Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-17 18:27:24

Jag tänkte lite på underklädesaffären:

-Kan jag hjälpa dig med något?
Javisst, visa mig hur du ser ut i denna ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav kuj kuj » 2013-12-17 19:17:11

nej.jag säger ifrån om jag vill ha hjälp.
kuj kuj
 
Inlägg: 180
Anslöt: 2012-02-07

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav ninegirl » 2013-12-17 19:56:58

plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal? ;)


- Fuck you?
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav slackern » 2013-12-17 20:08:51

ninegirl skrev:
plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal? ;)


- Fuck you?


På hugget idag? :-)040
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Dagobert » 2013-12-17 20:15:46

ninegirl skrev:
plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal? ;)
Fuck you?

Varför vara otrevlig? De gör väl bara sitt jobb. Ett enkelt "Nej tack" har funkat bra för mig.
Dessutom, om man senare har nån fråga så ligger man bättre till om man uppfört sig hyfsat.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav JCSweden » 2013-12-17 20:17:53

ninegirl skrev:Varning! Carlings älskar småprat! :-)006
THIS!

Andra butiker man ska akta sig för är Tara/Raglady (synd för jag gillar den affären). Köpte en plånbok där, man var tvungen att be expediten att låsa upp ett skåp där den fanns. Då frågar hon "Är den till en dejt?" Sa att nej den är till vardags. Hade dock varit bättre om jag sagt att alla kanske inte vill ha sådana personliga frågor, tyvärr är det lätt att vara efterklok.
JCSweden
 
Inlägg: 270
Anslöt: 2011-11-08

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Dagobert » 2013-12-17 20:23:50

Man måste inte svara på alla frågor, åtminstone inte sanningsenligt. Svara ja eller nej, de skiter i vilket.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Mountain_lion » 2013-12-17 20:54:37

Nej. På deras, Vill du ha hjälp, svarar jag nästan alltid, Jag tittar bara jag säger till om jag behöver hjälp.
Mitt problem blir, när jag vill ha hjälp och säger att det ser bra ut och då misstror jag dem. Skulle jag efteråt komma fram till att det inte var snyggt, går jag tillbaka, lämnar tillbaka och besöker sedan aldrig affären igen.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-18 5:45:50

Jag är väldigt obekväm med frågvisa och hjälpsamma expediter. Dom vill ju bara vara snälla och/eller bara göra sitt jobb, men ändå så går ett nojigt larm i mitt huvud, och jag vet faktiskt inte varför. Men detta är en rädsla som kan appliceras på flera scenarion, som dom få gånger jag stått och mottagits av en snabbmatsrestuarantskassaoperatör, jag vill bara springa därifrån så fort jag inleder mitt svar på kassaoperatörens menybeställningsfråga, jag har aldrig praktiserat den starka viljan att just springa, men skulle inte förvåna mig om min plötsliga hyperstress jag får i dessa tillfällen märkts av ändå. Jag måste se dum ut.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Little J » 2013-12-18 22:07:56

plåtmonster skrev:Kan jag hjälpa dig med något?
-Javisst, hur får jag dig i säng? :P

Haha klockren! :D

Batman skrev:
elle skrev:varför tror de att alla som kommer i affären vill ha hjälp ?

Jag tror snarare det handlar om någon sorts artighetsprincip. De flesta (läs:NT) uppskattar faktiskt frågan, så även om jag inte själv tycker om det finner jag inte det märkligt att expediterna gör så.

Hehe många NT's jag känner hatar när expediter frågar om dom kan hjälpa till med något så jag tror faktiskt inte att det har med det att göra - huruvida det är en NT eller ej :P

Och för att svara på TS's fråga; Leave me alone got'damned expeditjäkel! Vill jag ha hjälp så säger jag till, det lovar jag. 8) Med andra ord, jag blir som många andra skrivit stressad av när säljaren det första de gör frågar "vill du ha hjälp med något?" - mitt svar brukar då bli: "nej jag tittar bara" eller "jag säger till då".

