Stänga av rättstavning på smartphone

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-14 16:25:35

Hej!

Hur stänger jag av rättstavning och ord förslag på min Galaxy Note 3? Det ska finnas en bock nånstans, men jag hittar den inte.

Borde ligga under tangentbordsinställningar.

Smartphonen varnar för GO tangentbord. Det gjorde min förra Smartphone med, men jag använde det ändå. Där hittade jag lätt inställningar för stavningskontroll etc. Hur farligt är det att GO samlar in användardata? Och visst kan jag växla mellan tangentbord och skrivande även med GO aktiverat?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav barracuber » 2014-02-14 17:20:19

Jag är lite försiktig numera med GO programmen. Det finns hur många olika program som helst och alla verkar proffsiga och extremt välmatade med funktioner, nästan onödigt välmatade.

En klar nackdel jag har märkt på mina tidigare mobiler var att GO programmen hade ganska stort avtryck dvs slöade ner mobilen. Varning för GO har jag aldrig varit med om - vad säger den då? De jag använt mest är GO Launcher och GO SMS men aldrig deras tangentbord.

Som tangentbord borde du pröva Swiftkey som räknas som ett av de allra bästa. Alla jag tipsat den om älskar den. Om man tillåter kan den scanna ens Facebook, gmail och SMS för att lära sig dina vanligaste kontakter och ditt sätt att skriva. Och det funkar verkligen - den känns verkligen som en tankeläsare när den gissar. Swiftkey finns som trial, har flera snygga teman och kostar cirka 20 kr fullversion.

Om du menar byta tangentbord "on the fly" så ska det ju vara möjligt men vad jag minns är det bökigt att göra. Sedan jag skaffade Swiftkey har jag aldrig haft behovet av något annat.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-14 17:37:48

Swedroid's forum är att rekommendera för sådana här frågor.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Titti » 2014-02-14 18:28:50

barracuber skrev: tangentbord borde du pröva Swiftkey som räknas som ett av de allra bästa. Alla jag tipsat den om älskar den.

Jag bestämde mig för att prova men tar bort det strax. Jag vill inte ha qwerty...
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Miche » 2014-02-14 20:17:25

Titti skrev:
barracuber skrev: tangentbord borde du pröva Swiftkey som räknas som ett av de allra bästa. Alla jag tipsat den om älskar den.

Jag bestämde mig för att prova men tar bort det strax. Jag vill inte ha qwerty...
Använder du dvorak eller?

Flera tangentbord har finesser för att göra användningen enklare och Android är skrivet för att ge användarna möjlighet att se vilka rättigheter som apparna behöver, därav varningarna.

I min Note 2 kan jag stänga av Förutsedd text och Ersätt automatiskt, det borde räcka för att stänga av rättstavningen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-14 20:56:02

Jag kör med TouchPal X tangentbord på min surfplatta.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-14 21:58:01

Okej, jag begriper nu vatför varningen kommer. Jag hittade stället där man stänger av stavningskontrollen och automatisk föreslagning av ord.

En del smartphones har möjlighet att välja ett gammalt hederligt siffertangentbord, där man får trycka fram bokstäverna med eller utan T9. Finns det som app med?

Alla gillar ju inte vanligt tangentbord.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-14 22:01:15

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Titti » 2014-02-14 22:45:40

Miche skrev:Använder du dvorak eller?

Ingen aning. Ett av barnen hjälpte mig att få ett riktigt tangentbord som såg ut som det brukade göra när jag köpte en smartphone. Det finns inbyggt (har en Sony Xperia Acro S).

Dessvärre har den en ordlista jag fortfarande inte är överens med efter ett och ett halvt år. Och så missar jag ofta mellanslag och får antingen inget alls utan orden går ihop eller så hamnar jag på startskärmen.

Men qwerty klarar jag inte. Jag skriver inte på mobilen med två händer och har för stora fingrar för att få till det med telefonen upprätt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2014-02-14 23:28:23

Zirre skrev:Här kan du se olika tangentbord
https://play.google.com/store/search?q=keyboard&c=apps&hl=sv

Vanliga tangentbord, ja. Som jag gillar. Fast det som finns i smartphonen duger.

Vad jag tänkte var att geocache använder sifferknappar. Han får trycka två gånger på 1:an för att få ett b, tre gånger på 5:an för att få ett o, två gånger på 4:an för att få ett k, och så står det bok. En del smartphones har så man kan välja ett sådant tangentbord. Om man köper en smartphone som INTE har den möjligheten, kan man då installera en sån app som fixar det? Det var det frågan gällde. Ursäkta om jag var otydlig.

Och ja, jag kan själv kolla i Google Play. Fast jag ska inte installera nåt sånt tangentbord. Jag var bara nyfiken om det alls gick, eller om det bara var smartphones i den lägre prisklassen som hade sånt.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav osäker » 2014-02-15 0:09:03

Lilla Gumman skrev:En del smartphones har möjlighet att välja ett gammalt hederligt siffertangentbord, där man får trycka fram bokstäverna med eller utan T9. Finns det som app med?

Både Touchpal X och GO Keyboard erbjuder det alternativet, liksom många andra tangentbordsapplikationer.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Re: Sv: Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Zirre » 2014-02-15 0:26:45

Lilla Gumman skrev:
Zirre skrev:Här kan du se olika tangentbord
https://play.google.com/store/search?q=keyboard&c=apps&hl=sv

Vanliga tangentbord, ja. Som jag gillar. Fast det som finns i smartphonen duger.

Vad jag tänkte var att geocache använder sifferknappar. Han får trycka två gånger på 1:an för att få ett b, tre gånger på 5:an för att få ett o, två gånger på 4:an för att få ett k, och så står det bok. En del smartphones har så man kan välja ett sådant tangentbord. Om man köper en smartphone som INTE har den möjligheten, kan man då installera en sån app som fixar det? Det var det frågan gällde. Ursäkta om jag var otydlig.

Och ja, jag kan själv kolla i Google Play. Fast jag ska inte installera nåt sånt tangentbord. Jag var bara nyfiken om det alls gick, eller om det bara var smartphones i den lägre prisklassen som hade sånt.
Många tabgentbord har det du efterfrågar som ett alternativ i sina tangentbord.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Stänga av rättstavning på smartphone

Inläggav Titti » 2014-02-15 17:29:12

Moderator

Jag delade av diskussionen om problemen med Note. Den finns nu här.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Autoincorrect

Inläggav notwoodstock » 2014-02-16 3:11:28

http://en.wikipedia.org/wiki/Cupertino_effect

Folk kallar något sådant för autoincorrect på nätet redan! :-)

/notwoodstock
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in