Orkar snart inte längre med min ADD!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav Mymlan » 2014-02-02 13:58:50

Jag fick, som jag tidigare här skrivit om, diagnosen ADD för snart ett år sedan, även om jag antagligen haft det hela livet. Den ställer till så mycket för mig, så jag vet inte längre vad jag ska göra! "Börja med medicin" tänker väl ni, och ni har ingen aning om hur mycket jag vill börja rota i djungeln bland alla sorters add-mediciner som finns. Men. Jag "får" inte ta det. Jag är snart 22 år gammal, men mina föräldrar har ändå väldigt mycket att säga till om angående min psykiska hälsa. Eller de säger mycket, jag vågar inte säga emot. Pga de har jag gått igenom en massa alternativgrejer för att jag kanske skulle kunna bli bättre, t.ex homeopati, tomatis, diverse olika mineraler och vitaminer, och imorgon ska jag börja med något som heter "rytmisk rörelseträning". Kanske har jag blivit lite bättre, men jag förespråkar ändå "riktig" medicin. Mina föräldrar, främst mamma, tycker att riktig medicin bara tar bort symptomen, de botar inte orsaken. Dessutom kommer mycket andra biverkningar med riktig medicin.

Men tanken på att det kan ta flera år innan jag blir bättre genom alternativmetodier, istället för att det bara kanske skulle ta någon månad om jag t.ex började med concerta eller något liknande, gör att det känns väldigt jobbigt för otåliga mig. På stället var jag utreddes ifjol fick jag erbjudande om att börja med concerta, och jag var med på det, men då körde mina föräldrar över mig, och sade att här behövs inget sånt. ÄÄÄÄÄHHHHH!!!! Jag har väldiga igångsättningssvårigheter, jag är impulsiv, tankspridd, har ofta svårt för att koncentrera mig och jag blir trött nästan så fort något är tråkigt. Oräkneliga gånger har jag somnat i skolan, inte för att jag varit trött från början, utan för att det varit trist. Och på senare tid har jag blivit helt slut i huvudet efter att jag kommit hem från skolan. En halvtimme-timmes tupplur behövs, om jag alls ska kunna göra något resten av kvällen/eftermiddagen. Sen somnar jag inte förrän mot tolv på kvällen, jag går upp vid halv sju... Ja, ni fattar. Jag kan ju tillägga att jag för övrigt har ett helt okej liv, och jag älskar mina föräldrar, det är bara det att de har lite annorlunda åsikter ibland, och lägger sig för mycket i mitt liv ibland. Jag vill vara ännu mer självständig än vad jag redan är, men det är inte alltid så lätt.

Vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden, men nu har jag iaf berättat lite...
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav plåtmonster » 2014-02-02 19:18:58

Mymlan skrev:Jag har väldiga igångsättningssvårigheter, jag är impulsiv, tankspridd, har ofta svårt för att koncentrera mig och jag blir trött nästan så fort något är tråkigt.

Det är detta som är kärnproblemet?
Kanske det skulle gå att sätta in skoluppgifterna i ett sammanhang så att de blir intressanta?
Vilken skolnivå rör det sig om?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav Koboshi » 2014-02-02 20:19:04

Mymlan skrev:Jag fick, som jag tidigare här skrivit om, diagnosen ADD för snart ett år sedan, .... "Börja med medicin" tänker väl ni, och ni har ingen aning om hur mycket jag vill börja rota i djungeln bland alla sorters add-mediciner som finns. Men. Jag "får" inte ta det. Jag är snart 22 år gammal, men mina föräldrar har ändå väldigt mycket att säga till om angående min psykiska hälsa. Eller de säger mycket, jag vågar inte säga emot. Pga de har jag gått igenom en massa alternativgrejer för att jag kanske skulle kunna bli bättre, t.ex homeopati, tomatis, diverse olika mineraler och vitaminer, och imorgon ska jag börja med något som heter "rytmisk rörelseträning". .. tycker att riktig medicin bara tar bort symptomen, de botar inte orsaken. Dessutom kommer mycket andra biverkningar med riktig medicin.

