Skulle aspergare bete sig så här?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2008-06-22 23:52:49

Vågar faktiskt inte ha nån åsikt om vad aspergare skulle ha gjort. En del verkar synnerligen sakliga och rationella, typ "jag kan iaf inte göra något, så varför inte ha kul som var meningen?"

Skönt iaf att den våldtagna kvinnan blev omhändertagen och att förövaren åkte fast. Men att hennes egna vänner var så likgiltiga tycker jag också är konstigt. Tyckte man att det räckte att en person stöttade henne? Känner man inte behov av att iaf prata och bearbeta situationen? Eller ser man en våldtäkt som ett så bagatellartat brott (i klass med fickstöld kanske)?

Kanske det är en trend i samhället av "sköt dig själv och skit i andra" el att man alltid ska "unna sig själv" att njuta först och främst.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:25:16, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Kvasir » 2008-06-22 23:56:23

En fråga som är relevant är dock om det verkligen var så att de andra faktiskt festade? Eller var det kanske så att de t.ex. gick till baren för att dels lugna ner sig med lite alkohol och dels kunna sitta tillsammans och diskutera det skedda, eller bara slippa grubbla över det var för sig? Sistnämnda beteende vore knappast märkligt, tycker jag.

Edit: Nu menar jag naturligtvis inte att Mitzerl skulle ljuga utan bara att han kanske möjligen kan ha missuppfattat vad de andra egentligen hade för sig, eftersom han inte var med dem själv.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:25:16, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Moggy » 2008-06-23 0:07:57

Kvasir skrev:En fråga som är relevant är dock om det verkligen var så att de andra faktiskt festade? Eller var det kanske så att de t.ex. gick till baren för att dels lugna ner sig med lite alkohol och dels kunna sitta tillsammans och diskutera det skedda, eller bara slippa grubbla över det var för sig? Sistnämnda beteende vore knappast märkligt, tycker jag.

Edit: Nu menar jag naturligtvis inte att Mitzerl skulle ljuga utan bara att han kanske möjligen kan ha missuppfattat vad de andra egentligen hade för sig, eftersom han inte var med dem själv.



Tankvärt inlägg. Man ska alltid vara försiktig att döma i en situation när man inte vet vad som egentligen hände och man bara hört en persons version av det.

Påstår absolut inte heller att Mitzerl skulle ljuga.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 14:25:16, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav sugrövmanövern » 2008-06-23 0:21:49

Jag är ganska känslokall, så jag tror jag skulle ha varit den som tog hand om våldtäktsoffret och andra chockade i en sådan där situation. Logiken får styra. Prioritet ett hade ju varit att få våldtäktsoffret att känna sig trygg. Prioritet två: Finna våldtäktsmannen :twisted: . Prioritet tre, trösta andra chockade.

Jag skulle sedan eventuellt kunna festa om jag visste att alla mådde ok och våldtäktsoffret hade sällskap av någon annan. Men eftersom jag inte har något behov av att stå i baren skulle jag lika gärna kunna sitta med våldtäktsoffret eller annan chockad och slurka i mig ur en taxfreeflaska och käka ett pringlesrör.

Har för mycket kontrollbehov för att bara släppa en sådan där situation och dra iväg.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:25:16, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav weasley » 2008-06-23 0:40:02

<ironi>

Att de som svarat i tråden väljer att hjälpa den våldtagna ist f att festa visar bara på den avsaknad av empati som kännetecknar aspergare - hur kul vore det om någon förstörde DIN fest med att bli våldtagen?

</ironi>



(För den som inte fattat det skulle jag göra som sugis. Jag har inte heller den medfödda förmågan till "empati".)
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:25:16, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav rapchic » 2008-06-23 10:33:36

för det första skulle jag försöka se om jag kunde hjlälpa offret
om bara en sån sak som att ge en läsk eller säga att hon inte är ensam (err på ett posetivt sätt typ att hon kan klara av det inte snälla nån typ var fjärde tjej går igenom nått sånt här skärp dig inte så altså)
om hon vill att polisen ska kontaktas kan jag göra det
(om annat skulle jag åtminstånde vilja ge mig ut på en personlig hämd med kastrering som följd för han :twisted: men skulle antagligen inte göra det jag har liksom ett måste i mig att följa lagar och regler)
beroende på vra det skedde skulle jag nog följa med dom som ska festa för att "övervaka" (sånadära brukar slå till flera gånger inte samma kväll dock men man vet ju alldrig) om inte tjejen som blev våldtagen vill att jag stannar (dvs att hon inte har nån annan)
och om hon själv skulle vilja festa (har varit med om det hos ett våltäktsoffe men inte samma kväll dock) för att självmedicinera sig skulle jag var som en hök och övervaka läget så att inget händer henne igen (har testat)
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:25:16, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Inläggav Brillmongot » 2008-06-23 13:52:04

