Vet du varför du har ditt specialintresse?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav 7twenty7 » 2014-01-18 15:02:54

Jag har länge undrat varför jag är så intresserad av musik, har ofta trott att det beror på min barndom. Jag hade många musiker i den närmaste släkten och sånt kan ju spela stor roll när ett barn ska börja bygga upp ett intresse. Å andra sidan så var båda mina föräldrar väldigt idrottsintresserade, men idrott har jag aldrig varit intresserad av. Mina föräldrar och mor- och farföräldrar tog ofta ut mig på både musikevenemang och idrottsevenemang, inget var nog mer än det andra men jag tröttnade totalt på idrott medans musiken fortfarande är ett intresse som jag aldrig kan vara utan.

Så här i efterhand så är jag glad över att jag fatsnade för musiken och inte idrotten, som musiker kan jag leva på mitt specialintresse och det tror jag inte att jag hade kunnat göra som idrottsman!

Hur ser det ut för er, har ni valt era specialintressen eller är det bara nånting som alltid har funnits där?
7twenty7
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2013-08-14
Ort: Sandviken

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav KourosGould » 2014-01-18 15:08:38

Som svar på rubriken så skriver jag: Ja, jag vet varför, det är på grund av slumpen som jag kan tacka för mina gener som jag kan tacka för att jag har hanterat omständigheter i livet på det sätt som gör att jag har fått de specialintressen som jag har.
Jag byter specialintressen ofta, alla intressen har hittills varit förgängliga i mitt liv, om jag valt mina specialintressen eller inte vet jag inte. Har jag ett jag? det är frågan...
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-18 15:21:14

Troligtvis fastnar man för det som rimmar med hur ens hjärna är kopplad. En neurologisk resonans helt enkelt. Det finns så klart fler faktorer men det lär vara en stark.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2014-01-18 16:12:25

Det enda jag begriper är mina skumma intressen, men dom gör mig tryggare, för då är det ju ngt jag förstår iaf ju, eller? :roll:

Såg en kille på gymmet tidigt på nyårsdagen han är ung kanske 17-18, det var tomt där och han såg nog inte mig, men han stod framför en spegel och pratade för sig själv, mellan repen, kändes bra egentligen att man inte är den enda knasbollen och ngt får mig att misstänka att han åxå är lite AS. Jag låtsade hosta till och titta åt ett annat håll så han inte skulle bli generad.

Har sett honom tidigare och det var en diskussion om anorexi på gymmet och han är så mager att dom kanske sagt åt honom att om han minskar mer i vikt får han inte träna mer, så han väger sig hela tiden, jag ser på honom att han är lite orolig varje gång han kliver upp på vågen. Jag kallar honom för Tintin, för han är lite rödlätt, men han är nog ett exempel på när ett specialintresse är nära att gå överstyr... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav KourosGould » 2014-01-18 19:46:21

antonius skrev:Har sett honom tidigare och det var en diskussion om anorexi på gymmet och han är så mager att dom kanske sagt åt honom att om han minskar mer i vikt får han inte träna mer, så han väger sig hela tiden, jag ser på honom att han är lite orolig varje gång han kliver upp på vågen. Jag kallar honom för Tintin, för han är lite rödlätt, men han är nog ett exempel på när ett specialintresse är nära att gå överstyr... :-)063


30% av de med anorexi har AS så redan där är sannolikheten inte stor men måttlig...
KourosGould
 
Inlägg: 228
Anslöt: 2013-09-17
Ort: Stockholm

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2014-01-18 20:17:53

KourosGould skrev:30% av de med anorexi har AS så redan där är sannolikheten inte stor men måttlig...


Ja men han tränar så extremt mycket, det är varje dag alltså och flera timmar, när man ser honom i omklädningsrummet, så ser han ut som en sådan där plansch där man ser alla muskler, och spänner gladpack över som hud, han har så gott som inget underhudsfett, i hans ålder borde det ju finnas lite "valpfett"... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav Kristofer » 2014-01-18 20:24:04

antonius skrev:Det enda jag begriper är mina skumma intressen


Det är nog ungefär samma sak för min del, dock är mina intressen inte att klassificera som skumma. Mina intressen är det i livet som jag behärskar på ett bra vis. De återspeglar mina starka sidor och är därför det som ger livet glädje, mening och mål.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav Lyysa » 2014-01-18 20:30:52

Ja jag vet varför jag har mitt specialintresse och det är helt enkelt för att min media lärare är så duktig på det han gör, han är typ den bästa läraren i världshistorien. Han får till och med de mest ointresserade elever att tystna och lyssna på honom när han förklarar vad Piktogram är.

