Hur känslig är du för temperaturen? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är du temperaturkänslig?

Jag är överkänslig för värme men inte för kyla
74
46%
Jag är överkänslig för kyla men inte för värme
24
15%
Jag är överkänslig för både värme och kyla
41
25%
Jag är inte överkänslig för varken värme eller kyla
16
10%
Om det går, något annat.. Berätta!
7
4%
 
Antal röster : 162

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav antonius » 2013-12-04 11:51:38

Föredrar värme, i kyla tappar jag lusten för det mesta, mina dåliga leder trivs bättre i värme :-)005
antonius
 
Inlägg: 21885
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Re: Sv: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Titti » 2013-12-04 12:03:40

gadas skrev:Jag märker inte när jag blir kall. Men jag har upptäckt på senare år att jag får ångest av att bli sakta nedkyld. Så är jag överkänslig eller underkänslig...?

Jag märker inte heller att jag blir kall. Men jag har med åren lärt mig att om jag gradvis blir nedkyld - tex om det blir kallare inomhus för att jag glömmer elda - så går jag in i något slags överlevnadstillstånd där jag blir mentalt så låg att jag till slut har oerhört svårt att förmå mig att alls göra någonting. Så jag försöker lära mig att intellektuellt förstå och tänka på att jag måste elda för att inte tappa orken.

För varmt får mig att må fysiskt illa och det blir värre med åren. Sommartid är allt över 25 grader för varmt och inomhus vintertid kan det räcka med 20 grader för att jag nästan ska få panik för att det känns som om jag inte kan andas.

Inne är 17-18 grader fullt tillräckligt medan 13-14 är för kallt. Jag behöver ljus mycket mer än värme och det blir mer och mer så ju äldre jag blir.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav slackern » 2013-12-04 12:27:25

Titti skrev:
gadas skrev:Jag märker inte när jag blir kall. Men jag har upptäckt på senare år att jag får ångest av att bli sakta nedkyld. Så är jag överkänslig eller underkänslig...?

Jag märker inte heller att jag blir kall. Men jag har med åren lärt mig att om jag gradvis blir nedkyld - tex om det blir kallare inomhus för att jag glömmer elda - så går jag in i något slags överlevnadstillstånd där jag blir mentalt så låg att jag till slut har oerhört svårt att förmå mig att alls göra någonting. Så jag försöker lära mig att intellektuellt förstå och tänka på att jag måste elda för att inte tappa orken.

För varmt får mig att må fysiskt illa och det blir värre med åren. Sommartid är allt över 25 grader för varmt och inomhus vintertid kan det räcka med 20 grader för att jag nästan ska få panik för att det känns som om jag inte kan andas.

Inne är 17-18 grader fullt tillräckligt medan 13-14 är för kallt. Jag behöver ljus mycket mer än värme och det blir mer och mer så ju äldre jag blir.


Får jag fråga om det handlar om vedpanna eller kör ni bara med kaminer och kakelugnar? För jag antar att det handlar om vedeldning?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Titti » 2013-12-04 12:37:02

slackern skrev:
Titti skrev:
gadas skrev:Jag märker inte när jag blir kall. Men jag har upptäckt på senare år att jag får ångest av att bli sakta nedkyld. Så är jag överkänslig eller underkänslig...?

Jag märker inte heller att jag blir kall. Men jag har med åren lärt mig att om jag gradvis blir nedkyld - tex om det blir kallare inomhus för att jag glömmer elda - så går jag in i något slags överlevnadstillstånd där jag blir mentalt så låg att jag till slut har oerhört svårt att förmå mig att alls göra någonting. Så jag försöker lära mig att intellektuellt förstå och tänka på att jag måste elda för att inte tappa orken.


Får jag fråga om det handlar om vedpanna eller kör ni bara med kaminer och kakelugnar? För jag antar att det handlar om vedeldning?

