Studera utomlands

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Studera utomlands

Inläggav earlydayminer » 2014-01-05 16:04:37

Hej!

Jag skulle gärna vilja ha hjälp att finna studievägar som leder en utomlands. Helst t ex USA, gärna något varmt ställa som t ex Hawaii. Eller någon annanstans där det är varmt, t ex Bali.

Jag har ingen gymnasieexamen, men jag är välbildad, kan göra inträdesprov och liknande.

Min engelska är god, fick 97,5% på avancerad engelska (trots 50% frånvaro) och ett stort fett A.

Vindiga och regniga städer som Chicago och Seattle fungerar också bra.

Vill någon assistera mig?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Studera utomlands

Inläggav Alien » 2014-01-05 16:31:16

Här finns en artikel om en som gjorde det (visserligen från 2010):

Under ett besök hos sin bror fick han reda på att det fanns ett sätt att komma in på amerikanskt collage utan svenska betyg.
– Det fanns något som hette GED test (General Education Diploma) som man kunde ta och ifall man klarade det så kunde man söka direkt till college, berättar Mattias.
Han pluggade intensivt inför provet i två månader och åkt sen hem till Sverige och väntade på resultatet. Under tiden skrev han in sig på Komvux, men halvvägs in i terminen kom beskedet – han hade kommit in.
http://www.aftonbladet.se/temahogskola/ ... 2225678.ab

Och här står en del om GED-testet:
The new test will be divided into four sections: language arts, math, science and social studies. The entire test takes seven hours and 15 minutes. Each section is 90 minutes, with an additional hour for language arts.

One improvement to the new GED is test-takers can take one section at a time, instead of having to sit for the entire test. They also can retake specific sections if they fail one part.
http://www.somdnews.com/article/2013122 ... rnMaryland
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Studera utomlands

Inläggav earlydayminer » 2014-01-05 16:42:08

earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Studera utomlands

Inläggav earlydayminer » 2014-01-05 16:42:42

Ännu mer valmöjligheter, tack! Ös på.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Studera utomlands

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-05 19:43:38

Om du orkar studera en termin 100 % så kan du alltid söka till en fristående kurs hos valfri högskola/universitet. Därefter vet jag att det finns möjlighet att söka utbytesstudier till annat universitet i utlandet.

Men du bör nog börja med att göra högskoleprovet om du saknar gymnasieutbildning.
Det är det bästa rådet jag kan ge dig om du inte vill fundera över GED-test som ju verkar vettigt.

En annan möjlighet är att söka stipendium för att kunna studera utomlands, kan dock vara lite småkrångligt men det är inte omöjligt.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Studera utomlands

Inläggav Alien » 2014-01-05 19:56:06

Om man kan nöja sig med Europa kan man få ett Erasmusstipendium. Men då måste man ha studerat vid ett svenskt universitet först och sedan kan man ansöka om att få studera utomlands.

http://erasmusstudent.se/fragor-och-svar/

Det gjorde min dotter, hon studerade i Tyskland som Erasmustipendiat en tid. Hon blev så förtjust att hon sedan fortsatte att studera där men då på egen hand.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Studera utomlands

Inläggav earlydayminer » 2014-01-05 23:20:56

Eftersom jag vill till Hawaii, Bali eller t ex södra Frankrike så verkar mina chanser ganska tunna. Men om jag t ex rensar fisk eller hjälper ett äldre par med deras gård och tjänar lite pengar kanske jag kan få ett drägligt liv och tillräckligt med pengar efter ett tag att köpa skoltjänster.

Jag vill ut mot havet.

Jag vill bli marinbiolog, därför vill jag ut mot havet. Och nu talar vi ett varmare klimat (även om det går mot min perceptionsstörningar), där jag kan t ex studera haj.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Studera utomlands

Inläggav Fenrizia » 2014-01-08 18:49:02

earlydayminer skrev:Jag har ingen gymnasieexamen, men jag är välbildad, kan göra inträdesprov och liknande.


I Storbritannien är det fullt möjligt att komma in på universitet utan fullständiga gymnasiebetyg - särsilt om man är minst 21 år gammal, och därmed räknas som "mature student". Jag hjälpte mitt ex (som inte heller har gått ut gymnasiet) att söka till ett brittiskt universitet, då jag själv bodde och pluggade där. Det gick jättebra för honom, och han har nu en Bachelor of Arts. :-)Happy
Fenrizia
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2013-01-11
Ort: Gävle

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in