Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav antonius » 2014-01-06 15:13:55

Huggorm skrev:Det verkar åtminstone vara flera på det här forumet som har avvikande sexuella läggningar än man ser på andra forum. Hälften här verkar ju vara homosexuella/bisexuella/asexuella/transsexuella osv.


Tror det delvis finns en enkel förklaring, många med AS är ofta ärliga och uppriktig med saker, medan NTs inte i lika hög utstäckning talar om vad de har för sexuell läggning åtm är det min erfarenhet och det gör att det kan verka som folk med AS i högre grad har alternativ livsstil, kan inte säga om det kan gälla för fler grupper med liknande tillstånd men det är väl inte otroligt, men jag vill låta det vara osagt när jag har för lite kunskap :-)063

Jag är personligen lite försiktig med ordet avvikande, för det är lätt att någon med redan dålig självkänsla hatar sig själv ännu mer, så jag brukar säga "alternativ" istället och förstår man inte det så får man väll förklara :-)005
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Toblerone » 2014-01-06 18:23:55

KrigarSjäl skrev:Nej, transsexualitet är nåt du föds med. Du är född med känslan att vara född i fel kön.

Var det riktad till mig? Självklart, jag vet att man är född med det. Men man kan missta sig. Jag menar att man kanske inte har helt klart för sig att man är född med fel kön, utan har en mer allmän känsla att något är fel. Och så kommer man på att man kan vara transsexuell. Kanske har jag fel, jag vet också att många har sagt att de har vetat det exakt från tidig ålder. Men alla kanske inte har så bra självinsikt? T.ex. barn som har blivit förtryckta, haft föräldrar som inte gett dem utrymme till sin egen utveckling - där kan jag tänka mig att de inte vet det så säkert.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Neurofunk » 2014-01-07 6:06:15

Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, transsexualitet är nåt du föds med. Du är född med känslan att vara född i fel kön.

Var det riktad till mig? Självklart, jag vet att man är född med det. Men man kan missta sig. Jag menar att man kanske inte har helt klart för sig att man är född med fel kön, utan har en mer allmän känsla att något är fel. Och så kommer man på att man kan vara transsexuell. Kanske har jag fel, jag vet också att många har sagt att de har vetat det exakt från tidig ålder. Men alla kanske inte har så bra självinsikt? T.ex. barn som har blivit förtryckta, haft föräldrar som inte gett dem utrymme till sin egen utveckling - där kan jag tänka mig att de inte vet det så säkert.

Tro mig när jag säger detta: man klarar ALDRIG den helvetesresa det är att gå en könsidentitetsutredning om man bara anser/tror att saker löser sig för att man gör en könskorrigering. Detta är något transsexuellvården ofta tjatar med i den tidigare halvan av utredningen för att patienten inte ska tro att ett så kallat "könsbyte" löser alla andra eventuella problem man ha, för det gör det inte.

Min AS botas inte av hormoner och operationer, men NT-världen är dock enligt mig lättare att stå ut med när jag åtminstone är i ett stycke skinn och hud jag borde varit i redan från början, annars är jag lika aspig som innan (jag är nog MER aspig än innan tillochmed).
Senast redigerad av Neurofunk 2014-01-07 6:15:07, redigerad totalt 1 gång.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Neurofunk » 2014-01-07 6:08:32

KrigarSjäl skrev:Nej, transsexualitet är nåt du föds med. Du är född med känslan att vara född i fel kön.
Byt ut "känslan" mot "vetskapen" så blir det helt rätt.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Neurofunk » 2014-01-07 6:27:46

Toblerone skrev:
KNSNNTR skrev:Jag var på föreläsning nu i december 2013 för att höra Immanuell Brändemo, som precis som jag är transsexuell och Aspergare. Han sa faktiskt att när han var på sin första träff (eller om det var hans första Pride-besök, minns inte helt) för att träffa andra transsexuella så visade det sig att nästan en tredjedel av dem var Aspergare. Rätt intressant.


Hm, jag vet inte. Kan det inte vara så att de egentligen känner sig annorlunda för att de har Asperger och att det här med transsexualitet kan vara en grej som folk får för sig, eftersom det är något man kan ändra på (enkelt är det ju inte, men det går) och de tror att allt är bra sedan. Och det är det ju inte. Inget mot folk som verkligen är transsexuella, men jag tycker att risken finns att folk misstar sig här, av ren längtan efter att kunna "fixa" det och känna sig "normal".

Absolut kan det vara så, och det vet jag för att jag träffat minst 1 sådan person. Och eftersom en könskorrigering inte löser andra problem som t.ex neuropsykiatriska funktionsvarianter så backade personen ut ur utredningen till slut när denne faktiskt insåg till slut att det var så som läkarna sagt hela tiden: en könskorrigering löser den fysiska aspekten.

