Vilande sjukersättning

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilande sjukersättning

Inläggav silent_wings » 2014-02-02 10:05:29

Citat från Försäkringskassans hemsida:
När du haft sjukersättning i ett år kan du prova att arbeta utan att förlora din rätt till ersättning. Det kallas för vilande sjukersättning. Du kan ha vilande sjukersättning i högst två år. Det första året får du behålla 25 procent av sjukersättningen skattefritt. Om du blir sjuk igen får du tillbaka din sjukersättning utan att behöva ansöka.


Någon som fått detta?

Måste man prova på att arbeta heltid eller gäller det även om man endast vill prova på att arbeta några timmar i veckan. Får man i så fall behålla sjukersättning för resten av tiden? Exempelvis om jag skulle prova på att arbeta 25% får jag då sjukersättning för 75%. Hoppas ni förstår vad jag menar?
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Vilande sjukersättning

Inläggav Bror Duktig » 2014-02-02 10:18:02

Jag vågar inte. FK har nämligen full rätt (och har flera gånger hört om det) att anse: "du testade arbete, då känner du ju faktiskt en förbättring eftersom du alls provade, och då anser vi att du inte ska ha 100 % ersättning längre, utan vi ger dig 25/50/75 %".

Tyvärr en del som råkat ut för det. De kan skriva vad de vill, men de kan när helst de vill, utreda och anse att någon förbättras. Att orka ens tänka på att provjobba, är en sådan sak.

Om man visste idiotsäkert att man verkligen 100 % riskfritt kunde återgå, så skulle jag gärna prova. Jag vill inget hellre än kunna jobba, men orkar ju troligen inte, om jag ska vara smart och dra några som helst slutsatser av tidigare erfarenheter under hela mitt vuxna liv.

Det med procentandelar vet jag inte, men du kan fråga FK. Ring gärna anonymt, säg att det är en klient som undrar...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vilande sjukersättning

Inläggav Bror Duktig » 2014-02-02 10:19:32

Apropå några timmar per vecka: du får lov att jobba 5 h/v utan några som helst inskränkningar. Det ska bara anmälas att du gör det, och så har man lite risken av att de anser det vara en förbättring. Till mig sade de när jag började med 5 h/v igen att "ja, det är ju ingen förbättring, eftersom vi ser att du jobbade så när vi beviljade" - så nog är det alltid risker.

Ett helvete att man har blivit så låst att man inte vågar något utan att riskera allt :(
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Vilande sjukersättning

Inläggav silent_wings » 2014-02-02 10:37:32

Tack för ditt svar!

Ska verkligen kolla upp det här ordentligt innan jag provar på något. Vill inte heller riskera att bli av med min sjukersättning. Känner så väl igen mig i det du skriver att man skulle vilja jobba (göra rätt för sig), men att inte orkar fullt ut. Jag har idag en sysselsättningsplats inom kommunen några timmar i veckan, en jättebra plats. Men vill inte ha det så i 10-20 år till, även om det är en trygghet. Även om man har en funktionsnedsättning vill man väl utvecklas som människa och kanske prova på något annat ibland.

Bror Duktig skrev:Ett helvete att man har blivit så låst att man inte vågar något utan att riskera


Du har helt rätt. Man kan bara hoppas på att det blir en gynnsammare förändring i reglerna efter valet i höst.
silent_wings
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2010-01-20

Vilande sjukersättning

Inläggav Bror Duktig » 2014-02-02 11:51:07

Ja, det hoppas jag också! Det kanske det blir. :) De som har gamla sjukersättningen (jag fick min beviljad EN DAG FÖR SENT :x icon ) får ju rätt att hur lätt som helst bara rapportera hur mycket de jobbat, och räkna av. Hoppas det blir så för alla.

Självklart jobbar man så mycket man kan. Min ekonomiska sits vill ingen ha. Mitt mål är att kunna köpa bostad och vara egen :)

Tips på jobb du tror man klarar? Jag klarar inte det där med deadlines, socialt tjafs (då var det bättre på fabriken där man inte kunde prata så mycket), att man ska stressas med en massa uppgifter och ansvar och initiativ (jag fick erbjudande om att ta över tjänsten som församlingsvärdinna, men nej tack, jag blir inte nästa utbrända församlingsvärdinna - och dessutom krävs en massa hyperflexibiliet och initiativ, stor andel ej fasta uppgifter).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in