Tjänster jag har rätt till under LSS

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav fotogrrl69 » 2013-10-29 18:41:39

Okej....jag har läst här så mycket jag ökar. Kan nån förklara till mig vad ingår in LSS tjänster? Jag har precis fått redo på att jag har rätt till tandvårdskort (jag kommer till problem med socialtjänster om en stund). Vad finns mer? Nån inte förklarat vad vi kan får, hjälp med osv. Jag behöver inte vård hemma, bostads godman osv. vi har pratat med arbetsterapeut samt sjuksköteska om detta...MEN det ska sker igenom vår kommun (Lessebo kommun är en av de samsta med social tjänster) det finns ingen LSS kontakt i vår kommun heller. Vi har PO är de är riktig duktig men vi har så mycket ärende.

Nu till jävla dålig socialtjänster i Lessebo Kommun. I vår kommun de kan inte Aspergers eller ADHD....båda jag och min man är diagnois ADHD och min huvud diagnois is Aspergers. De vill inte lyssna, läsa eller lära om detta två sjukdom. I juli vi har inte kommit ihåg två papper...ja bara två papper till vår ansökan till social bidrag - min sjukintyg som gick ut 31e maj och både jag och min man måste (det är jävla dumt) inskrivna i på AMS!! Min läkare gick på semester den 1 juni till 1e augusti och kunde inte får intyg..på papper som påmina oss det står om vi hade något problem bara ringa, så vi gjort det men vår handläggare var på semester och det var nån annan som ta hand om vår grej. Vi ringt och förklarat att läkare var på semseter osv. vi också förklart att AMS har tittat på min LOH och sa det finns inte anledning att jag ska vara inskrivnat på AMS. När vår vänliga handläggare kommit tillbaks vi ringt (på grund att vi hade inte fått penger och det var typ 7 dagar sent med hyran) till han och förklarat situation...okej ingen problem bara kom in med papper så snart du kan...okej inga problem...två dagar sen fick vi avslag!!!! vi har överklagat och det sitter i förvältningsrätten just nu. Detta skit nu hämnas i mycket olika problem men hjölp av PO har grej FÖRSÖKA att låsa sig....

Han förklarar igenting om LSS eller bry inte om...sa att det var inte hans problem. så igen PO har förskt att hjälpa mig. Det var de som talat om tandvårdskortet. jag har problem med ett tand och tänkt att åka in på akut men jag har inte pengar för detta och när min man gjort samma sakt i april det var slutat av juni innan han fick besket och vi var tyvungen att betala för avgift och försenings avgift osv.

vär vända mig att hitta alla tjänster som tydligt beskrivna att jag har rätt till t.ex tandvård?
fotogrrl69
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-11-15
Ort: hovmantorp

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav Alien » 2013-10-29 19:01:18

Det finns en tråd om LSS-frågor fragor-om-lss-t12214.html. Ur den:

Pemer skrev:De tio insatserna som ingår, som man alltså kan söka, är:

1 Rådgivning och annat personligt stöd
2 Personlig assistans
3 Ledsagarservice
4 Kontaktperson
5 Avlösarservice i hemmet
6 Korttidsvistelse utanför det egna hemmet
7 Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
8 Boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn och ungdom
9 Boende med särskild service för vuxna eller annan särskild anpassad bostad
10 Daglig verksamhet
post247635.html#p247635
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav Alien » 2013-10-29 19:15:41

Om tandvårdskortet står det i denna klistrade tråd: om-tandvardskortet-t25575.html

Jag fick det via LSS-handläggaren på kommunen. Men ni har ingen sådan? Ni kanske kan ringa till landstingets växel och fråga om tandvårdskort för "nödvändig tandvård".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav marxisten » 2013-10-29 19:53:54

fotogrrl69 skrev:Jag har precis fått redo på att jag har rätt till tandvårdskort (jag kommer till problem med socialtjänster om en stund)


