Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Flawless » 2014-01-26 18:32:49

Om inte samhället bryr sig om eleverna så blir ju eleverna precis likadana.

Ja menar. När man anlitar riskkapitalister för att driva skolor med mål att göra så stor vinst som möjligt och sen lägger ner...

Hurra Björklund!
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2014-01-27 3:07:53

Man skulle kunna tro att eleverna och skolorna blir allt bättre, eftersom eleverna får allt högre betyg.

Men orsaken stavas givetvis betygsinflation. Eftersom skolorna konkurrerar med varandra så utsätts lärarna för tryck från skolledningen att inte ge låga betyg. Även eleverna och deras föräldrar pressar på.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/betyg ... ndre-sanna
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2014-01-27 5:10:17

Kika på de nationella proven för en bättre sanning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Flawless » 2014-01-27 9:49:43

Alien skrev:Man skulle kunna tro att eleverna och skolorna blir allt bättre, eftersom eleverna får allt högre betyg.

Men orsaken stavas givetvis betygsinflation. Eftersom skolorna konkurrerar med varandra så utsätts lärarna för tryck från skolledningen att inte ge låga betyg. Även eleverna och deras föräldrar pressar på.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/betyg ... ndre-sanna


Ja juste. Skolorna fick mer pengar om eleverna fick högre betyg. Och då fick eleverna högre betyg än vad dom egentligen hade.
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav PRIPPS » 2014-01-27 14:08:00

plåtmonster skrev:De studietörstande eleverna kan läraren ordna genom att ge avancerat läromaterial och låta denna läsa på egen hand.


Så gjorde de på mig i låg- och mellanstadiet och det är jag fortfarande bitter över. Hade jag fått mer stöttning på min nivå i låg- och mellanstadiet kanske jag hade presterat ännu bättre senare. När jag gjort klart alla mina uppgifter fick jag gå på rast medan alla andra satt kvar. Kul. Det var dessutom snack om att jag skulle skippa en årskurs, men det blev inte så.
Så jag tror definitivt inte på att bara ge mer avancerat läromaterial och sedan tro att eleven klarar sig själv, utifrån egna erfarenheter.

Jag var väldigt nyfiken när jag var liten och ville lära mig nya saker, men vissa personer hämmade mig i min utveckling. Hemma fick jag inte heller mycket hjälp och stöttning. Jag kanske låter orättvis, men det är så här jag känner.

När sedan min lågstadielärare gav mig ett avskedskort när jag gått klart grundskolan visade bara på att hon ångrade sig att jag inte fick mer stimulans. Hon verkar ialla fall gilla mig, men jag har svårt för hennes pojkvän så jag har ingen kontakt med henne längre.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav PRIPPS » 2014-01-27 14:10:03

Alien skrev:Man skulle kunna tro att eleverna och skolorna blir allt bättre, eftersom eleverna får allt högre betyg.

Men orsaken stavas givetvis betygsinflation. Eftersom skolorna konkurrerar med varandra så utsätts lärarna för tryck från skolledningen att inte ge låga betyg. Även eleverna och deras föräldrar pressar på.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/betyg ... ndre-sanna


Drygt halva min klass på högstadiet fick IG på nationella proven i matematik. Ingen fick IG i betyg. :lol:
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Re: Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Titti » 2014-01-27 14:23:58

Ett stort problem, som berör många av oss, är alla de elever som är högbegåvade men lågpresterande. Får man inte rätt förutsättningar kan en hög begåvning snarast vara ett hinder i skolan.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav PRIPPS » 2014-01-27 17:47:19

Titti skrev:Ett stort problem, som berör många av oss, är alla de elever som är högbegåvade men lågpresterande. Får man inte rätt förutsättningar kan en hög begåvning snarast vara ett hinder i skolan.


Det är så jävla dåligt att det ska behöva vara så. En lärare får direkta order från regeringen att fokusera på de sämre presterande eleverna. En högbegåvad elev som ifrågasätter kurslitteratur osv klarar inte en lärare av.

