Tro och trovärdighet [Avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tro och trovärdighet [Avdelad tråd]

Inläggav notwoodstock » 2014-02-21 21:51:41

Frimodig skrev:Satan är en religiös fantasi, liksom Gud. Och Jesus. Alltså, Bibelns Jesus.

Nån sorts litterära skapelser. Skapade för att hantera livet, antagligen.

Men, dumt som spån.

Frimodig


Uttalande/åsikt/tro/ateism/tankemodell/"blindhetsuttalande"/"debattfiske"/filosofi/

Och värdering, enligt ...

/notwoodstock, inte riktigt lika "frimodig"

Moderator Alien: Tråden avdelad från satan-i-de-olika-religionerna-t38762.html
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Satan i de olika religionerna

Inläggav Frimodig » 2014-02-21 22:20:44

notwoodstock skrev:Uttalande/åsikt/tro/ateism/tankemodell/"blindhetsuttalande"/"debattfiske"/filosofi/

Och värdering, enligt ...

/notwoodstock, inte riktigt lika "frimodig"


Du har nåt problem. Jag påstod rätt tydliga saker. Det är smart att bemöta argument. Och påståenden.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Satan i de olika religionerna

Inläggav Frimodig » 2014-02-21 23:20:06

Parvlon skrev:Planeten är så gott som död, det gäller att komma till himmelen så fort som möjligt. (eller så är det ett test som jag förlorade)

Frimodig skrev:Teodiceeproblemet
nej, Gud gav människan från början ett val. Adam valde att "veta" vad som är rätt och fel och vi har nu flera val, goda eller dåliga. Vägen är smal, sa Jesus. Inom "zarastron" eller vad det heter finns det två broar man får välja när man dör, där den smala och vinglande leder till helvetet..

Spoiler: visa
tror jag


Njaa. Du har fel. Det finns ingen Gud, Gud gav ingenting. Sorry. Religionens Jesus fanns aldrig.

Sorry.

Om jag har fel så kan ju nån högre makt spika upp mig på en stolpe, det är ok.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Satan i de olika religionerna

Inläggav Parvlon » 2014-02-21 23:22:18

Jag har redan förstått att du inte tror på Gud, Frimodig.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Satan i de olika religionerna

Inläggav Frimodig » 2014-02-21 23:24:28

Parvlon skrev:Jag har redan förstått att du inte tror på Gud, Frimodig.


Men du tror på Gud, varför? What´s in it for you?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Satan i de olika religionerna

Inläggav Parvlon » 2014-02-21 23:25:42

Jag söker ett evigt liv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Satan i de olika religionerna

Inläggav notwoodstock » 2014-02-21 23:26:17

Frimodig skrev:
...

Njaa. Du har fel. Det finns ingen Gud, Gud gav ingenting. Sorry. Religionens Jesus fanns aldrig.

Sorry.

Om jag har fel så kan ju nån högre makt spika upp mig på en stolpe, det är ok.

Frimodig


Bild
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Satan i de olika religionerna

Inläggav Frimodig » 2014-02-21 23:34:22

notwoodstock skrev:
Frimodig skrev:
...

Njaa. Du har fel. Det finns ingen Gud, Gud gav ingenting. Sorry. Religionens Jesus fanns aldrig.

Sorry.

Om jag har fel så kan ju nån högre makt spika upp mig på en stolpe, det är ok.

Frimodig


Bild


Nietzsche konkurrerade knappast med Guds-tro.

Det skulle vara under hans värdighet.

Sånt här är skitkul. När begåvningarna sticker upp huvudet.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Satan i de olika religionerna

Inläggav Koboshi » 2014-02-22 1:16:26

Frimodig - atomen var en fantasi innan Bor "upptäckte" den. Atomklyvning avr en fantasi enligt Eistein. Att fördas över Atlanten med ångbåt var en fantasi innan det gjordes.

Att avvisa något som fantasi är som synes ett väldigt dåligt sätt då det har visat sig att fantasin ofta är verklighet. Bibeln tar upp många städer och kulturer som först nu bevisas av vetenskapen genom arkeolegi. Om du inte gilla kristendom låt gå men det är minst sagt irriterande att hela tiden läsa om att det är fantasi. Bibeln är lika mycket fantasi som Koranen och för många har valet blivit att tro på det ena eller andra. För oss är bibeln sann och Jesus den enda vägen till Gud - detta kan jag diskutera rent teologiskt - och för en muslim är det Allāh. Låt oss för ordningens skull inte anklaga varandra för att följa en fantasi utan bara konstatera att vi har en tro som du inte delar.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Satan i de olika religionerna

Inläggav Koboshi » 2014-02-22 1:29:15

notwoodstock skrev:Gud vill nog hellre ha alla sams och fredliga och goda. Och det är då ett mysterium hur religioner kan bli krigsorsak?! Jag är lite nyfiken. Och ledsen blir man ju.

