna personnummer :P Där emot vet jag alla plagg de närmast mig har använt, färgen och formen.. smycken osv. Det jag är bra på att minnas är färg och form (bortsett från ansikten).
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Att minnas ansikten

Inläggav Magnus » 2011-08-26 15:12:27

KaosPrinsessa skrev:
Lakrits skrev:Jag känner igen mig i det. Men jag kan allas personnummer istället :)

Jag kan knappt mitt egna personnummer :P Där emot vet jag alla plagg de närmast mig har använt, färgen och formen.. smycken osv. Det jag är bra på att minnas är färg och form (bortsett från ansikten).


Kommer inte ihåg sånt heller :(
Magnus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1498
Anslöt: 2011-08-13
Ort: Stockholm

Re: Att minnas ansikten

Inläggav treeman » 2011-08-26 15:54:49

Jag glömmer alltid mitt eget ansikte. Tack och lov. Fast sen när man råkar se sig i spegeln så är ju mardrömmen tillbaka...
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Att minnas ansikten

Inläggav kullan » 2011-08-26 15:58:06

treeman skrev:Jag glömmer alltid mitt eget ansikte. Tack och lov. Fast sen när man råkar se sig i spegeln så är ju mardrömmen tillbaka...


Ja suck! Samma för mig. Vart kommer häxan i spegeln ifrån. Hjärtinfarkt nästa. :-)006
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Att minnas ansikten

Inläggav Soyagumman » 2011-09-06 10:43:40

jag är kass på att känna igen ansikten och på att placera folk jag faktiskt känner igen....då vet jag inte varifrån jag känner igen dem... :? jag är urkass på att se folks känslor och ansiktsuttryck....jag kan missa att se när nån sitter framför mig och är jätteledsen och gråter... jag kan se ibland när nån är riktigt arg på mig...det kan bero på den höga rösten och höttandet med näven och orden som sägs... :roll: men om någon är diskret i ansiktsuttrycken kan jag inte se känslan den förmedlar... Kan allt ha ett samband med den extremt dåliga ansiktsigenkänningen? Det är iallafall ett mycket stort problem då familjen tror att jag är känslokall och inte bryr mig...
Soyagumman
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-06-23

Re: Att minnas ansikten

Inläggav Gafsan » 2011-09-08 11:38:57

Jag gjorde det där ansiktsminnestestet och fick 95% på ansiktsigenkänningen (genomsnitt var 92%) och 82% på att minnas vilken grupp ansiktena tillhörde (medel var 68%). Så enligt det där testet borde jag alltså vara bra på att känna igen folk, men det är jag INTE.

Jag tror att mitt problem är att jag har svårt att hantera stora mängder information. Att titta på ett ansikte på datorskärmen är ju lätt, man vet exakt vad man ska fokusera på. Men i verkligheten är det ju aldrig sådär, man kan ju inte sitta och stirra på folks ansikten för att memorera dem. Det finns alltid en massa störande bakgrundsfaktorer och folk har en irriterande ovana att förekomma mer än en åt gången och dessutom prata och röra sig!

Jag är dålig på att föreställa mig människors ansikten, även mina närmaste. Man minns ju inte varenda liten del av ansiktet och jag har helt enkelt svårt att fylla i de bitarna jag inte minns, tror jag.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Att minnas ansikten

Inläggav aspiemelly » 2011-09-11 22:32:53

Idag pratade jag med en delegat jag ser rätt ofta. En spelare gick förbi och jag sa "hej...eh...vem var det?" sa jag har svårt med ansikten. Det verkade delegaten ha svårt att fatta för "jag kände ju igen honom" att jag lika lätt kan känna igen någon på "allt annat" som dom flesta hör med ansikten verkar ingen förstå.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Att minnas ansikten

Inläggav Solkatten » 2014-03-13 1:36:05

Jag är urkass på ansikten. På den tiden jag pluggade så kunde det ta typ 1-2 månader i en ny klass innan jag såg skillnad på vissa. Har lätt att minnas personer som sticker ut typ hårfärg, men om det finns tre rödhåriga, eller tre tjejer med dreads så kan det ta jättelång tid innan jag vet skillnaden på dom. Jag lär mig namn fort men kan inte koppla dem på personerna förrn långt senare.