.... På stället var jag utreddes ifjol fick jag erbjudande om att börja med concerta, och jag var med på det, men då körde mina föräldrar över mig, och sade att här behövs inget sånt. ÄÄÄÄÄHHHHH!!!! Jag har väldiga igångsättningssvårigheter, jag är impulsiv, tankspridd, ....Jag kan ju tillägga att jag för övrigt har ett helt okej liv, och jag älskar mina föräldrar, det är bara det att de har lite annorlunda åsikter ibland, och lägger sig för mycket i mitt liv ibland. Jag vill vara ännu mer självständig än vad jag redan är, men det är inte alltid så lätt.

Vet egentligen inte vad jag vill med den här tråden, men nu har jag iaf berättat lite...


Dett här låter som ett typfall där medicin borde funka. Du är 22 år så du kan mer eller mindre be föräldrarna att ******** du är myndig och bestämmer själv om du ska ha medicin eller inte. Jag vet att det är svårt att gå emot föräldrarna men ibland måste man sätta ner foten så man inte blir överkörd och slutar som ett viljelöst kolli med deprition m.m.

Vad gäller gymnastiken så kan det hjälpa - studier tyder på det - så testa. Men som sagt ta kontakt med stället du blev utredd på och säga "jag skall ha medicin, **** vad föräldrarna säger". Biverkningar får man räkna med och skulle de bli för stora i förhållandet till vad medicinen gör nytta så byt och testa någon annan.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav cc33314 » 2014-02-02 20:27:06

Alla människor har utmaningar i livet, du måste acceptera att det är som det är och göra det bästa av livet.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav Joakoni » 2014-02-02 20:46:09

Det ditt liv och din medicin! Du är myndig! Gör det som hjälper dig! (har själv ADD och tar Concerta för det).
Dina föräldrar får tycka bäst de vill, gör det som är bra för dig!
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav Kimmelie » 2014-02-02 22:11:45

Om du ändå är tvungen att köra alternativmedicin kan du lika gärna testa att lägga om kosten också. Strikt glutenfritt och mjölkproteinfritt har tagit bort det mesta av min ADHD. Och så givetvis de vanliga råden om omega 3 och dra ner på sockret.

Jag har också testat allt möjligt i alternativmedicin tidigare i livet, med ganska nära noll effekt på ADHDn. Men när jag slutade med gluten märkes effekten väldigt snabbt. Det dröjde inte ens en vecka tills hjärnan började klarna, det drogade tillstånd jag tidigare befunnit mig i försvann, ångesten försvann och min kroniska depression försvann. När jag slutade med mjölken blev jag lugnare, det rastlösa försvann.

Jag har skrivit om det i tråden Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav El_Justiciero » 2014-02-02 23:14:47

Som Joakoni säger det är ditt liv. Men jag har ADD själv så jag vet att det inte är det lättaste att hävda sig själv, jag trodde länge att jag inte kunde något var oduglig, värdelös. Tror det lite fortfarande men framtiden ser ljusare ut än på länge, även fast jag har problem med chefer på jobbet, lever ensam så är jag mer positiv just nu. Om det beror på concertan eller terapi, Facebook grupper, arbetskamrater eller att jag rör på mig mer och gått ner i vikt vet jag inte, troligtvis allt i samverkan.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Re: Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav El_Justiciero » 2014-02-02 23:17:28

Men Kimmelie, mjölk och socker är så gott!....... Kanske skall testa det ändå..... Mandelmjölk ok i kaffet?
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav Kimmelie » 2014-02-02 23:24:19

El_Justiciero skrev:Mandelmjölk ok i kaffet?

Mandelmjölk är perfekt i kaffet, mycket godare än mjölk! :-)Happy
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav plåtmonster » 2014-02-02 23:30:28

Smakar som flytande nougat?