En lärare lär sig all kurslitteratur utantill och därmed blir läraren, när en högbegåvad elev ifrågasätter kurslitteraturen, helt ställd, vet inte vad den ska säga och göra, och det drabbar eleven.

En högbegåvad elev skall ha en duktig lärare, precis som under antiken :-)049
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav PRIPPS » 2014-01-27 22:16:12

Några genier som förr sattes i lära hos respektabla, högt bevandrade lärare var da Vinci, Platon, Aristoteles och Alexander den store. Dessa högt begåvade studenter fick den hjälp och det stöd de behövde, det får inte dagens dito.

Alla ska självklart nå kunskapsmålen i ett utopiskt Sverige, men kunskapsmålen ska höjas för de som har det lättare i skolan. Precis som att vi alla är olika sett till personlighet, utseende, social kompetens och mognad så är vi alla olika sett till begåvning och förmåga att lära oss saker. :mrgreen:
Att då som lärare sitta och vara nöjd med att alla har nått upp till kunskapsmålen är befängt, först när man har tittat på hur varje elev presterat efter sina förutsättningar kan man vara eventuellt nöjd.
PRIPPS
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2013-06-08

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2014-01-28 0:22:55

PRIPPS skrev:När jag gjort klart alla mina uppgifter fick jag gå på rast medan alla andra satt kvar. Kul.

Där tycker jag att läraren kunde letat fram lämpliga läroböcker på en högre nivå. Tyvärr så är ju lärartid en resursfråga. (men politikertokarna har inget emot ett extra år.. *doh*)

Tror inte man ska förvänta sig så mycket av (grund)skolan. Utan kanske det mest basala är att de iaf inte hindrar att man tar sig an avancerat material.

Fast hur borde skolan hantera detta utan att lärarens tid för de som har det svårt går förlorad?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Wine » 2014-01-28 10:56:34

När jag gick i skolan vet jag att det fanns begåvade elever som fick möjligheten att hoppa över en årskurs men även elever som hade svårt att hänga med och placerades i en klass med yngre elever, en årskurs under. Vet dock inte om detta förekommer längre.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Titti » 2014-01-28 11:33:54

Jag stod inför det valet med ett av mina barn som är högbegåvad men inte får resten i skolan att fungera (AS+ADHD). Det fanns starka skäl att flytta upp henne men socialt fungerade hon mycket bättre med de yngre.

Jag samtyckte trots allt till att hoppa över en årskurs och det mesta har blivit fel med skolan efter det. Men fel var det redan innan och det är inte säkert det hade blivit bättre om hon inte flyttat upp eller istället flyttat ner.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Flawed » 2014-01-28 13:19:13

Man borde ju också kunna undervisa elever med en ojämn begåvningsprofil,alltså borde man kunna tillgodose olika kunskapsnivåer i samma årskurs.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2014-01-28 16:12:01

Man kan ju läsa vissa ämnen med en annan klass?

Att hjälpa elever som har svårt att hänga med kan vara komplicerat. Men att ordna det för högpresterande borde vara enkelt...
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Fraktal » 2014-01-28 17:04:07

plåtmonster skrev:Man kan ju läsa vissa ämnen med en annan klass?

Att hjälpa elever som har svårt att hänga med kan vara komplicerat. Men att ordna det för högpresterande borde vara enkelt...


Kanske inte så enkelt, i alla fall på längre sikt sett ur de högpresterande elevernas perspektiv.

De högpresterande eleverna måste få undervisning som dels ger dem stimulans, dels ger dem möjlighet att utveckla/fördjupa sina kunskaper.
Detta löses inte genom att de på enbart på egen hand får arbeta med mer avancerade läromedel, de måste också få "riktig" undervisning med i ämnet mycket kunniga lärare.

Att de får möjlighet att diskutera med andra elever, att "vrida och vända" på begrepp, analysera olika sätt att lösa problem mm.