Han fick mig att älska reklam och media. Fast efter det så blev jag nog en extremt jobbig person att umgås med då jag alltid ska peka ut fel i reklamplanscher/filmer och hur de tänkte när de skulle göra det osv. Tyvärr delar inte många mitt intresse så jag har ingen att diskutera det med.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav LindaMonroe » 2014-01-18 20:45:47

Jag har nog inget specialintresse. Har aldrig haft heller. Möjligtvis skvaller om kändisar nu på senare år isåfall.
LindaMonroe
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-12-05
Ort: Skövde

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav TORatANDET » 2014-01-18 20:59:26

Jag har mitt specialintresse för att jag valt det.
Vad det är varierar utifrån vad vill syssla med.
Praktisk psykologi eller mitt arbete tycker jag ger mycket tillbaka,
därför väljer jag ofta något av dem som mitt specialintresse.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav slackern » 2014-01-18 21:09:25

Lyysa skrev:Ja jag vet varför jag har mitt specialintresse och det är helt enkelt för att min media lärare är så duktig på det han gör, han är typ den bästa läraren i världshistorien. Han får till och med de mest ointresserade elever att tystna och lyssna på honom när han förklarar vad Piktogram är.

Han fick mig att älska reklam och media. Fast efter det så blev jag nog en extremt jobbig person att umgås med då jag alltid ska peka ut fel i reklamplanscher/filmer och hur de tänkte när de skulle göra det osv. Tyvärr delar inte många mitt intresse så jag har ingen att diskutera det med.


Så innebär det att du ska plugga vidare reklam och media på högskola och börja arbeta med det? Eller vad har du för planer inför framtiden?
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav Lyysa » 2014-01-18 21:12:16

slackern skrev:
Lyysa skrev:Ja jag vet varför jag har mitt specialintresse och det är helt enkelt för att min media lärare är så duktig på det han gör, han är typ den bästa läraren i världshistorien. Han får till och med de mest ointresserade elever att tystna och lyssna på honom när han förklarar vad Piktogram är.

Han fick mig att älska reklam och media. Fast efter det så blev jag nog en extremt jobbig person att umgås med då jag alltid ska peka ut fel i reklamplanscher/filmer och hur de tänkte när de skulle göra det osv. Tyvärr delar inte många mitt intresse så jag har ingen att diskutera det med.


Så innebär det att du ska plugga vidare reklam och media på högskola och börja arbeta med det? Eller vad har du för planer inför framtiden?


Jag ska plugga för att bli lärare först, för jag vill inspirera andra liksom mina lärare inspirerat mig. Och många tycker det är ett jobb som skulle passa mig... Men jag ska definitivt studera vidare vid ett senare tillfälle! För jag tycker om det för mycket för att bara lägga det åt sidan.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-01-18 21:18:07

Jag har haft samma hela livet. Djur. Tämligen meningslöst och dumt enligt många andra. Men jag gillar det tydligen mot bättre vetande.

Jag har ingen aning om varför, jag vet bara att. Att jag vill omge mig med djur, veta saker om dem, kunna hjälpa dem om de blir sjuka, kunna vårda dem.

Jag delar hemskt gärna med mig också, ger bort kattungar och hundvalpar gratis till folk.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav slackern » 2014-01-18 21:36:50

Lyysa skrev:
slackern skrev:
Lyysa skrev:Ja jag vet varför jag har mitt specialintresse och det är helt enkelt för att min media lärare är så duktig på det han gör, han är typ den bästa läraren i världshistorien. Han får till och med de mest ointresserade elever att tystna och lyssna på honom när han förklarar vad Piktogram är.

Han fick mig att älska reklam och media. Fast efter det så blev jag nog en extremt jobbig person att umgås med då jag alltid ska peka ut fel i reklamplanscher/filmer och hur de tänkte när de skulle göra det osv. Tyvärr delar inte många mitt intresse så jag har ingen att diskutera det med.


Så innebär det att du ska plugga vidare reklam och media på högskola och börja arbeta med det? Eller vad har du för planer inför framtiden?


Jag ska plugga för att bli lärare först, för jag vill inspirera andra liksom mina lärare inspirerat mig. Och många tycker det är ett jobb som skulle passa mig... Men jag ska definitivt studera vidare vid ett senare tillfälle! För jag tycker om det för mycket för att bara lägga det åt sidan.