Jag gillar inte att du inleder med "hm, jag vet inte". Som vanligt måste man som transsexuell förklara saker konstant hela ***** tiden utan att andra bara respekterar det svar som ges.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Toblerone » 2014-01-07 18:48:56

KNSNNTR skrev:
Toblerone skrev:
KNSNNTR skrev:Jag var på föreläsning nu i december 2013 för att höra Immanuell Brändemo, som precis som jag är transsexuell och Aspergare. Han sa faktiskt att när han var på sin första träff (eller om det var hans första Pride-besök, minns inte helt) för att träffa andra transsexuella så visade det sig att nästan en tredjedel av dem var Aspergare. Rätt intressant.


Hm, jag vet inte. Kan det inte vara så att de egentligen känner sig annorlunda för att de har Asperger och att det här med transsexualitet kan vara en grej som folk får för sig, eftersom det är något man kan ändra på (enkelt är det ju inte, men det går) och de tror att allt är bra sedan. Och det är det ju inte. Inget mot folk som verkligen är transsexuella, men jag tycker att risken finns att folk misstar sig här, av ren längtan efter att kunna "fixa" det och känna sig "normal".

Absolut kan det vara så, och det vet jag för att jag träffat minst 1 sådan person. Och eftersom en könskorrigering inte löser andra problem som t.ex neuropsykiatriska funktionsvarianter så backade personen ut ur utredningen till slut när denne faktiskt insåg till slut att det var så som läkarna sagt hela tiden: en könskorrigering löser den fysiska aspekten.

Jag gillar inte att du inleder med "hm, jag vet inte". Som vanligt måste man som transsexuell förklara saker konstant hela ***** tiden utan att andra bara respekterar det sva r som ges.


Du misstolkar mitt "jag vet inte". Jag menade inte att jag inte tror på det du säger, utan snarare att jag är osäker hur det ligger till och att andra gärna får upplysa mig här om de vet mer. Långt ifrån att jag inte skulle respektera det som andra säger. Dock kommer jag ibland på fler möjliga varianter och undrar om det kan vara så.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Toblerone » 2014-01-07 18:55:08

KNSNNTR skrev:
Toblerone skrev:
KrigarSjäl skrev:Nej, transsexualitet är nåt du föds med. Du är född med känslan att vara född i fel kön.

Var det riktad till mig? Självklart, jag vet att man är född med det. Men man kan missta sig. Jag menar att man kanske inte har helt klart för sig att man är född med fel kön, utan har en mer allmän känsla att något är fel. Och så kommer man på att man kan vara transsexuell. Kanske har jag fel, jag vet också att många har sagt att de har vetat det exakt från tidig ålder. Men alla kanske inte har så bra självinsikt? T.ex. barn som har blivit förtryckta, haft föräldrar som inte gett dem utrymme till sin egen utveckling - där kan jag tänka mig att de inte vet det så säkert.

Tro mig när jag säger detta: man klarar ALDRIG den helvetesresa det är att gå en könsidentitetsutredning om man bara anser/tror att saker löser sig för att man gör en könskorrigering. Detta är något transsexuellvården ofta tjatar med i den tidigare halvan av utredningen för att patienten inte ska tro att ett så kallat "könsbyte" löser alla andra eventuella problem man ha, för det gör det inte.

Min AS botas inte av hormoner och operationer, men NT-världen är dock enligt mig lättare att stå ut med när jag åtminstone är i ett stycke skinn och hud jag borde varit i redan från början, annars är jag lika aspig som innan (jag är nog MER aspig än innan tillochmed).


Det är precis det som jag egentligen också tror. Däremot kan det väl vara så att några hoppar av under den tiden, dvs. innan det är klart, för att de märker att det inte stämmer. Jag menar absolut inte förminska det som transsexuella går igenom. Det måste vara väldigt svårt. Och jag tycker egentligen också att man verkar göra det onödigt svårt? Men det är kanske just för att man ska kunna sålla ut såna som "misstar sig"? Självklart måste det dock vara några få fall. Jag tror absolut att de flesta vet.

Det fanns ett fall - jag tror i England - där en kvinna gjordes om till man - med mycket stöd av hela familjen. Efteråt ångrade hon sig och skyllde på sin familj som har intalat henne detta. Egentligen var hon bara lesbisk, men det hade familjen haft svårare att acceptera. Tokig historia, men tragiskt. :-)003
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Hetero-, Homo-, Bi- (om sexualitet)

Inläggav Alien » 2014-01-07 19:16:28

Det finns tidigare trådar om transsexualism, t ex denna: asperger-och-transsexualism-t16336.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in