Det lustiga är att jag gick handelsprogrammet på gymnasiet med inriktning "handel- och service" och hade högsta betyg i de flesta "handelsämnena" så att säga och är väl om jag då ska skryta rätt så bra på det där med service och hur man ska bemöta en kund. Snudd på lite yrkesskadad då det faller sig ganska naturligt för mig att tänka i servicebanor - även om jag inte jobbar med handel idag så märker jag ofta när jag går in i butiker att jag tänker på försäljningsknep eller tänker på hur just säljarna är och så vidare. Och även på mitt jobb nu (jobbar i skolvärlden) så tänker jag fortfarande mkt på marknadsföring, service och föräldrar lite som kunder. Och en sak måste jag då säga (nu kommer alltså min poäng), att många försäljare i butiker (expediter om ni vill) inte har någon koll alls på hur man ska bemöta en kund. Många av dagens försäljare är överdrivna och framförallt okunniga. När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag! Denna förmåga vill jag lära ut till dem allihopa! Har faktiskt ofta tänkt den tanken när jag går in i en butik att jag skulle behöva läxa upp dem lite och lära dem allt jag kan för det känns ofta som att jag fan har bättre koll på hur man är en bra säljare än vad dem har koll på - och då gick jag som sagt bara handelsprogrammet på gymnasiet så jag har inte ens en "ordentlig" utbildning i det hela. Men men.. Om expediterna lämnade oss alla ifred, skulle deras försäljning förmodligen öka mycket då kunderna inte skulle känna sig "bortjagade".

*Vill bara nämna att jag är skittrött nu när jag skrev detta så har jag skrivit något tokigt ber jag om ursäkt för det och skyller med andra ord på min trötthet då :P*
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-19 2:27:47

Tyckte ditt inlägg lätt helt rätt. Man kan ha tur med resonemangen även om man är trött ibland .. :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Plasticfck » 2013-12-19 4:47:29

Little J skrev:När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag!


Mycket bra skrivet inlägg ovan!!
Håller verkligen helt med om detta .... De har ingen förmåga att läsa av kunden ALLS, i många fall, numera ://

När jag går in i en affär - tittar jag fan inte ens på expediten .. haha... går direkt runt och kollar - men hälsar dom, så hälsar jag såklart tillbaka! Sedan vänder jag mig om igen - och kollar runt.
DETTA, är för mig, ett beteende som solklart signalerar "jag vill inte ha hjälp, låt mig va" :pp
Men dom kanske tror man är vilsen ... eller så
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav kvicksilver » 2013-12-19 9:25:05

Nej, avskyr klädaffärer då det känns som att man aldrig får vara i fred då. Brukar veta på ett ungefär vad jag vill ha, köper i min storlek, i värsta fall lämnar jag tillbaka det. Avskyr provrum, tar en jävla tid och folk ska fråga en osv osv.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Bazooka » 2013-12-21 1:29:48

Inga problem alls i den typen av kontakt. Där är det ju liksom en formell grej, ett kund-klientförhållande. En fikapaus är tretti gånger värre.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav ninegirl » 2013-12-21 1:39:30

Plasticfck skrev:
Little J skrev:När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag!


Mycket bra skrivet inlägg ovan!!
Håller verkligen helt med om detta .... De har ingen förmåga att läsa av kunden ALLS, i många fall, numera ://

När jag går in i en affär - tittar jag fan inte ens på expediten .. haha... går direkt runt och kollar - men hälsar dom, så hälsar jag såklart tillbaka! Sedan vänder jag mig om igen - och kollar runt.
DETTA, är för mig, ett beteende som solklart signalerar "jag vill inte ha hjälp, låt mig va" :pp
Men dom kanske tror man är vilsen ... eller så


Cashen ska ju "rulla in"... Allt är resultatinriktat och själlöst idag. Äckligt.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav ninegirl » 2013-12-21 1:41:37

slackern skrev:
ninegirl skrev:
plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal? ;)


- Fuck you?


På hugget idag? :-)040


Höhöhö

Dagobert skrev:
ninegirl skrev:
plåtmonster skrev:Förslag på fräckt svar på tal? ;)
Fuck you?

Varför vara otrevlig? De gör väl bara sitt jobb. Ett enkelt "Nej tack" har funkat bra för mig.
Dessutom, om man senare har nån fråga så ligger man bättre till om man uppfört sig hyfsat.


Skulle aldrig säga så på riktigt. Elak humor kallas det :-)018

JCSweden skrev:
ninegirl skrev:Varning! Carlings älskar småprat! :-)006
THIS!

Andra butiker man ska akta sig för är Tara/Raglady (synd för jag gillar den affären). Köpte en plånbok där, man var tvungen att be expediten att låsa upp ett skåp där den fanns. Då frågar hon "Är den till en dejt?" Sa att nej den är till vardags. Hade dock varit bättre om jag sagt att alla kanske inte vill ha sådana personliga frågor, tyvärr är det lätt att vara efterklok.


Tack för tipset! :D
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav pooff » 2013-12-21 2:41:08

Nej. Fem minuter senare.. Nej.
pooff
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2012-03-11

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-21 3:21:58

Kanske man kan installera ett program på smartphone:en som säger "nej tack! - nej tack! - nej tack! - nej tack! - nej tack!" ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Little J » 2014-03-09 9:21:08

plåtmonster skrev:Tyckte ditt inlägg lätt helt rätt. Man kan ha tur med resonemangen även om man är trött ibland .. :P


Lite sent men; Tackar tackar :)

Plasticfck skrev:
Little J skrev:När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag!