Tandvårdskortet är ingen LSS-insats utan går under Tandvårdslagen. Där står det att de som "omfattas av" LSS har rätt till att få intyg om nödvändig tandvård. Saken är att orden "omfattas av" tolkas olika. På vissa ställen kan du få det med enbart diagnos, på vissa kräver man du skall ha en aktiv insats. Om du har en aktiv LSS-insats så beviljas du alltid intyg om nödvändig tandvård, om du inte har det är det inte säkert att du beviljas det. Det beror helt på hur ditt landsting tolkar lagen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 6:57:03

Alien skrev:Det finns en tråd om LSS-frågor fragor-om-lss-t12214.html. Ur den:

Pemer skrev:De tio insatserna som ingår, som man alltså kan söka, är:

1 Rådgivning och annat personligt stöd
2 Personlig assistans
3 Ledsagarservice
4 Kontaktperson
5 Avlösarservice i hemmet
6 Korttidsvistelse utanför det egna hemmet
7 Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år
8 Boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn och ungdom
9 Boende med särskild service för vuxna eller annan särskild anpassad bostad
10 Daglig verksamhet
post247635.html#p247635


Jättetack för tipsen!

Jag verkar på väg att hamna inom LSS. :-) :-(

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav Koboshi » 2014-01-10 9:51:34

Här har du lagen svart på vitt. Men att få en kommun att följa den är svårare.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav notwoodstock » 2014-01-10 11:04:49

Tack! Jag är så nöjd så själv just nu om jag får LSS i stället!

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav Bastuper » 2014-01-10 18:19:37

Vad gäller för oss som lyder under SoL då?

Är det vi som inte kan få bostöd utan istället få hemtjänst?
Bastuper
Inaktiv
 
Inlägg: 1003
Anslöt: 2011-02-24
Ort: Sala

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav Schmetterling » 2014-01-10 19:49:52

Bastuper skrev:Vad gäller för oss som lyder under SoL då?

Är det vi som inte kan få bostöd utan istället få hemtjänst?

Nej. Boendestöd ligger under SoL.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav Koboshi » 2014-01-13 11:17:00

SOL är det första steget så att säga. LSS är en lag som tvingar kommunen att erbjuda vissa saker för de som går in under LSS men de flesta saker går att få under SOL.

SOL
7 § Socialnämnden skall verka för att människor som av fysiska, psykiska eller andra skäl möter betydande svårigheter i sin livsföring får möjlighet att delta i samhällets gemenskap och att leva som andra.

8 § Socialnämnden skall göra sig väl förtrogen med levnadsförhållandena i kommunen för människor med fysiska och psykiska funktionshinder samt i sin uppsökande verksamhet upplysa om socialtjänstens verksamhet på dessa områden.

Kommunen skall planera sina insatser för människor med fysiska och psykiska funktionshinder. I planeringen skall kommunen samverka med landstinget samt andra samhällsorgan och organisationer.


LSS
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.

7 § Personer som anges i 1 § har rätt till insatser i form av särskilt stöd och särskild service enligt 9 § 1-–9, om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt.

15 § Till kommunens uppgifter hör att
1. fortlöpande följa upp vilka som omfattas av lagen och vilka deras behov av stöd och service är,
2. verka för att personer som anges i 1 § får sina behov tillgodosedda,
3. informera om mål och medel för verksamheten enligt denna lag,
4. medverka till att personer som anges i 1 § får tillgång till arbete eller studier,
5. verka för att det allmänna fritids- och kulturutbudet blir tillgängligt för personer som anges i 1 §,
6. anmäla till överförmyndaren dels när en person som omfattas av 1 § kan antas behöva förmyndare, förvaltare eller god man, dels när ett förmynderskap, förvaltarskap eller godmanskap bör kunna upphöra,
7. samverka med organisationer som företräder människor med omfattande funktionshinder,


Sedan kan ju var och en själv bedöma hur väl deras kommun följer lagarna.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav Mardröm » 2014-02-20 19:21:34

Men vilken nytta har man av LSS?
LSS hit och dit diskuteras det om, är det för barn eller de med kraftiga mentala störningar?