Vi har en gammal kökspanna, alltså en vedeldad panna kopplad till ett par element på bottenvåningen av huset. Gissningsvis omkring femtio år gammal, den ersatte den trettio år äldre pannan för drygt tio år sedan då vattenmantlingen i den sprack.

Därtill en vedspis som sällan behöver eldas och ett par elelement om det blir alltför kallt framförallt på övervåningen, där det i övrigt inte finns några element alls eftersom den inte var inredd då värmesystemet gjordes.

Värmegolvet i badrummet är utslaget sedan ett par veckor då vi fick bryta upp golvet för att komma åt att laga avloppet och det är bara provisoriskt lagat tills vi kan göra om det ordentligt i vår.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav slackern » 2013-12-04 12:44:45

Titti skrev:
slackern skrev:
Titti skrev:Jag märker inte heller att jag blir kall. Men jag har med åren lärt mig att om jag gradvis blir nedkyld - tex om det blir kallare inomhus för att jag glömmer elda - så går jag in i något slags överlevnadstillstånd där jag blir mentalt så låg att jag till slut har oerhört svårt att förmå mig att alls göra någonting. Så jag försöker lära mig att intellektuellt förstå och tänka på att jag måste elda för att inte tappa orken.


Får jag fråga om det handlar om vedpanna eller kör ni bara med kaminer och kakelugnar? För jag antar att det handlar om vedeldning?

Vi har en gammal kökspanna, alltså en vedeldad panna kopplad till ett par element på bottenvåningen av huset. Gissningsvis omkring femtio år gammal, den ersatte den trettio år äldre pannan för drygt tio år sedan då vattenmantlingen i den sprack.

Därtill en vedspis som sällan behöver eldas och ett par elelement om det blir alltför kallt framförallt på övervåningen, där det i övrigt inte finns några element alls eftersom den inte var inredd då värmesystemet gjordes.

Värmegolvet i badrummet är utslaget sedan ett par veckor då vi fick bryta upp golvet för att komma åt att laga avloppet och det är bara provisoriskt lagat tills vi kan göra om det ordentligt i vår.


Tack för beskrivningen. :) Jag tror att jag vet vilken typ utav panna du menar. Jag har förstått att vattenburen värme är inte det billigaste att installera eller att det kostar en hel del.

Trist det som hände med badrummet. Hoppas att det inte blev allt för mycket materiella skador. Alltid jobbigt att bo provisoriskt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Titti » 2013-12-04 12:51:12

slackern skrev:Tack för beskrivningen. :) Jag tror att jag vet vilken typ utav panna du menar. Jag har förstått att vattenburen värme är inte det billigaste att installera eller att det kostar en hel del.

Trist det som hände med badrummet. Hoppas att det inte blev allt för mycket materiella skador. Alltid jobbigt att bo provisoriskt.

Vi moderniserar lite i taget men det tar tid, kostar pengar och framförallt måste en massa beslut fattas om hur och vad som ska göras. Vad är mest rationellt? På kort sikt och på lång? Vad får plats att göras? Vad kostar det i investering nu och driftskostnader framöver?

Det enklaste är alltid nollalternativet, att inte göra någonting alls. Men det är inte alltid det bästa. Risken att göra fel medför trots det ofta att inget blir gjort alls.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav slackern » 2013-12-04 13:03:59

Titti skrev:
slackern skrev:Tack för beskrivningen. :) Jag tror att jag vet vilken typ utav panna du menar. Jag har förstått att vattenburen värme är inte det billigaste att installera eller att det kostar en hel del.

Trist det som hände med badrummet. Hoppas att det inte blev allt för mycket materiella skador. Alltid jobbigt att bo provisoriskt.

Vi moderniserar lite i taget men det tar tid, kostar pengar och framförallt måste en massa beslut fattas om hur och vad som ska göras. Vad är mest rationellt? På kort sikt och på lång? Vad får plats att göras? Vad kostar det i investering nu och driftskostnader framöver?