/notwoodstock

/världsreligionerna påstås alla sätta främst: (Bibelordet ifråga,)/
Spoiler: visa
Matt. 7:12* ¶ Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna. (1917 års Bibel)


Det citatet betyder att man skall leva efter kärleksbudet för att vara fullkomlig inför Gud. Nu kan ingen av oss vara fulkomliga i oss själva och där kommer Jesus in men om man vill försöka leva som en Jesu efterföljare bör an hela tiden påminna sig om detta bud.

Spoiler: visa
Matt 5:43
43Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. 44Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; 45då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. 46Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? 47Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? 48Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.


Joh 13:34 - 35
34Ett nytt bud ger jag er: att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. 35Alla skall förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek.”


Rom 13:9 - 10
8Stå inte i skuld till någon, utom i er kärlek till varandra. Ty den som älskar sin medmänniska har uppfyllt lagen. 9Buden Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte dräpa, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: Du skall älska din nästa som dig själv. 10Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.


1 Kor 13:4 ff
4Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. 5Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. 6Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. 7Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.


Dessa citat säger ju att om vi lever efter Matt 7:12 så uppfylle vi lagen som sammanfattas med "Älska din nästa så som dig själv".
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Satan i de olika religionerna

Inläggav Frimodig » 2014-02-22 14:46:10

Parvlon skrev:
Koboshi skrev:Den ende jag stött på som sa sig vara satanist kunde jag knappast ta på allvar i denna fråga - och ingen annan som var där. Hin sa att hin trode på satan men inte Gud. För mig så kan inte den ene finnas utan den andre.
Gud är ju skaparen av allt, hade han velat så skulle inte Satan funnits till, tror jag. Möjligen finns Satan för att vi ska lära oss en läxa. Vi har ju fri vilja och ska bli som änglarna.

På tal om att välja så har jag en gång fått frågan om att "byta" Gud till Allah. Dum som jag var så svarade jag "ja" för jag såg det som att det bara kan finnas en Gud (eller rättare sagt bara en som kan bete sig som Gud). Sen fick jag ett personligt möte med Satan, men numera är jag kristen.


Kan du berätta om hur det gick till när din Gud skapade vår värld?

Varför bestämde hon att de här jättedjuren skulle dö ut?

Varför fick hon för sig att vi skall gå på 2 ben?

Kan du berätta?

Jag menar, shit, du vet.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Satan i de olika religionerna

Inläggav Parvlon » 2014-02-22 14:53:46

Frimodig skrev:Kan du berätta om hur det gick till när din Gud skapade vår värld?Varför bestämde hon att de här jättedjuren skulle dö ut?Varför fick hon för sig att vi skall gå på 2 ben?Kan du berätta?Jag menar, shit, du vet. Frimodig
Syftar du på skapelseberättelsen så är det något fantastiskt, ja. Ogreppbart.

Självklart har jag svart på såna här frågor bara för jag tror på Gud. :roll: Jag kanske inte ens läst bibeln, ens tolkat den. Men hade du varit det minsta troende så skulle vi kunna diskutera det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Satan i de olika religionerna

Inläggav Frimodig » 2014-02-22 15:05:44

Parvlon skrev:
Frimodig skrev:Kan du berätta om hur det gick till när din Gud skapade vår värld?Varför bestämde hon att de här jättedjuren skulle dö ut?Varför fick hon för sig att vi skall gå på 2 ben?Kan du berätta?Jag menar, shit, du vet. Frimodig
Syftar du på skapelseberättelsen så är det något fantastiskt, ja. Ogreppbart.

Självklart har jag svart på såna här frågor bara för jag tror på Gud. :roll: Jag kanske inte ens läst bibeln, ens tolkat den. Men hade du varit det minsta troende så skulle vi kunna diskutera det.


Så, varför tog hon död på de här stora djuren, du som vet?

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Satan i de olika religionerna

Inläggav Parvlon » 2014-02-22 15:09:28

Jag beglagar att du glömt ta på dig glasögonen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Satan i de olika religionerna

Inläggav Frimodig » 2014-02-22 15:15:20

Parvlon skrev:Jag beglagar att du glömt ta på dig glasögonen.


