"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Azo85 » 2014-01-13 2:03:59

AustenAnnie skrev:Personligen är jag hellre barnlös, skulle troligtvis aldrig välja adoption.
Alla får förstås välja hur de själva vill leva sina liv, men nej adoption är ingenting för mig.
(Vill inte gå in närmare på det).


Jag är själv adopterad men av skandinaviskt ursprung. Svårt att se att just den faktorn skulle gjort mig till ett sämre barn. Kan förstå de som argumenterar för att de inte vill adoptera barn som upplevt trauman vilket ökar risken för diverse psykiska åkommor, alla vill ha ett så friskt barn som möjligt. Då skulle jag gått bort givetvis.

Bara svårt att förstå hur vissa barn skulle kunna vara sämre barn bara för att de är adopterade. Människor tycks ändå anse att adopterade barn inte kan tillgodose deras "barnbehov", alltså är adopterade barn sämre på något vis. Svårt att begripa det.

Själv skulle jag aldrig skaffa ett eget barn, alltid varit inställd på adoption som jag anser är det enda rätta. Nu får jag inte adoptera så jag är rökt 8)
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Alien » 2014-01-15 16:29:50

Azo85 skrev:
plåtmonster skrev:Om det finns önskemål om fler barn så ordnar man den osäkra arbetsmarknaden och gentrifierade bostadsmarknaden om man nu verkligen önskar fler löneslavar.

Nedstående visar nog på vilka krafttag som krävs om en förändring i befolkningsfrågan är önskad


Snarare tvärtom att länder med låg jämställdhet mellan könen och låg social trygghet har högre fertilitetssiffror än länder med hög jämställdhet och hög social trygghet? Ta bort kvinnors möjlighet att förvärvsarbeta samt rättigheten att ta ut skilsmässa och slopa äldreomsorgen så skall nog barnafödandet skjuta i höjden.

Detta kan gälla mycket traditionella samhällen där kvinnor får ingen el mycket kort utbildning och gifts bort i unga år. Men i Europa så har snarare bristen på daghem (och bostäder) förhindrat familjebildning. T ex i Italien, som en gång förknippades med Famiglia och hemmafruar med många barn. Men nu bor både män och kvinnor kvar hemma långt upp i 30-årsåldern pga brist på bostäder. Och eftersom det inte finns tillräckligt med (subventionerade daghem) så föder kvinnorna i Italien färre barn än i Sverige.

En viktig orsak till att den naturliga befolkningsökningen mattats av är att kvinnor i EU föder färre barn än tidigare. I den utvecklade delen av världen anses i dag ett summerat fruktsamhetstal på ca 2,10 levande födda barn per kvinna utgöra den reproduktionsnivå som krävs för en stabil befolkningsstorlek på lång sikt, om det inte förekommer någon in- eller utvandring.
Det summerade fruktsamhetstalet i EU-27 har legat långt under reproduktionsnivån under de senaste årtiondena.---
De högsta fruktsamhetstalen i EU-länderna noterades i Irland (2,05) och Frankrike (2,01), följda av Förenade kungariket (1,96) och Sverige (1,90). ---
Det lägsta värdet noterades i Ungern (i genomsnitt 1,23 per kvinna).
---De lägsta fruktsamhetstalen fanns i allmänhet i de östra och södra EU-länderna.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statis ... samhetstal
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav plåtmonster » 2014-01-15 16:56:39

Så för underutvecklade länder gäller att fattigdom ger många barn. För utvecklade länder är mekanismerna dock annorlunda. Befolkningen där kräver vissa saker för att försätta sig i sitationen som familjebildare. Vill samhället få fler barn så får man helt enkelt slanta upp eller gilla läget.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Vaniljflickan » 2014-01-15 17:42:41

Jag förespråkar också adoption
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Azo85 » 2014-01-15 18:17:27

plåtmonster skrev:Så för underutvecklade länder gäller att fattigdom ger många barn. För utvecklade länder är mekanismerna dock annorlunda. Befolkningen där kräver vissa saker för att försätta sig i sitationen som familjebildare. Vill samhället få fler barn så får man helt enkelt slanta upp eller gilla läget.


I fattiga länder föder man fler barn för att det traditionellt har dött fler barn. Tar ett tag innan man vänjer sig vid att 4 av 5 överlever istället för 2 av 5. Hade man låtit barnen dö som de gjorde för bara typ 30 år sedan hade man fortfarande fött 5-6 barn i t.ex. Bangladesh, nu föder man väldigt nära 2 trots att det fortfarande är rätt fattigt, men barnen dör inte till höger och vänster. Hur många barn en kvinna föder hänger mycket på hur många hon förväntar sig överlever, ekonomi är sekundärt även om ekonomi hänger ihop med barnadödlighet i viss mån.