Beteendet är horribelt och ytterst märkligt. Nu blir jag nyfiken på vad det är för folk som funkar så...
Det jag spontant tänker på är packade fotbollssnubbar med blonderade hockeyfrillor.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:25:16, redigerad totalt 1 gång.
Brillmongot
 
Inlägg: 313
Anslöt: 2008-05-26
Ort: Fagersta

Inläggav mitzerl » 2008-06-23 15:47:50

Kvasir skrev:En fråga som är relevant är dock om det verkligen var så att de andra faktiskt festade? Eller var det kanske så att de t.ex. gick till baren för att dels lugna ner sig med lite alkohol och dels kunna sitta tillsammans och diskutera det skedda, eller bara slippa grubbla över det var för sig? Sistnämnda beteende vore knappast märkligt, tycker jag.


Ett sådant scenario som du beskriver skulle inte jag heller tycka var märkligt, utan snarare helt okej. Men så var tyvärr inte fallet här. Det gick till på följande sätt:

Tjejen knackade på en av våra hytter tidigt på morgonen och fick ur sig vad hon varit med om under natten. Togs om hand av en kille i sällskapet. Resten av sällskapet i den hytten somnade om efter att ha hört nyheten. Några timmar senare knackar de på i "min" hytt där vi några stycken helt chockade pratar igenom det skedda, de knackar på och utropar glatt "Har ni party?" :x icon Trots att de vet om vad som skett.

Ytterligare någon timme senare, och våldtäktsmannen är ännu fri, skapar de sitt eget party i hytten. Sätter på lite diskomusik, korkar upp lite flaskor, pratar och skrattar där inne och kommer in till vår hytt och glatt utropar "Nu är det paaaaarty!". Personerna i vår hytt, inklusive min kompis, går in i deras hytt och festar de med. Utom jag som blir upprörd och säger "Jag förstår inte hur man kan festa när någon i sällskapet just blivit våldtagen, jag tycker det smaklöst!". "Äh, vaddå!" svarar de. Jag blir kvar ensam i min hytt och kokar av ilska. Glada skratt och munterhet hörs från deras hytt.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav tvilling99 » 2008-06-23 16:22:26

mitzerl skrev:
Kvasir skrev:En fråga som är relevant är dock om det verkligen var så att de andra faktiskt festade? Eller var det kanske så att de t.ex. gick till baren för att dels lugna ner sig med lite alkohol och dels kunna sitta tillsammans och diskutera det skedda, eller bara slippa grubbla över det var för sig? Sistnämnda beteende vore knappast märkligt, tycker jag.


Ett sådant scenario som du beskriver skulle inte jag heller tycka var märkligt, utan snarare helt okej. Men så var tyvärr inte fallet här. Det gick till på följande sätt:

Tjejen knackade på en av våra hytter tidigt på morgonen och fick ur sig vad hon varit med om under natten. Togs om hand av en kille i sällskapet. Resten av sällskapet i den hytten somnade om efter att ha hört nyheten. Några timmar senare knackar de på i "min" hytt där vi några stycken helt chockade pratar igenom det skedda, de knackar på och utropar glatt "Har ni party?" :x icon Trots att de vet om vad som skett.

Ytterligare någon timme senare, och våldtäktsmannen är ännu fri, skapar de sitt eget party i hytten. Sätter på lite diskomusik, korkar upp lite flaskor, pratar och skrattar där inne och kommer in till vår hytt och glatt utropar "Nu är det paaaaarty!". Personerna i vår hytt, inklusive min kompis, går in i deras hytt och festar de med. Utom jag som blir upprörd och säger "Jag förstår inte hur man kan festa när någon i sällskapet just blivit våldtagen, jag tycker det smaklöst!". "Äh, vaddå!" svarar de. Jag blir kvar ensam i min hytt och kokar av ilska. Glada skratt och munterhet hörs från deras hytt.

