Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav LordNelson » 2014-03-08 22:33:49

Jag gillar sällan med att gå någonstans men just på apoteket trivs jag. Att få berätta för trevliga biträden i både mysiga och stiliga vita rockar om vilka mediciner just jag precis då behöver, att veta att bara på apoteket finns lindring och tröst som alltid ges på föredömligt sätt i rätt tempo...

Kanonbra!
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-03-08 22:49:14

Det där låter mer som apoteket 1980 än tjugohundratal.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav colaflaska » 2014-03-08 22:50:40

sugrövmanövern skrev:Det där låter mer som apoteket 1980 än tjugohundratal.

Eller tidigt 1900-tal när man kunde hämta ut heroin på flaska. Till och med jag hade trivts fint med det.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-03-08 22:53:54

colaflaska skrev:
sugrövmanövern skrev:Det där låter mer som apoteket 1980 än tjugohundratal.

Eller tidigt 1900-tal när man kunde hämta ut heroin på flaska. Till och med jag hade trivts fint med det.
Ja de skulle typ: Jahapp, vi har extra billig Absinth idag, kan det vara något för frökens kvällsoro?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav LordNelson » 2014-03-08 23:01:51

colaflaska skrev:
sugrövmanövern skrev:Det där låter mer som apoteket 1980 än tjugohundratal.

Eller tidigt 1900-tal när man kunde hämta ut heroin på flaska. Till och med jag hade trivts fint med det.


Ni har bara inte varit på "mitt" apotek. Tror det som mest är ca 10-15 pers före i kön, ibland ingen. Jag är lite orolig det kommer läggas ned.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Re: Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav Titti » 2014-03-08 23:47:09

Mitt apotek - kommunens enda - är trevligt. Sällan mer än kanske ett par före som mest. Kunnig och trevlig personal. Det är ett av de privatiserade men personal och lokaler är kvar, den enda skillnaden är att föreståndaren bytts ut och att de numera stänger ett på lördagar istället för tolv.

Eftersom det är kommunens enda antar jag att det inte kommer att tillåtas läggas ner.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav slackern » 2014-03-08 23:54:31

colaflaska skrev:
sugrövmanövern skrev:Det där låter mer som apoteket 1980 än tjugohundratal.

Eller tidigt 1900-tal när man kunde hämta ut heroin på flaska. Till och med jag hade trivts fint med det.


Personligen tycker jag att service graden har ökat sedan det blev konkurrens. Det enda dåliga jag har märkt sedan avregleringen är att vissa mediciner har dom inte på lager utan måste beställa. Så därför beställer jag alltid via deras hemsida och hämtar ut det ett par dagar senare på apoteket packat och klart.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav Nibor » 2014-03-09 19:50:36

Sedan avregleringen av apoteksmonopolet har vi inte mindre än tre apotek i det lokala förortscentrat.
Två Apoteket hjärtat och ett gamla apoteket. Jag är inte säker på vilket som är vilket när jag handlar, do är närmast identiska.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav plåtmonster » 2014-03-09 21:10:25

Underbart, då kan man välja vilken investmentbolag man vill sponsra. Valfrihet är så bra ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav kiddie » 2014-03-09 22:09:36

Enda skillnaden i service är att de hoppar på en och vill hjälpa om man kollar runt bland de receptfria varorna som de har massor av nu. Det går inte att bara gå runt och tänka på om man behöver en ny tandborste typ.

De har i stort sett inga mediciner hemma som jag tar. Man får alltid beställa. Innan så hade de allt jag behövde hemma. De tycker att det är samma för man kan ringa ngn dag innan och beställa. Bara det att jag hatar att ringa dit, det är bullringt och man hör knappt vad de säger. Dessutom inget fan av att använda telefonen. Så ofta blir det två besök istället. Service..? Nä...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav Kevlarsoul » 2014-03-09 23:04:41

Har varken upplevt skräck eller kärlek med apoteket, man går dit, tar en nummerlapp,väntar om du har tur inte allt för länge visar upp sitt ID, berättar vilket i listan det är man vill ha (har bara 2 så för mig är det enkelt), hen hämtar medicinen du söker, hen sysslar med nåt vid datorn, skriver ut och sätter på en lapp på paketet, hen ger det till dig och du betalar, antingen vid samma disk du fick medicinen i eller så får du gå till kassan.

Sen är man klar och går därifrån, that's it.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav slackern » 2014-03-09 23:07:14

Kevlarsoul skrev:Har varken upplevt skräck eller kärlek med apoteket, man går dit, tar en nummerlapp,väntar om du har tur inte allt för länge visar upp sitt ID, berättar vilket i listan det är man vill ha (har bara 2 så för mig är det enkelt), hen hämtar medicinen du söker, hen sysslar med nåt vid datorn, skriver ut och sätter på en lapp på paketet, hen ger det till dig och du betalar, antingen vid samma disk du fick medicinen i eller så får du gå till kassan.