I praktiken är det ofta svårt för den enskilda läraren att hitta en optimal lösning, som gynnar de högpresterande eleverna. Det blir tyvärr så att läraren måste fokusera på eleverna som inte har det lika lätt.
Här måste skolledningen hjälpa till, men läraren måste naturligtvis "signalera" detta behov.

En följd - om inget sker - kan bli att den/de högpresterande eleven/eleverna lämnas "ensamma" med ett mer avancerat läromedel. Givetvis är det bättre än "inget alls" men det är inte en lösning som ger dessa elever goda möjligheter att utvecklas optimalt.

Skolans uppgift är att ge alla elever möjlighet att utvecklas så mycket som möjligt.
Det finns inget "tak" för hur långt den enskilda eleven ska utvecklas i ett ämne.
Styrdokumenten anger en lägsta kunskapsnivå som alla elever ska uppnå, men de sätter inget "tak" för de elever som kan nå betydligt längre i sin utveckling.
Fraktal
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2013-03-08
Ort: Bandhagen

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2014-01-28 18:25:18

Fraktal skrev:Skolans uppgift är att ge alla elever möjlighet att utvecklas så mycket som möjligt.

Skolan har länge styrts på ett sätt så att flest antal medelmåttor kan produceras vilka sedan kan sättas i löneslaveri hos de stora företagen med vilket partiet(tm) har goda kontakter. De flesta elever blir bestraffade om de avviker på något sätt.

Kanske skolundervisningen borde bedrivas på samma sätt som på högskolan för de med större förmågor? iaf i de ämnena där de är starka.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2014-02-02 15:49:59

Ulrika Kärnborg skriver i Dagens Arena om att dagens skola inte längre kompenserar för klasskillnaderna utan förstärker dem.

I stället för att vara klassutjämnande har den svenska skolan blivit det främsta instrumentet för att motverka social rörlighet.

Den svenska skolans nedåtgående spiral bara fortsätter. I den för svensk politik viktiga PISA 2012 som presenterades av Skolverket i går redovisas en katastrofal försämring för svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Värst är nedgången i matematik. Sämst går det för pojkar och elever som redan tidigare presterade dåligt.


Och här är de inflytelserika "flumpedagogerna":

Det man brukar tala om är en linje inom pedagogiken som kallas progressivism eller konstruktivism och som historiskt har sina rötter hos pedagoger som Piaget, Dewey och Vygotskij. Kardinalstanken tycks vara att kunskap inte egentligen går att överföra. Kunskap finns i stället hos den unga individen eller ute i samhället. Det betyder att läraren inte längre behöver lära ut, utan i stället bör fungera som mentor för att underlätta elevens egen kunskapsinhämtning. På många svenska grundskolor talas det även i dag om att tioåringarna ”forskar”, och på högstadiet står ”mentorerna” som spön i backen.
http://www.dagensarena.se/opinion/den-l ... te-langre/

Kommer ihåg från föräldrakvartarna att fröken berättade att det självständiga arbetssättet med att elverna på egen hand "forskar fram" kunskap passar en del elever men inte andra. Men det hade förstås införts uppifrån, så de enskilda lärarna var så illa tvungna att göra så. Och de elever som blev mest lidande av detta var just de elever som inte hade föräldrar som kunde hjälpa till.

Kärnborg hänvisar till debattboken Barnexperimentet av Per Kornhall. Här intervjuar hon honom om boken: http://www.ur.se/Produkter/175384-En-bo ... perimentet

Där tar han bl a upp att skolan utvecklats från regelstyrning till målstyrning. 60% av matttelärarna hade inte utbildning till att vara mattelärare. Det saknas sökande till den lärarutbildningen. 6 universitet med den lärarutbildningen konkurrerar om 5 sökande.
Att vare ingenjör istf lärare betyder dubbelt så mycket i lön och hälften så mycket jobb.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2014-02-18 21:03:31

Nu presenterades resultatet av den internationella undersökningen av varför sverige fick så dåligt resultat i PISA testet. SR: Så ska Sverige förbättra skolan. I korthet går det ut på arbetsro, lärarkompetens, och vettiga lärarlöner.

