Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav Dagobert » 2014-01-08 14:30:03

Den som får postförbud får en "XXX får inte posta"-tråd i Moderering-forumet som bara syns för inloggade.
Där diskuteras varningarna och den avstängde och det han skrev och/eller menade av alla utan att han kan försvara eller förklara sig så länge postförbudet varar.
Väldigt obehagligt tycker jag, när jag tänker mig in i den situationen.

Jag tycker att man ska ha en viss chans att delta i sin egen "XXX får inte posta"-tråd.
Förslagsvis med förhandsgranskade inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav cc33314 » 2014-01-08 14:54:54

Det bästa sättet att inte hamna i den situationen borde vara att följa reglerna, det är som att klaga att man får böter om man kör för fort, det är ditt ansvar liksom.

Sedan om det nu stör dig så läs inte tråden tycker jag.

Postförbud är postförbud.
cc33314
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 491
Anslöt: 2013-10-01

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav alixha » 2014-01-08 15:00:07

Jag läste SEX i hela inlägget på dom ställena du skrev XXX och fattade ingenting, efter att ha läst det en andra gång så är jag med vad du egentligen menade :lol:

Jag håller med om att personen som inte får posta bör få deltaga i sin egen "blabla får inte posta-tråd" i alla fall. Det kan ju vara som ovan skrev med förhandsgranskade inlägg, bara ett inlägg eller liknande så personen kan få berätta sin version innan avstängning.
Slipper det bli så tjurigt när personen kommer tillbaka efter avstängning.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Re: Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav Zirre » 2014-01-08 17:18:17

Självklart borde personen få chans att försvara sig.
Bättre modd/admin informerar i en låst tråd.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav Moggy » 2014-01-08 17:52:48

Känns som att det lätt skulle leda till nya varningar och förlängda postförbud när nån är bitter över att ha blivit avstängd och ska klargöra hur fel det hela är....
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav Moggy » 2014-01-08 18:17:28

cc33314 skrev:Det bästa sättet att inte hamna i den situationen borde vara att följa reglerna, det är som att klaga att man får böter om man kör för fort, det är ditt ansvar liksom.



Är dy en sån som står och vänter vid röd gubbe även när det inte kommer några bilar?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav slackern » 2014-01-08 18:37:33

Moggy skrev:
cc33314 skrev:Det bästa sättet att inte hamna i den situationen borde vara att följa reglerna, det är som att klaga att man får böter om man kör för fort, det är ditt ansvar liksom.



Är dy en sån som står och vänter vid röd gubbe även när det inte kommer några bilar?


När du får barn kommer du också att göra det. :) Då måste man föregå med gott exempel.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav alixha » 2014-01-08 18:45:21

Moggy skrev:Känns som att det lätt skulle leda till nya varningar och förlängda postförbud när nån är bitter över att ha blivit avstängd och ska klargöra hur fel det hela är....


Det gör dom ju ändå när dom kommer tillbaka efter avstängningen och då har vissa verkligen byggt upp ett riktigt försvar! "Nu har jag väntat i 6 veckor, nu jävlar skall här förklaras!" :lol:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav Dagobert » 2014-01-08 19:18:07

Det är bra att avstängningarna diskuteras. Men den avstängde bör ha en chans att t.ex. rätta felaktigheter som andra slänger ur sig, eller en chans att be om ursäkt för nåt dumt man sagt och som man nu fått postförbud för.
Jag menar inte att det ska bli långa diskussioner, därför förhandsgranskning.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav mnordgren » 2014-01-12 21:24:09

Dagobert skrev:Den som får postförbud får en "XXX får inte posta"-tråd i Moderering-forumet som bara syns för inloggade.
Där diskuteras varningarna och den avstängde och det han skrev och/eller menade av alla utan att han kan försvara eller förklara sig så länge postförbudet varar.
Väldigt obehagligt tycker jag, när jag tänker mig in i den situationen.

Jag tycker att man ska ha en viss chans att delta i sin egen "XXX får inte posta"-tråd.
Förslagsvis med förhandsgranskade inlägg.


Admin:

Det är i mina ögon en lite onödigt invecklad lösning. Att ett postförbud innebär att man inte får posta alls känns mer logiskt. När förbudet sedan upphör finns det ju också möjlighet att skriva i tråden om man vill. Som det ser ut nu funderar vi inte på att ändra upplägget kring postförbud.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav Alien » 2014-02-10 17:45:44

För det första kan det ju rent vara tekniskt svårt att tvinga den med "postförbud" att bara posta i denna enda tråd. Känns ju konstigt med ett postförbud om vederbörande kan posta ändå.

Om orsaken till postförbudet är en längre infekterad diskussion med en (el flera) forumist/er, så riskerar ju detta att upprepas och kanske accelera i en sådan tråd. Ingen chans för den "postförbjudne" att kyla av sina känslor. Risk för förlängt postförbud och kanske postförbud för flera.

Sedan tycker jag att ev diskussion ska gälla reglerna, tolkningen av reglerna och om vederbörande brutit mot reglerna, inte XXX som person.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav Gripandekylig » 2014-02-10 19:19:18

Om ni vill rösta i denna fråga kan ni göra det här formedling-av-postforbud-oppen-last-trad-omrostning-t38342.html
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Delta i sin "XXX får inte posta"-tråd

Inläggav Miche » 2014-02-10 20:50:45

Med rätt programmeringskunskaper så är det inte speciellt komplicerat att ordna en sådan begränsning, vederbörande bör dessutom även förhandsgranskas anser jag (har för mig att det var med i ursprungsförslaget).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in