Jag är nöjd med mina tvångshandlingar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag är nöjd med mina tvångshandlingar

Inläggav opteron » 2014-02-20 22:25:42

Finns det fler härinne som är nöjda med att ha tvångstankar, t.ex tvätt-tvång och liknande? För mig så blir vardagen mer strukturerat med tvångstankar.



Moderator atoms - ändrade rubriken; se detta inlägg post1129526.html#p1129526
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav Shir92 » 2014-02-20 22:34:09

Det är det värsta som finns, så nej. Definitivt nej.
Shir92
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2014-02-01

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav Kahlokatt » 2014-02-20 22:45:38

I helvete heller. Tvångstankar har förstört hela mitt liv.

Opteron, får du inte ångest av dina tvångstankar? Tar de inte upp extremt mycket tid? I annat fall är de inte tvångstankar, utan bara rutiner.
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-02-20 22:49:30, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav notwoodstock » 2014-02-20 22:48:19

ODC har förstört så mycket innan jag blev rätt så kvitt dom.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav gadas » 2014-02-21 11:55:43

Det är inte tvångstankar, det är tvångshandlingar. Menar inte att vara dryg, men det är en viktig skillnad.

Tvångstankar är ett mycket skrämmande fenomen av typen att man plötsligt tänker att "tänk om jag tar en yxa och hugger i huvudet på den där människan... nej, Gud, jag får absolut inte tänka något så vansinnigt!!" - ett förbud som gör att man ofelbart fortsätter tänka sådant.

Det handlar helt och hållet om ångest - man överskattar (milt uttryckt) risken att man någonsin skulle komma att göra något sådant. Det är ett extremfall av sammanblandning av "möjligt" och "sannolikt". Vem som helst kan göra något sådant, precis när som helst, det kräver ingen mental avvikelse. Men gör man det? Nej, och det är det som är det avgörande - den som tänker sådana tvångstankar gör det precis lika lite som den som inte har tvångstankar eller andra psykiska problem.

Och då är det förstås extra allvarligt om någon kommer och påstår att ett våldsbrott begåtts "pga tvångstankar". Det kan ske av alla möjliga anledningar - utom just tvångstankar. Risken torde bli ännu något mindre eftersom man så tydligt insett att det är en möjlig fara.

Tvångshandlingar i sin tur innebär alltid ofarliga - för att inte säga nyttiga - saker. Även det handlar om ångest, överdriven ängslighet. Kolla spisen tjugo gånger är en tvångshandling - sätta eld på huset är tvärtom, det kan aldrig vara en tvångshandling.

Tvångshandlingar och rutiner står varandra närmare än tvångshandlingar och tvångstankar.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav weasley » 2014-02-21 12:22:43

gadas, vad pratar du om?

Tvångstankar och tvångshandlingar hör typ alltid ihop.

http://www.ocdforbundet.se/fragor.htm

http://www.umo.se/Att-ma-daligt/Tvangssyndrom-OCD/

dvs du får en tvångstanke och sen utför du en tvångshandling för att lindra ångesten från tvångstanken. Skulle handlingen innebära att du bränner ner huset skulle du med all säkerhet bränna ner huset - om du inte inser att du behöver hjälp innan dess.

De vanligaste (mest kända?) tvången handlar om renlighet.

Jag misstänker att opteron inte har särskilt svåra tvångstankar. Personer med svår OCD kan tex tillbringa större delen av sitt vakna liv med att tvätta händerna och får inget annat gjort.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav sugrövmanövern » 2014-02-21 13:26:08

Nyttiga och ofarliga tvångshandlingar känns inte igen att de skulle vara de enda :cry: . Jag är okej med en del av mina tvång, så som tvätta händerna ideligen, det funkar bara jag inte glömmer smörja in mig och har mild tvål. Går ju åt helvete med naglarna, men det får jag ta.

Men vissa är rent ut sagt farliga. Som när jag började blunda på skoj när jag körde mc, blev ju att jag fick sluta köra mc då jag inte ville krascha och hamna i rullstol.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav gadas » 2014-02-21 19:21:46

weasley skrev:Skulle handlingen innebära att du bränner ner huset skulle du med all säkerhet bränna ner huset


Va?

weasley skrev:du får en tvångstanke och sen utför du en tvångshandling för att lindra ångesten från tvångstanken.