Mycket bra skrivet inlägg ovan!!
Håller verkligen helt med om detta .... De har ingen förmåga att läsa av kunden ALLS, i många fall, numera ://

När jag går in i en affär - tittar jag fan inte ens på expediten .. haha... går direkt runt och kollar - men hälsar dom, så hälsar jag såklart tillbaka! Sedan vänder jag mig om igen - och kollar runt.
DETTA, är för mig, ett beteende som solklart signalerar "jag vill inte ha hjälp, låt mig va" :pp
Men dom kanske tror man är vilsen ... eller så


Tackar Plasticfck! :d
Haha jag brukar också försöka att undvika att titta på expediten :) Och jo det är solklart för mig med då att man vill vara ifred men tyvärr fattar ju inte alla expediter det :P Haha jo precis :)

ninegirl skrev:
Plasticfck skrev:
Little J skrev:När jag gick handelsprogrammet fick jag lära mig om kundorientering, d.v.s förmågan i att se om en kund vill ha hjälp eller inte när kunden kliver in i butiken - detta kan inte säljare idag anser jag!


Mycket bra skrivet inlägg ovan!!
Håller verkligen helt med om detta .... De har ingen förmåga att läsa av kunden ALLS, i många fall, numera ://

När jag går in i en affär - tittar jag fan inte ens på expediten .. haha... går direkt runt och kollar - men hälsar dom, så hälsar jag såklart tillbaka! Sedan vänder jag mig om igen - och kollar runt.
DETTA, är för mig, ett beteende som solklart signalerar "jag vill inte ha hjälp, låt mig va" :pp
Men dom kanske tror man är vilsen ... eller så


Cashen ska ju "rulla in"... Allt är resultatinriktat och själlöst idag. Äckligt.


Jo förvisso ska cashen rulla in men ändå borde de fatta den enkla enkla teorin att om de lämnar kunden ifred så kanske kunde självmant kommer till dem eller helt enkelt köper mer för att de fick vara mer ifred.. Men tyvärr lever vi ju i ett konsumentsamhälle! Och vi ska bara köpa köpa köpa och spendera våra pengar :S
Little J
 
Inlägg: 361
Anslöt: 2013-03-18

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav kvicksilver » 2014-03-09 9:26:25

Bor utomlands just nu, och tycker att expediter är betydligt mer påflugna här än i Sverige. Här kan man inte gå in i någon affär i en sekund utan "Vad letar du efter? Kan jag hjälpa dig? Vill du köpa det här och det här".

Visst förekommer det även hemma, men här borta tycks de tagit det till en annan grad.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-09 10:58:56

Det går som regel bra, jeg liker å kikke på egen hånd så prøver å si nei når de spør om jeg trenger hjelp. Men så hender det at jeg møter noen som er veldig ivrige. Det skjer ofte i klesbutikker, de finner frem masse klær også synes jeg at jeg må jo kjøpe det da, de har brukt 15 minutter på meg og funnet fram en haug med klær, det er litt uhøflig å si nei og ikke kjøpe noe. Så jeg ender opp med en haug med klær jeg egentlig ikke vil ha eller trenger.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Miche » 2014-03-09 11:04:10

Det är inte ohövligt att säga nej, inte heller att gå tillbaka till butiken och säga att du har blivit pålurad kläder som du aldrig kommer att använda och få pengarna tillbaka.

De har helt enkelt inte rätt att tvinga dig till att köpa något.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-09 12:00:42

Miche skrev:Det är inte ohövligt att säga nej, inte heller att gå tillbaka till butiken och säga att du har blivit pålurad kläder som du aldrig kommer att använda och få pengarna tillbaka.

De har helt enkelt inte rätt att tvinga dig till att köpa något.



Ja du har rett, det er vel egentlig mest min egen feil. Når de står der med en haug med klær og smiler etter å ha brukt mye tid på meg synes jeg det er ubehagelig å bare gå uten å kjøpe noe. Det har nok desverre blitt endel klær opp igjennom årene som har gått rett fra butikken til et skap og aldri blitt brukt.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vill ni ha hjälp av expediter i affär ?

Inläggav Chrilleb » 2014-03-09 13:56:16

Jag brukar säga - jag hojar till ifall det är nåt- ifall de frågar, en del är för "hoppa på" en så fort man kommer innanför dörren, men det är sällan dessbättre.
Chrilleb
 
Inlägg: 6397
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in