Du valde att smita undan. Det berättar om vem du är. Det är kul med självdefinitioner.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Satan i de olika religionerna

Inläggav Parvlon » 2014-02-22 15:19:05

Tro vad du vill. Jag är intresserad av Satan och det blir en aning löjligt om vi då ska gå offtopic för att jag ska försvara min gudstro och så kommer du ställa dig som "åklagaren"..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Satan i de olika religionerna

Inläggav notwoodstock » 2014-02-22 18:34:55

Jag kan inte så mycket från Gamla Testamentet, men...

/notwoodstock

/bibelord:/
Spoiler: visa
1 Mos. 6:1 ¶ Då nu människorna begynte föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem
2 sågo Guds söner att människornas döttrar voro fagra, och de togo till hustrur dem som de funno mest behag i.
3 ¶ Då sade HERREN: »Min ande skall icke bliva kvar i människorna för beständigt, eftersom de dock äro kött; så vare nu deras tid bestämd till ett hundra tjugu år.»
4 ¶ Vid den tiden, likasom ock efteråt, levde jättarna på jorden, sedan Guds söner begynte gå in till människornas döttrar och dessa födde barn åt dem; detta var forntidens väldiga män, som voro så namnkunniga.
5 Men när HERREN såg att människornas ondska var stor på jorden, och att deras hjärtans alla uppsåt och tankar beständigt voro allenast onda,
6 ¶ då ångrade HERREN att han hade gjort människorna på jorden, och han blev bedrövad i sitt hjärta.
7 Och HERREN sade: »Människorna, som jag skapade, vill jag utplåna från jorden, ja, både människor och fyrfotadjur och kräldjur och himmelens fåglar; ty jag ångrar att jag har gjort dem.»
8 ¶ Men Noa hade funnit nåd för HERRENS ögon. (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Satan i de olika religionerna

Inläggav Koboshi » 2014-02-22 20:44:09

Jag tänker skriva här om bevis från vetenskapen som stöder bibeln dels för att visa att den tro jag har, och andra med mig, inte är fantasi samt för att peka på hur lite vi i dag verkligen kan i fråga om vad allt olika i bibeln betyder.

I senaste nummret av Illustrerad vetenskap finns 2 artiklar jag fann väldigt intressanta med tanke på den bibelkunskap jag besitter och med tanke på den anklagan som förts här inne.

1: Gud skapade människan (och jorden m.m.)
I artikeln "Uråldrig kromosom avslöjar: Grottmannen i oss" skriver de att forskare har lyckats spåra en y-kromosom till en man som levde för mellan 209 000 och 338 000 år sedan. Vidare näms i förbifarten att det finns liknade studier där mitokondria har spårats till en kvinna. Detta betyder att vetenskapen har funnit en Adam och en Eva som vi alla härstammar från.

Så hur stöder det detta bibeln och hur skall man tolka bibeln?

Jo:
I 1 mos 1:26 ff
Spoiler: visa
26Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” 27Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. 28Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”
sägs att Gud skapar människan till man och kvinna. Dock i detta stycke framgår det inte hur många som skapades eller när detta skedde bara att. Vad gäller tiden för det hela har jag fått reda på att grundtextens ord för "dag" är eon vilket betyder "mycket lång tidsrymd". Med detta lagt till skapelseberättelse och den härskande teorin på Big Bang ser man att universum, jorden och människa har skapats enligt ordningen i 1 mos 1.

Alltså forskarna bekräftar att 1: jorden är skapt av Gud - det står ingenstans hur Han gör det bara att Han gör det - efter steg så som det beskrivs i 1 mos 1 och att Gud skapat människor nämligen Adam och Eva och vetenskapen bekräftar detta genom att spår vårt genom till just 2 individer - en man och en kvinna.

2: Talet 666 - odjurtestal
I artikeln "Du är aldrig ensam" talas det om dagens teknik och hur den kan användas för att spåra oss och att det gör just detta. I Sverige så håller sedalr och mynt att försvinna som legala betalmedel. Hos Telia vet jag att man inte kan betala med kontanter i deras butiker vilket medför att du lämnar spår som är enkla att följa för den som är intresserad att göra detta. Detta blir mer och mer tydligt som ett tecken på de yttersta dagarna genom att det i dag går att spåra och följa våra rörelser, våra intressen och våra vänner.

Hur finner vi detta i bieln och hur skall vi tolka det?