Sen är man klar och går därifrån, that's it.


Vad gör du om dom har slut på medicinen du ska ha?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav Kevlarsoul » 2014-03-09 23:11:44

slackern skrev:
Kevlarsoul skrev:Har varken upplevt skräck eller kärlek med apoteket, man går dit, tar en nummerlapp,väntar om du har tur inte allt för länge visar upp sitt ID, berättar vilket i listan det är man vill ha (har bara 2 så för mig är det enkelt), hen hämtar medicinen du söker, hen sysslar med nåt vid datorn, skriver ut och sätter på en lapp på paketet, hen ger det till dig och du betalar, antingen vid samma disk du fick medicinen i eller så får du gå till kassan.

Sen är man klar och går därifrån, that's it.


Vad gör du om dom har slut på medicinen du ska ha?


Jag vet inte, har inte hänt mig än.
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav slackern » 2014-03-09 23:12:32

Kevlarsoul skrev:
slackern skrev:
Kevlarsoul skrev:Har varken upplevt skräck eller kärlek med apoteket, man går dit, tar en nummerlapp,väntar om du har tur inte allt för länge visar upp sitt ID, berättar vilket i listan det är man vill ha (har bara 2 så för mig är det enkelt), hen hämtar medicinen du söker, hen sysslar med nåt vid datorn, skriver ut och sätter på en lapp på paketet, hen ger det till dig och du betalar, antingen vid samma disk du fick medicinen i eller så får du gå till kassan.

Sen är man klar och går därifrån, that's it.


Vad gör du om dom har slut på medicinen du ska ha?


Jag vet inte, har inte hänt mig än.


Skönt det. Kan vara extremt irriterande att behöva köa 2 gånger för att köpa en vara.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav cc33314 » 2014-03-09 23:17:25

Det sköna med apoteket är att man kan stå i en lång kö och ta det lugnt bakom alla svenskar med invandrarbakgrund som ska hämta sina mediciner.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav kiddie » 2014-03-10 0:49:02

Som tur är har jag apoteket nära mig. Tar 10 minuter att gå dit.

Jag har fått rätt bra rutin med att säga de saker jag ska för att deras process med att fixa medicinen ska gå så smidigt som möjligt. Typ man hejar, lämnar fram legget, säger man vill ha en medicin, de knappar på datorn och kommer till ens lista och när man ser att de nästan knappat klart säger man namnet på medicinen och sedan bara vänta medan de hämtar, klistrar lappar och sedan lägger i påse. Man betalar. Sedan brukar jag kosta på mig ett leende och säga hej igen och gå.

Enda är de väldigt få gångerna någon jag känt varit på apoteket. Då har vi som tur var inte varit vid disken samtidigt, annars kanske jag hade valt att "missa" mitt könummer. Vad de som jobbar på apoteket och främlingar tycker, det spelar mig ingen roll. De som jobbar där, de har massa kunder och tycker nog alla är typ likadana. Främlingar detsamma, för dem är jag bara en kund precis som de bara är en kund för mig. Enda relation vi har är att vi snällt sitter där med våra kölappar och går i tur och ordning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav Caprifool » 2014-03-10 0:58:39

Mitt lilla lantis-apotek i Boxholm är fantastiskt.
Caprifool
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2013-08-15

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav MsTibbs » 2014-03-10 1:57:00

Mitt apotek - dety närmaste - är lugnt men har inte alla mediciner. Det jag går på i stan och det på sjukhuset har bättre sortiment, längre köer, men inte hopplöst långa. Jag trivs på apoteken.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav alixha » 2014-03-10 2:22:01

Här finns det många apotek att välja mellan men jag har ett apoteket som jag tycker är väldigt trevligt av två anledningar:

Personalen är trevlig.
Apoteket i sig är underbart vackert så det gör inget om man får vänta i kö.

Utsidan:
http://files.reseguiden.se/files/m620/a ... 390245.jpg

Insidan:
http://www.lakemedelsakademin.se/upload ... /18_25.JPG
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav plåtmonster » 2014-03-10 2:25:31

kiddie skrev:Vad de som jobbar på apoteket och främlingar tycker, det spelar mig ingen roll. De som jobbar där, de har massa kunder och tycker nog alla är typ likadana. Främlingar detsamma, för dem är jag bara en kund precis som de bara är en kund för mig.