Jag föreslår att nästa undersökning kollar hurvida läckande tak och dålig ventilation är bra eller dåligt för studieprestationer..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Wine » 2014-02-18 21:17:40

Såg ett inslag i Rapport ikväll om detta också där Andreas Schleicher även betonade elevernas eget ansvar eller de svenska elevernas som det verkar bristande förståelse för och insikt om den egna insatsens betydelse för resultaten:

Det som däremot har betydelse för elevernas prestationer är enligt undersökningen vilka förväntningarna som finns på dem. Andreas Schleicher tar upp Finland som ett exempel.

Han menar att där finns det ett fokus på bra resultat och det finns inte någon tolerans för misslyckande. Där finns en klar bild av vem som har ansvar och inför vem.

– I Sverige däremot säger många elever att bra resultat är en fråga om talang, tur, lärare och utbildningsmaterial i stället för att som i högpresterande länder se att den egna insatsen är viktig, säger Andreas Schleicher.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5787598

Intressant också att läsa att Sverige har en relativt hög kostnad per elev, den tionde högsta per student i OECD-länderna och trots att många i Sverige enligt en Sifo undersökning vill att klasserna ska bli mindre påpekar OECD att forskning visat att storleken på klassen har svag koppling till hur eleverna presterar.

DN - Svenskarna vill ha mindre klasser
Uppdaterad 2014-02-18 06:46. Publicerad 2014-02-18 06:00

Mindre klasser och mer tid till undervisning. Så vill svenska folket helst lösa krisen i skolan, enligt en undersökning av Sifo.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Miche » 2014-02-18 22:46:40

plåtmonster skrev:Jag föreslår att nästa undersökning kollar hurvida läckande tak och dålig ventilation är bra eller dåligt för studieprestationer..
Och äckliga skoltoaletter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Alien » 2014-02-20 2:12:30

Svenska folket tror alltså att mindre klasser är lösningen men det anser inte OECD:s expert.

"Mindre klasser för yngre elever kan vara bra, men det ger långt bättre utdelning att satsa pengar på bra lärare.

OECD-experten är förvånad över attt Sverige låter de bästa lärarna undervisa i de bästa klasserna i de rikaste områdena. I de länder som lyckas bäst i Pisaundersökningen är det precis tvärtom: De bästa lärarna arbetar i de svåraste skolorna."

Men vaddå "låter", ska inte lärarna få välja själva vart de söker sig? Vill man att de bästa lärarna ska undervisa i de svåraste skolorna så får väl de ansvariga ge dem extra höga löner för det då. I stället för att straffa de lärare som undervisar där med sämre löner enligt devisen "ju högre betyg eleverna får, desto högre löner för deras lärare".

Enligt Pisa-underöskningen är sambandet tydligt mellan en jämlik skola och höga kunskaper hos alla elver, också de högpresterande.

Men hur får man en jämlik skola med fritt val, privatskolor och skolpeng?

DN:s kommentarer:
I rapporten görs den intressanta iakttagelsen att framgångsrika skolnationer tenderar att prioritera ersättningen till lärarna framför klasstorlek. I Sverige är lärarlönerna som andel av BNP per capita mycket lägre än i de länder som ligger i topp i Pisastudierna.
---
Men OECD pekar också på en annan, mindre omdebatterad faktor bakom de svaga svenska resultaten: elevernas egen inställning.

Pisaundersökningen innehåller ett avsnitt där deltagarna får svara på frågor som ska ge en bild av om de lätt ger upp när de stöter på svårigheter, om de skjuter upp problem, om de förblir intresserade av uppgifter som de påbörjat, om de fortsätter med en uppgift så länge de känner att de kan lösa den ännu bättre och om de är beredda att göra mer än vad som förväntas av dem.

