Det finns två kategorier av aspergare...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav pellejamas » 2014-03-05 1:41:22

Tiblan skrev:Återigen vill folk stoppa in andra i fack. Jag vägrar göra så och anser därför att det finns minst lika många kategorier som det finns Aspisar. När jag skriver minst lika många så beror det på att man ändrar sig ju beroende på vem eller vilka man är tillsammans med. Likadant är det med alla andra människor oavsett diagnos eller inte.

jag håller med tibblan...Jag blir också trött på att folk stoppas in i fack jämt...alla är olika oavsett diagnos...finns ingen mall att man är si eller så. Man är lite av varje ibland mer ibland mindre
pellejamas
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-07-08
Ort: Stockholm

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav Krake » 2014-03-05 13:35:48

Det finns två kategorier av aspergare: De som delar upp aspergare i två kategorier och de som inte gör det.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav plåtmonster » 2014-03-05 13:44:27

Det finns 10 sorters människor. De som förstår binära talsystem och de som inte gör det ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav Flawed » 2014-03-05 14:08:16

Alien skrev:
gadas skrev:Men blev det inte lite off-topic här? Finns det verkligen ingen som har något förslag till annan indelning i kategorier?


Å, det finns hur många sätt som helst att dela in aspergare i kategorier:

- Det finns två sorter, en med ADHD och en utan
- Det finns snälla och överempatiska aspergare och känslokalla, oempatiska
- Det finns sociala aspergare (som ändå kan ha svårt med den sociala biten) och osociala som trivs bäst ensamma
- Det finns de helst läser skönlitteratur och de som bara läser facklitteratur
- Det finns kriminella aspergare och sådana som är fanatiskt laglydiga
- Det finns nöjda aspergare med jobb, partner etc (men ändå vissa problem) och olyckliga som tycker att de saknar allt
- Det finns de som är jätteintelligenta el superbegåvade på något område (dem tar vi gärna fram som exempel), de som är svagbegåvade och så de som är precis som medelsvensson fast med AS

Och så finns det alla de som är mittemellan och de som ibland är det ena, ibland det andra.

Alla som inte är superautistiska (typ "barnet i glaskulan") försöker passa in. Sedan kanske man slutar för att man inte orkar längre el för att man fått diagnos och inser att man aldrig kommer att bli "som alla andra".

Jo precis det finns väldigt många sorter...

Jag sitter just nu och tänker på hur man kan tolka människors känslor.
Det borde vara genom identifikation och analys man kan ju avläsa känslor utan någon identifikation alls om signalerna går fram dit de ska i hjärnan på något sätt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav nescio » 2014-03-05 14:54:34

Det finns två kategorier av aspergare: Jag och andra.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav ninegirl » 2014-03-05 17:12:44

Krake skrev:Det finns två kategorier av aspergare: De som delar upp aspergare i två kategorier och de som inte gör det.


Hahahaa :D

Själv ser jag det som att det finns tusentals olika aspies.
Dock går jag bäst ihop med dem som drar mer åt det extroverta då jag själv är introvert mer.

Måste jag välja kategori som tidigare skrivits så skulle jag se mig själv passa mest in i den passiva gruppen... TYVÄRR!
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav kiddie » 2014-03-05 17:39:29

Alla uppdelningar av aspergare bygger på hur man förhåller sig socialt. Nu tror jag aspergers är mer än hur man funkar med andra människor.

I mitt huvud har jag helt andra uppdelningar. Det är bara så jag spontant tänker, inte så att jag skulle vilja föra en teori kring det.

Jag gör skillnad på de som är mer och mindre organiserade, de som är kreativa och okreativa t ex.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav Kontrasto » 2014-03-05 19:14:38

Jag är nyfiken, vari ligger syftet att dela upp aspergare i olika typer? Handlar det om kanske om identitet eller är det ett försök att definiera asperger ännu mer? Eller finns det en terapeutisk tanke bakom?
Kontrasto
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2013-11-20
Ort: Nacka

Re: Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav Zirre » 2014-03-05 20:44:45

Det kanske är som att man säger autism och högfungerande autism(?)
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav Azo85 » 2014-03-05 21:24:25

Jag kan tycka att om två personer har samma diagnos borde de har ungefär samma beteende. Något fel är det på min hjärna om jag har AS, en annan person med AS borde rimligen ha samma fel. Har vi två samma fel borde det arta sig ungefär likadant. Alternativet är att asperger är rent hittepå.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Re: Sv: Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav Zirre » 2014-03-05 21:29:08

Azo85 skrev:Jag kan tycka att om två personer har samma diagnos borde de har ungefär samma beteende. Något fel är det på min hjärna om jag har AS, en annan person med AS borde rimligen ha samma fel. Har vi två samma fel borde det arta sig ungefär likadant. Alternativet är att asperger är rent hittepå.

Det kan ju vara som med två med samma allergi, en kanske bara får rinnande ögon medan en annan bara får klåda.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav barracuber » 2014-03-05 22:02:35

Asperger och de flesta dsm diagnoser är eg bara prototyper. I stort sett tittar man enbart på symptom och nästan ingenting på orsaker. Bedömningar, skattningar mot kriterielista. Om det bara fanns ett fel skulle det bara finnas ett kriterie. Nu finns det ett gäng kriterier men alla behöver inte uppfylla alla kriterier.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav gadas » 2014-03-05 23:50:59

plåtmonster skrev:Kanske bättre att kika på de olika faktorerna än kombinationerna därav.