Jag tvivlar starkt på att det är någon anmärkningsvärd mängd svenska kvinnor som inte skaffar barn för att det inte finns dagisplatser. Skulle tippa på att sambandet är betydligt tydligare mellan utbildning och fertilitetssiffror än dagisplatser och fertilitetssiffror. Spelar inte någon roll hur många dagisplatser man har om kvinnor tror att de kan börja göka vid 35 och trycka ut 3 barn. Med fler dagisplatser utbildar sig kvinnor fortare och hinner de ta sig fram i karriärlivet snabbare innan de skaffar barn för att det finns dagisplatser?

Största "problemet" är att kvinnor vill göra annat innan de pressar ut ungar. Känns inte som att dagisplatser och bostäder har nämnvärt stor påverkan på just det. Struntar man i att utbilda sig om det finns dagisplatser där man bor? Kvinnor som saknar eftergymnasial utbildning föder väl inte sina barn alls lika sent? Är det några som har de otryggt så är det lågutbildade kvinnor på arbetsmarknaden.

Kvinnor föder för få barn för att de inte fattar att äggen tar slut och får för sig att de hinner göra massa annat först. Innan någon skriver att jag är kvinnohatare så tror jag att vi hade varit glada om hälften så många barn fötts om det varit enbart männen som bestämde det, i sådant fall en manshatare innan någon kastar ur sig epitet.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Alien » 2014-02-27 3:28:03

Azo85 skrev:Jag tvivlar starkt på att det är någon anmärkningsvärd mängd svenska kvinnor som inte skaffar barn för att det inte finns dagisplatser. Skulle tippa på att sambandet är betydligt tydligare mellan utbildning och fertilitetssiffror än dagisplatser och fertilitetssiffror. Spelar inte någon roll hur många dagisplatser man har om kvinnor tror att de kan börja göka vid 35 och trycka ut 3 barn. Med fler dagisplatser utbildar sig kvinnor fortare och hinner de ta sig fram i karriärlivet snabbare innan de skaffar barn för att det finns dagisplatser?

Största "problemet" är att kvinnor vill göra annat innan de pressar ut ungar. Känns inte som att dagisplatser och bostäder har nämnvärt stor påverkan på just det. Struntar man i att utbilda sig om det finns dagisplatser där man bor? Kvinnor som saknar eftergymnasial utbildning föder väl inte sina barn alls lika sent? Är det några som har de otryggt så är det lågutbildade kvinnor på arbetsmarknaden.

Kvinnor föder för få barn för att de inte fattar att äggen tar slut och får för sig att de hinner göra massa annat först. Innan någon skriver att jag är kvinnohatare så tror jag att vi hade varit glada om hälften så många barn fötts om det varit enbart männen som bestämde det, i sådant fall en manshatare innan någon kastar ur sig epitet.


Det är klart att brist på daghemsplatser inte påverkar barnafödandet i Sverige, eftersom vi efter många års politiskt debatt har just byggt ut daghemmen. Problemet i dag är snarare för stora barngrupper på daghemmen än inga daghem alls.

Utan daghem så måste antingen mannen försörja både kvinnan coh barnet ensam (krävs alltså en tillrläckligt hög lön) el så anlitar paret privata dagmammor/barnflickor/nannys (kräver att bägge tillsammans har tillräckligt hög lön). Men subventionerade daghem har även lågavlönade föräldrar råd med barn. Daghemsplatser el snarare bristen på dem är alltså en faktor i länder där ingen sådan utbyggnad skett. Kvinnor tvingas alltså välja mellan barn och hemmafrutillvaro el att arbeta.

För övrigt verkar det nu också som män bör frysa in sina spermier innan de blir för gamla: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/aldr ... ets-halsa/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Alien » 2014-02-27 3:31:44

En pappa (39 år) intervjuas apropå riskerna även när fäder att skaffa barn sent.

DN skrev:Det är livssituationen som avgör när det känns rätt, tycker han.

– Man behöver ett hem och en ekonomi som fungerar. Därför tror jag att många skaffar barn senare i livet. Om man utbildar sig tar man examen sent och är därför fattig längre. Och efter det ska man få ett bra boende och jobb. Det dröjer innan man har de praktiska förutsättningarna att uppfostra ett barn.

Ålder är någonting som han och Charlotte har diskuterat tidigare.

– Vi visste att kvinnans ålder har betydelse och vi pratade om det. Men vi såg det inte som någon stressfaktor.

Han hade aldrig hört om några risker för män med att skaffa barn sent.