Det låter helt knäppt det hela tycker jag,jag kan inte fatta att din kompis kunde göra detta,jag vet ju vem hon är och trodde inte detta om henne.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Inläggav Kvasir » 2008-06-23 16:25:14

Mitzerl, OK, då låter det inte som det finns någon större tvekan om vad som hände. Det låter som du av misstag har råkat hamna i klubben för IQ- och EQ-befriade. Vågar man gissa att det handlar om företrädesvis unga killar som inte har fattat vad en våldtäkt egentligen är eftersom de själv tror att de kan tänka sig att ha sex närsomhelst med vemsomhelst och därför tror att det gäller för alla andra också?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav rapchic » 2008-06-23 16:27:38

mitzerl: offret var väl då inte där iallafall.
för jag menar hon kommer endå gå igenom hemska kommentarer
men man får hoppas att det inte börjar så tidigt
Senast redigerad av rapchic 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Empatilöst beteende är vad det är...rentutav riktigt sjukt

Inläggav Tingeling » 2008-06-26 15:13:45

Det har föga med Asperger att göra iallafall. Tycker tom att vi verkar ha en högre moral än de allra flesta.

Det är märkligt att man festar i ett sådant läge. Tycker att man borde tappa lusten....och lösa problemet. Se till att vederbörande brottsling hamnar i arresten och så....

Det har för övrigt hänt något sedan jag var ung. På den tiden var ett NEJ just ett NEJ! Vad hände med det? Var på vägen från 70-talet försvann alla dessa "givna regler" som var så tydliga att även jag begrep dom??

Jag som var så dum-naiv under uppväxten (och gick på det mesta) hade ALDRIG några problem med att ett NEJ inte skulle accepteras. Det var så grundmurat bland killarna också att man inte klev över den gränsen.

Vad hände?
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav KrigarSjäl » 2008-06-26 16:12:31

Det blir skevt om man fastnar i föreställningen att AS innebär en högre moral per se. Vi är inte helgon i jämförelse med NT's, snarare är det kanske så att vi oftare formulerar en moral, att vi tänker på moral i logiska termer. Sen är det väl så att den som haft det tufft lättare utvecklar en medkänsla, jag tror mer det är där det ligger.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Medkänsla

Inläggav Tingeling » 2008-06-26 17:37:40

....tror du det? Ja det stämmer säkert för vem kan egentligen ha en fullständig empati om man inte upplevt saker själv....då pratar vi mer om sympati kanske.

Det var dock inte det jag syftade på. En HÖGRE moral är något annat. (Vad det nu är?). Ska försöka förtydliga...

Snarare menade jag en mer konsekvent moral som jag anser beror på inlärning och kanske i viss mån en bristande Theory of Mind/Bristande cental coherence. Det finns bara ETT rätt och kanske kommer man inte ens på att det finns alternativ? Jag anser (och det står jag för) att personer med AS ofta är väl inlärda på detta viset. De tydliga normer och regler man förstår följer många ofta in absurdum.

Det säger däremot inget om att det inlärda skulle vara bättre eller sämre. Man kan lära sig vad skit som helst...;)

För att förtydliga med ett exempel så har jag ytterst svårt att gå mot röd gubbe, Detta FAST jag vet att inga bilar finns på gatan och alla andra redan gått just därför....en tämligen opraktisk inlärning i praktiken men enligt polisen så har jag kanske hög moral?
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Tingeling
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2005-11-25

Inläggav Dark_driver » 2008-06-30 5:27:38

Jag hade haft svårt å festa å snarare hjälpt denna tjej å om hon hade velat även försökt få tag på den idioten som våldtog henne sen får man hoppas för hans bästa att polisen eller vakten om det är på en båt hinner sätta han i arresten innan jag får tag på han
Senast redigerad av Dark_driver 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Dark_driver
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2008-06-30
Ort: Gävle

Inläggav sugrövmanövern » 2008-06-30 12:44:42

KrigarSjäl skrev:Det blir skevt om man fastnar i föreställningen att AS innebär en högre moral per se. Vi är inte helgon i jämförelse med NT's,
Sant, i alla fall stämmer det in på mig. När jag tex ser en unge vingla fram på cykel och inga föräldrar är i närheten tänker jag Ramla inte nu ungdjävel :twisted: . Just för att jag skulle tycka att det vore evinnerligt besvärligt att behöva springa fram och hjälpa till eller trösta en blåslagen unge.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav rottis30 » 2008-07-07 21:27:49

Nej fy faro! Jag förstår din reaktion fullständigt.Mitzerl!
Hur kan folk bara fortsätta att festa efter en sådan sak
Jag blir arg när jag hör sånt.
Det är skönt att tjejen fick hjälp och kräket åkte in.
Men situation måste vara fruktansvärt.
Senast redigerad av rottis30 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
rottis30
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2007-06-22
Ort: Malmö

Inläggav Karl » 2008-07-08 1:16:40

sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:Det blir skevt om man fastnar i föreställningen att AS innebär en högre moral per se. Vi är inte helgon i jämförelse med NT's,
Sant, i alla fall stämmer det in på mig. När jag tex ser en unge vingla fram på cykel och inga föräldrar är i närheten tänker jag Ramla inte nu ungdjävel :twisted: . Just för att jag skulle tycka att det vore evinnerligt besvärligt att behöva springa fram och hjälpa till eller trösta en blåslagen unge.