Det enklaste är alltid nollalternativet, att inte göra någonting alls. Men det är inte alltid det bästa. Risken att göra fel medför trots det ofta att inget blir gjort alls.


Förlåt jag uttryckte mig lite klantigt. Jag menade att det är jobbigt när något lagas provisoriskt som avloppet i ditt badrum. Inte att du bor provisoriskt 24/7 i hela huset.

Fördelen jag tycker med äldre hus och bostäder är att dom har mycket mer själ och är levande på något sätt. Det är charmig med lite kantstötta dörrkarmar och ojämna trägolv med sprickor istället för plastgolv. Jag gillar inte alls när dom har renoverat sönder ett hus eller lägenhet som inte alls passar in i stilen.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav elle » 2013-12-04 13:16:15

antonius skrev:Föredrar värme, i kyla tappar jag lusten för det mesta, mina dåliga leder trivs bättre i värme :-)005

Håller med. Värme och solen är hälsosam :-)Happy .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur känslig är du för temperaturen? skinnarbeten

Inläggav rapchic » 2013-12-04 13:17:31

slackern skrev:
rapchic skrev:
Tiblan skrev:Du kan ju bli långliggare och stanna typ 2 månader på ett varmare ställe. Vet att det är dom som får bidrag till det. Finns även dom som är borta 4 månader, 2 månader före nyår och 2 månader efter nyår, allt för att underlätta.

Som det är nu så funkar inte det, jag har man, vi har djur och min man funderar på att gå lärlingsutbildning på halvtid på annan ort så nån behöver ta hand om djuren.

Men sen jag testat en kost på mindre gluten så har jag haft dagar till och med utan smärta och jag försöker alltid hitta liknande sätt att bli av med smärtan snarare än att flytta hemifrån även om det bara är för en stund.


Är det kakelugnsmakare han ska gå som lärling? Eller är jag helt ute och cyklar?

nej sadelmakare
Bild

atoms

För att diskussionen om skinnarbeten inte ska försvinna i den här tråden har detta inlägg duplicerats för att bli TS i en ny tråd - skinnarbete-och-sadelmakeri-t37426.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Sv: Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Titti » 2013-12-04 17:33:55

slackern skrev:
Titti skrev:
slackern skrev:Tack för beskrivningen. :) Jag tror att jag vet vilken typ utav panna du menar. Jag har förstått att vattenburen värme är inte det billigaste att installera eller att det kostar en hel del.

Trist det som hände med badrummet. Hoppas att det inte blev allt för mycket materiella skador. Alltid jobbigt att bo provisoriskt.

Vi moderniserar lite i taget men det tar tid, kostar pengar och framförallt måste en massa beslut fattas om hur och vad som ska göras. Vad är mest rationellt? På kort sikt och på lång? Vad får plats att göras? Vad kostar det i investering nu och driftskostnader framöver?

Det enklaste är alltid nollalternativet, att inte göra någonting alls. Men det är inte alltid det bästa. Risken att göra fel medför trots det ofta att inget blir gjort alls.


Förlåt jag uttryckte mig lite klantigt. Jag menade att det är jobbigt när något lagas provisoriskt som avloppet i ditt badrum. Inte att du bor provisoriskt 24/7 i hela huset.

Fördelen jag tycker med äldre hus och bostäder är att dom har mycket mer själ och är levande på något sätt. Det är charmig med lite kantstötta dörrkarmar och ojämna trägolv med sprickor istället för plastgolv. Jag gillar inte alls när dom har renoverat sönder ett hus eller lägenhet som inte alls passar in i stilen.

Fast det var inte så fel ändå. Lite av "sommarstugeliv" är det att bo så här och framförallt är det uppvärmningen som gör att det känns så. Det är den frågan som är svår att lösa eftersom den rymmer så många alternativ, grundade på olika tankar om framtiden. Många beslut som måste fattas och där är det enklare att göra som tidigare. Fast på lite sikt tror jag det blir en modernisering ändå. Det är jobbigt och sårbart att elda, och man blir bunden till att vara hemma och elda.