Nej, det är inte alls så enkelt. Jag har lidit av detta i fyrtio år, läst, känt igen och undersökt metoder att bli fri från det.

Det är mer typiskt att tvångstankar inte leder till någon handling alls - men att man är mycket rädd för att de ska göra det. Tvångshandlingar är ju tvärtom något man gärna gör och får ångest om man låter bli.

Det borde funka att slå upp en sida på nätet, men det gör det inte.


sugrövmanövern skrev:Men vissa är rent ut sagt farliga. Som när jag började blunda på skoj när jag lörde mc, blev ju att jag fick sluta köra mc då jag inte ville krascha och hamna i rullstol.


Jag tror inte att du slutade köra mc för att du inte ville krascha, utan för att du var rädd för tvångstankarna, att de på något vis av sig själva skulle bli verklighet. Den rädslan är nämligen det vanliga och typiska. Men det finns ingenting i tvångstankarna som kan göra så, du har precis lika mycket beslutskraft som utan tvångstankar.

Du skulle med all sannolikhet ha slutat blunda men jag förstår att du var livrädd för konsekvenserna av om du inte gjorde det. Däremot kan man krascha för att man är ouppmärksam på andra sätt. Koncentrationssvårigheter är farligare än tvångstankar. Det torde vara farligare att blunda när man kör mc utan att ha tvångstankar.

Det enda tvångstankarna åstadkom var ju faktiskt att du slutade köra mc och började därigenom leva MINDRE farligt!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav notwoodstock » 2014-02-21 19:32:28

Min avart/mitt besvär är faktiskt jobbig/-t, se t.ex: :shock: :shock:

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_addiction_disorder

Jag tror att jag kan beskriva vid annat tillfälle hur struligt det är för mig att ha "Internet som drar". Just nu känner jag mig lite okoncentrerad.

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav ElisabetC » 2014-02-23 18:30:02

Eh..nej! Men bra om någon ej lider av sina, utan till och med ser dem som en fördel :).
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav jesusiscool » 2014-02-24 18:28:36

opteron skrev:Finns det fler härinne som är nöjda med att ha tvångstankar, t.ex tvätt-tvång och liknande? För mig så blir vardagen mer strukturerat med tvångstankar.

Du verkar inte uppfylla kraven för OCD!
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav priorityaero » 2014-02-24 22:37:18

Min ocd problematik upptar 17 tim om dygnet, detta är oerhört ansträngande.
priorityaero
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2014-01-29

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav Kahlokatt » 2014-02-24 22:39:14

Jag HATAR, HATAR, HATAR min OCD och skulle fan hellre se ut som Fantomen på Operan om jag fick välja. Ååååhh vad jag hatar OCD! :-)Raging
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav BloodyPirate » 2014-02-24 22:53:04

Ibland hamnar jag i perioder när jag har tvång på att träna ett vist antal dagar i veckan, ett vist antal per övning m.m. som faktiskt håller mig till att göra det jag "ska" enligt mig själv. Ser det som något positivt för mitt yttre i alla fall :)

Samma sak händer ofta med mat: Förtär bara onyttiga saker till frukost och vid speciella tillfällen, sen fiberrikt, naturligt fett, inga snabba kolhydrater och mycket protein.

Kan inte förneka att min kropp och mitt utseende gör succé på krogarnas dansgolv varje gång jag går ut 8)
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav CarolusRex » 2014-03-01 6:51:25

Mina tvångstankar och tvångshandlingar ''samarbetar" ju med varandra. Just nu så går min huvudtvångstanke iaf ut på att gå igenom en massa minnen i huvudet och avslutas med en rörelse med pekfingret. Kan knappt skilja på dessa två men det sker mest i huvudet och är extremt plågsamt.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav Sadistic » 2014-03-01 12:36:19

https://24.media.tumblr.com/60d33a9b9ab ... o5_500.png

och

https://31.media.tumblr.com/197ad8ec6fe ... o4_500.png

tycker dessa serier är rätt bra exempel, då det finns många som inte kan se skillnaden
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav opteron » 2014-03-01 18:56:50

Menar givetvis tvångshandlingar.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Jag är nöjd med tvångstankar

Inläggav atoms » 2014-03-01 21:28:10

opteron skrev:Menar givetvis tvångshandlingar.


Moderator:

Med tanke på att rubriken inte blev som den var avsedd kommer den nu att ändras.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in