@El_Justiciero, På vilket sätt krånglar det till sig med cheferna?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav El_Justiciero » 2014-02-02 23:37:40

Jag och tider, seg på morgonen. The usual.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav Mymlan » 2014-02-02 23:47:07

Kimmelie skrev:Om du ändå är tvungen att köra alternativmedicin kan du lika gärna testa att lägga om kosten också. Strikt glutenfritt och mjölkproteinfritt har tagit bort det mesta av min ADHD. Och så givetvis de vanliga råden om omega 3 och dra ner på sockret.

Jag har också testat allt möjligt i alternativmedicin tidigare i livet, med ganska nära noll effekt på ADHDn. Men när jag slutade med gluten märkes effekten väldigt snabbt. Det dröjde inte ens en vecka tills hjärnan började klarna, det drogade tillstånd jag tidigare befunnit mig i försvann, ångesten försvann och min kroniska depression försvann. När jag slutade med mjölken blev jag lugnare, det rastlösa försvann.

Jag har skrivit om det i tråden Gluten, mjölk och tilläggssymtom vid AS och ADHD


Jag har redan lagt om min kost. I och med att jag för tre år sedan blev diagnostiserad med candida så tog jag bort all jäst, gluten, mjölkprotein och ägg. Sockret har jag också försökt minska på, även om det inte varit lätt då jag är en sockerråtta...
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav plåtmonster » 2014-02-02 23:53:35

@Mymlan, Sockret gör väl att man kan reglera en lagom dos hyperaktivitet?

@El_Justiciero, Kanske det är arbetsuppgifter som kan utföras på valfri tidpunkt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav El_Justiciero » 2014-02-03 0:22:27

Nej det verkar inte så.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav plåtmonster » 2014-02-03 1:13:36

Vad är det för typ av arbetsuppgifter?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav kiddie » 2014-02-03 8:43:56

Jag kan förstå att det är svårt att gå emot föräldrarna här. De som tror på alternativa metoder verkar ha det som religion och det blir som att häda om man tar till sig traditionell medicin. De är så övertygade att dessa metoder SKA hjälpa att det blir ett slags hot mot deras världsbild om man inte tror detta hjälper.

Att tro att candida orsakar beteendeproblem och homeopati funkar, rena bluffen. Att köra det ena ovetenskapliga programmet efter det andra på sitt barn känner jag inte är riktigt sunt.

Nu finns det ju avigsidor med ADHD-medicin men den kan funka och ingen låtsas om att biverkningarna inte finns. Men jag förstår att det kommer bli konflikt om du börjar ta medicin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav El_Justiciero » 2014-02-03 10:25:18

Plåtmonster, jag jobbar med bild och textredigering till tidningar, broschyrer och annonser samt bildretuschering.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav plåtmonster » 2014-02-03 17:15:33

@El_Justiciero, Förutom dagstidningsdelen så låter det inte speciellt tidsbundet. Alltså borde det vara viktigast att du utför jobbet och tidpunkten på dygnet borde vara irrelevant. T.om distansarbete borde vara möjligt.

Apropå metoder för ADHD så kan kognitiva strategier och övning också vara en väg. Fast det låter som föräldrarna tappat insikt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav El_Justiciero » 2014-02-04 10:08:51

Dock är det icke dagstidningar jag jobbar med så mycket, mest månadsutgåvor.
El_Justiciero
 
Inlägg: 445
Anslöt: 2013-04-29
Ort: Sollentuna

Orkar snart inte längre med min ADD!

Inläggav KourosGould » 2014-02-04 13:49:17

"Alternativgrejer" kan hjälpa dig en hel del på kort sikt tack vare placeboeffekten. På längre sikt försvinner effekten. Orsaken till din ADD är dina gener, du kan aldrig bota dig själv från dina gener. Testa medicin, det skadar inte att testa. Skit i dina föräldrar, du är vuxen nu. Ta kontrollen över ditt eget liv, skaffa ett jobb och flytta hemifrån så snabbt du bara kan (jag antar att du inte flyttat hemifrån eftersom du verkar ha så svårt att distansera dig från dem).
Lycka till!
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in