De som sticker ut blir säkert samtalsämne på deras fikaraster och då kommer socialt stigma in i bilden. Människor är människor..

alixha skrev:Apoteket i sig är underbart vackert så det gör inget om man får vänta i kö.

Utsidan:
http://files.reseguiden.se/files/m620/a ... 390245.jpg

Insidan:
http://www.lakemedelsakademin.se/upload ... /18_25.JPG

Vackert! :-)Hug
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav notwoodstock » 2014-03-10 2:33:18

Automatfakturerade Apodoser. :-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav kiddie » 2014-03-10 2:42:32

plåtmonster skrev:De som sticker ut blir säkert samtalsämne på deras fikaraster och då kommer socialt stigma in i bilden. Människor är människor..


Kanske men jag är säkerligen inte alls den enda som hämtar denna typ av medicin. Så länge de agerar professionellt mot mig tänker jag inte klaga. Och jag har t o m två olika bensopreparat. Dömd kan man bli varsomhelst. Men de som inte har någon egentlig makt över mig är jag inte speciellt rädd för. Sedan är jag nog egentligen en ganska tacksam kund, det blir inget strul, jag är effektiv och trevlig. Har märkt att de inte verkar gilla när kunden blir långrandig, inte förstår instruktioner eller att kunden orsakar någotslags strul.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav notwoodstock » 2014-03-10 6:24:54

Gå inte till Apoteket med extrema schizofrenisymtom, det är en chockerande upplevelse. :-)006

Jag uppskattade ett Apotek i förra Kommunen som jag visserligen inte mådde bra i. Och dom har varit vänliga i så stor utsträckning att jag håller med om att visst känns det bra att gå dit. :-)154

Men mitt trassel är att jag har så extrema besvär att jag är lyckligt nog full av hopp att Gud kommer att ordna det hela - jag vet att så många är goda. :shock: :shock: :-)063

Och nuförtiden så behöver jag inte, som vården ville förut - hämta ut Apodosen själv. Jag är osäker på vad som konsekvenserna blev, men dom vill att man skulle "träna" bort besvären. Tror jag.

Men om man blir sjysst mottagen, så kan jag säga att det tyvärr är en helt chockerande upplevelse att komma dit med min bakgrund av att leva kristet och vilja göra gott mot var människa man möter. Och så helt plötsligt så är det "thriller" av hela saken som man bemöts på för vis. Andligt. Man kan naturligtvis få paranoida besvär av sådant här.

Men agerar man sjysst, så är Gud rättvis och jag är därför nöjd många gånger. Men vad beror detta "sjuka" då på? Jo, jag själv och de kyrkan jag går/gick till säger att det är andevärlden. Som delvis är farlig - som spiritism ungefär brukar jag säga.

Men Apoteket då: Jo där är det snälla människor, men det kan spåra ur så att man undrar om man är vän med det man möter. I förståndigt huvud ryms då ändå en undran om jag har det värre än de människor som jag mött med liknande symtom?

Både och tror jag - jag litar på det mesta. Och det som urartat vet jag inte varför exakt, jag inte har förstått och kunnat "agera" sunt. Så det är en mindre trevlig upplevelse att gå dit, även om personerna är goda. Men det är ju som med läkarna, dom gör ju verkligen gott, men jag förstår inte det onda/hårda/missförstånden som det blir ibland.

En viss insyn i det hela ger filmen "A Beautiful Mind", jag har sett hela (faktiskt) fast jag har glömt. Men de två personer som "inte finns" påstås vara den "yttre verkligheten", som kan ändra på sig. Men som kristen är detta ett mer komplext problem, för jag hade mer skumt som jag misstänker har varit i ordning om allt stämt, för jag behöver Jesus, "vår försvarsadvokat"! Han är bl.a den som kan reda ut strulet.

Och då är slutresultatet att jag tror inte det är människor, "kött och blod" som vi möter i sådant här. Utan det som Bibeln lär oss. För bevisligen så uppför sig mina röriga, extrema upplevelser sig på ett chockerande sätt ibland, precis som om det vore ett "andligt" kraschat tillstånd som jag befinner mig i!

Och varför jag skrev om allt det här, är delvis för att i bättre stunder så håller jag helt med om att visst känns det helbra med så vänliga och kompetenta människor. Det brukar kännas som bra stunder när man sitter ner framför disken och väntar! :-)154
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Att gå till apoteket. En Kärlekshistoria.

Inläggav MsTibbs » 2014-03-10 19:01:36

Var på Apoteket idag. Fick massa rolika piller och köpte dosett och nikotintuggummin. Var ca 1400 så det var väldigt lite folk, fick komma fram till reception/kassan/what ever direkt! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in