Låt oss granska postterna:

1 Rådgivning och annat personligt stöd

För mig innebar det ett par besök på habiliteringen, sen skulle jag få en "handy" eller ngt som var som en pekmobil men kostade 15k och var som en anacerad mat och sovklocka direkt ur Bamse. Jag menade att jag behövde GPS och möjligheter till videotelefoni och att ta foton för att kunna få hjälp effektivast. Tanten blev helt vild över mitt förslag, vid denna tiden kostade en smartphone 4-5000, men att inte köpa in en specialapprat var helt omöjligt. Jag sket i mat och sovklockan. Annars tantpratades det lite, jag fick faktiskt tandvårdskortet tack vare att jag gick dit, hade ju en LSS-insats...


2 Personlig assistans

Känns väl inte sådär aktuellt?


3 Ledsagarservice

Jag har färdtjänst, jag skulle behöva ledsagarservice ibland, tex så sövs jag ju då och då och man ska ju ha massor av flumdutt då. Men jag skarvar lite och sen är det ju en noja, om man nu sövts ett gäng gånger. Men man få be taxi om "extra service" så han går med upp till dörren. Sen får grannfrun vinka lite, klart!
Men vilket liv det varit på narkossköterskorna, så man får tala med DR.


4 Kontaktperson

Till vad? Nån "socialmänniska"?


5 Avlösarservice i hemmet

Vem ska avlösas?


6 Korttidsvistelse utanför det egna hemmet

Sure men den här lagen är ju främst till för fysiskt handikappade...

7 Korttidstillsyn för skolungdom över 12 år

Jag är inte skolungdom. OM jag börjar komvux kanske? :D

8 Boende i familjehem eller i bostad med särskild service för barn och ungdom

Inget jag vill uppleva igen.


9 Boende med särskild service för vuxna eller annan särskild anpassad bostad

Kan komma på fråga. Men knappast för AS allena.


10 Daglig verksamhet

Socialtanten skämdes faktiskt när hon frågade om jag ville vara med i en grupp som bakar en ggn i veckan. Sen har olika arbeten föreslagits. Men vad är det för jobb? Ska jag jobb-jobba och dra in ska jag väl ha rimlig lön?

Sol är faktiskt mer användbar och elastisk.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Re: Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav fotogrrl69 » 2014-06-15 11:12:20

Jag leva i helvete just nu med bråk mellan fk och socialt. Tack till PO har räddat min man flera gånger att blir helt galen. Kortfat, igen vet vad är regeler och göra vad de vill, de hålla inte vad de säga, jag fick 0kr retro pengar pga en säga det är totalt summan och annan säga det är bara månader du får eb.sen tag de alla mina retro bostadstillag (samma ursäkt) och nästa alla min mans bostadstillagg och hur mycket som helst mer. Vi amält till IVO men de har vem vet hur många anmälan nu mot Lessebo kommun de sa till osss skicka inte mer de har tilräcklig nu. Men vi sitta här precis under minimalt exsistans och kämpa. Vi vet inte vem vi och PO ska vände oss. Väligt illa behandlat och fel som f_n
fotogrrl69
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2012-11-15
Ort: hovmantorp

Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav bilbauer » 2014-07-01 12:00:48

Tror det kan bli en mardröm att ha kontakt med socialen om dom vet att man har asperger. Finns ingen gräns för vad man kan bli utsatt för. Strunta i massa "rättigheter" som uppenbarligen är till för funktionshindrade.
bilbauer
 
Inlägg: 43
Anslöt: 2013-10-20

Re: Sv: Tjänster jag har rätt till under LSS

Inläggav tahlia » 2014-07-01 12:24:49

bilbauer skrev:Tror det kan bli en mardröm att ha kontakt med socialen om dom vet att man har asperger. Finns ingen gräns för vad man kan bli utsatt för. Strunta i massa "rättigheter" som uppenbarligen är till för funktionshindrade.


Beror nog helt på vilken handläggare du får.
Vi har haft en hel del att göra med soc till följd av att mina NPF-tjejer inte fått de möjligheter de behöver i skolan och som resultat av det, blivit hemmasittande i längre perioder.
Har varit öppen med min egen diagnos från start och till min förvåning har jag mött många fler förstående, öppna och vettiga personer inne på soc än jag har inom både skola och sjukvård.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Aspergare och vården



Logga in