Inga Intressen

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inga Intressen

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-07 20:03:58

Er det noen som har opplevd å gå helt tom for interesser?

Jeg har et lite problem, jeg har bestandig hatt noe som jeg har vært veldig interessert i. Det begynte når jeg var veldig ung og har vel egentlig bestandig vært slik. Har samlet på ting osv. Men for et par år siden skjedde det noe, jeg mistet helt interessen. Jeg leser litt og prøver å finne noe jeg kan drive med men ingenting frister. Jeg likte veldig godt å male men det er helt borte nå, har ingen inspirasjon. Verdensrommet var spennende, nå er det totalt uinteressant. Jeg samlet på noe men jeg tror jeg har sluttet helt med det, er ikke helt sikker lenger.

Og jeg skjønner det ikke helt, det er veldig uvant og rart. Blir ofte sittende og se meg rundt å forundre meg over at jeg ikke klarer å finne noe å gjøre. Jeg trenger å ha noe jeg kan drive med på fritiden, det er viktig for meg, hva gjør man når man ikke har noe å gjøre lenger?
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Inga Intressen

Inläggav Gripandekylig » 2014-03-07 20:27:01

Jeopardy Lane skrev:Jeg leser litt og prøver å finne noe jeg kan drive med men ingenting frister. Jeg likte veldig godt å male men det er helt borte nå, har ingen inspirasjon. Verdensrommet var spennende, nå er det totalt uinteressant.

Att förlora intresset för sådant man tidigare trivsamt kunde sysselsätta sig med är ett vanligt symptom på depression, men det är naturligtvis även en vanlig del av livet. Känner man dock att man sitter still utan att få någonting gjort under så långa perioder att ens vardagsliv blir lidande kan man behöva tvinga sig till aktiviteter för att inte hamna i en ond cirkel av inaktivitet/passivitet/apati som leder till tristess/nedstämdhet/brist på ork och som leder tillbaka till mer inaktivitet.

Så om du känner att det blir ett påtagligt problem för dig kan du ju fundera över om du ändå behöver aktivera dig på något vis. Jag själv satt hösten 2011 ofta ganska inaktivt och gjorde under 6 timmar per dag inget mer än funderade - så då visste jag att det började bli för mycket och att en alltför stor del av vardagen upptogs av ingenting. Så känner man sig lidande av apatin bör man göra någonting åt den.

Jeopardy Lane skrev:Jeg trenger å ha noe jeg kan drive med på fritiden, det er viktig for meg, hva gjør man når man ikke har noe å gjøre lenger?

Simpelt nog, och kanske lustigt nog, kan man testa att göra saker igen. Ibland får man forcera sig in i nya aktiviteter trots att de kan kännas tråkiga till en början. Lite beroende på hur man är som person kan det ibland fungera effektivare att utföra aktiviteterna i sällskap med andra människor. I svårare fall kan man ju också söka hjälp från läkare och psykologer med antidepressiva mediciner och terapi men till att börja med är det naturligtvis enklast att försöka att aktivera sig igen, trots att det är motvilligt.

De klassiska tipsen är ju att sova, äta och träna sunt. Som tidigare nämnt kan även socialt utbyte med andra människor för vissa komplettera den triaden av hälsorelaterade faktorer.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Inga Intressen

Inläggav antonius » 2014-03-07 20:33:59

Jeopardy Lane skrev:Og jeg skjønner det ikke helt, det er veldig uvant og rart. Blir ofte sittende og se meg rundt å forundre meg over at jeg ikke klarer å finne noe å gjøre. Jeg trenger å ha noe jeg kan drive med på fritiden, det er viktig for meg, hva gjør man når man ikke har noe å gjøre lenger?


Kan det vara så att det är just det, att inget göra som blivit ditt specialintresse ? Känner igen mig, har haft det så ibland att man lixom tappar fart idéer och för sina intressen, man tänker vad är det för mening. Att hitta tillbaka är inte lätt, men jag brukar se till mindre saker/skeenden och sakta arbeta mig tillbaka. Hoppas det kan lösa sig för dig... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Inga Intressen

Inläggav Zuumaester » 2014-03-07 20:45:18

Jag har fortfarande kvar de intressen som jag hade för några månader sen, de har bara minskat lite i viktighetsfaktorn.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Inga Intressen

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-03-07 21:01:31

Det var noe fornuftig her, takk for råd. Det er en pussig situasjon, andre har fortalt meg at jeg er midt i en depresjon men da er den i tilfelle veldig lang.

Det kunne ha vært verre, jeg spiser og sover og slikt, det er bare en merkelig følelse, som om jeg er helt tom, alt er slått av eller stengt. Og jeg er vant til å drive med noe stort sett hele tiden så det er veldig uvant.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Inga Intressen

Inläggav plåtmonster » 2014-03-07 22:07:54

Lär väl finnas något som gör dig nyfiken?

Sex brukar iaf fungera som "intresse" ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Inga Intressen

Inläggav Aklaim » 2014-03-09 1:27:17

händer för mig att jag totalt tappar intresset att göra nått. är drygt när man vaknar en dag och inser att man gör sakerna per automatik och inget är intressant eller kul inte ens tråkigt utan allt går som på autopilot.

har tyvärr inget riktigt bra tips på hur man kommer ur läget
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Inga Intressen

Inläggav plåtmonster » 2014-03-09 3:27:16

Byt miljö, besök gärna något ställe som stimulerar intressen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in