Ditt barn börjar med en farlig sport!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav mikael » 2014-03-01 5:36:45

Vad skulle ni göra om ert barn började med en våghalsig farlig hobby ,sport ?
Min 20 åriga dotter har börjat med att klättra på bergvägg inomhus, fick jag höra.
Hon har asperger som jag och är väldigt driven.
Om hon nu skulle börja fri klättra i på bergväggar så är det en stor risk hobby.
Skulle ni lägga er i om era barn började med risk sporter eller låta dom vara?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav CarolusRex » 2014-03-01 6:39:42

Jag är iofs bara 19 men jag skulle ha talat med henne om riskerna så att hon inte bara rusar in i något som hon inte tänkt över ordentligt. Är hon 20 år och kommer fram till att hon vill satsa så tycker jag att du ska stötta. Kan tänka mig att man klättrar ett bra tag innan man plockar bort alla säkerhetslinor. Att klättra är ju skitskoj. :-)Happy
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav Flawless » 2014-03-01 8:34:31

Yes! jag skulle stöttat henne. Men jag är lite av en sån person som gillar farliga sporter.

Hon är 20 år. Om hon har valt det så tycker jag det är rätt att stötta henne i det.
Du kan förklara hur du känner inför klättring.
Men hon skulle bli gladare av att du stötta henne än att du inte gjorde det. och hon är som sagt 20. Hon kan göra det även om du är för det eller inte.
Men ignorerar du dina känslor för hennes, så visar du att bryr dig och hon kommer uppskatta det.

Det är väldigt få som klättrar fri klättring utan skydd och kräver lång erfarenhet.
Oroa dig inte så mycket för det nu. Tvivlar starkt på att hon väljer fri klättring sen
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav antonius » 2014-03-01 9:17:18

Omg trodde först du tänkte på "skjutas ut med kanon", eller "fribrottning med livsfarlig tiger", att klättra på en vägg är väl en numer ganska vanlig sport, bra för både smidighet och att man måste hålla sig smärt och dessutom omgärdat av säkerhetrutiner. De som går över till "friklättring" såsmåningom är ju betydligt färre. Roligt att de hittar en sport att ägna sig åt, tycker väl jag. Tror att cykla efter en landsväg numer är en farligare sport, med alla SMS:nde bilförare :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav blyger » 2014-03-01 10:35:56

antonius skrev:Omg trodde först du tänkte på "skjutas ut med kanon", eller "fribrottning med livsfarlig tiger", att klättra på en vägg är väl en numer ganska vanlig sport, bra för både smidighet och att man måste hålla sig smärt och dessutom omgärdat av säkerhetrutiner. De som går över till "friklättring" såsmåningom är ju betydligt färre. Roligt att de hittar en sport att ägna sig åt, tycker väl jag. Tror att cykla efter en landsväg numer är en farligare sport, med alla SMS:nde bilförare :-)063

Ja precis!
Håller med på allt. :)
Landsvägar och lastbilar fy farao.

Vi har ju hästar och jag kan ju som den hönsmamma jag är, lite nojig när barnen rider.
Sen att min mamma i sin tur att mig flyga av, fått spark på hjälmen, gått omkull och hamnat under det är liksom en heeelt annan sak ;)
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav nallen » 2014-03-01 12:12:52

Hon är myndig - det ska du alltså skita i.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav blyger » 2014-03-01 12:31:22

nallen skrev:Hon är myndig - det ska du alltså skita i.

Bry sig om varandra och prata kan man väl göra ändå :?
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav higgspartikel » 2014-03-01 13:10:13

Innan du bestämmer dig för att det hon gör är farligt, varför inte ta en titt på statistiken? Tror att exempelvis fotboll (eller för den delen – en stillasittande tillvaro) är mer riskfyllt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17078315
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18491/2011-11-18.pdf
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav dasunbedingte » 2014-03-01 13:28:33

mikael skrev:Vad skulle ni göra om ert barn började med en våghalsig farlig hobby ,sport ?
Min 20 åriga dotter har börjat med att klättra på bergvägg inomhus, fick jag höra.
Hon har asperger som jag och är väldigt driven.
Om hon nu skulle börja fri klättra i på bergväggar så är det en stor risk hobby.
Skulle ni lägga er i om era barn började med risk sporter eller låta dom vara?


Hellre det än att de sitter stilla, börjar festa överdrivet, konsumera droger och lyssna på sådan där hophip musik.

Hade stöttat - trots allt vuxen. Snacka om säkerhetsrutinerna, inomhusklättring är hur kul som helst, i Göteborg finns det flera verksamheter som erbjuder sådant här - inte så dyrt och gör en det i grupp får en grupprabatt. ^^
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav Abbreviation » 2014-03-01 13:30:52

Oavsett hur hysterisk jag skulle bli på insidan så skulle jag hålla tyst om det och stötta mitt barn i sitt val av fritidsintressen.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav Sheyen » 2014-03-20 10:55:52

Jag skulle reglera efter eget omdöme, om dotter var under 18 år (det är min plikt). Om hon var 18 år eller äldre skulle jag inte försöka påverka valet, annat än om hon hade velat diskutera det med mig (då ber hon ju eventuellt om min åsikt).
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav Moggy » 2014-03-20 11:04:55

Det är många som sysslar med klättring. Dom har kurser för barn. Sån klättring är inte speciellt farlig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav Sheyen » 2014-03-20 15:58:56

Moggy skrev:Det är många som sysslar med klättring. Dom har kurser för barn. Sån klättring är inte speciellt farlig.

Nä, men typ base jump, hoppa fallskärm, stunt-trick med motorcykel etc.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav Moggy » 2014-03-20 16:27:25

Sheyen skrev:
Moggy skrev:Det är många som sysslar med klättring. Dom har kurser för barn. Sån klättring är inte speciellt farlig.

Nä, men typ base jump, hoppa fallskärm, stunt-trick med motorcykel etc.


Jo, visst. Sånt är ju lite mer risky. Men sånt böjar man inte heller med hux flux, det är ofta ett intresse som funnits i många år och har utvecklats. Dessutom dyra saker att hålla på med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ditt barn börjar med en farlig sport!

Inläggav cskamartin » 2014-03-20 17:16:44

Jag tycker att så kallade kontakt sporter och sånt är farligare därför att då finns det större risk för kropps skador då tänker jag hocky amerikanska fotboll lite fotboll om man har otur handboll
cskamartin
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2013-08-30

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in