Lycka till med det. Kul att du har hittat något du är intresserad utav. Folk har också tyckt att jag skulle passa som lärare. Men jag kan inte hålla med om det själv. Vantrivs nämligen i stimmiga miljöer. Även om jag skulle få knäpptyst i klassrummet. Så är det ju ett jävla liv i aulan,korridorerna och matsalen.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav Parvlon » 2014-01-18 21:57:47

Har inte gjort så mycket annat än läst/sökt om Gud, bibeln och andar de senaste månaderna så det räknas nog som special. Största anledningen är väl att jag känner för det.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav kvicksilver » 2014-01-18 22:49:59

Mitt fotbollsintresse, som kommer och går i perioder, härstammar nog framför allt att jag som liten grabb lättare kunde kommunicera med andra om jag hade ett mer socialt accepterat intresse.

Ett ämne som man kan nörda in sig rätt ordentligt och ändå vara "en av grabbarna", typ. Sedan har jag haft mängder av andra intressen som knappast intresserat omgivningen så mycket.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav jesusiscool » 2014-01-20 7:43:47

Eftersom jag grubblar och tänker på svåra och jobbiga frågor så blev jag tvungen att ha filosofi och teologi som intresse...
jesusiscool
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2013-04-25
Ort: Online

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav Huggorm » 2014-01-20 8:02:58

Mina specialintressen har länge varit naturen och skog samt byggande av hus. Känns som dessa saker är grundläggande i den mänskliga naturen, något som hängt med oss sedan tidernas begynnelse. Det är bara lite starkare hos mig, jag känner att det påverkar mig mycket mer än andra.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav slackern » 2014-01-20 12:06:11

Huggorm skrev:Mina specialintressen har länge varit naturen och skog samt byggande av hus. Känns som dessa saker är grundläggande i den mänskliga naturen, något som hängt med oss sedan tidernas begynnelse. Det är bara lite starkare hos mig, jag känner att det påverkar mig mycket mer än andra.


Nej att bygga hus är en ny företeelse hos människan. Du vet innan människan blev bofast för cirka 10000 år sedan byggde inte människan hus. För då levde människan som jägare och samlare och flyttade efter tillgång på föda.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav antonius » 2014-01-20 12:19:21

slackern skrev:Nej att bygga hus är en ny företeelse hos människan. Du vet innan människan blev bofast för cirka 10000 år sedan byggde inte människan hus. För då levde människan som jägare och samlare och flyttade efter tillgång på föda.


Ja i Mesopotamien finns de första tecknen på bofasta som hade enklare hus och levde av jordbruk samt även i Asien ung samtidigt, före det bodde man bara i grottor och mycket primitiva hyddor, tyvärr i och med det vart människan krigisk och tvungen försvara sin mark och de första grannfejderna och senare krig uppstod... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav DIProgan » 2014-01-20 12:53:44

Turf: Som ett sätt att brygga den virtuella världen (min) med den verkliga.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav Zuumaester » 2014-01-20 13:09:29

När jag var väldigt liten, typ tre till femårsåldern så var jag helt besatt av saker som snurrade och var runda. Senare när jag var sju till tio år gammal så bytte det intresset till dinosaurier, eller så hade jag också det intresset när jag var mindre. det fanns visst ett stort gap mellan tolv till femtonårsåldern där jag inte hade något speciellt intresse tills jag blev 16. Då var jag besatt av Dragonball Z. Nu så har den besattheten släppt rejält och jag är nu idag mer intresserad av min yttre "look" och om böcker om sociala kunskaper.
Zuumaester
 
Inlägg: 397
Anslöt: 2014-01-19
Ort: Härnösand

Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav vallesmamma » 2014-01-20 14:32:00

Broderi har jag säkert ärvt av en av mina mostrar. Hästintresset från en av mina morbröder. Fotografera från samma morbror. Jag samlar på hästar, läser gärna tidningar och böcker om hästskötsel och ridning.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Sv: Vet du varför du har ditt specialintresse?

Inläggav Titti » 2014-01-20 14:37:47

vallesmamma skrev:Broderi har jag säkert ärvt av en av mina mostrar. Hästintresset från en av mina morbröder. Fotografera från samma morbror. Jag samlar på hästar, läser gärna tidningar och böcker om hästskötsel och ridning.

Samlar du på riktiga hästar, rent fysiskt?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in