Av svenska elever svarade 60 procent att de lätt gav upp, medan motsvarande andel för OECD som helhet var 44 procent. Över huvud taget visade svaren att elever i Sverige har låg uthållighet.
---
Det är en illusion att utantillkunskaper kan ersättas av sökningar på nätet och ett farligt självbedrägeri att Sverige trots allt står starkt på grund av ett öppet och kreativt samhällsklimat.

Kreativitet är inget som uppstår i vakuum. Det förutsätter en egen inre kunskapsbank – och hårt arbete.
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/har ... an-genvag/

Har vi i Sverige för curlande föräldrar och lärare som fostrat elever till att tro att man inte behöver anstränga sig el att det inte lönar att anstränga sig?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav Wine » 2014-02-20 11:07:13

Alien skrev:Har vi i Sverige för curlande föräldrar och lärare som fostrat elever till att tro att man inte behöver anstränga sig el att det inte lönar att anstränga sig?


I Sverige uppfattar jag att det verkar som att inställningen ofta är att söka efter förklaringar till misslyckande utanför sig själv, att söka orsaker till misslyckande i annat som inte har direkt med ens egna ansträngningar eller engagemang att göra.

Läste idag att Ebba Witt-Brattström trivs med sitt nya jobb som professor i nordisk litteratur på Helsingfors universitet, hon har i tidningen Universitetsläraren uttryckt, "Här kan studenterna läsa och förstå en text":

Universitetsläraren - "Här kan studenterna läsa och förstå en text"

Ebba Witt­-Brattström har sju timmar ren undervisning i veckan och handleder därtill sju doktorander. Hon får något smått lyriskt i blicken när hon ombeds beskriva sina studenter.
– Förutom på betyg tas de även in på ett särskilt prov, där det gäller att bland annat analysera litteratur.
– De kan läsa en text och förstå vad den betyder. När de kommer hit har de läst klassikerna, förstår ironi och språk­liga bilder.
– Dessutom är de mycket seriösa i sina studier och den femgradiga betygskalan ger rättvisare betyg än i Sverige.
Hur var det då i landet på västra sidan Östersjön?
– Du hade ofta studenter som var synnerligen illa förberedda för högre studier. Framför allt språkligt, de hade problem till och med att förstå instruk­tioner.
– Så fanns det ju de som var bra, oftast beroende på familjebakgrunden. Klas­skillnaden har helt enkelt slagit igenom i svenska skolan.
– Och på universiteten måste man sän­ka sig till de sämres nivå, för man får ju betalt fullt ut bara för dem som exami­nerats och pengarna behövs för att betala lärarlöner. Systemet är i alla avseenden kvalitetssänkande.

Även det intellektuella klimatet är bättre vid Helsingfors universitet, menar professor Witt­-Brattström.
– I Sverige kan du bli satt att under­visa om något som du bara behärskar aningen bättre än studenterna. Här i Finland placeras lärarna på kurser och kursmoment utifrån vad de forskat på, de har verkligen kunskap.
– Även i kafferummet märks en skill­nad. Man kommer lätt och osökt in på ämnesdiskussioner här, medan det i Sve­rige oftare handlar om sjuka barn eller parkeringsbekymmer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav barracuber » 2014-02-20 12:54:54

Läser just David Eberhards senaste "Hur barnen tog makten", som handlar mycket om skolan. Han säger att de som klarar sig bäst i dagens svenska skola kommer från typ strukturerade familjer med tydliga rutiner (minns inte orden exakt).

Klart intressant och omskakande bok som alla hans böcker. Fast en del av hans resonemang känns lite skruvade ("hur tänkte han nu?"). Men oftast får han till befriande klara slutsatser.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Mycket dåligt resultat för Sverige i senaste PISA

Inläggav plåtmonster » 2014-02-20 14:09:43

sulf.se skrev:– Även i kafferummet märks en skill­nad. Man kommer lätt och osökt in på ämnesdiskussioner här, medan det i Sve­rige oftare handlar om sjuka barn eller parkeringsbekymmer.

Det är väl den neurotypiska normaliseringsprocessen som har slagit rot i sverige? :-)063
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in