Det är intressant, du tänker dig in i situationen och vad som kan hända och ser det som självklart att man tröstar ett barn som slår sig. För mig tyder det på hög moral och förmåga till empati. Att man önskar att det inte skall ske en olycka är väl bara sunt.

Värre tycker jag det är med folk som inte alls har förmåga att förutse vad som kan hända och när det väl händer en olycka står helt handfallna.
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:25:19, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav rottis30 » 2008-07-08 8:38:37

Visst är det trist när människor står handfallna vid en olyka men själv tycker jag det är svårt att förutse när något kan hända. Hur vet man det?
Det viktigaste är att man hjälper till när något händer.
Senast redigerad av rottis30 2011-05-04 14:25:20, redigerad totalt 1 gång.
rottis30
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2007-06-22
Ort: Malmö

Inläggav Helena » 2008-07-08 13:29:26

Först sänder jag en tanke till henne som blev utsatt. Hoppas hon återhämtar sig.

Sen säger jag att det var bra att han åkte fast. Steg mot ett tryggare samhälle är mycket possitivt.

Till sist säger jag att jag är skeptisk till att dela upp olika beteenden som NT/AS. Visst kan det finnas några mer typiska beteenden hos gruperingar... Men jag är lite försiktig.

Hälsningar Helena
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 14:25:20, redigerad totalt 1 gång.
Helena
 
Inlägg: 459
Anslöt: 2007-05-04
Ort: Långtbortistanien

Inläggav sommar » 2008-07-08 13:44:04

KrigarSjäl skrev:Det blir skevt om man fastnar i föreställningen att AS innebär en högre moral per se. Vi är inte helgon i jämförelse med NT's, snarare är det kanske så att vi oftare formulerar en moral, att vi tänker på moral i logiska termer. Sen är det väl så att den som haft det tufft lättare utvecklar en medkänsla, jag tror mer det är där det ligger.


Så sant särskilt sista meningen! Har själv erfarenhet av att det är så sedan finns det säkert undantag.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:25:20, redigerad totalt 2 gånger.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sommar » 2008-07-08 13:47:42

Håller med övriga inlägg i tråden. Fruktansvärt, osmakligt, empatibrist, osv. Tyvärr är de flets ofta flata o. fega när en medmänniska behöver hjälp.

Ärligt talat är även jag är försiktig med att dela upp beteenden i NT/AS. Överlag gillar jag inte ni - de - tänket. Sedan kan jag förstå om man som funktionshindrad tänker så om man blivit mkt. utsatt av NT`s. Dock ska man aldrig dra alla över en kam.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:25:20, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav rottis30 » 2008-07-08 15:26:42

Jag förstår dig inte sommar! Först säger du att man inte ska dela upp nt och as. Sen skriver du att funktionshindrad blir mycket utsatt nt.
Vad jag inte förstår är värför du säger att du inte gillar nt´s?

Jag tycker det är inte passande att ta upp detta i denna tråden.
Senast redigerad av rottis30 2011-05-04 14:25:20, redigerad totalt 1 gång.
rottis30
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2007-06-22
Ort: Malmö

Inläggav sommar » 2008-07-08 16:14:22

rottis30 skrev:Jag förstår dig inte sommar! Först säger du att man inte ska dela upp nt och as. Sen skriver du att funktionshindrad blir mycket utsatt nt.
Vad jag inte förstår är värför du säger att du inte gillar nt´s?

Jag tycker det är inte passande att ta upp detta i denna tråden.


Jag vill ta upp detta i tråden o. då får jag det o. det hör till ämnet. Bara det att du missförstod mig. Jag var kanske lite luddig.

Jag menar att man inte bör dela upp människor efter diagnos, ras, sexualitet, mm. Alla hör vi ihop - är medmänniskor. Men jag förstår att funktionshindrade personer delar upp sig och NT`s i varsin grupp/fack om de blivit illa behandlade av NT`s. Dock tycker jag det är dumt att klaga på alla NT`s = "dra alla över en kam" o. sätta dem i annat fack när det bara är en liten klick som betett sig dumt.
Jag har absolut inget emot varje sig NT`s eller funktionshindrade personer. (Jag hör själv till båda grupperna eftersom jag är gränsfall o. hata sig själv är dumt). :wink:
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:25:20, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in