Jo:
I Uppenbarelseboken 13
Spoiler: visa
16Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan 17och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. 18Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666.
står det om odjurets tal och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha detta på sin hand eller sin panna. När man ser detta i ljuset av det kontantlösa samhället där våra kontokort skall användas över allt kan man börja undra om inte detta är på väg mot just att ingen kan köpa eller sälja något utan att ha ett bankkort eller kontokort och att vi därigenom också är övervakade in i minsta detalj och denna information kan användas för att förfölja oss och att se till att den information vi söker efter inte blir tillgänglig för oss. Det hjälper inte heller att våra telfoner och surfplattor hela tiden talar om exakt var de befinner sig och det går att hacka sig in på surftvns videokamera och på datorns videokamera och där igenom övervaka oss. u säger jag inte att jorden kommer gå under de närmaste tiden - det kan ingen säga - utan att det finns tecken som man kan se som tyder på att det som står i Uppenbarelseboken är sannt och är varning till oss.

Så nu ser jag det bevisat att vekenskapen bevisar skapelseberättelsen och att även den sista boken i bibeln är en vägvisare och en varning till oss.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Satan i de olika religionerna

Inläggav Frimodig » 2014-02-22 20:55:04

Koboshi skrev:Jag tänker skriva här om bevis från vetenskapen som stöder bibeln dels för att visa att den tro jag har, och andra med mig, inte är fantasi samt för att peka på hur lite vi i dag verkligen kan i fråga om vad allt olika i bibeln betyder.

I senaste nummret av Illustrerad vetenskap finns 2 artiklar jag fann väldigt intressanta med tanke på den bibelkunskap jag besitter och med tanke på den anklagan som förts här inne.

1: Gud skapade människan (och jorden m.m.)
I artikeln "Uråldrig kromosom avslöjar: Grottmannen i oss" skriver de att forskare har lyckats spåra en y-kromosom till en man som levde för mellan 209 000 och 338 000 år sedan. Vidare näms i förbifarten att det finns liknade studier där mitokondria har spårats till en kvinna. Detta betyder att vetenskapen har funnit en Adam och en Eva som vi alla härstammar från.

Så hur stöder det detta bibeln och hur skall man tolka bibeln?

Jo:
I 1 mos 1:26 ff
Spoiler: visa
26Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.” 27Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem. 28Gud välsignade dem och sade till dem: ”Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden.”
sägs att Gud skapar människan till man och kvinna. Dock i detta stycke framgår det inte hur många som skapades eller när detta skedde bara att. Vad gäller tiden för det hela har jag fått reda på att grundtextens ord för "dag" är eon vilket betyder "mycket lång tidsrymd". Med detta lagt till skapelseberättelse och den härskande teorin på Big Bang ser man att universum, jorden och människa har skapats enligt ordningen i 1 mos 1.

Alltså forskarna bekräftar att 1: jorden är skapt av Gud - det står ingenstans hur Han gör det bara att Han gör det - efter steg så som det beskrivs i 1 mos 1 och att Gud skapat människor nämligen Adam och Eva och vetenskapen bekräftar detta genom att spår vårt genom till just 2 individer - en man och en kvinna.

2: Talet 666 - odjurtestal
I artikeln "Du är aldrig ensam" talas det om dagens teknik och hur den kan användas för att spåra oss och att det gör just detta. I Sverige så håller sedalr och mynt att försvinna som legala betalmedel. Hos Telia vet jag att man inte kan betala med kontanter i deras butiker vilket medför att du lämnar spår som är enkla att följa för den som är intresserad att göra detta. Detta blir mer och mer tydligt som ett tecken på de yttersta dagarna genom att det i dag går att spåra och följa våra rörelser, våra intressen och våra vänner.

Hur finner vi detta i bieln och hur skall vi tolka det?

Jo:
I Uppenbarelseboken 13
Spoiler: visa
16Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan 17och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. 18Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666.
står det om odjurets tal och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha detta på sin hand eller sin panna. När man ser detta i ljuset av det kontantlösa samhället där våra kontokort skall användas över allt kan man börja undra om inte detta är på väg mot just att ingen kan köpa eller sälja något utan att ha ett bankkort eller kontokort och att vi därigenom också är övervakade in i minsta detalj och denna information kan användas för att förfölja oss och att se till att den information vi söker efter inte blir tillgänglig för oss. Det hjälper inte heller att våra telfoner och surfplattor hela tiden talar om exakt var de befinner sig och det går att hacka sig in på surftvns videokamera och på datorns videokamera och där igenom övervaka oss. u säger jag inte att jorden kommer gå under de närmaste tiden - det kan ingen säga - utan att det finns tecken som man kan se som tyder på att det som står i Uppenbarelseboken är sannt och är varning till oss.