Men det är ju det jag gör.
gadas skrev:framstå som så normala som möjligt

gadas skrev:hävda sin särart

gäller väl 1 faktor?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav gadas » 2014-03-05 23:53:38

Alien skrev:- Det finns snälla och överempatiska aspergare och känslokalla, oempatiska
- Det finns sociala aspergare (som ändå kan ha svårt med den sociala biten) och osociala som trivs bäst ensamma
- Det finns de helst läser skönlitteratur och de som bara läser facklitteratur


Äntligen!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav plåtmonster » 2014-03-06 0:15:16

Tycker Gillbergs analys av vilka kategorier med asperger det finns är ofullständig. Det kanske inte ens är så enkelt som att det finns kategorier och om de finns så kanske de inte är så entydiga. Dessutom lär det finnas flera dimensioner av personliga aspekter och kombinationer som kommer därutav.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav Azo85 » 2014-03-06 1:35:43

Varför ens ha en diagnos där alla som har den är olika? Det måste finnas gemensamma nämnare mellan personer som har asperger då varje individ med asperger uppfyller minst7 av 12 kriterier. Alla människor är inte olika. En hysteri över att alla måste vara unika och speciella även om de inte är det. Att det helt saknas någon gemensam nämnare mellan personer med asperger syndrom är omöjligt om det inte är så att personer blir felaktigt diagnostiserade eller om diagnosen är ett påhitt.

Om människor får diagnosen felaktigt kanske den gör mer skada än nytta och är den ett påhitt borde den tas bort.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav notwoodstock » 2014-03-06 1:48:59

Azo85 skrev:Jag kan tycka att om två personer har samma diagnos borde de har ungefär samma beteende. Något fel är det på min hjärna om jag har AS, en annan person med AS borde rimligen ha samma fel. Har vi två samma fel borde det arta sig ungefär likadant. Alternativet är att asperger är rent hittepå.


Muddy thinking. Ursäkta 'påhoppet'!

:shock: :oops: :mrgreen:

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav Tiblan » 2014-03-06 6:26:26

Azo85 skrev:Jag kan tycka att om två personer har samma diagnos borde de har ungefär samma beteende. Något fel är det på min hjärna om jag har AS, en annan person med AS borde rimligen ha samma fel. Har vi två samma fel borde det arta sig ungefär likadant. Alternativet är att asperger är rent hittepå.


Hur ska man kunna vara det när det inte finns en enda människa som har alla symptom. Det finns säkert dom som har exakt samma symptom men sedan är dom dessutom individer precis som alla som inte har diagnos vilket gör att ingen är den andre lik.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav plåtmonster » 2014-03-06 12:09:14

Det heter "aspergers syndrom" där syndrom förklaras som "inom medicinen betecknar syndrom en bestämd kombination av avvikelser eller symptom som tenderar att uppträda tillsammans och som sammantaget pekar mot en viss diagnos." Alltså kommer uttrycket att skilja mellan individer och symptomen kommer aldrig garanterat att vara lika hos alla.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav gadas » 2014-03-06 14:08:38

Azo85 skrev:Varför ens ha en diagnos där alla som har den är olika? Det måste finnas gemensamma nämnare mellan personer som har asperger då varje individ med asperger uppfyller minst7 av 12 kriterier. Alla människor är inte olika. En hysteri över att alla måste vara unika och speciella även om de inte är det. Att det helt saknas någon gemensam nämnare mellan personer med asperger syndrom är omöjligt om det inte är så att personer blir felaktigt diagnostiserade eller om diagnosen är ett påhitt.

Om människor får diagnosen felaktigt kanske den gör mer skada än nytta och är den ett påhitt borde den tas bort.


Sant! Låt oss se till vad som förenar.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav kiddie » 2014-03-06 15:00:56

I skryt- och belackartråden tyckte jag att man kunde känna igen sig rätt mycket i de andras inlägg vad som är bra och dåligt med dem.

Att det finns sociala aspekter, som uttrycker sig i social välvilja (om det är rättvist) men tafatthet. Att det finns starka talanger, bla i logik och språk, men i kontrast står problem med att klara vanliga vardagsgrejer.

Känns lite som själva kärnan i aspergers.

Sedan att man kan ha olika personlighet förutom detta är ju rätt sjävklart. Så jag förstår både de som säger alla aspergare är olika och de som säger att vi är lika annars vore vi inte alla aspergare.

De aspergare jag träffat i verkliga livet, flera av dem har jag känt igen mig i starkt i vissa saker. Alla nickat och säger Men så gör jag också! Sedan går man mer på djupet och inser att vad man tycker och känner ändå är väldigt olika. Man kan ha olika tro, musiksmak, politisk åskådning... saker som skiljer sig väldigt från varann. Är ungefär som den jämförelsen att NT har Windows i sin hjärna och AS har Linux. Om man drar det vidare så kan man ju lägga upp väldigt mycket olika i datorerna så att det som finns i skiljer sig väldigt mycket trots att de har samma operativsystem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav plåtmonster » 2014-03-06 15:06:16

Saken är väl att Windows passar NT:s rätt bra om man tänker på hur personer utvärderar anskaffning av system :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav Zirre » 2014-03-06 15:37:03

Är väl ändå fler AS som har windows än AS som har linux/unix.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Det finns två kategorier av aspergare...

Inläggav elle » 2014-03-06 16:21:10

plåtmonster skrev:Saken är väl att Windows passar NT:s rätt bra om man tänker på hur personer utvärderar anskaffning av system :P

Håller med . Skulle aldrig vilja ha Windows . Jag har Linux eller Ubuntu .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in