Jag har väldigt länge roat mig med att tänka på utseenden som likartade och återkommande. Det vet ju alla att nån kan va lik nån annan, typ nån kan va lik en kändis. Men jag kategoriserar ansikten/kroppar, och har kommit fram till att ett ansikte av en typ nästan alltid sitter på en kropp av en typ, så kropp o ansikte hör ihop. Nån mer som gör så? Det har blivit en liten hobby.

På mitt jobb kryllar det framförallt av halvlånga smala tjejer med blond hästsvans, och jag har inte den blekaste aning om vem som är vem. Och förr kom ofta folk och gav mig uppgifter, varpå jag förväntades kontakta dem senare för att lämna tillbaka nåt eller säga att det var klart. Eftersom människan ifråga stått ansikte mot ansikte med mig för typ en halvtimme sen så är det jättejobbigt att behöva traska runt och gissa vem det kan ha vart. Oftast om jag kan namnet på dom så ber jag nån följa med och peka. Haha
Solkatten
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2014-03-10

Att minnas ansikten

Inläggav kiddie » 2014-03-13 2:46:47

Hade alla rätt på testet. Dock 62 % lite under medel på när jag såg dem.

Men detta handlar inte om bara om ansikten för mig. De har ju olika hudfärg, väldigt olika hår, väldigt olika kläder och olika miljöer (där det syns). Sånt minns jag.

Jag minns rätt bra när det bara är ansikten med... om det är samma kort igen. Jag minns posen och så. Skulle man testa mig på riktigt skulle man behöva ha två olika kort på samma människa. Då skulle det bli synligt att jag går bet rätt mycket.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att minnas ansikten

Inläggav hoppsan » 2014-03-16 14:35:38

Gjorde testet som fanns och fick 100% rätt på igenkänning och 58% på ordningen av dem. Har själv gjort bättre tester förr med mycket låga resultat. Tycks iallafall fått bättre igenkänning generellt.

Kan idag få fram en allt bättre inre bild av människor medan det förr bara var svart, dvs omöjligt att få minsta inre bild av en annan människa. Kunde dessutom i nedre tonåren inte särskilja mitt eget ansikte bland andras på håll i spegelbild och hade mycket svårt att känna igen min egen spegelbild på avstånd eller om jag oväntat såg min spegelbild.

Konstigt nog har en del ansikten alltid bara fastnat, förevigats hos mig medan mycket välbekanta varit svåra.

http://www.livescience.com/23769-test-your-face-name-memory.html

Fick 71% rätt först gjorde det en andra gång och fick 73% ändå mycket högre resultat än förr på liknande tester, har ökat en 10-13% de senaste åtta åren :-)Happy
hoppsan
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2014-02-24

Att minnas ansikten

Inläggav kiddie » 2014-03-18 2:57:44

Jag kan inte för mitt inre frammana någons ansikte men jag kan frammana ett kort på dem jag sett ofta. Deeeet är skumt!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Att minnas ansikten

Inläggav Titti » 2014-03-18 13:50:59

Jag har mycket svårt att minnas ansikten men betydligt lättare att minnas fotografier (stillbilder) av ansikten. Det måste finnas någon ledtråd till svårigheten i detta faktum. Kanske att fotografier bara är en platt bild utan något annat än just det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Att minnas ansikten

Inläggav Fremen » 2014-03-20 12:38:27

Jag har extremt svårt för att komma ihåg namn på personer även om jag träffar dem ofta. Ansikten kommer jag ihåg rätt bra men om de ändras tex nya glasögon skägg osv då är det inte säker att jag känner igen personen. Lägger ofta märke till detaljer i stället för en helhetsbild.
Fremen
 
Inlägg: 47
Anslöt: 2013-05-31
Ort: Jönköpings län

Att minnas ansikten

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-20 12:42:24

Fremen skrev: men om de ändras tex nya glasögon skägg osv då är det inte säker att jag känner igen personen.



Jeg har det samme problemet, briller, ny sveis eller skjegg forandrer en person totalt, jeg kjenner ikke igjen dem.

Jeg kan se på to bilder av den samme personen hvor den personen har forskjellig hårsveis eller briller eller noe sånt, og for meg ser det ut som to helt forskjellige mennesker.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in