Så nu ser jag det bevisat att vekenskapen bevisar skapelseberättelsen och att även den sista boken i bibeln är en vägvisare och en varning till oss.


Jag brukar ställa 2 frågor inför varje form av Guds-tro i kristendomen.

Vem går på vatten?
Vem uppstår från de döda?

Nå, enligt vetenskapen, ingen går på vatten och ingen uppstår från de döda.

Skitenkelt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Satan i de olika religionerna

Inläggav notwoodstock » 2014-02-22 21:33:44

Bild
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Satan i de olika religionerna

Inläggav Koboshi » 2014-02-22 22:12:16

Frimodig:

Om du påstår att ingen gick på vattnet efter att jag bevisade att vetenskapen bevisar bibeln - i just denna fråga har vetenskapen ännu inte nått fram - då säger du att vetenskapen är falsk.

Både Jesus och Petrus gick förövrigt på vattnet. Hur de lyckades har jag ingen arning om och det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att texten visar oss att med Jesus hjälp klarar vi allt inklusive gå på vatten.

De som har uppstått från de döda i bibeln är så här på rak arm förutom Jesus Lasaros och en 12-årig flicka.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Satan i de olika religionerna

Inläggav Frimodig » 2014-02-22 22:17:01

Koboshi skrev:Frimodig:

Om du påstår att ingen gick på vattnet efter att jag bevisade att vetenskapen bevisar bibeln - i just denna fråga har vetenskapen ännu inte nått fram - då säger du att vetenskapen är falsk.

Både Jesus och Petrus gick förövrigt på vattnet. Hur de lyckades har jag ingen arning om och det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att texten visar oss att med Jesus hjälp klarar vi allt inklusive gå på vatten.

De som har uppstått från de döda i bibeln är så här på rak arm förutom Jesus Lasaros och en 12-årig flicka.


Njaa, ingen går på vatten och ingen uppstår från de döda.
Skitenkelt.

Ge ett motexempel.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Satan i de olika religionerna

Inläggav Koboshi » 2014-02-22 22:23:25

Jag gjorde det ju. Jesus och Petrus gick på vattnet. Lasaros och flickan uppstod från de döda förutom Jesus.

Ditt sätt att ressonera betyder ju att om du inte kan se det eller prata med någon som sett det är det falskt. Men ingen har sett en foton eller en higgspartikel eller en atom men de finns ju, eller?
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Satan i de olika religionerna

Inläggav notwoodstock » 2014-02-22 22:31:44

Frimodig skrev:
Koboshi skrev:Frimodig:

Om du påstår att ingen gick på vattnet efter att jag bevisade att vetenskapen bevisar bibeln - i just denna fråga har vetenskapen ännu inte nått fram - då säger du att vetenskapen är falsk.

Både Jesus och Petrus gick förövrigt på vattnet. Hur de lyckades har jag ingen arning om och det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att texten visar oss att med Jesus hjälp klarar vi allt inklusive gå på vatten.

De som har uppstått från de döda i bibeln är så här på rak arm förutom Jesus Lasaros och en 12-årig flicka.


Njaa, ingen går på vatten och ingen uppstår från de döda.
Skitenkelt.

Ge ett motexempel.

Frimodig


Jag kommer inte ihåg riktigt om den vetenskapliga principen heter induktion. För hur ett resonmang om frågan kan skötas.

Men så länge du letar nuförtiden, så hittar du få som går på vattnet. Men du behöver fortsätta leta, om du inte kan "motbevisa" det. Statistik säger inte att något helt nödvändigtvis är så. Bara att det inte hittills är observerat. (ung.)

Och du kan knappast lista ut världens natur rent västerändskt/icke utan "mystik" (fråga i österlandet), och om livet är komplicerat, i sådan mån att vetenskapen inte lyckas fånga det undflyende - som evigt liv!

/varför bara Jesus, bibelord:/
Spoiler: visa
Mt 10:24* Lärjungen är icke förmer än sin mästare, ej heller är tjänaren förmer än sin herre.
Joh 13:36* Då frågade Simon Petrus honom: »Herre, vart går du?» Jesus svarade: »Dit jag går, dit kan du icke nu följa mig; men framdeles skall du följa mig.» (1917 års Bibel)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in