Vad läser du in i Äkta människor? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad läser du in i Äkta människor?

Ursvenskar vs invandrare
4
11%
Människor vs andra arter
5
14%
Heterosexuella vs homosexuella
3
9%
NT vs AS
4
11%
Vuxna vs barn
1
3%
Överklass vs arbetarklass
2
6%
Biologisk intelligens vs artificiell intelligens
10
29%
Annat liknande förhållande
3
9%
Inget (utom ett ytligt drama)
1
3%
Seriöst drama vs ytligt drama (!)
1
3%
Vet ej
0
Inga röster
Saknar svarsalternativ
1
3%
 
Antal röster : 35

Vad läser du in i Äkta människor? (Omröstning)

Inläggav gadas » 2013-12-29 23:55:52

- Vad är det för fel med mig? Jag vet inte vem jag är.
- Det är inget fel på dig. Jag vet inte vem jag är heller. Det är bara så det är att leva.

Det som vid en hastig anblick kunde se ut som en såpa har visat sig vara något mycket 'djupare' - och mångtydigt.

Vad läser du in i tv-serien Äkta människor? Jag menar inte främst vad du tror att upphovsmännen menat, utan vilken motsättning du ser som representerad av äkta människor vs hubotar.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Vad läser du in i Äkta människor?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-30 0:17:53

Jag tycker mig se flera paralleller, svårt att exakt säga vilka.
Man kan se AI, det är rasism, intolerans, fenomenet subkulturer, solidarisering, generationsmotsättningar etc.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad läser du in i Äkta människor?

Inläggav Idiot » 2013-12-30 20:57:13

Att hipsters inte gillar robotar.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Vad läser du in i Äkta människor?

Inläggav DIProgan » 2013-12-31 13:47:25

Läser in? Det är ju sitt eget ämne utifrån de androider de har hittat på som givetvis kommer likna många andra ämnen då mänskligheten är vad den är. De har gjort ett mycket bra jobb med det tycker jag.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vad läser du in i Äkta människor?

Inläggav antonius » 2013-12-31 14:34:49

De har ett någorlunda intressant ämne men aktörerna är ju rena amatörskådisarna, eller om det är medvetet med dålig regi. Utom de som spelar just hubbotarna, en del är direkt lysande. Men nog läser man väl in i serien, de människor som i allt större omfattning ställs utanför systemet numer, tyvärr, makes me sad... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21867
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad läser du in i Äkta människor? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2014-02-04 12:49:29

Jag är bokstavlig och läser in precis det serien tycks handla om: Biologisk intelligens vs artificiell intelligens.

Men visst ser jag att associationerna kan gå till annat:

Rörelsen "Äkta människor" kan förknkippas med rasister/xenofober som tycker att bara "äkta svenskar" ska få finnas i landet/få jobb, bostäder etc.

När kvinnorna inte fick komma in på nattklubben med sina "hubotälskare" så förknippar man det med fördomar mot homosexuella.

Eller när ett par bestående av en människa och en hubot inte får adoptera ett riktigt barn, då kan man associera till att enkönade par har svårt att få adoptera. Och ett riktigt barn ska det vara, inte ett hubotbarn, det vill även huboten Florentine ha.

"Bara en maskin" kan ju förknippas med "bara ett djur" som man har rätt att döda som man vill etc.

En annan association är ludditerna. Det var engelska textilarbetare i början av 1800-talet som förstörde textilmaskiner, eftersom de ansåg att maskinerna tog ifrån dem deras arbeten coh försörjning. Och så är det ju faktiskt här också "människa vs maskin". Ju mer avancerade maskiner/datorer/robotar desto färre jobb för människorna. Mimi utför ju avancerat arbete på den advokatbyrå Inger arbetar på.

Ursprungsmänniska resp klon är ett annat tema. Lennarts klon är ju också en robot, som verkar ha begränsad förmåga att föra en konversation (säger samma saker hela tiden) men samtidigt verkar ha precis de känslor som den ursprunglige Lennart hade (gillar inte Vera och inte heller sin svärson tydligen).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in