Badrummet är den enkla frågan eftersom det bara ska återställas och det är en försäkringsfråga eftersom det är en grävmaskinsfirma inblandad som vållande. Bökigt men enkelt, och där det krävs en annan uppvärmning i vinter eftersom golvvärmen fick kopplas ur för att kunna laga avloppet provisoriskt inför vintern.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Pankakan » 2013-12-12 23:52:14

Jag fryser aldrig. Har badat i havet flera gånger på vintern. Speciellt mina fötter och händer är som element, använder nästan aldrig vantar.
Är jättekänslig för värme däremot, speciellt dendär kvava typen av värme som brukar vara alldeles innan åskoväder, känner mej nästan sjuk då och groggy i huvudet.
Jag var i en kvav stuga i Smålands skogar när det var +30, det var outhärdligt.
Brukar iaf kännas bättre med samma temp vid havet, där det åtminstone fläktar lite. Men heta sommardagar är ingen favorit.
Pankakan
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-11-20

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav ninegirl » 2013-12-12 23:59:36

Får alltid höra att jag är "så varm" när någon vidrör min hand eller dylikt... :-)063
Så någon grad för varmt och min kropp är inte sen med att reagera har jag noterat... Kyla funkar bättre så men föredrar en solig dag framför en vintrig sådan ...
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav MitterNacht » 2013-12-13 9:59:18

Jag är överkänslig mot värme, jag lider verkligen under sommaren. Men hösten och våren är båda helt okej, på vintern kan det bli lite kallt; jag fryser lätt om händerna och kinderna men resten av kroppen har inget problem med kylan.
MitterNacht
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-11-25
Ort: Grythyttan

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Neurofunk » 2013-12-13 13:37:22

Jag blir fullkomligt paralyserad om somrarna. Nu i somras så var det den värsta på länge. Jag låg i sängen och flämtade kraftigt med yrsel och huvudvärk nästan konstant, och jag blir även väldigt okontaktbar, aldrig grinig dock, mest bara desperat för att få kyla till mig. Direktsol känns det som jag kommer börja brinna av och jag undviker det i största mån.

I kyla trivs jag bättre. Ibland fryser jag inte ens fasten djupa minusgrader.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Intressant » 2013-12-13 14:49:32

Vind tål jag, kall och varm, även om jag inte tycker om kall vind. Men jag har lite problem med kallt vatten, jag gillar inte att bli blöt, men har vattnet samma temperatur som mig, så känner jag mig som fisken.

Jag har lättar för att ta ett dopp i en isvak än att bada i havet på sommaren.

Jag går gärna luftigt klädd på sommaren, svettas med öppen jacka och skjorta i 20 minus. Det jag inte gillar är när vinden letar sig in vid midjan, och halsen. Men är det vindstilla, en konstant kyla, så är det betydligt behagligare.

Jag kan sitta i en bastu väldigt länge, men förstår att det tar energi av mig, på samma sätt som jag gärna badar i skållhett vatten, tills det ger mig kramper i musklerna.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Fraktal » 2014-01-07 17:42:57

Då jag har Hyperhidros är det mycket arbetsamt med värme, svetten strömmar. Puh!
Tack vare behandling hos Svettmottagningen (http://www.svettmottagningen.se) blir det betydligt bättre.
Behandlingen behöver upprepas ungefär en gång per år.
Fraktal
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2013-03-08
Ort: Bandhagen

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Bullz » 2014-01-07 21:19:23

Är väl inte så tålig mot värme eller kyla men kyla går iaf att göra något åt genom att ta på sig mer kläder, värmen på sommaren är outhärdlig. Är känslig för förändring i temperatur, t.ex. när man kommer in på skolan/jobb på vintern.
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-08 16:37:34