– Jag har inte sett någon information om det över huvudtaget. Det tror jag inte många andra män har gjort heller.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/det- ... ffar-barn/

Dagens samhäller är uppbyggt för att man ska skaffa barn sent, tycker han.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Miche » 2014-02-27 6:35:45

Jag läste om riskfaktorer för äldre pappors barn för rätt många år sen, bl.a. har det varit känt rätt länge att risken för schizofreni ökar.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Azo85 » 2014-02-27 6:53:08

Miche skrev:Jag läste om riskfaktorer för äldre pappors barn för rätt många år sen, bl.a. har det varit känt rätt länge att risken för schizofreni ökar.


Bara idioter som inte har koll på risker. Riktigt korkat att man inte har koll på riskfaktorer samtidigt som man anser att man måste vara rik för att tillgodose barns behov.

Stör mig fruktansvärt på synen att man med svenska mått måste ha en ordnad ekonomi för att tillgodose ett barns behov. Skall man utgå från pappan 39 år är det ingen idé att skaffa barn om man inte kan curla optimalt. Enda anledningen till "ordnad ekonomi" är möjligheten till att curla för sina barn. Avskyr det.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Re: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Titti » 2014-02-27 9:01:15

Jag var ung när jag skaffade barn men inte extremt. Inte hade jag varken jobb eller god ekonomi. Det har blivit bra ändå. Jag läste på universitetet medan de äldsta var små och det fungerade bra - den bundna tiden dagtid var inte så mycket utan en hel del kunde jag göra hemma på kvällen medan barnen sov.

När jag senare skaffade fler barn och skulle förena det med ett "vanligt arbete" var det betydligt svårare.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-27 22:58:53

Ordnat ekonomi behöver man för att kunna vara säker på att ge barnen basal trygghet, slippa flytta onödigt många gånger under barnets uppväxt etc, Många kommer inte till detta stadium förrän sent i tiden med dagens långa utbildningstider och flexibla arbetsmarknad. Vill man att folk ska skaffa barn tidigare får man subventionera det, exempel med generösa tillägg i studiestödsystemet, bostadsbidrag mm mm.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Sv: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Titti » 2014-02-27 23:05:49

Bjäbbmonstret skrev:Ordnat ekonomi behöver man för att kunna vara säker på att ge barnen basal trygghet, slippa flytta onödigt många gånger under barnets uppväxt etc, Många kommer inte till detta stadium förrän sent i tiden med dagens långa utbildningstider och flexibla arbetsmarknad. Vill man att folk ska skaffa barn tidigare får man subventionera det, exempel med generösa tillägg i studiestödsystemet, bostadsbidrag mm mm.

Naturligtvis hade jag ordnad försörjning eftersom jag studerade och hade en bra sjukpenning/föräldrapenning. Men jag hade inget jobb. Jag hade körkort och bil, lägenhet och rätt till ersättning från a-kassa.

När jag studerade fick jag generösa bostadsbidrag eftersom jag inte hade någon inkomst, låg barnomsorgsavgift av samma skäl - samt extra tillägg till studiemedlen.

Var det inte ungefär det du efterlyste?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-27 23:15:40

Titti det var egentligen inte riktat till dig utan mer till Azo39. Men delvis ja. Det gamla studiemedelssystemet var nog exempelvis bättre på den punkten.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Sv: "Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Titti » 2014-02-27 23:22:32

Bjäbbmonstret skrev:Titti det var egentligen inte riktat till dig utan mer till Azo39. Men delvis ja. Det gamla studiemedelssystemet var nog exempelvis bättre på den punkten.

Då förstår jag bättre. Hur det nya ser ut vet jag inte så noga, jag har fått fler terminer än möjligt ur det gamla så jag har inte haft anledning att sätta mig in i det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

"Min biologiska klocka" - dejting el äggfrysning

Inläggav Azo85 » 2014-02-28 0:26:08

Bjäbbmonstret skrev:Ordnat ekonomi behöver man för att kunna vara säker på att ge barnen basal trygghet, slippa flytta onödigt många gånger under barnets uppväxt etc, Många kommer inte till detta stadium förrän sent i tiden med dagens långa utbildningstider och flexibla arbetsmarknad. Vill man att folk ska skaffa barn tidigare får man subventionera det, exempel med generösa tillägg i studiestödsystemet, bostadsbidrag mm mm.


Har nog olika syn på basal trygghet. Mat på bordet och tak över huvudet resterande trygghet behöver man inte pengar för att ge men man kan kompensera med pengar. Så är du en kass förälder är det givetvis bra om du har pengar. För att uppfylla alla påhittade behov behöver man givetvis pengar, men det är just påhittade behov. Det har blivit snett. Föräldrar jobbar heltid för att ha råd med alla påhittade behov men glömmer bort att det enda barnen behöver är tid.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in