Vet att jag klarar av väldigt låga temperaturer utan att klaga.
Däremot svettas jag som en gris när det blir riktigt varmt.
Men tolererar ändå hög värme upp till 30 skulle vilja säga.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Memoria » 2014-01-08 23:48:31

Kommer ihåg då det var värmebölja i Lund i Skåne när jag besökte min bror. Jag var ute i stan med en vän och klagade som fan på värmen och hur vidrigt det var till honom. En gammal man som svettades mer än mig kom fram och skällde ut mig för att jag hatade värmen. "Du ska vara glad att det är varmt för i helvete!!" Varpå jag sa "Nej, jag hatar värmen!" och folk runtomkring mig såg på mig som ett missfoster.

Som tur var var min vän på min sida.

Så kort och gott, jag hatar värme. Jag kan lugnt gå ut i minusgrader med enbart en långärmad tröja och fryser inte ett dugg. När det är mer än 25 grader mår jag inte bra alls.
Memoria
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2012-03-17

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Mountain_lion » 2014-01-09 21:03:15

Jag har inga problem varken med rejäl kyla eller väldigt varmt. Om jag sedan ska välja så föredrar jag värme rent generellt.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav MGA_89 » 2014-05-24 4:07:54

När det är kallt fryser jag precis som vem som helst, inte så att jag fryser extremt men som alla andra. Dock avänder jag inte långkalsånger eller varma byxor när det är varmare än kanske -3, halsduk använder jag aldrig.

När det gäller värme så är jag extremt känslig, sover med ett tomt påslakan utan täcke hela vintern. När utomhustemperaturen kommer upp runt +20 grader börjar det bli jobbigt. Inne måste jag ha AC på om tempen stiger över +22. Vid +22 grader går även gränsen för en bekväm sömn. Allt över det gör det oskönt och näst intill svårt att sova ordentligt. Sen svettas jag väldigt mycket av minsta lilla temeraturökning. Runt 20-21 grader är skönast inomhus. Idag har det varit 25 grader ute och jag var iväg och tränade på gym, jag svettades som en gris.

Min pappa däremot kan gå i samma kläder i -20 som i +30. Min mamma är inte heller extremt känslig för varken kyla eller värme. Jag har även tagit massor av prover hos läkaren för både sköldkörteln och diabetes samt ett par andra prover för min extrema lätthet för svettning i höga temperaturer utan resultat. Så det kan inte vara varken genetiskt eller bero på någon sjukdom.
MGA_89
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2012-02-01

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Tiblan » 2014-05-24 7:03:54

Många tycker det är "fult" att svettas men jag tycker det är skönt, det renar. Många sätter på sig svarta kläder för att det inte ska synas men vad gör det om det syns?? Naturligt att svettas och man får en väldans fin hy. Man svettas ju inte mindre för att kläderna är svarta och då är det väl bättre att ta med ett extra ombyte istället.

Jag fryser när det är under +23 men visst svettas jag om det är -20 och jag är ute och skottar snö. Lika mycket som om jag tränar inomhus eller simmar i en pool.

När jag fryser så får ont så om det är +25 och uppåt så trivs jag som bäst ...
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav Bazooka » 2014-05-24 11:25:52

Jag tycker det är äckligt, klibbigt och illaluktande att svettas och lider i den här jävla värmeböjan vi har nu.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Hur känslig är du för temperaturen?

Inläggav iuftfy547s » 2014-05-24 11:42:42

Jag har svårt för extrema väder, varken varmt eller kallt tilltalar mig. Jag är så himla svensk så jag vill att allt ska vara "lagom", inte överdrivet eller extremt. Varken för kallt eller för varmt. Jag märker att jag blir irriterad på mig själv om vädret är för extremt åt ena eller andra hållet och tycker inte alls att det är behagligt med riktigt varm temperatur.
iuftfy547s
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2012-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in